PDA

Vis full versjon : spm om fødselspermisjon og attføring

melkepusen
15-02-2004, 11:16
Hei!
Er det noen her inne som vet hva som skjer om man er på yrkesrettet attføring og blir gravid. Får man noe mer enn en engangssum ved fødsel? Andre i jobb får permisjonspenger i ett år. Hva får vi som er på attføring. får vi ikke noen penger i det året som går eller??
Håper noen kan hjelpe meg med det spm.

Klem melkepusen

little my
15-02-2004, 11:39
hei melkepusen!

Du vil sannsynligvis ha rett på engangsstønad fra folketrygden.
Beløpet fastsettes årlig av stortinget, men pr. 010103 er beløpet: 33.584 kr. (Engangsstønaden er skattefri)
:lykke: til!

Elise
15-02-2004, 11:50
Engangsstønad, ja. Ikke noe fødselspenger i ett år, dessverre. Urettferdig!!!!!!! Men det kan hende pappa`n kan ta pappapermisjon i stedet, tror han får 35 uker i så fall.

Håper det ordner seg for dere!

Tidl. bruker
15-02-2004, 12:06
Stemmer nok som de andre sier, du har ikke hatt inntekt og vil derfor ikke få fødselspenger. Kun engangsstønad. Pappaen kan ta noe permisjon:

"Dersom moren ikke har rettigheter, kan faren på visse vilkår ta fødselspermisjon på inntil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn"

Les mer her.
http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger

mymlen
15-02-2004, 12:18
og jeg fant denne hos aetat....

Brot i attføringa
Retten til attføringsytingar forutset at du gjennomgår yrkesretta attføring. Retten til attføringspengar og eventuelle stønader kan falla bort dersom du bryt tiltaket. Dette kan vera situasjonar som gjer at du ikkje kan gjennomføra utgreiing, utdanning eller tiltak. Til dømes kan dette vera langvarig sjukdom, svangerskap og fødsel.

aetat, attføring (http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=12908)

Ble litt skremt her nå, er på vei inn i attføring selv, og hadde fått forståelsen av at det å bli gravid mens man gikk på attføring ikke var noe problem...hmm.

Men...hvis man tar noe utdannelse så må man da ha rett på fødselsstipend fra lånekassa??

(og vi som akkurat har kjøpt hus... :angst: )

melkepusen
15-02-2004, 12:19
Pappaen her er selvstendig næringsdrivende og driver en kaffebar.
Sunes vel at om man går på attføring må man kunne få attføringspenger det året man går med barn... Er dere ikke enig. Kan ikke gå ett helt år uten å få noen støtte.
Dette må jeg sjekke.

meklepusen

Engangsstønad, ja. Ikke noe fødselspenger i ett år, dessverre. Urettferdig!!!!!!! Men det kan hende pappa`n kan ta pappapermisjon i stedet, tror han får 35 uker i så fall.

Håper det ordner seg for dere!

melkepusen
15-02-2004, 12:22
Dette må vi finne ut av.
Jeg mener at hvis man går på yrkesrettet attføring og tar en utdannelse og så blir gravid må man kunne få attføringspenger hvis man fortsetter å tå utdanningen selv om man er hjemme med barn.
Klem. :lykke:
til dere.
Melkepusen

Brot i attføringa
Retten til attføringsytingar forutset at du gjennomgår yrkesretta attføring. Retten til attføringspengar og eventuelle stønader kan falla bort dersom du bryt tiltaket. Dette kan vera situasjonar som gjer at du ikkje kan gjennomføra utgreiing, utdanning eller tiltak. Til dømes kan dette vera langvarig sjukdom, svangerskap og fødsel.

Ble litt skremt her nå, er på vei inn i attføring selv, og hadde fått forståelsen av at det å bli gravid mens man gikk på attføring ikke var noe problem...hmm.

Men...hvis man tar noe utdannelse så må man da ha rett på fødselsstipend fra lånekassa??

Lykkeliten
15-02-2004, 12:44
Dette må vi finne ut av.
Jeg mener at hvis man går på yrkesrettet attføring og tar en utdannelse og så blir gravid må man kunne få attføringspenger hvis man fortsetter å tå utdanningen selv om man er hjemme med barn.
Klem. :lykke:
til dere.
Melkepusen
Ja, men det får man. Så lenge man ikke bryter tiltaket man er i så går det jo helt greit.

Elise
15-02-2004, 13:15
Jeg tror du har rett til ett års permisjon fra attføringen i forbindelse med fødsel (vet hvertfall om flere som har fått det).

dessverre VET jeg at du ikke får mer enn engangsstønaden.

Helt enig i at dette er urettferdig, men slik er reglene.

Tidligere bruker
15-02-2004, 16:33
Jeg har vært i denne situasjonen. Gjennomførte et attføringsopplegg rett før og etter at jeg fikk datteren min. Når du blir gravid og går på yrkesrettet attføring har du IKKE krav på permisjonspenger. Det er det ingen tvil om. Urettferdig, men slik er det.

Hvis du holder deg frisk og klarer å gjennomføre opplegget mens du er gravid, får du attøfringspenger som normalt. Blir du dårlig, mister du disse pengene. Jeg fikk veldig store problemer med bekkenløsning og klarte ikke sitte på skolen en hel dag, så jeg ble sykemeldt. Hadde selvsagt ikke rett på sykepenger, men fikk etter en del krangling rehabiliteringspenger. Dette er det ingen automatikk i, så det er visst opp til hver enkelt lege og hvert enkelt trygdekontor hvordan de tolker reglene. Kjenner flere som IKKE har fått noe som helst i lignende situasjoner!

Etter fødsel (event. noen uker før) får man vanlig engangsstønad. Ikke noe mer. Du kan ikke gå på attføring de første ukene etter fødselen. Er det 12 uker? Det er iallefall like lenge som mor MÅ ta permisjon når hun har rett på vanlig svangerskapspermisjon (den delen far ikke kan ta). Hvis du så har mulighet til å gå tilbake til vanlig opplegg igjen, får du selvsagt også vanlig attføringsstønad.

Det er med andre ord et ganske usikkert opplegg. Det avhenger av at du holder deg sprek og frisk og at du får et "snilt" og friskt barn. Selvsagt er den en stor fordel å ha en pappa som kan ta permisjon, men det har jo ikke alle.

Ellers kan det være mulig å gå på rehab.penger en tid etter fødselen, men da må det være en medisinsk årsak hos mor som mor får behandling for. Svangerskap er i seg selv ikke regnet som en god nok grunn hvis det ikke er spesielle komplikasjoner el.l.

Jeg er i gang med et nytt attføringsopplegg nå (pga ny skade - har vært maks uheldig!). Prøver jo også å bli gravid, så jeg tar sjansen på at det går bra en gang til. Men vi har råd til å unnvære inntekta mi, så det er ikke noen krise hvis vi skulle stå igjen med kun engangsstønad en periode heller.

Når det gjelder fødselsstipend fra Lånekassa, får du selvsagt dette dersom du har rett på lån fra dem. Det avhenger jo av hva slags attføringsopplegg du har og så vidt jeg vet er det vel også inntektsavhengig. Kjenner ikke reglene helt nøyaktig her.

Alibaba
15-02-2004, 16:42

Brot i attføringa

Får man ikke attføringspenger om man får barn??
Oi... Jeg er under yrkesrettet attføring nå og går skole. Blir jeg gravid, tar jeg fri neste skoleår.. Jeg får da altså ikke penger?
Ai ai ai.... Livet skal ikke være enkelt nei!

Alibaba
15-02-2004, 16:45
Jeg tror du har rett til ett års permisjon fra attføringen i forbindelse med fødsel (vet hvertfall om flere som har fått det).

dessverre VET jeg at du ikke får mer enn engangsstønaden.

Helt enig i at dette er urettferdig, men slik er reglene.

Hva menes med at vi ikke får mer enn engangsstønaden?
Får ikke barnebidrag eller hva det heter, de ca 1000 pr mnd? Eller er det noe annet?

Jeg får penger fra Aetat også pga sykdom (psykisk) så jeg regner med at om jeg blir gravid og tar fri fra skolen neste år, så får jeg en annen form for stønad, sikkert den medisinsk rehabilitering som jeg fikk før jeg begynte på skolen.

Elise
15-02-2004, 16:52
Joa, Alibaba, man får barnetrygd, men ikke utover engangsstønaden er det alt.

Angående studielån og fødselspenger:
Hvis man går på studielån eller er berettiget til studielån (da kan man altså ikke gå på attføring) i 6 av de siste 10 månedene før fødsel, får man fødselspenger mens man går hjemme med barnet.

mymlen
15-02-2004, 16:54
Hva menes med at vi ikke får mer enn engangsstønaden?
Får ikke barnebidrag eller hva det heter, de ca 1000 pr mnd? Eller er det noe annet?

Barnetrygden får alle, uansett...

Jeg må definitivt undersøke MYE før jeg bestemmer meg for å begynne på skole til høsten, ja......

Lykkeliten
15-02-2004, 17:02
Jeg er 40 % på yrkesrettet attføring og tar studie over fjernundervisning.

Jobber 60 %.
Det vil altså si at jeg får full rett på permisjonspenger fra arbeidsgiver samt at jeg beholder attføringspenger/sykepenger så lenge jeg klarer å fortsette med studiene sant?
Er i hvert fall slik planen min er. :flau:

Studiet er ikke noe problem å klare om jeg blir gravid /etter fødsel for jeg har en viss tid på meg og jeg ligger alltid et godt steg på forhånd i tilfelle vi skulle være heldig snart.

melkepusen
15-02-2004, 17:41
Hei!!!
Takker så meget for det inngående innlegget ditt om dette vanskelige temaet. Jeg ble litt mer informert av dette og litt bekymret for våre planer om å bli gravid. Mannen min er selvstendig kaffebar eier og han har ikke tid til å ta noen permisjon. Så vi er litt avhengig av min inntekt også. Har ikke fått invilget attføring ennå men får det sikkert og da kom familieforøkelsen kanskje litt for tidlig. men vi skal alikevel prøve. Så får vi ta det når vi blir gravide.
takker.

klem melkepusen

Jeg har vært i denne situasjonen. Gjennomførte et attføringsopplegg rett før og etter at jeg fikk datteren min. Når du blir gravid og går på yrkesrettet attføring har du IKKE krav på permisjonspenger. Det er det ingen tvil om. Urettferdig, men slik er det.

Hvis du holder deg frisk og klarer å gjennomføre opplegget mens du er gravid, får du attøfringspenger som normalt. Blir du dårlig, mister du disse pengene. Jeg fikk veldig store problemer med bekkenløsning og klarte ikke sitte på skolen en hel dag, så jeg ble sykemeldt. Hadde selvsagt ikke rett på sykepenger, men fikk etter en del krangling rehabiliteringspenger. Dette er det ingen automatikk i, så det er visst opp til hver enkelt lege og hvert enkelt trygdekontor hvordan de tolker reglene. Kjenner flere som IKKE har fått noe som helst i lignende situasjoner!

Etter fødsel (event. noen uker før) får man vanlig engangsstønad. Ikke noe mer. Du kan ikke gå på attføring de første ukene etter fødselen. Er det 12 uker? Det er iallefall like lenge som mor MÅ ta permisjon når hun har rett på vanlig svangerskapspermisjon (den delen far ikke kan ta). Hvis du så har mulighet til å gå tilbake til vanlig opplegg igjen, får du selvsagt også vanlig attføringsstønad.

Det er med andre ord et ganske usikkert opplegg. Det avhenger av at du holder deg sprek og frisk og at du får et "snilt" og friskt barn. Selvsagt er den en stor fordel å ha en pappa som kan ta permisjon, men det har jo ikke alle.

Ellers kan det være mulig å gå på rehab.penger en tid etter fødselen, men da må det være en medisinsk årsak hos mor som mor får behandling for. Svangerskap er i seg selv ikke regnet som en god nok grunn hvis det ikke er spesielle komplikasjoner el.l.

Jeg er i gang med et nytt attføringsopplegg nå (pga ny skade - har vært maks uheldig!). Prøver jo også å bli gravid, så jeg tar sjansen på at det går bra en gang til. Men vi har råd til å unnvære inntekta mi, så det er ikke noen krise hvis vi skulle stå igjen med kun engangsstønad en periode heller.

Når det gjelder fødselsstipend fra Lånekassa, får du selvsagt dette dersom du har rett på lån fra dem. Det avhenger jo av hva slags attføringsopplegg du har og så vidt jeg vet er det vel også inntektsavhengig. Kjenner ikke reglene helt nøyaktig her.

melkepusen
17-02-2004, 11:17
Hei Alle her inne som lurer og er i samme situasjon som meg!!

Har nå ringt å snakket med trygdekontoret og fikk til svar når jeg spurte om attføring og graviditet og fødsel. Så lenge man ikke bryter attføringen så får man det. Hvis ikke går man over på rehab penger.
Det vil si at alle som er i attføring og blir gravid bare må klare å komme seg igjennom studiene selv om man har ett barn i magen eller nyfødt. Man får også engangstønaden i tillegg til attføring. Anbefaler alle som er her inne sjekke det med trygdekontor og AETAT.

Melkepusen

TUTTO
17-02-2004, 21:19
Eg har en venninne som fikk en datter for litt over et år siden.
Da hun ble gravid gikk hun på attføring, denne mistet hun med en gang hun fant ut hun va gravid. Det eneste hun fikk var engangsstønaden.
Veit ikkje om det har noe å si att hun gikk på attføring siden hun var 18.(Er no 23.)

Tidl. bruker
17-02-2004, 21:51
Jeg ville bare si en liten ting (og nå kommer jeg sikkert til å gjøre meg veldig UPOPULÆR, men..), og det er at de fleste av oss bør tenke på at det at vi i Norge i det hele tatt har en ordning som heter ATTFØRING er egentlig fantastisk bra! Det er et kjempetilbud at man av ulike årsaker kan "få" gratis utdanning av staten (det er selvsagt en del krav). Selv har jeg studert i mange år, og har ikke annet å se tilbake på enn mange hundre tusen i studielån. Så jeg synes ikke det er så forskrekkelig urettferdig at man ikke kvalifiserer til fødselspenger når man går på attføring. Selv har jeg for eksempel ventet og ventet på at jeg skulle få en jobb og en skikkelig inntekt før jeg ble gravid. Kan man ikke forlange det samme av de som tar utdanning via attføring?

Jeg vet at jeg står i fare for å fornærme mange her, selv om det ikke egentlig er hensikten. Jeg synes bare vi av og til bør stoppe opp og være takknemlige for at vi lever i et land med så flotte ordninger fra trygdeetaten. For det har vi virkelig.

Et lite hjertesukk fra Nova
:sukk:

Lykkeliten
17-02-2004, 22:05
Jeg ville bare si en liten ting (og nå kommer jeg sikkert til å gjøre meg veldig UPOPULÆR, men..), og det er at de fleste av oss bør tenke på at det at vi i Norge i det hele tatt har en ordning som heter ATTFØRING er egentlig fantastisk bra! Det er et kjempetilbud at man av ulike årsaker kan "få" gratis utdanning av staten (det er selvsagt en del krav). Selv har jeg studert i mange år, og har ikke annet å se tilbake på enn mange hundre tusen i studielån. Så jeg synes ikke det er så forskrekkelig urettferdig at man ikke kvalifiserer til fødselspenger når man går på attføring. Selv har jeg for eksempel ventet og ventet på at jeg skulle få en jobb og en skikkelig inntekt før jeg ble gravid. Kan man ikke forlange det samme av de som tar utdanning via attføring?

Jeg vet at jeg står i fare for å fornærme mange her, selv om det ikke egentlig er hensikten. Jeg synes bare vi av og til bør stoppe opp og være takknemlige for at vi lever i et land med så flotte ordninger fra trygdeetaten. For det har vi virkelig.

Et lite hjertesukk fra Nova
:sukk:Ikke fei alle under en kam!! Det provoserte meg i hvert fall.

Jeg har vært frisk som en fisk frem til 2000. Studerte til sommeren 2000 og begynte et par måneder senere i full jobb - kjempefin inntekt.
Så måtte jeg inn og reamputere armen min og fikk feilbehandling. Har nå invalidiserede smerter. Var sykemeldt fullt i 3 mnd. og tvang meg selv deretter i jobb, men 50 % sykemeldt.
Etter 1 år gikk jeg ned til 60 % av sykepengene og er fremdeles det.
Satsen min er på laveste pga at jeg bare jobbet i 3 mnd. året før skaden skjedde!

Jeg har ikke rett på bruk av egenmelding. Får 330.- dagen om jeg er sykemeldt!
Jeg har ikke råd til å sykemelde meg rett og slett og prøver i stedet og gjøre kroppen "vant" til smertene slik at jeg kan kanskje en dag jobbe 100 % igjen.
Jeg ble presset som bare pokker av Aetat for å finne en annen jobb, men de fant jo bare ut at det ikke er mye som passer en med en arm og en arm som er preget av sinnsyke smerter.

Grunnen til at mennesker får dekket utdanning gjennom attfring er at de har en jobb /en utdannelse som de ikke kan bruke lenger grunnet helseproblemer. Eller at de ikke har hatt sjanse til dette.

Ikke kom her og fortell meg at vi skal være glad over hvordan Norge styrer ting!

Jeg betaler skatt lik andre og gjør mitt for å gjøre en best mulig jobb.
Jeg har rett på den støtten jeg kan få!
Og pasientskadeerstatning? Ha,ha.. det er en spøk det..

ååå, nå ble jeg litt sint her...

Tidl. bruker
17-02-2004, 23:02
Hei igjen.
Jeg har aldri ment å skjære alle over en kam, og jeg ser jo at du har en historie som ingen på noen måte vil misunne deg. Men jeg tror nå likevel at vi relativt sett har nokså gode ordninger; lange (betalte) fødselspermisjoner, attføringsordninger, sykelønnsordninger, rehabiliteringsordninger og uføreordninger. Jeg mener ikke og har aldri ment at disse fungerer 100% optimalt, og de som kommer inn på ulike ordninger har et vidt spekter av bakgrunnsmessige forhold som gjør at de er kvalifisert.

Men det er jo et tankekors at vi bor i et land hvor det sies at det er langt flere som går på uføretrygd, enn det som reelt sett er uføre. Det må bety at det er mange relativt friske og oppegående folk som kvalifiserer til uføreordninger.

Så kan man si at dette er et politisk spørsmål, som innebefatter andre forhold som for eksempel nivået på arbeidsledigheten.

Jeg kjenner ingen av dere, og innlegget var på ingen måte ment personlig.
Jeg ser at noen kan ha oppfattet det slik at jeg mistenker alle som går på attføring for å "jukse" seg til det. Det var ikke intensjonen min, og det beklager jeg. Men jeg synes nå fortsatt at attføring er et flott tilbud til de som av ulike årsaker ikke lenger kan utføre den jobben de engang gjorde. Og jeg synes vi i større grad bør sette pris på den velferden vi har.

Nova

Lykkeliten
17-02-2004, 23:22
Selv har jeg studert i mange år, og har ikke annet å se tilbake på enn mange hundre tusen i studielån. Så jeg synes ikke det er så forskrekkelig urettferdig at man ikke kvalifiserer til fødselspenger når man går på attføring.
Jeg har også tatt årevis med utdanning og mye i studielån, men er nå i gang med ny utdanning som skal hjelpe meg å kunne fungere i en 100 % stilling.

Hvorfor skal man ikke kunne få fødselspenger når man er i et attføringstiltak?
Et attføringstiltak er ikke bare "gratis utdanning". Først og fremt gjør Aetat alt de kan for å få en ut i et annet yrke - og deretter blir det snakk om ny utdanning.
Aetat gjør alt de kan for å spare kronene de må ut med til utdanning for oss.

Det er en helsemessig grunn til at mennesker er uføretrygdet/ på attføring.
De kan ikke fungere slik dagens situasjon er og trenger hjelp.
Flesteparten blir omskolert og jobber som regel under 60 % eller 100 % om de mestrer det i omskoleringstiltaket.
Skal de miste retten fødselspenger hvs de er så heldige å bli gravid?
Bare fordi de har vært maks uheldig og må skifte jobb pga helsen?

melkepusen
18-02-2004, 08:23
Hei Nova!!
Nå står du laglig til hugg ja!!!
Er enig med deg at vi skal være glad vi har et kjempetilbud i norge som heter attføring. Men tror at du ikke helt har satt deg inn i hva det vil si. Det er mange krav til å få en slik ordning. Det er en grunn til at man får det. I mitt tilfelle så sitter jeg med stort studielån fra før og av helsemssige grunner ikke kan jobbe med det jeg gjør nå. Da er det kjempefint at det finnes en slik ordning som gjør meg sterkere i en jobbsøker situasjon når jeg er ferdig med attføringen. Hvis du ser litt nærmere på det så er det ikke bare bare å bli gravid under attføring. Dvs hvis man ikke kan fullføre attføringen så er det ikke bare bare å få penger videre. Da stopper attføringen og også pengeutbetalingen. Tror du ikke helt har satt deg inn i den situasjonen men heller er missunnelig på at man får gratis utdanning.
Ble litt irritert på ditt innlegg og ville bare gjøre deg oppmerksom på at man allikevel kan sitte med ett storstudeilån.
Melkepusen

*Kids*
18-02-2004, 09:06
Jeg snakket med trygdekontoret da jeg ble gravid i aug. i fjor, a.n.g fødselspenger og rettigheter. Saken er da at så lenge man mottar skattepliktig "lønn", sykepenger, a-trygd) 6 av de 10 siste mnd av svangerskapet så har man rett på fødselspenger, og da må man ha tjent et hvis grunnbeløp, husker ikke hva den er på nå, men slik er det i vertfall.

Og litt om de med attføring ; Jeg har nyresvikt og søkte om attføring i -98 men fikk avslag og svar i år 2000.......:lei_seg: presset meg tilbake i jobb og det har gjort saken bare enda værre, har hatt 13 innleggelser, og 3 operasjoner +++ går på faste medikamenter + katerer, er nå sykemeldt igjen etter en misslykket operasjon i juni i fjor, og nå har endelig legen innsett at jeg ikke kan gå tilbake til min jobb. Men det er INGEN som kan jukse seg til yrkesrettet attføring, og de som får det er vel forkjent til det, jeg har hatt et he..... i flere år med helsevesenet, trygdekontorer og arbeidplassen a.n.g helsen min. for at man skal få slike ordninger som attføring blir man faktisk vrengt med innsiden ut for å finne ut om man er "syk" nok til det, DETTE ER INGEN ENKEL SAK HVIS NOEN TROR DET!!!!!!!!!!! Jeg kjenner saken om hvilke krav" som stilles om å få attføring, man kan få det av f.e.k sykdom og LYTE, (f.e.k. dystleksi)...hmmm jeg har det også jeg..:lei_seg:

Leophee
18-02-2004, 09:48
Først vil jeg si at jeg faktisk er helt enig i at vi har fantastiske støtteordninger for mennesker i nær sagt alle livssituasjoner her i Norge. Jeg er dypt takknemlig over at jeg bor i et land der jeg kan få økonomisk støtte om jeg blir syk, om jeg føder barn, om jeg mister jobben osv... Sett i verdenssammenheng er det norske velferdssystemet helt unikt.
Likevel finnes det absolutt en del urettferdighet innad i systemet. Når først systemet er lagt opp til at man har så mange rettigheter, mener jeg... Siden det er attføring som er temaet her, kan jeg ta et eksempel derfra:
Yrkesrettet attføring ble på et tidspunkt omgjort fra ikke pensjonsgivende inntekt til pensjonsgivende inntekt. (Jan 2002) Med dette fulgte at man betaler "full" skatt på pengene, som om det skulle være vanlig lønn og ikke pensjon. Særfradraget forsvant. De økonomiske forpliktelsene vi fikk står på linje med de alle andre lønnsmottagere har. Den eneste rettighetene vi vant, som står på samme linje, var at vi opparbeider oss pensjonspoeng. Andre rettigheter som andre lønnsmottagere har, så som feriepenger, fødselspenger, rett til dagpenger ved arbeidsløshet etter endt attføring osv. fikk vi ikke med på kjøpet.
For meg synes dette som en slik urettferdighet innad i systemet.

Men så sier Nova at hun har studert lenge, dratt på seg studiegjeld, og timet det å få barn etter inntekt. Og spør om man ikke kan forlange det samme av de som får utdanning gjennom attføring? Situasjonen er nok sånn at mange som mottar attføring faktisk har kjørt akkurat det samme løpet: Tatt en utdanning, pådratt seg studiegjeld, planlagt å få barn etter at man har jobbet en tid. Men så skjer det som velter alle planer: man blir syk eller skadet. Ingen planlegger i utgangspunktet livet utfra at man skal bli syk. Når man har kjørt det planlagte løpet en stund før man blir syk, synes man kanskje at man nærmer seg den alderen der man føler at det virkelig er på tide å få barn. Dermed synes jeg du forlanger litt mye, Nova, når du vil at folk skal kjøre akkurat det samme løpet en gang til, med utdannelse og stabil jobb, før man får barn, hvis man var så uheldig å havne i den situasjonen at man faktisk trengte omskolering for å mestre en jobb. Det står da mye mer respekt av å gå på en slik runde to ganger, enn det gjør av å gjøre det en gang slik du har gjort, eller hvis man blir syk, gi opp og be staten fø på en resten av livet. (Snakker om uføretrygd. Mener ikke med det at alle som mottar uføretrygd har gitt opp. For mange er det eneste mulighet. Og selvfølgelig, jeg synes også det står all mulig respekt av å utdanne seg én gang i livet, få seg jobb, og kjøre løpet som planlagt.) Det krever faktisk både bøtter og spann med mot, disiplin og krefter å starte på omskolering i voksen alder...etter at sykdom veltet alle planene dine!

Livet er ikke strømlinjeformet for noen. For Nova, og mange med henne, som har tatt en lang utdannelse og jobbet hardt mot et mål, har antagelig dette krevd såpass mye at man synes man kan sette den samme standarden for andre også. For andre, som møter hindringer i form av sykdom eller andre ting, synes det som en så hard kamp at man vanskelig kan se at andre, uten de samme hindringene, også har kjempet. Vi må bare akseptere at alle har forskjellig ståsted, forskjellig bakgrunn, og la være å dømme hverandre for at vi er akkurat der vi er. Det blir helt feil for meg å mene noe som helst om når folk bør få barn, om hva de bør gjøre før de får barn osv. Vi er alle så forskjellige at det er umulig å lage en mal.

Beklager, dette ble fryktelig langt, men det føltes viktig... :findag:

Måne
18-02-2004, 12:43
Signerer hele inlegget ditt jeg, Leophee. Jeg har også tatt lang utdannelse, og har masse gjeld, og føler at det er ganske håpløst at jeg både skal bli fratatt yrket mitt (det er også noe å tenke på , Nova, jeg blir faktisk tvunget ut av et yrke jeg liker pga sykdom), ha smerter og ikke få fødselspenger osv...

Det er søren meg ikke lett å være syk.

Pass på hva dere ønsker dere, folkens, plutselig blir det reelt...

melkepusen
18-02-2004, 14:13
Helt enig med deg Leophee og Måne.
Det at men får yrkesrettet attføring er det av en grunn; sykdom.
For alle andre som er så heldige at de er friske og av den grunn ikke trenger attføring burde være glad for det. For jeg unner ingen å være syk for det er ikke noe særlig ønskelig situasjon. Ingen ønsker å være syk og bli satt i den situasjonen man blir når man ikke kan jobbe med det man har utdannet seg til eller jobbet med.
Til alle her inne som går på attføring vil jeg bare si. Stå på kvinner!!!

Klem melkepusen

Signerer hele inlegget ditt jeg, Leophee. Jeg har også tatt lang utdannelse, og har masse gjeld, og føler at det er ganske håpløst at jeg både skal bli fratatt yrket mitt (det er også noe å tenke på , Nova, jeg blir faktisk tvunget ut av et yrke jeg liker pga sykdom), ha smerter og ikke få fødselspenger osv...

Det er søren meg ikke lett å være syk.

Pass på hva dere ønsker dere, folkens, plutselig blir det reelt...

Tidl. bruker
18-02-2004, 15:34
Diskusjonen utarter seg litt her, og for nok en gang avkrefte eventuelle misforståelser i det jeg har skrevet så har jeg ALRDI misunt noen attføring, sykdom eller lignende. Og søren heller, jeg er like enig med Melkepusens siste innlegg som med det mange av dere andre skriver. Jeg har aldri ment å skrive noe anti-attførings innlegg her, jeg bare prøve å formidle at vi etter min mening er ganske heldige som bor i et land med såpass mange flotte muligheter... Synes jeg da. Og noen av disse kjenner jeg fra innsiden, og jeg er på ingen måte så fremmed for attføring som det mange hevder her oppe.

For øvrig så har det kommet mange gode (og saklige!!) innlegg her, også med noen tankekors for de av oss som har vært så heldige å være friske og raske.

Mulig at det ikke er en ideell løsning at man ikke kvalifiserer til fødselspenger når man er i et attøføringsløp- men bør det være noen automatikk i at man får det? Kanskje det mest rettferdige ville være å se på inntekten før man ble syk, slik at vurderingsgrunnlaget ville bli som om man var i sin tidligere stilling? (Jstert for generelle lønntillegg osv). Dette blir bare løse tanker, og kanskje ingen veldig gode og gjennomtenkte løsninger sånn på stående fot. Men jeg synes ikke at det systemet vi har er entydig urettferdig heller. For noen- selvsagt. Det vil alltid finnes fok som faller mellom to stoler. Men det betyr ikke at det er automatikk i at det er et dårlig tilbud for alle.

Jeg står nå fortsatt på min holdning om at jeg i størst mulig grad vil være positiv og takknemlig for de mulighetene jeg har dersom jeg skulle bli syk. I dag har jeg for eksempel vært til hysteroskopi, fått utmerket behandlig der, men ble litt paff da jeg ble bedt om å komme å ta den samme blodprøven for tredje gang- fordi sykehuset hadde rotet igjen. Men pokker heller, jeg betaler en slikk og ingen ting for at verden vil se meg befruktet, og det er jeg heller glad for enn å være irritert på at sykehuset gjør feil (igjen).

Til slutt vil jeg gjerne rette en liten unnskyldning til hun som skrev det opprinnelige innlegget, jeg har litt på følelsen av at jeg "stjål" tråden din. Dersom andre har svar på det du egentlig spurte om, så håper jeg de fortsetter å svare på det!

Ha en fortsatt god onsdag.

Nova

Leophee
18-02-2004, 23:48
Er helt på samme linje som deg, Nova... med at vi har utrolig mange goder. Det eneste som faktisk provoserte meg var når du spurte om man ikke kunne forlange det samme av de som er under attføring. (Med tanke på å planlegge tidspunkt for barn.) Det spørsmålet ble litt vel generaliserende. Bortsett fra det er jeg enig i det meste du har sagt. (Og ja, det handler vel kanskje om samme politiske syn.)

Og til det tråden startet med:
Jeg har forstått det slik at vi, så lenge vi er under attføring, har rett til å motta den økonomiske ytelsen så lenge vi følger attføringsopplegget, og også for kortere perioder om vi skulle bli sykemeldt, men dette gjelder ikke hvis vi blir sykemeldt i forbindelse med svangerskap og fødsel. Vi kan få permisjon. Det vil si at vi ikke mister retten til attføring, men mister den økonomiske ytelsen så lenge vi er permittert. I det øyeblikket vi, etter å ha fått barn, klarer å gå aktivt tilbake i det vi har som attføringsopplegg, vil vi, uten å måtte søke på ny, få tilbake attføringen.

Elise
19-02-2004, 00:01
Ja, vi har gode velferdsordninger, og attføringstilbudet er bra på veldig mange måter.

Men: Hvorfor får man bare engangsstønad hvis man blir gravid mens man går på attføring - mens man får fødselspenger hvis man er sykemeldt eller er arbeidsledig? Er ikke det litt urettferdig? De som går arbeidsledige trenger ikke vente med å få barn til de er i jobb, det samme gjelder de som er sykemeldte? Syns det er veldig rart, jeg. Og urettferdig

Måne
19-02-2004, 08:55
Hei Nova

Jeg tok iallefall ingenting du skrev ille opp, og er som deg kjempeglad for at vi har så gode muligheter som vi har. Betaler min skatt med glede.
Hadde bare lyst til å nevne det som jeg syns var det vanskeligste med å bli syk, nemlig å ikke få lov til å bli i yrket mitt.... Jeg fikk bare så vidt begynt før jeg ble sykemeldt, etter mange års utdannelse, og det er faktisk en slags sorg.... :lei_seg:

melkepusen
19-02-2004, 10:55
Hei Nova!!
Melkepusen her, startet denne diskusjonen rett og slett for jeg lurte på dette med attføring og graviditet og fødsel rett og slett for at jeg ikke visste hva man hadde rettigheter til. Synes ikke du har overtatt denne og er glad for alle innspill på temaet. Det har kommet mange gode innlegg og setter pris på nye. Når det gjelder attføring og graviditet og fødsel har jeg kun en ting å si og det er at alle og enhver burde ta kontakt med trygdekontor/ AETAT når det skulle vise seg at man er gravid. Snakk med dem for jeg har inntrykk av at hvert enkelt sak får forskjellige svar. Grunn tråden med attføring er at om man kan fortsette med attføring selv om man er gravid og barn så fortsetter attføringen. Så til alle med attføring ta kontakt når man er i attføring og blir gravid og spør hva man kan gjøre.

Og Nova jeg er veldig glad for at man bor i norge med slike ordninger.

klem melkepusen

melkepusen
19-02-2004, 11:03
Hei !! Tror du har tatt litt feil her.
Når man er sykemeldt anses dette som en i arbeid men er sykemeldt. Da får man fødselspermisjon og lønn etter fødsel. Når man er arbeidsledig får man akkurat det samme som de på attføring nemlig engangsstønaden. I tillegg til den får man arbeidsledighetstrygd.
Det er litt forskjell fra å være sykemeldt fra en jobb til å være på attføring.
Attføring får man hvis man av forskjellige grunner ikkke kan jobbe.

Skjønner at dette temaet angår mange og det gleder meg som startet denne. Trodde ikke at det var så mange som engasjerte seg og ble "glad" for å vite at det ikke bare er meg som står i denne situasjonen.

Klem melkepusen

Ja, vi har gode velferdsordninger, og attføringstilbudet er bra på veldig mange måter.

Men: Hvorfor får man bare engangsstønad hvis man blir gravid mens man går på attføring - mens man får fødselspenger hvis man er sykemeldt eller er arbeidsledig? Er ikke det litt urettferdig? De som går arbeidsledige trenger ikke vente med å få barn til de er i jobb, det samme gjelder de som er sykemeldte? Syns det er veldig rart, jeg. Og urettferdig

Lykkeliten
19-02-2004, 11:04
Så jeg synes ikke det er så forskrekkelig urettferdig at man ikke kvalifiserer til fødselspenger når man går på attføring. Selv har jeg for eksempel ventet og ventet på at jeg skulle få en jobb og en skikkelig inntekt før jeg ble gravid. Kan man ikke forlange det samme av de som tar utdanning via attføring?

Det var denne jeg reagerte på og jeg ble provosert av det.

Som deg- så har mange av oss også kjempet oss gjennom lang utdanning og har mye i studielån. Drømmer om den perfekte jobb, hjem og barn og PANG! Det skjer noe som gjør at hele livet vårt blir snudd på hodet..

Hvorfor skal vi måtte starte fra begynnelsen igjen før vi skal få fødselspenger?
Uten det står vi på bar bakke og må takle enda flere nedturer enn det vi allerede har vært gjennom.
Og det er ikke bare bare å ha kommet til løsningen attføring. Det er mye smerter, slit og tårer.

Heldigvis kommer jeg til å kunne fortsette i attføringstiltak om jeg blir gravid nå og takk og lov for det - jeg vet aldri om jeg kommer meg tilbake i full jobb. Skulle jeg da aldri få sjanse til å få barn hvis vi ikke hadde fått fødselspenger?

Pernille
19-02-2004, 11:31
Når man er arbeidsledig får man akkurat det samme som de på attføring nemlig engangsstønaden. I tillegg til den får man arbeidsledighetstrygd.Her er det nok du som tar feil... Hvis man går rett fra arbeidsledighet så har man rett på fødselspenger.

Sakset fra trygdeetatens sider:
Du må ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før du begynner stønadsperioden din.
Som tid med inntektsgivende arbeid regnes også den tiden du har mottatt sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger, arbeidsledighetstrygd, avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste, men ikke den tiden du har mottatt attførings- eller rehabiliteringspenger.

Det er altså bare attføring og rehabilitering som ikke gir grunnlag til fødselspenger, men kun engangsstønad.

melkepusen
20-02-2004, 08:47
Hvis dette stemmer så er det jo bare å gå arbeidsledig ikke på attføring. Kjempe urettferdig.
hm.. Sorry at jeg tok feil.
Melkepusen

Her er det nok du som tar feil... Hvis man går rett fra arbeidsledighet så har man rett på fødselspenger.

Sakset fra trygdeetatens sider:
[/left]

Det er altså bare attføring og rehabilitering som ikke gir grunnlag til fødselspenger, men kun engangsstønad.