PDA

Vis full versjon : Hvem betaler ?

Marine
16-02-2004, 19:25
Jeg bare lurer på hvordan dere gjør det mht betaling av fx matutgifter.
Fx: Ved ukentlig shopping. Hvis du spiser halvparten av det han spiser. Og dette er mer eller mindre et konstant fakta over lengere tid. Som fx, han vil ha en flaske vin, og du drikker ikke. Han vil ha indrefilet og du vil ha pasta. Han drikker 10 liter melk og du èn. Han drikker haugevis med filterkaffe og du ikke. osv osv.

Er du villig å betale 50/50 ??? -samme hvor glad du er i han.

Vennlig hilsen

Pernille
16-02-2004, 19:33
Her er det "mine penger er dine penger" som råder, så svaret er ja for min del.

Elsie
16-02-2004, 19:35
Vi har felles økonomi og kunne ikke tenke oss å se på hvem som forbruker mest av hva. Mine penger og dine penger er et begrep som ikke eksisterer hos oss.

Susse
16-02-2004, 19:42
Jeg tjener MYYE mindre enn mannen min,og selv om jeg ikke drikker brus, spiser potetgull, osv tenker jeg aldri på det når jeg handler inn for uka. De pengene vi har går rett i felleskassa uansett hva de skal brukes til. For meg ville det vært helt sprøtt å tenke noe annet !
Hadde han røkt ville jeg nok insistert på at han måtte tatt av sine egne penger (men jeg hadde aldri i livet vært gift med en røyker:))

Elinblu
16-02-2004, 19:57
Vi har en felleskonto hvor vi setter inn et like stort beløp hver måned. Dette brukes til mat, avdrag på huslån, strømregning, ting til huset etc. Jeg føler at dette er rettferdig fordi vi stort sett spiser det samme. Vi tjener omtrent like mye. :bryn: spiser nok litt mer enn meg, men det jevner seg ut - særlig når man tar mitt forbruk av bind, testpinner etc. med i betraktningen :flau:. I tillegg har vi hver vår private konto, og disse pengene kan vi sulle bort på hva hjertet måtte begjære. Jeg synes det er veldig deilig å ikke ha 100 % felles økonomi. Jeg elsker å gå i butikker, men er nok likevel flinkere enn ham til å spare.

Mummitrollet
16-02-2004, 20:17
Her er det fri flyt av gods og tjenester som :bryn: kaller det.
Er ikke så nøye hvem som betaler, for det går opp i opp likevel!
Her i gården er det faktisk jeg som tjener mest, men vi prøver nå å dele på utgiftene likevel, og det vi har av faste utgifter hver måned, det har vi delt sånn ca. på midten :)

Aurora E
16-02-2004, 20:18
Vi har også felles økonomi, så vi deler på alt, uansett hvem som spiser mest mat eller kjøper mest ufornuftig:nikker:

Elinsen
16-02-2004, 20:18
Ingen krangler så mye om penger som de som ikke har felles økonomi..
Jeg og elinsenmannen har hatt felles økonomi siden vi ble sammen i en alder av 17 år! Jeg hadde lørdagsjobb på apoteket, og han jobbet litt i en bilbutikk.. Når jeg fikk lønn brukte vi mine penger og omvendt..
Etter at vi flyttet sammen for 10 år siden, brukte vi hverandres kort etter hvem som hadde penger. Mannen min har bestandig tjent mye mer enn meg, og jeg hadde syntes det hadde vært urettferdig hvis han skulle ha mer å rutte med i måneden. Det er jo tross alt jeg som sørger for at han har rene klær, og et rent hjem..(stort sett i allefall). :flau: Rett før vi giftet oss byttet jeg bank, og nå har vi samme konto, begge lønningene blir satt i der.. Vi har mye bedre oversikt da..

Sunny
16-02-2004, 20:22
Vi har en felleskonto hvor vi setter inn et like stort beløp hver måned. Dette brukes til mat, avdrag på huslån, strømregning, ting til huset etc. Jeg føler at dette er rettferdig fordi vi stort sett spiser det samme. Vi tjener omtrent like mye. :bryn: spiser nok litt mer enn meg, men det jevner seg ut - særlig når man tar mitt forbruk av bind, testpinner etc. med i betraktningen :flau:. I tillegg har vi hver vår private konto, og disse pengene kan vi sulle bort på hva hjertet måtte begjære. Jeg synes det er veldig deilig å ikke ha 100 % felles økonomi. Jeg elsker å gå i butikker, men er nok likevel flinkere enn ham til å spare.
Håper det er greit jeg signerer det du skrev. Vi setter oxo likt beløp på en konto som går til de tingene du skrev. Vi teker aldri på det om hvem som drikker eller spiser hva og ikke. Det er felles, går som regel opp i opp. Og så har vi mine og dine penger utenom det igjen..

Elinblu
16-02-2004, 20:28
Stemmer ikke for vårt vedkommende ;)! Jeg kan garantere at vi hadde kranglet mye mer om penger hvis vi hadde hatt alt i en felles pott - men det er nå oss, da (og kanskje dere, SunShine_Hope... Selvfølgelig helt greit at du signerte meldinga mi!)

Nemi*
16-02-2004, 20:29
Vi har også en felles konto hvor vi setter inn like beløp hver måned.
Jeg bruker nok allikevel en del av "mine" penger på mat, da jeg jobber i dagligvarebutikk, og ofte grabber med meg noe i farten.
Men det gjør meg ingenting.... Det er gjerne hannkatten som spanderer om vi er ute og spiser og sånne ting :)

Som Elinblu skreiv... det jevner seg nok ut med forbruket mitt av diverse "dameprodukter"... :nikker:

Fungerer veldig greit

Dana
16-02-2004, 20:46
Vi har også felles økonomi - på et vis... Det fungerer sånn: Først betaler jeg noen regninger, så bruker jeg opp resten av pengene mine. Noen ganger bruker jeg dem mest på meg selv, men ofte bruker jeg dem på gaver og indrefilet og vin og andre ting som mannen min kan kose seg med. Og vi synes begge to at jeg er såååå snill som kjøper alt dette for å skjemme ham bort. Men fordi jeg er så snill, blir jeg blakk sånn omtrent halvannen uke før lønning. Og da går jeg bare over til å bruke pengene hans. Enkelt og greit :D

Tidl. bruker
16-02-2004, 20:47
Her er det kun våre penger som gjelder, og vi lever vel under mottoet "frihet under ansvar" når det gjelder personlig pengeforbruk.

Det betyr i praksis at jeg shopper klær og dill-dall for det jeg har samvittighet til, og han gjør det samme.

Ved større utgifter som kanskje går ut over den andres økonomiske frihet
for en liten stund ( Danmarkstur med jentene, oppussing av kjellerstue, kjøp av sykkel eller noe sånt) så snakker vi selvsagt to ord om det og forsikrer at begge er inneforstått med månedens prioritering.

Kunne ikke falle meg inn å tenke på hvem som spise og drikker hva.
Er vi ikke en liten familie, da?

Kan ikke huske at vi noen gang har kranglet om penger heller, og vi tjener nesten like mye.

Nova

Babe
16-02-2004, 20:49
Vi har hver vår økonomi, men deler alle utgifter. Noen ganger handler vi med hans penger og noen ganger med mine, fungerer kjempebra!

Fjellrypa
16-02-2004, 20:54
Vi har en konto med hver sitt kort på!

Felles hjem, felles barn, felles konto!

Det er meg som legger regninger inn på nettbanken. Småting som vi har lyst å kjøpe oss, kjøper vi uten å spørre den andre. Men dersom det er større ting vi har lyst på, kommer vi alltids til enighet.

Funger helt supert for oss!

Solsikka
16-02-2004, 21:44
Pengar, pengar og atter pengar. Det er vel rota til mykje diskusjon i mange heimar. Diverre er pengar eit nødvendig onde...

Her hos oss betalar den som har pengar. Eg betalar huslån og studielånet mitt +matvarer for det meste. Han alle andre rekningar. Det går for det meste opp i opp. Og utover det om det heiter kle, make up, bensin eller vi menn så betaler den som har. Vi har kvar våre kontoer fordi det er ein god følelse og i det minste sjå litt av pengane vi har tent kvar månad!

Elinblu
16-02-2004, 22:52
Vi har kvar våre kontoer fordi det er ein god følelse og i det minste sjå litt av pengane vi har tent kvar månad!
:nikker: Godt poeng!

rumle
16-02-2004, 23:01
Vi deler kun husleie og lån i to.

Resten av økonomien er felles, vi krangler aldri om penger.
Rumlemannen tjener mer enn meg, men betaler barnebidrag.
Jeg er medlem av div. ting/klubber, men ikke han.

Den som har penger der og da betaler.Helt greit.
(men det er nesten alltid rumlemannen som betaler når vi er ute på by`n eller ute å spiser.Han er såååå snill :snill: )

Cicero
16-02-2004, 23:05
Her gjelder også ordtaket, mine penger er dine penger. Begge veier. Vi har en felles regningskonto som beløp settes inn på hver måned fra hver av oss, og utover det så går pengene mellom oss. Vi bruker hverandres kort om hverandre, og innimellom så samler vi på alt av kvitteringer og går igjennom disse for å se hvor "hovedåren" av unødvendige penger flyter, om vi må suge litt på tommelen en gang i blandt...
Men vi deler på alt - ikke 50/50 - men iform av at vi har en felles økonomi - altså - mine penger er dine penger - mitt er ditt - og gjensidig - selvsagt.

Turbomamma
16-02-2004, 23:18
Vi har en felleskonto hvor vi setter inn et like stort beløp hver måned. Dette brukes til mat, avdrag på huslån, strømregning, ting til huset etc.

Her også. Selvfølgelig har vi felles økonomi! Hvorfor skulle vi fordele hvem som spiser mest, bruker mest såpe osv...? :skratte: Vi bor jo sammen og har barn sammen.... .)

Rewards
16-02-2004, 23:30
Vi har pr dags dato ikke felles økonomi. Min kjære betaler ganske mye mer enn meg rett og slett fordi han har bedre råd. Vi skal kjøpe hus og da skal vi sette av penger på en felleskonto hvor utgiftene går bra.

Lider av shoppesyken, må ha egne penger:flau:

Teeny
17-02-2004, 00:25
Vi deler ikke utgiftene, men betaler regninger, matvarer, klær, ect fra felleskassen. Vi har én felles sparekonto i tillegg til hver vår hvor vi kan sette inn så mye vi vil/kan. Dersom vi ønsker å kjøpe mindre dyre ting gjør vi dette uten å måtte avtale noe først, men er det snakk om noen tusenlapper diskuterer vi det alltid med hverandre før handelen. Når det gjelder reiser/andre dyre ting vi gjør hver for oss fordeler vi det slik at vi får hver vår gang. Dette fungerer greit for oss ihvertfall.

student31
17-02-2004, 00:29
Fellesøkonomi her og! (mine penger er dine penger - filosofi...)

Adina
17-02-2004, 00:42
Personlig kunne jeg aldri tenkt meg å ha felles konto med noen. Jeg tjener mest, betaler derfor mest, og vil da ha muligheten til å disponere resten av pengene mine som jeg vil. Nå høres jeg kanskje vrang og egoistisk ut, men det fører jo til at mannen stort sett bruker sine peng på det han vil og da. Det funker helt fint, og vi krangler aldri om peng. Jeg er en levende sparegris, mens han får pengene til å fly, så vi hadde nok kranglet MYE hvis vi hadde felles konto...

Vilaela
17-02-2004, 00:49
Her har vi hver våre kontoer, men betaler litt her og der som det faller seg...
Har absolutt ingen kontroll......
Jeg syns det er bra med hver sin konto, for så blir man ikke møtt med mer
enn ett oppgitt hoderist når man har kjøpt skopar nummer 1349....:lol:.....

Måne
17-02-2004, 08:12
Personlig kunne jeg aldri tenkt meg å ha felles konto med noen. Jeg tjener mest, betaler derfor mest, og vil da ha muligheten til å disponere resten av pengene mine som jeg vil. Nå høres jeg kanskje vrang og egoistisk ut, men det fører jo til at mannen stort sett bruker sine peng på det han vil og da. Det funker helt fint, og vi krangler aldri om peng. Jeg er en levende sparegris, mens han får pengene til å fly, så vi hadde nok kranglet MYE hvis vi hadde felles konto...

Den signerer jeg, Adina. Månemannen er en gedigen sløsekopp, som rettferdiggjør ethvert kjøp men setningen "jeg har jo ønsket meg det lenge" Jeg derimot blir hjemsøkt av dårlig sammvittighet fordi jeg kjøpte en pastilleske til meg selv med hans penger. Vi hadde nok ikke kranglet om penger hvis vi hadde hatt felles økonomi.... Vi hadde flyttet fra hverandre for lenge siden, og jeg hadde måttet flytte hjem til mamma etter at leiligheten ble solgt på tvangsauksjon :skratte:
En konto til fellesutgifter og resten er til fri disposisjon for den enkelte... Men det betyr jo ikke at vi ikke kan betale for hverandre hvis det kniper.... er jo ikke en sikringsanstalt heller... :)

Måne
17-02-2004, 08:16

Hvor har du forresten dette fra, Elinsen???
Det er ikke min erfaring blandt venneparene våre. Snarere omvendt...
Kunne faktisk ha funnet på å bruke uttrykket , uten ikke i... :)

reflex
17-02-2004, 08:18
Felles økonomi her også!

Det har vi hatt omtrent så lenge vi har vært sammen, dvs. ca. 100 år :nikker: Det har variert veldig gjennom årenes løp hvem som har tjent mest, og i perioder har vi bare hatt en inntekt også, så vi har liksom vært nødt til å skrape sammen alt det vi har for å få det til å gå rundt.

For oss er det ikke naturlig å tenke mine og dine penger, men det er sikkert fordi vi var veldig unge og fattige studenter når vi flyttet sammen - sikkert litt annerledes hvis en er etablert i jobb og er vant til å disponere sin egen inntekt når en går inn i et forhold.

Mae22
17-02-2004, 08:41
Vi setter inn likt beløp på felleskonto hver måned som går hovedsaklig til lån. Utover det betaler han drivstoff og jeg matvarer som regel - han skjønner ikke at matvarer er dyrere i lengden enn diesel, men hva gjør vel det? Jeg tjener en god del mer enn ham - så..... Stort sett blir vi enige, og den som har penger betaler!

melkepusen
17-02-2004, 09:02
Hei !

Til innlegget ditt har jeg en kommentar og det er snakk sammen og løs dette. Så lenge dere bor sammen bør begge være med på å dra lasset når det gjelder økonomi og begge må gi litt.Selv om han drikker vin synes jeg ikke du kan nekte han det men det er klart at hvis han bruker mer penger på mat som du synes er urimlig så bli enige sammen.

Klem melkepusen

Jeg bare lurer på hvordan dere gjør det mht betaling av fx matutgifter.
Fx: Ved ukentlig shopping. Hvis du spiser halvparten av det han spiser. Og dette er mer eller mindre et konstant fakta over lengere tid. Som fx, han vil ha en flaske vin, og du drikker ikke. Han vil ha indrefilet og du vil ha pasta. Han drikker 10 liter melk og du èn. Han drikker haugevis med filterkaffe og du ikke. osv osv.

Er du villig å betale 50/50 ??? -samme hvor glad du er i han.

Vennlig hilsen

anita
17-02-2004, 11:05
Her er det også felles økonomi.:bryn: trekker huslån og setter inn et beløp til andre regninger på felleskonto,mens jeg handler mat,fyller bensin og betaler klær osv. det er ikke så nøye for oss på hvilket kort det er penger.Vi har hatt felles økonomi fra første stund.Har på følelsen av at de som deler utgifter bare krangler om hvor mye hver enkelt har brukt og spist.De lønner ikke storspiserne mer på arbeidsplassen gjør de vel?Sparer mye hodebry og diskusjoner med felles økonomi.

Ariel_1977
17-02-2004, 11:17
Vi har litt felles og litt hver for oss. Hver mnd setter jeg inn et visst beløp på felleskontoen som dekker fesk: lån på hus og bil, barnehage, strøm, bensin, og andre utgifter som kommer feks NRK lisens, veiavgift etc. I tillegg har vi en felleskonto med kort på som vi bruker kun til mat.

Mine egne utgifter som t-bane kort, mobil og SATS feks betaler jeg av pengene som er igjen etter den faste overføringen til felleskontoen. Det som er igjen etter det er MITT og går som oftest til klær, sko go vesker...ha ha ha!

Når det er sagt betaler vi ikke like mye inn på felles kontoen. Han betaler litt mere enn meg fordi han tjener mer.
Vi syns vi har funnet et fint og rettferdig system - og det funker ihvertfall bra for oss!

Mistral
17-02-2004, 14:30
Her er det også fri flyt. Vi har hver vår konto, og den som har penger betaler når det er noe. Mannen tjener noen ganger mye mer enn meg og andre ganger nesten ingenting (selvstendig næringsdrivende), så jeg har rett og slett ingen anelse om hvem av oss som er "netto bidragsyter" – og ikke er det viktig for oss heller. Vi har jo tenkt å fortsette å leve sammen, og målet må da være at vi begge skal ha det så bra som mulig med de felles midlene vi har!

For meg blir det helt tullete å regne på hvem som spiser mest, bruker mest varmtvann i dusjen og lignende. Selvsagt blir det feil hvis én bruker hele sin lønn på seg selv og den andre tar alle fellesutgifter, men alminnelig daglig forbruk er da sannelig ikke noe å gnikke om.

(Jeg orker for øvrig ikke sånn finregning blant venner heller, og får fnatt hvis noen skal beregne på øret hvem som har spist hva på restaurant eller brukt mest bensin på en felles hyttetur. Da betaler jeg heller litt ekstra selv for å slippe det jeg anser som smålige diskusjoner.)

cila
17-02-2004, 14:38
Her er det felles økonomi.

Hvem som bruker penger til hva er ikke noe vi diskuterer - vi har ett felles ansvar for at det som skal betales blir betalt og det som skal kjøpes blir kjøpt.
Slik har vi alltid hatt det og det fungerer kjempebra for oss.

abraxas
17-02-2004, 14:50
Her i huset kan det aldri bli 50/50, da mannen min tjener MYE mer enn meg. Vi bruker stort sett "dine og mine" penger om hverandre, og målet er jo at vi skal sitte igjen med omtrent like mye til "personlig forbruk" etter at faste utgifter er betalt.

Hadde vi tjent like mye, hadde det vært en selvfølge for meg at vi hadde delt 50/50 uansett hvem som brukte og spiste mest - med ett unntak: Når gubben vil ha 23 forskjellige typer skismurning, ja da må han betale det selv!

else
17-02-2004, 15:12
Vi har stort sett alltid penger til det vi har lyst på, og blir det noe til overs så kjøper vi noe stort felles for det. (f.eks tv, bord, dvd-spiller) Men i samboeravtalen er vi helt klare på at det f.eks er jeg som eier den nye senga vi betalte 15 000 kr for, det er tross alt alltid en mulighet for at det kan bli slutt.

Det irriterer meg litt at han klager over dårlig råd og samtidig drar på byen 3-4 ganger i mnd mens jeg sitter hjemme, men det er ikke bare penger det går på da. Vi hadde nok hatt uenigheter om akkurat det hvis vi var søkkrike også.

Vi har hver vår konto, men setter oss ned sammen og betaler regninger. Hvis jeg har f.eks 1000 kr og han 3000 kr på kontoen sin, så betaler han strømregninga og jeg telefonregninga, sånn at begge har litt igjen til å kjøpe mat for før neste lønning. I butikken er det tilfeldig hvem som betaler.

Jeg setter av og til litt penger inn på bsu-kontoen min, og det kunne han også gjort hvis han hadde sett poenget med bsu-konto. Dermed blir det litt skjevt fordi jeg sparer og han ikke sparer, men det får heller bare være, det er hans egen feil, og blir dermed hans problem. (dersom det blir slutt.) Men planen er jo at alle bsu-pengene mine skal gå til hus om 3-4 år, så da er det jo ikke noe problem det heller :)

Måne
17-02-2004, 15:17
Når gubben vil ha 23 forskjellige typer skismurning, ja da må han betale det selv!
Det er nettopp det jeg også mener. men hvordan kan man kreve det hvis alle pengene allerede er felles, det er det jeg lurer på. Jeg mener, da har man jo allerede blåst muligheten til å si det får du bruke dine egne penger på... hans egne penger kan jo likegodt komme fra din konto hvis det er helt fritt...
Mulig jeg er litt dense :_panne: , men jeg skjønner det ikke. Vi krangler skjelden om penger, begge vet hvor mye som må settes av i mnd, og resten kan du bruke på krem og gummistrikk hvis du vil.... :nikker:

annalovinda
18-02-2004, 18:15
(Jeg orker for øvrig ikke sånn finregning blant venner heller, og får fnatt hvis noen skal beregne på øret hvem som har spist hva på restaurant eller brukt mest bensin på en felles hyttetur. Da betaler jeg heller litt ekstra selv for å slippe det jeg anser som smålige diskusjoner.)
OJ! Jeg vil ikke på restaurant med deg! Jeg har som oftest dårlig råd (arbeidsledig igjen etter tre korte vikariater som var særdeles godt betalt!), og jeg ser ekstra nøye på prisen før jeg bestiller. Jeg ville blitt MEGASUR om noen hadde kjøpt masse dyr mat - og drikke - og jeg måtte være med å betale for det. Da hadde jeg rett og slett ikke kunnet bli med ut! :(

Her hos oss er det sånn at vi legger en bestemt sum i husholdningskassen hver måned. Den brukes til alle fellesutgifter, inkludert telefon, parabolkort, sokker og bind. Av og til også til sånne ting som ny PC, ut og spise o.l. Hvis det ikke er nok penger i kassen betaler vi bare en halvpart hver.
Ellers betaler vi hver for oss det vi trenger/har lyst på, sånn som klær og sko. Eller for mitt vedkommende, masse TV-kanaler( :) ) og deilige duppeditter. :yiiha:
Når økonomien tillater det altså. Studielånet har førstepri her i gården.
Han tjener bra i sine to jobber, og kjøper seg gjerne en bil til hvis det dukker opp noe spennede. :skratte:
(Nå har han fire.....)

Mistral
18-02-2004, 18:20
OJ! Jeg vil ikke på restaurant med deg! Sier jo at jeg heller betaler ekstra for å slippe diskusjonen, så det kunne jo blitt en god forretning for deg! ;) (Dessuten er jeg ikke sløsete av natur og velger som regel ikke det dyreste på menyen.) Skulle gjerne spist på restaurant med deg jeg, jeg er sikker på at jeg ville hatt en morsom kveld! :klemme:

annalovinda
18-02-2004, 18:33
OK, Vi dropper diskusjonen, går ut og spiser sammen, koser oss glugg ihjel, og betaler hver for oss.

OK?
Ser at du bor i Paris, så det blir nok med tanken... :)

Jannike_79
18-02-2004, 19:42
Vi har felles økonomi..

:klemmer:

Hjolto
18-02-2004, 22:34
Vi har felles økonomi her i huset:) ...og bra er det for meg, for Hjoltomannen tjener over 3 ganger så mye som meg. Ville aldri falle oss inn å regne på hvem som bruker hva, vi bor og lever sammen, så da bruker vi pengene sammen.

Blir vel egentlig vanskelig å regne på hvem som bruker mest, tror jeg... vi jenter bruker mer dopapir (mennene rister og vi tørker...), vi har som regel lengre hår og bruker mer shampoo... i det hele tatt...

Elise
18-02-2004, 22:47
Den som har mest penger der og da, betaler. Vi har hver vår konto, men deler utgifter sånn omtrent, hvertfall. Spiller ingen rolle om han betaler litt mer eller mindre enn meg.

Jumpy
18-02-2004, 23:11
Vi har nesten ikke felles økonomi.
Jeg betaler husleia og får ca. 1/3 av denne fra ham. Han står for bil og alle utgifter til denne. Ellers blir det stort sett bingo hvem som betaler hva og hvilke regninger. Ingen må spørre noen om hva man vil bruke pengene til.
Litt skjødeløs filosofi, og kanskje litt urettferdig noen ganger. Men jeg tror det jevner seg ut i det lange løp.

Aina
18-02-2004, 23:58
Vi har hver vår konto pluss en felleskonto som huslånet trekkes fra. Det går like mye fra hver av våre kontoer inn på felleskontoen, men ellers er det helt i hytt og pine hvem som betaler hva. Ingen av oss har noen sære eller dyre vaner, så vi bruker vel omtrent like mye på personlige ting gjennom en måned tenker jeg....
Økonomien vår har alltid vært sånn at det ikke er så nøye hvem som betaler hva, og vi har aldri kranglet om penger eller økonomi.

Leophee
19-02-2004, 00:17
Her i huset går alt på fellesen. Den som har penger betaler. Vi passer litt på hverandre når det gjelder de aller mest ufornuftige kjøpene da. Det er på det området vi har hatt de eneste diskusjonene om økonomi også, fordi mannen min så gjerne vil ha allslags rare guttegreier og duppedingser (alt som durer eller lyser eller bruker strøm), og synes innimellom at jeg er litt vel diktatorisk når jeg protesterer fordi vi ikke har råd. Han bremser meg noen ganger også, men det føles nok som jeg begrenser ham mye mer fordi han har så fryktelig mange flere ting han ønsker seg. Dine penger og mine penger hadde nok ikke fungert særlig godt her.

"The only difference between men and boys are the price of their toys."

Adina
19-02-2004, 00:47
Leophee:"The only difference between men and boys are the price of their toys."

:nikker: :nikker: :nikker: Det er det mest beskrivende jeg har hørt på lenge om min mann.....

Lilje
19-02-2004, 08:58
Her i huset har vi felles økonomi. Deler på det som deles kan...

Mistral
19-02-2004, 15:49
OK, Vi dropper diskusjonen, går ut og spiser sammen, koser oss glugg ihjel, og betaler hver for oss.

OK?
Ser at du bor i Paris, så det blir nok med tanken... :)Det er veldig billig å gå på restaurant her, så hvis du stikker innom neste gang du er i Paris skal jeg gjerne invitere deg! ;)

little my
19-02-2004, 15:59
Den som har mest penger der og da, betaler. Vi har hver vår konto, men deler utgifter sånn omtrent, hvertfall. Spiller ingen rolle om han betaler litt mer eller mindre enn meg. :nikker: signerer denne jeg, da vi har lik praksis.

Othilie
19-02-2004, 16:13
[QUOTE=Elinblu]Vi har en felleskonto hvor vi setter inn et like stort beløp hver måned. Dette brukes til mat, avdrag på huslån, strømregning, ting til huset etc. Jeg føler at dette er rettferdig fordi vi stort sett spiser det samme. QUOTE]
Signerer den og sier i tillegg at det hender jeg kjøper ting til huset for mine penger, spes ting han ikke skjønner at vi trenger. Her er det nemlig jeg som tjener mest(forhåpentligvis bare foreløpig)