PDA

Vis full versjon : Sannsynligheten for å få det til

Uregistrerte
17-10-2008, 12:20
Man sier at etter ett år som prøver så er man en sliter.
Men samtidig har jeg lest et sted at det er 20% sjans for å bli gravid hver mnd. Det gir jo ikke så veldig gode odds for å få det til på et år, gjør det vel? Har man prøvd ett år uten å få det til, kan det jo være tilfeldigheter. Det blir nesten litt som å kaste terning; av og til må man kaste mange ganger for å få 6.
Eller, hva sier dere? er det noe logikk i denne grublingen min?

carija
17-10-2008, 12:32
Jeg skjønner grublingen din veldig godt! Jeg har også vært prøver i litt over et år nå, og tenker litt på det samme. Egentlig hjelper ikke denne grublingen noen ting, kommer ikke noe godt ut av det. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme som jeg har tenkt å gjøre nå: oppsøk lege, og få et klart svar på hva det kan være. Dersom det ikke er noe galt, så er det bare tilfeldigheter og det er bare å fortsette å prøve. Dersom det er noe galt så får du svar på det, og kan få hjelp/ veiledning rundt problemet.

Uansett, så er det bare dumt å sitte å gruble. Nå vet ikke jeg om du føler det samme, men jeg blir bare lei meg når jeg tenker på det. Mye bedre å få et svar på hva det er:jupp:

Lykke til vidre, håper du får oppfylt drømmen din snart:klem:

Mistral
17-10-2008, 13:55
Jeg skjønner akkurat hvordan du tenker, og i mange tilfeller tror jeg det bare er uflaks som gjør at det ikke klaffer før etter mange måneder, akkurat som i eksempelet ditt med terningene. Det er nok også derfor helsevesenet ikke vil begynne utredning før det er gått et år - sjansen er stor for at det bare er tilfeldig at det enda ikke har klaffet.

Når det er sagt, er det viktig å huske at 20 % (noen sier 25 %) sannsynlighet for graviditet i hver syklus gjelder befolkningen som helhet – ikke deg og meg. Min beste venninne fra barndommen er blitt uplanlagt gravid to ganger og gravid før mensen kom tilbake etter uttak av spiral én gang, og hun har nok atskillig mer enn 20 % sjanse (eller skal vi si risiko) for å bli gravid i en gitt syklus. Jeg som har prøvd i tre år nå har garantert mindre enn 20 % sjanse i hver syklus, selv om jeg ennå ikke vet hvorfor.

Mer statistikk: 25 % blir gravide i første prøversyklus, 60 % innen et halvt år, 80 % innen et år og 90 % innen to år. I de to siste kategoriene er det sannsynligvis noen som bare har hatt uflaks, og andre som har noe nedsatt fertilitet men som likevel fint kan bli gravide på egen hånd.

Moralen er: Inntil et års prøving er normalt og kan bero på tilfeldigheter og uflaks. Etter et års aktiv prøving har man hatt såpass mange sjanser at det kan være lurt å prøve å finne ut om det er noe som hindrer graviditet.

syzygy
17-10-2008, 15:10
Mer statistikk: 25 % blir gravide i første prøversyklus, 60 % innen et halvt år, 80 % innen et år og 90 % innen to år. I de to siste kategoriene er det sannsynligvis noen som bare har hatt uflaks, og andre som har noe nedsatt fertilitet men som likevel fint kan bli gravide på egen hånd.

Beroligende lesning, takk Mistral og trådstarter. :blomst: