Vis full versjon : Brudekjole - når bør jeg starte og prøve? Og hva med baby i bryllup?
Jeg har tenkt en del i det siste på dette her med bryllup og "nesten-fersk" baby da vi gifter oss neste sommer og forhåpentligvis har en liten en til den tid. Bryllupet blir i slutten av juni, og slik vi har tenkt det nå kommer vi til å fortsette prøvinga frem til ut mars fordi vi ønsker at en eventuell :baby: skal være ca 6 mnd eller eldre når bryllupet står. Nå hadde jeg besøk av en kollega/venninne i kveld og hun mente at det gikk fint med en baby som var mindre enn 6 mnd fordi disse sover jo veldig mye. Dette hadde selvfølgelig ikke jeg tenkt over før :flau: - jeg tenkte bare at det ville bli stress med å kneppe opp og igjen kjolen for å gi pupp til den lille (vil ikke til med flaske før ihvertfall fylte 6 mnd hvis jeg er så heldig å få til amminga). Så til spørsmålet:
Har noen av dere erfaring med hvordan det går å ha en liten :baby: i ens eget bryllup og evt hvor gammel :baby: kan være uten at det går utover hverken baby eller gjestene? Vi skal være rundt 80 stykker, så det blir jo en del støy. Tenkte å leie inn en barnepike for den kvelden (f eks ei venninne vi ikke hadde tenkt å invitere i utgangspunktet) som kan passe på :baby: mens vielsen og festen pågår, og at hun kommer med :baby: til meg når h*n skal ha pupp. Altså at :baby: er med oss i festen, bare at de er i et annet rom hvor det er rolig. Hva syns dere om dette?
I tillegg lurer jeg på når jeg bør begynne å prøve kjoler. Dersom vi er så heldige å bli gravide vil jeg nødig prøve mens jeg har :gravid: . Hadde egentlig tenkt å vente til etter sommeren før jeg begynte å prøve kjoler, men dersom jeg har mage da er det jo for sent. En evt :baby: blir tidligst født i november (hvis h*n ikke kommer før tiden), og da er det kun knappe 7 mnd igjen til bryllupet og jeg har jo fremdeles mage etter svangerskapet da. Syns dere jeg burde prøve kjole nå eller vente til etter en evt fødsel? Det er dumt å begynne å prøve nå óg, for tenk om jeg kjøper kjole nå før sommeren ombestemmer etter fødselen?
Vær så snill og kom med innspill, jenter!! Skikkelig luksusproblem, ja, men stort nok for meg akkurat nå:p
Tonetroll
16-02-2004, 00:40
Nå har ikke jeg unge men du sier du vil ha unge i et annet rom. hva med at du pumper før den kvelden så ungen din kan ta flaske kun den kvelden med din melk?. Grunnen til jeg sier dette er at jeg har vært på et utdrikkingslag hvor jenta som skulle drekkes ut hadde lite barn og hu bare pumpte seg noen dager i forveien og satte i kjøla og "mannen" brukte den melka til å gi ungen den kvelden hu var borte. Det gikk helt greit. :O)
Når det gjelder kjole.. du bør begynne å gå og se så fort du kan pga jeg giftet med i oktober i fjord og jeg begynte å titte på kjole tja ca 4 mnd før bryllupet og det var veldig knapp tid. pga du finner en som du liker så skal den sikkert sys om osv. spess med deg som kanskje ikke blir den størelsen du er osv.. Du kan jo bare si det til butikken at du kanskje vil være en annen stølelse på bryllupet og er det en bra butikk så vil de hjelpe deg og legge ting til rette for deg.
Jeg hadde fått ei veninne til å passe barn og at du har pumpet deg pga at du skal bli tatt vekk på ditt eget bryllup pga å melke kan bli litt stress for deg.
Men tenk på saken. om du klarer å pumpe så er det veldig grei løsning. pga da kan du slapp helt av og ungen kan slappe helt av i sine vanlig omgivelser om du får noen til å komme hjem til deg.
Håper det ga deg noen svar selv om jeg ikke har barn selv. så har jeg vært noen venner som har gjort noe likene.
Jg er i samme situasjon, Teeny! Og jeg vet ikke hva som er lurt... har utsatt bryllupet på ubestemt tid fordi jeg syns disse tingene er så vanskelige å ta stilling til.. Særlig nå, da - som jeg er usikker på om jeg har baby i magen eller ikke!!!!
Blir spennende å se om vi får gode råd!
melkepusen
17-02-2004, 09:58
Hei!
Har ikke mye erfaring med bryllup og graviditet men jeg giftet meg i sommer og fant en kjole i november. Det som er viktig å tenke på med kjole og prøving er at du burde prøve mange og se på mange og ikke bestemme deg med en gang. Bruk mye tid på se etter kjolen og ta høyde for evnt mage etter en fødsel. Hvis du planlegger å få barn før bryllup så anbefaler jeg deg til å prøve kjole til etter fødsel.
Håper dette var litt til hjelp.
Melkepusen
Hei.... skjønner at du har litt å tenke på ja ;)
Jeg giftet meg i høst, og har disse rådene å komme med.
Når det gjelder kjole.
Ta deg en tur alt nå. Prøv litt forskjellig. Finn ut av hva du liker og hva du ikke liker. Det er så mye å velge i at en kan bli helt matt. Jeg eliminerte ut først alle uten stropper for eksempel. Så alle som var helt hvite. Så alle som var for bløtkake. Finn ut av hva du liker. Kanskje finner du en kjole det går ann å vokse i? Hør med butikken hvor lang tid det tar å tilpasse og om de f.eks har kjolen i flere størrelser. Min erfaring er at ting tar litt tid, men at butikkene er veldig hjelpsomme.
Om du ikke finner en nå med en gang vet du jo hva du skal se etter etter fødselen.
Så til bryllupet. Jeg hadde ikke barn da jeg giftet meg, men min forlover hadde en på 8 uker. Minsten var med oss hele veien og det gikk veldig bra. Hun var i et eget rom med barnevakt og venninen min var innom og ammet en gang i blant. (pumping er nødvendig vis ikke noe lurt alternativ da du kanskje har mye melk og vil begynne å lekke og ha spreng.)
Det du skal tenke på er at det er noe som heter ammetåke...... som om et bryllup i seg ikke er overhvelmende nok! Min venninde var ikke "helt med" denne dagen og det er vel noe en ønsker å være i sitt eget bryllup.
Vet ikke om dette var til noe hjelp, men jeg tror jeg ville ventet med barn slik at jeg hadde fått dagen min for meg selv. Er barn viktigst går det jo å la bryllupet vente. Et bryllup krever mer planlegging og ordning enn de fleste er klar over. Vil du ikke heller nyte den lille?
Uansett hva du bestemmer deg for ønsker jeg deg lykke til!
Klem, dBy
Tidl. bruker
17-02-2004, 13:58
For det første - jeg forstår ikke helt dette luksusproblemet, men det er nå så... :uff:
Vi hadde prøvd 1 1/2 år da det klaffa med førstemann, noe som førte til at jeg var rimelig :magen: da vi gifta oss, 26 uker omtrent. :D Det gikk fint det, har kjolen enda også, om du skulle være interessert? :snill:
Ellers tror jeg ikke det har noen som helst betydning hvor gammel barnet er når dere evt gifter dere. Er barnet veldig lite, sover det jo mer. Men amme med brudekjole?? :undrer: Ville heller enten pumpa eller laga litt tillegg akkurat den dagen, så du kan slappe av og ikke tenke på akkurat DET den dagen. :nikker: Ha barnet med eller ha det hjemme - det blir vel en smakssak. Mye uro til barnet kan føre til at det blir urolig og gråter, så må du bekymre deg for det også. :uff:
Og all planlegging kan ikke gjøres! Hva om barnet blir sykt etter fødsel?? Alvorlig altså?? Nei, planlegging til en viss grad, men jeg ville heller gifta meg gravid jeg da. ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.