Vis full versjon : Jobb/arbeidsledighetstrygd/fødselspenger
Trenger litt hjelp.. Følgende er situasjonen: Jeg hadde en sa i 6. uke, 8. februar og ønsker å bli gravid så fort som mulig igjen. Men; jeg har et vikariat som går ut 1. september. Jeg har altså fortsatt et par mnd på meg til bli gravid og fortsatt ha jobb i 6 av 10 mnd. men jeg blir jo stående uten jobb i resten av svangerskapet. Det er jo ikke akkurat det enkleste å få ny jobb høygravid. Spørsmålet er om jeg kan melde meg arbeidsledig? Og hvordan er det å være arbeidsledig i forhold til fødselspenger osv.
Jeg vet det ikke er så lett å planlegge et svangerskap, men jeg vil nødig stå helt uten penger når jeg får barn. Mannen min har heller ikke fast jobb så vi har ikke så mye sikkerhet der heller.
Marerittet er å oppdage at jeg må vente et år til med å prøve å få barn pga økonomiske hensyn...
Ja, du kan melde deg arbeidsledig og få dagpenger når vikariatet går ut om du ikke får noe annet. Fødselspengene regnes ut av lønnen du hadde når du jobbet, hvis du har jobbet 6 av 10 mnd.
Hei Løvemor!!
Så lenge man mottar "lønn" (sykepenger,a-trygdt, e.l) som er skatte pliktet så har man rett til fødselspenger og dette som sagt er 6 av de 10 siste mnd av svangerskapet.Og da går de ut i fra de mnd du har tjent best faktisk, dette undersøkte jeg da jeg ble gravid i aug. i fjor med trygdekontoret.
lykke til fremover!!
xantippe
18-02-2004, 13:11
Om du skulle bli gravid nå og helsa skranter er det økonomisk sett mest gunstig å bli sykemeldt før vikariatet går ut. Da er du ikke arbeidsfør og kan heller ikke melde deg arbeidsledig, men du har krav på sykepenger fra trygdekontoret. Du vil få utbetalt 100% i sykepenger såfremt du ikke tjente over en viss sum i 2003. Jeg vet ikke den øvre summen, men tror den er rimelig høy. Uansett får du altså mer utbetalt enn de ca 65% du får i dagpenger Blir du arbeidsledig og så sykemeldt får du også kun ca 65%.
Jo mer du får utbetalt, jo bedre blir også den utbetalingen du får under svangerskapspermisjonen.
Min situasjon er sånn: Fra 1.mars står jeg uten jobb pga nedbemanning, men siden jeg er sykemeldt ut svangerskapet har jeg krav på sykepenger 100% frem til svangerskapspermisjonen starter. Det var trygdekontoret helt klare på. Jeg ble veldig glad for å høre det, for jeg grudde meg virkelig til å melde meg arbeidsledig med den dårlige helsa jeg har. Så for meg at jeg ville bli nødt til å sykemelde meg dersom AETAT skulle finne på å sende meg på kurs o.l. Men kan man ikke delta er det skikkelig bortkasta å være arbeidsledig....
Noe å tenke på dersom du skulle bli gravid før september og skranter litt i helsa under svangerskapet.
Lykke til med forsøket!
Takk skal dere ha for klare svar! Da vet jeg ihvertfall at det bare er å prøve! Tjo hoi!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.