Vis full versjon : Nå ble jeg skikkelig lei meg!
Er ikke aktiv prøver ennå, men skal snart sette igang for alvor. Vi har bestemt oss for å vente så vi får termin i 2005, for vi syns ikke det er ideelt å være født sent på året. Så da hadde jeg beregnet at vi kunne begynne prøvingen i slutten av mars. (etter 42 ukers regel, som jeg har lest om). Men når jeg nå sjekket på terminkalkulator (2 stykker) så får jeg med mine antatte sykluser termin 26 desember hvis vi skulle være så heldige å bli gravid på første forsøk. Så nå må vi vente enda en syklus!! :lei_seg: Og kan ikke begynne før i slutten av april!! og jeg som hadde gledet meg sånn til å endelig komme igang! Nå må jeg jo vente i 2 mnd til! :grrr: Og så tar det sikkert evigheter før vi lykkes, og dermed er det kjempelenge til vi blir foreldre.... Vi var litt uforsiktige i forrige syklus, og det kunne ha blitt noe da, men neida, tanta kom. Æsj, er så lei av å vente! Først har jeg ventet et år på at mannen skal bli klar, og så må jeg vente enda lengre nå....
Unnskyld at jeg sier det, men jeg synes dette er et litt underlig problem. Hvis dere virkelig har lyst på barn og er utålmodige etter å komme i gang, er det vel bare å kjøre på? Det er kanskje ikke "ideelt" å være født seint på året, men det kommer da ærlig talt heller ikke til å ødelegge livet til barnet deres? Mange i familien min er født i jula, og de har greid seg helt fint. Den eneste perioden det har vært virkelig kjipt, var vel da klassekameratene var 18 og man selv var 17. Når man blir eldre, vil jeg si at det bare er en fodel å være født seint på året.
Du sier det selv:
Og så tar det sikkert evigheter før vi lykkes, og dermed er det kjempelenge til vi blir foreldre....
Man har absolutt ingen garanti for å lykkes på første forsøk. Jeg har blitt gravid så lett som bare det en gang tidligere (ufrivillig), men da vi endelig bestemte oss for at vi ønsket oss barn, skjedde det ingenting. Foreløpig har vi prøvd i ett og et halvt år uten det minste snev av suksess. Nei, hvis dere vil ha barn, og du har så lange sykluser i utgangspunktet, synes jeg dere bare skal brette opp ermene og sette i gang!
Klem fra Elinblu
Hei, Jeg er selv født i desember. Var dermed blant de "yngste" når jeg begynte på skolen. Det er kanskje litt forskjell på modenheten til barna i starten, men det går seg til iløpet av kort tid. Idag tenker jeg null på det. Forøvrig var det verste med å være født i desember at man ofte måtte ha eksamen/tentamen på bursdagen. Men det var ikke noe stort problem. Jeg ville ikke tenkt på det, men respekterer dine synspunkter. Lykke til
LilleMy69
18-02-2004, 08:54
Man har absolutt ingen garanti for å lykkes på første forsøk....... Nei, hvis dere vil ha barn, og du har så lange sykluser i utgangspunktet, synes jeg dere bare skal brette opp ermene og sette i gang!
Signerer denne, jeg! Det er ikke alt som skjer bare fordi man vil at det skal skje, det er min erfaring!
Lykke til uansett!
Skjønner deg veldig godt jeg. Jeg har samme "problemet". Denne måneden er den siste i mitt forsøk før jeg legger inn noen ukers pause. Da har jeg faktisk tenkt å sette inn den siste p-ringen og la den sitte inne akkuratt passe lenge slik at jeg kan unngå å få termin i desember. Skjønner at dette sårer noen, men noen av oss ønsker å kunne planlegge og det må være helt i orden. Det er jo det som gjør det så herlig å kunne leve i 2004! Vi kan i allefall bestemme når vi ikke ønsker å få barn!
Med to barn i fra før, vet jeg at det er et høyt aktivitetsnivå i desember om jeg ikke må lage i stand til barneselskap i tillegg!
Skjønner at dette sårer noen, men noen av oss ønsker å kunne planlegge og det må være helt i orden. Det er jo det som gjør det så herlig å kunne leve i 2004! Vi kan i allefall bestemme når vi ikke ønsker å få barn!
Ja, er det ikke fantastisk? (Som en bekjent av meg sa da hun fikk høre at vi var ufrivillg barnløse: "du vet, man kan bestemme når man ikke vil ha barn, men ikke når man vil ha det". Lett for henne å si, som ble gravid i første prøveperiode...)
Dere må selvfølgelig gjøre som dere vil, men ja - jeg skal innrømme at jeg blir litt såret over det du skriver, Pumkin. Mange av oss her inne ville gitt alt vi eier for å få et barn, og vi gir beng i om det så skulle bli født på julaften eller nyttårsaften. Skjønner at du har anledning til å planlegge slikt i detalj, ettersom du har to barn fra før - da haster det sikkert ikke sånn med nummer tre.
Hilsen Elinblu
LilleMy69
18-02-2004, 09:25
Vi kan i allefall bestemme når vi ikke ønsker å få barn!
Er enig i dette, men min kommentar var mer ment at man ikke må bli overrasket om man ikke blir gravid når man faktisk går igang med prøvingen... Da går månedene fort, og vips så står man der med samme "problem" kanskje året etter...
Ariel_1977
18-02-2004, 09:27
Jeg syns det er så utrolig liten forståelse for folk som, før man har fått bevist at det ikke går, ønsker å planlegge sin termin. Jeg har på følelsen av at hvis man vil planlegge eller for guds skyld skulle klare å bli gravid på første forsøk så er man liksom ikke er like "verdig" medlem her inne som de som sliter. Ikke meningen å være spydig eller slem men jeg blir utrolig provosert av alle svarene vi som planlegger får når vi forteller om det. Kanskje må vi bite det i oss og blir vi ikke gravide med en gang blir terminen selvfølgelig etterhvert helt uvesentlig,,,,,men før det en bevist må man da få lov til å håpe, ønske og planlegge!
Til deg som planlegger termin i 2005 - GO FOR IT!! Frem til det er bevist at det er vanskelig å bli gravid vær optimist!
Og lykke til :klemme:
Jeg syns det er så utrolig liten forståelse for folk som, før man har fått bevist at det ikke går, ønsker å planlegge sin termin. Jeg har på følelsen av at hvis man vil planlegge eller for guds skyld skulle klare å bli gravid på første forsøk så er man liksom ikke er like "verdig" medlem her inne som de som sliter. Ikke meningen å være spydig eller slem men jeg blir utrolig provosert av alle svarene vi som planlegger får når vi forteller om det.
Regner med at det er jeg som er adressat for denne, selv om jeg aldri har uttalt meg om dette her inne tidligere. Planlegg i vei, dere – for all del! Grunnen til at jeg svarte Engel i første omgang, er at hun syntes det var så veldig leit at prøvingen måtte utsettes. De som ikke ønsker seg barn i desember, er selvfølgelig i sin fulle rett til å ta en pause fra prøvinga uten at noen skal legge seg borti det. Men jeg tolket Engel dithen at hun innerst inne har veldig lyst til å sette i gang, og derfor rådet jeg henne til å glemme dette med ”født seint på året” og kjøre på. Da tobarnsmora Pumkin så kom på banen, ble jeg litt provosert og svarte kanskje litt for oppriktig. Jeg har aldri forsøkt å gi uttrykk for at folk som ønsker å planlegge terminen, eller som får klaff i første PP, ikke er velkomne her inne.
LilleMy69
18-02-2004, 10:14
Henger meg på Elinblu her.
Jeg synes faktisk det er KJEMPEHYGGELIG når noen får klaff på første forsøk! Sitter ikke her og river meg i håret og gråter mine modige tårer av den grunn.
Det eneste jeg forsøkte å si, var at det faktisk innimellom skjer at det ikke klaffer når man først setter i gang, og at det da er greit å være forberedt på at ting kan ta litt tid.
Absolutt ikke min mening å virke surmaga, irritert, provosert eller noe negativt i det hele tatt, men ønsker bare å dele på min erfaring.
:klemme:
Jeg skrev et langt innlegg her i sted, som dessverre forsvant, men prøver å oppsummere meg selv litt nå.
Jeg sier meg også enig med Elinblu. Tror noen her overtolker henne litt.
Jeg forstår godt at de som kan ønsker å planlegge terminen sin, og det er de hjertelig velkomne til selvsagt. Men jeg forstår også at noen etterhvert som tiden går ikke lengre tar slike hensyn. Når man prøver i måneder og år uten å lykkes blir termin til slutt uvesentlig.
Men jeg sier som Elinblu at jeg fikk også inntrykk av at Engel egentlig ønsker å komme i gang, og da må du Engel bare finne ut hva som er viktigst for deg.
Hvis du virkelig er oppriktig lei deg for at du må vente, så kanskje du bare skal begynne å ta sjansen. Blir barnet født i desember, så er det jo ikke verdens undergang. Men selv om dere bestemmer dere for å begynne nå, så er det jo ikke sikkert barnet blir født i desember likevel, siden det er de fleste som ikke lykkes på første forsøk.
Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for! :lykke:
Ariel_1977
18-02-2004, 10:25
Min kommentar var ikke siktet til noen spesiell og egentlig ikke akkurat denne tråden heller - men mer generelt. Dere kan jo bare bla dere gjennom tråder de noen har sagt de skal planlegge termin......som regel kommer det kommentarer ala "Dette er en problemstilling jeg ikke forstår meg på..." "Det er vel det samme når babyen kommer bare den kommer".
Jeg vet det ikke alltid er like lett å bli gravid og kanskje blir det sånn for meg også når jeg setter igang å prøve. Kanskje må jeg vente lenge og prøve i årevis men før jeg har fått det bevist syns jeg det er greit å være naiv nok til å tro at det vil gå fort.
Lykkeliten
18-02-2004, 10:38
Jeg må si meg enig med Elinblu jeg også..
Det er et luksusproblem dette her og jeg skjønner ikke helt hva problemet er rett og slett.
Ariel: kan du ikke skjønne at dette kan provosere oss som har prøvd i x-antall år og ikke kan fatte og begripe hvorfor terminen til et barn er viktig?
Da vil jeg gjerne høre om flere som har prøvd i over 1-2 år kan sette seg inn i "problemstillingen".
Jeg er enig med Elinblu og Maia her.
Jeg blir faktisk såret og provosert av dette. Men IKKE fordi noen vil og kan planlegge, eller blir gravide på første pp, eller noe slikt. Det syns jeg er topp. tror alle har ville planlegge littegrann, og vi gleder oss med alle som blir gravide, enten etter 1 eller 259 prøveperioder!
Det som provoserer med dette innlegget er at du åpenbart synes at det er synd på deg som må utsette prøvinga for ikke å få barn i desember. DET syns ikke jeg. Dette er et selvpålagt problem, og verdens enkleste å løse. Jeg syns absolutt at du skal utsette prøvinga og planlegge akkurat så mye du vil, OG jeg vil virkelig gjerne høre om planene dine :nikker: , og om hvordan det går, men ikke si at det er synd på deg fordi du ikke vil at barnet ditt skal ha bursdag i desember. Det er det rett og slett ikke!!!
Ariel_1977
18-02-2004, 10:51
OK aller først...jeg syns ikke synd på megselv (regner med det var meg du mente...eller var det Engel?!)
Jeg har sagt det mange ganger og jeg sier det igjen - selvom jeg sier akkurat nå at jeg gjerne vil velge termin kan det godt hende at jeg ombestemmer meg og jeg har heletiden sagt at hvis det tar lang tid for meg å bli gravid betyr dette selvfølgelig INGENTING! For faktum er jo at alle kan planlegge så mye de bare vil uten at det garanterer noe som helst. Uansett hva man prøver å legge til rette for er det kroppen som bestemmer og vil ikek den samarbide så er det lite man kan gjøre med det.
Hvis noen blir lei seg eller støtt av at andre vil planlegge (og igjen det kan jo hende at planleggingen går i vasken så det synger) så er det jo faktisk en mulighet til å ikke bry seg om de innleggene......
Lurer på om jeg sier noe feil og ikke helt får ut det jeg mener for hvis dere skjønte hva jeg mente tror jeg ikek dere ville blitt såret. :flau:
Lykkeliten
18-02-2004, 10:57
Jeg har sagt det mange ganger og jeg sier det igjen - selvom jeg sier akkurat nå at jeg gjerne vil velge termin kan det godt hende at jeg ombestemmer meg og jeg har heletiden sagt at hvis det tar lang tid for meg å bli gravid betyr dette selvfølgelig INGENTING! For faktum er jo at alle kan planlegge så mye de bare vil uten at det garanterer noe som helst. Uansett hva man prøver å legge til rette for er det kroppen som bestemmer og vil ikek den samarbide så er det lite man kan gjøre med det. Nettopp! Det er slik det er for oss som har prøvd lenge og om du hadde vært i samme situasjon kan jeg love deg at du hadde reagert på denne tråden.
Men skifter mening etter hvert som tiden går og bryr seg ikke om noe slikt som når barnet vil bli født.
Hvis noen blir lei seg eller støtt av at andre vil planlegge (og igjen det kan jo hende at planleggingen går i vasken så det synger) så er det jo faktisk en mulighet til å ikke bry seg om de innleggene......
Og da mener jeg at du kan la være å bry deg om de innleggene med meninger du ikke deler eller som støter deg.
Her inne må vi få lov å si hva vi mener om forskjellige emner selv om vi ikke alltid er enig.
Jeg reagerer - og skriver min mening!!
Ariel_1977
18-02-2004, 11:10
Nettopp! Det er slik det er for oss som har prøvd lenge og om du hadde vært i samme situasjon kan jeg love deg at du hadde reagert på denne tråden.
Men skifter mening etter hvert som tiden går og bryr seg ikke om noe slikt som når barnet vil bli født.
Da er vi jo enige da :)
Og da kan du også la være å bry deg om de meninger vi har.
Dere kan ha akkurat de meningene dere vil...jeg prøver bare å fortelle at akkurat som det engel eller jeg sa såret dere så sårer det faktisk når man får tilbakemeldinger ala de dere sender også......det går begge veier.
Og jeg syns det blir så dumt når det blir grupperinger...vi er jo alle i samme bås ikke sant...vi vil ha barn! Uansett om vi planlegger eller ikke og uansett om det tar 1 uke eller 3 år så har vi felles mål og jeg syns man kan støtte hverandre uansett.
OK aller først...jeg syns ikke synd på megselv (regner med det var meg du mente...eller var det Engel?!)
Jeg mente Engel
Lurer på om jeg sier noe feil og ikke helt får ut det jeg mener for hvis dere skjønte hva jeg mente tror jeg ikek dere ville blitt såret. :flau:
Leste du inlegget mitt i det hele tatt??? Jeg tror jeg forlkarte temmelig nøye hva iallefall jeg finner provoserende med hovedinnlegget. Og det er IKKE at dere vil planlegge, kun at i dette tilfellet virkelt det som om engel syns det var leit at hun "måtte" utsette rpøvinga, og det er det jeg ikke forstår meg på...
MÅNE: Dette er et selvpålagt problem, og verdens enkleste å løse. Jeg syns absolutt at du skal utsette prøvinga og planlegge akkurat så mye du vil, OG jeg vil virkelig gjerne høre om planene dine :nikker: , og om hvordan det går, men ikke si at det er synd på deg fordi du ikke vil at barnet ditt skal ha bursdag i desember. Det er det rett og slett ikke!!!...
Signerer dette jeg.
Jannike_79
18-02-2004, 11:18
Jeg er enig med maia og Elinblu her.. Selvom det "bare" tok 6 pp før det klaffa for oss.. Ettersom måneden går blir man mer og mer frustrert og tenker at bare jeg kan bli gravid så spiller det liten rolle om det blir jente eller gutt og det spiller liten rolle når barnet blir født!!
Jeg skjønner ikke hele det "problemet" det skal være at barn blir født seint på året.. Det er jo født tusenvis(!!) av barn seint på året sikkert hvert eneste år og de fleste av de har klart seg kjempebra.. Noen sier at det er så mye i Desember allerede at det ville blitt mye styr med ett bursdagsselskap itillegg.. (???) Jeg skjønner liksom ikke tankegangen helt!! Det må jo ikke være ett problem med ett ekstra bursdagsselskap..
Jeg syns ærlig talt det er ett luksusproblem, og jeg tror ikke man kan skjønne hva de som har prøvd lenge føler før man har vært der før.. (jeg påstår absolutt ikke at jeg prøvde lenge altså.. Jeg vet jeg var heldig som bare trengte 6 pp..)
Ariel_1977
18-02-2004, 11:20
[QUOTE=Måne]Leste du inlegget mitt i det hele tatt??? QUOTE]
Jo jeg leste innlegget ditt men mitt svar var ikke bare til deg selvom det sto etter ditt innlegg. Det var til de som hadde kommentert bla til det jeg sa mellom mitt forrige innlegg og det nye.
Jeg vil ikke diskutere dette mer. Gidder ikke krangle med folk som kanskje kan bli venner før man engang har blitt skikkelig kjent med dem. Jeg føler det som om folk misforstår meg med vilje....for hvis dere ser hva jeg skriver så har jeg sagt at jeg ikke mente å såre noen og jeg har sagt at jeg sikkert må spise kameler og drite i planleggingen jeg også...men det virker som det ikke betyr noe....Er kanskje litt nærtagende om dagen ..vet ikke hvorfor men jeg gir meg her.
Hvor er det forresten blitt av hovedinnlegger i denne tråden? Hadde vært interessant å høre dine synspunkter på tingene som har kommet opp i løpet av tråden....
Jeg er lei for at du føler det sånn, ariel, sånn føler faktisk jeg meg oxo nå. tror nok vi snakker litt forbi hverandre, for jeg blei egentlig provosert av hovedinnlegget og ikke av ditt.. så det blei litt dumt...
håper vi kan fortsette å diskutere andre ting seinere :klem:
Ariel_1977
18-02-2004, 11:32
Jeg er lei for at du føler det sånn, ariel, sånn føler faktisk jeg meg oxo nå. tror nok vi snakker litt forbi hverandre, for jeg blei egentlig provosert av hovedinnlegget og ikke av ditt.. så det blei litt dumt...
håper vi kan fortsette å diskutere andre ting seinere :klem:
Me too :klemme:
LilleMy69
18-02-2004, 11:40
:grouphug:
Jannike_79
18-02-2004, 11:41
Tror ikke noen misforstår deg med vilje, men i ett forum kommer det mange forskjellige meninger fram og det må jo være lov.. Uansett om vi er enige eller uenige er det ingen som blir uvenner for det.. (tør vedde på det!! :blunke: )
Ett forum er til for å diskutere på og komme med meningene sine.. Noen blir kanskje støtt av det du mener, mens andre blir støtt av helt andre ting.. Man må prøve å huske når man leser innlegg her at ingen av oss er fullstendig like..
:klemmer:
Hjelp! Hadde ikke helt ventet sånne reaksjoner. Beklager om jeg tråkker noen på tærne.
Ja, jeg har forferdelig lyst til å sette igang, men jeg har ikke lyst at et barn skal bli født i november/desember. Grunn: modenhet ved skolestart bl.a. Har selv erfaringer med at de som er født tidlig på året er mer moden for skolestart enn de som er født set på året. Det kan være stor forskjell på 6 1/2 år og 5 1/2 år. Selvsagt er dette individuelt også, men dette er både av egne erfaringer og fra venninner som jobber som lærere i småskolen.
Og det er jo nettopp fordi man VET at det kan ta lang tid å lykkes at det er så frustrerende å vente, men siden jeg feks har sluttet på pillen for flere mnd siden er det også en sjanse for å lykkes med en gang. Jeg skjønner at dere som har prøvd i flere år syns dette er et filleproblem, men kan dere ikke heller da la være å svare?
Jeg er også av dem som blir litt sår av å lese meldinger om slike ”luksusproblemstillinger.”
Men jeg mener selvfølgelig ikke at dere som er så privilegerte at dere kan tillate dere å prøve å time termin, ikke skal skrive om det her inne. Men jeg synes det er veldig hyggelig når nybegynnere husker å hive på en liten setning som viser at de forstår litt av hvordan vi langtidsprøvere har det. Mange av oss sliterne pleier jo å henge på kommentarer som ”du skal se det lykkes raskt for deg” – ”jeg håper du slipper å gjennomgå det jeg har” etc., for å vise at vi er klar over at folk her inne har ulike problemer. Det bør gå begge veier.
(Det som i grunn plager meg mest i meldinger om ”luksusproblemer” er bruken av smilies… Det blir helt feil for meg, som har grått tolv millioner hjerteskjernede frustrasjonstårer de siste to årene, å se strigråtende smilies i meldinger om ”problemer” som jeg ville jublet av glede hvis jeg fikk stå overfor. Men det var bare en obeservasjon fra min side – ingen kritikk ment, og ikke en oppfordring til en diskusjon som hvem som har ”rett” til å bruke hvilke smilies…)
En annen ting:
1 av fire blir gravide på første forsøk, 60 % i løpet av et halvt år, 40 trenger mer enn et halvt år. Dermed har alle som begynner prøvingen denne måneden statistisk sett 25 % sjanse for å få barn (skrekk og gru?) før nyttår, 35 % sjanse for å få barn i den ”perfekte vårsesongen” – og hele 40 % sjanse for at det ikke blir noe av før tidligst høsten 2005, slik at ”førjulsproblematikken” er der igjen! Noe å tenke på?
Lykkeliten
18-02-2004, 11:55
Jeg skjønner at dere som har prøvd i flere år syns dette er et filleproblem, men kan dere ikke heller da la være å svare?
Helt ærlig; hvilken respons hadde du ventet deg / håpet på?
Jeg skjønner jo at du er fortvilet fordi du ikke kan starte prøvingen med en gang, men du legger innlegget på Generell Diskusjon og det er mange her som leser det.
Vi har rett til å ytre oss om hvordan vi oppfatter dette/komme med råd/trøste alt ettersom hvordan vi ser "problemstillingen.
Jeg må bare sitere meg selv igjen, jeg: Det som provoserer med dette innlegget er at du åpenbart synes at det er synd på deg som må utsette prøvinga for ikke å få barn i desember. DET syns ikke jeg. Dette er et selvpålagt problem, og verdens enkleste å løse. Jeg syns absolutt at du skal utsette prøvinga og planlegge akkurat så mye du vil, OG jeg vil virkelig gjerne høre om planene dine , og om hvordan det går, men ikke si at det er synd på deg fordi du ikke vil at barnet ditt skal ha bursdag i desember. Det er det rett og slett ikke!!!
Hiver meg også på Maia og spør: Hva hadde du egentlig regnet med å få til svar...
jeg kunne virkelig skrevet en mil om hva jeg føler om dette, men ønsker at du skal se på det jeg har skrevet over her, og se om ikke du skjønner hvor vi kommer fra når vi bare MÅ si at vi er provosert!!
GREIT!
DET ER IKKE SYND PÅ MEG!!! JEG SKULLE IKKE BLITT LEI MEG OVER Å FINNE UT AT DET BLE ENDA 1 MND Å VENTE, OG JEG SKULLE I ALLEFALL IKKE FUNNET PÅ Å DELE HJERTESUKKET MED DERE HER INNE!
DERIMOT ER DET FRYKTELIG SYND PÅ DERE SOM PRØVER MND ETTER MND UTEN Å LYKKES! (det syns jeg virkelig, kanskje blir jeg en av dere, hvem vet?? Men jeg håper jeg slipper det! Vil ikke bli en del av en bitter gjeng her inne!) MEN FAKTISK SÅ ER DERE EN LITEN GRUPPE, DE ALLER FLESTE BLIR GRAVIDE VELDIG RASKT. SKAL IKKE ALLE VÆRE VELKOMNE TIL Å DELE SINE HJERTESUKK HER INNE? ER DETTE ET STED FOR BITRE LANGTIDSPRØVERE?
Takk og farvel, kanskje jeg tør komme tilbake i mai eller noe, men jeg er sannelig ikke sikker på at jeg har lyst!! Kanskje etter å ha prøvd i 6-7 mnd uten å lykkes, da passer kanskje inleggene mine bedre? Det er faktisk ikke bare dere langtidsprøvere som kan bli såret.
Lykkeliten
18-02-2004, 12:09
DERIMOT ER DET FRYKTELIG SYND PÅ DERE SOM PRØVER MND ETTER MND UTEN Å LYKKES! (det syns jeg virkelig, kanskje blir jeg en av dere, hvem vet?? Men jeg håper jeg slipper det! Vil ikke bli en del av en bitter gjeng her inne!) MEN FAKTISK SÅ ER DERE EN LITEN GRUPPE, DE ALLER FLESTE BLIR GRAVIDE VELDIG RASKT. SKAL IKKE ALLE VÆRE VELKOMNE TIL Å DELE SINE HJERTESUKK HER INNE? ER DETTE ET STED FOR BITRE LANGTIDSPRØVERE?
Den var veldig unødvendig...
Håper for din del at du blir gravid med en gang for du vil ikke tro hviken påkjenning det er å ha holdt på i flere år.
Jeg har aldri tenkt når det "best passer" å få barn. Det er helt likegyldig for meg.
Om du fremdeles ikke er gravid om 3 år vil jeg gjerne vite hvordan du føler deg da.
Jeg er ikke bitter - jeg har det tungt til tider.
Jannike_79
18-02-2004, 12:10
Nei dette blir for dumt.. Tror du tar ting på litt feil måte nå.. Hvis du føler det sånn tar du deg for personlig nær av det vi andre skriver.. Som sagt er dette er forum og det kommer fram mange forskjellige meninger her, og man må tenke på at vi er forskjellige alle sammen!! Vi tar oss nær av helt forskjellige ting, og sånn er det bare..
:klemmer:
Grunn: modenhet ved skolestart bl.a. Har selv erfaringer med at de som er født tidlig på året er mer moden for skolestart enn de som er født sent på året.
Jeg er født seint på året sjøl, men lærte å lese og skrive da jeg var 3-4 år. Følte dermed ikke at jeg sakket akterut i undervisningen, akkurat ;). Den største bråkmakeren i klassen, som aldri ble helt skolemoden, var født i januar. Tror dette sjelden er et problem, og at det ofte er helt andre faktorer enn pluss/minus noen måneder som avgjør om et barn er klart for skolegang eller ikke. (Men jeg har ikke jobbet i 1. klasse på barneskolen, altså, så jeg innrømmer å ikke ha sett noe til dette i praksis de siste åra. Snakker ut fra erfaring fra egen skolegang og fra oppveksten til mine desember-slektninger. Og så er vel ikke det første skoleåret nå noen skole i tradisjonell forstand?)
Jeg skjønner at dere som har prøvd i flere år syns dette er et filleproblem, men kan dere ikke heller da la være å svare?
Beklager hvis jeg har støtt noen med mine svar, men slik er det nok dessverre. Når man legger ut et innlegg på disse sidene, må man forvente å få ulike opfatninger tilbake, ikke bare svar fra folk som jatter med. Det var i alle fall ikke min mening å være uvennlig!
[Du store min, her hadde temperaturen steget noen hakk mens jeg skrev det siste innlegget, ser jeg...]
Tror dere missforstår meg litt. Jeg skjønner dere på en måte godt, hvorfor dere reagerer. Men jeg kom bare med et lite hjertesukk og var litt lei meg, og så fikk jeg den stormen mot meg. Det var IKKE hyggelig. Har dere virkelig aldri tenkt sånn selv? Før dere begynte prøvingen? Må vi virkelig ha store, alvorlige problemer for å få lov til å være litt lei?
Du har selvsagt rett til å være lei deg Engel, men det er som Måne sier ikke synd på deg for at du må vente fordi du ikke vil ha et barn født i desember. Det er jo noe du har bestemt selv.
Ellers går det jo kanskje an å vise bittelitt ydmykhet for de som har prøvd i årevis uten å lykkes?
Og til kommentaren din om bitre langtidsprøvere;
Den var unødvendig, og ja, vi som har prøvd lenge blir nok litt bitre, eller i alle fall leie av å vente. Men du virker jo også som du er bitter for at du "må" utsette prøvingen en liten stund, så da kan jo du ha litt respekt for våre følelser også....
Men til slutt: Jeg ønsker deg virkelig lykke til! :lykke: Og som jeg skrev i innlegget mitt tidligere, du må bare finne ut hva som er viktigst for deg.
LilleMy69
18-02-2004, 12:21
ER DETTE ET STED FOR BITRE LANGTIDSPRØVERE?
Tror nok at de fleste langtidsprøvere ikke er bitre, men kan hende at noen (av oss) kanskje blir litt hete i toppen når det kommer innlegg som dette, hvor det virker som om uansett hva vi sier, bare blir oppfatter som surmaga oppstøt. Tror faktisk de fleste ikke har noe i mot meningene dine. Men; du må nok dessverre akseptere at noen kan ha andre meninger. Det er bl.a. derfor slike forum som SG finnes, og uansett hvor du står i livet vil det alltid være noen som er enig/uenig med deg. Som jeg sier når det gjelder så mangt (religion, seksualitet osv. osv.); folk får mene og tro og gjøre akkurat som dem vil, men ikke forsøk å "dytte" noe over på andre som ikke er interessert/enig.
Håper du vil revurdere det at du ikke vil være her inne før du virkelig setter i gang med å prøve, du har masse å si - og faktisk så er det noen av oss som faktisk setter pris på at du er her! :nikker:
Forskjellige mennesker - forskjellige meninger!
GREIT!
DET ER IKKE SYND PÅ MEG!!! JEG SKULLE IKKE BLITT LEI MEG OVER Å FINNE UT AT DET BLE ENDA 1 MND Å VENTE, OG JEG SKULLE I ALLEFALL IKKE FUNNET PÅ Å DELE HJERTESUKKET MED DERE HER INNE!
Takk og farvel, kanskje jeg tør komme tilbake i mai eller noe, men jeg er sannelig ikke sikker på at jeg har lyst!! Kanskje etter å ha prøvd i 6-7 mnd uten å lykkes, da passer kanskje inleggene mine bedre? Det er faktisk ikke bare dere langtidsprøvere som kan bli såret.
Jeg syns det blir veldig vanskelig å diskutere når du tar det sånn.. Jeg syns det viser at du enten ikke har lest eller ikke ønsker/gidder/klarer å sette deg inn i innleggene som blir skrevet. Når det er sagt;
NEI, det er ikke synd på deg fordi du ikke kan begynne å prøve nå fordi du bare ikke KAN ha barn født i desember. Jeg syns ikke det. Jeg syns vel ikke heller det nødvendigvis er så synd på andre heller, ihvertfall ikke meg, jeg har ikke prøvd så fryktelig lenge. Du er, som jeg har sagt flere ganger, selvfølgelig velkommen til å prøve, skrive, planlegge, mene, krangle, deppe, gruble og kommentere så mye du vil, sånn som alle andre. Men DETTE problemet er jo så lett å løse, og ikke det som jeg har størst sympati for
Jeg trodde med sikkerhet at jeg SKULLE bli gravid på første forsøk.
Ble gravid, nøyaktig et år etter at vi startet prøvingen.
Lykken ble desverre kortvarig, var "lykkelig" i ca. en uke, før jeg hadde SA den 04.02.04
Forstår gått de som sliter med å bli gravid reagerer på utsagn fra dere som "tror" det går ann å planlegge en termin.
Mitt råd er: Prøv for all del, håper at dere er heldig og klarer det, når dere ønsker det.
Det aller fleste av dere kommer nok tilbake engang, og sier: Det var ikke så lett likevel.
Tullejenta
18-02-2004, 12:30
Et lite tips fra meg: hvis du syns det er lenge å vente og vil ha tiden til å gå kan du jo for eksempel begynne å tempe og kartlegge syklusen din slik at du vet om/når du har EL når dere bestemmer dere for å prøve.
Og et lite spørsmål: har du tenkt på hva hvis du sitter der om et år og barnet ikke har kommet som bestilt og at en evt baby står "i fare" for å bli født desember 2005?
lykke til uansett fra ei som ikke fikk som bestilt, men som tok pause fordi jeg ønsker ikke å være høygravid i bryllupet mitt. Det var mitt valg. Om ikke så lenge må vi nok vurdere økonomisk situasjon på nytt - men som ønsker seg barn veldig og tror at det meste ordner seg.
Æsj, er så lei av å vente! Først har jeg ventet et år på at mannen skal bli klar, og så må jeg vente enda lengre nå....
Hei kjære deg.
Jeg skjønner godt at du er lei deg av å vente med prøvingen. Du har da ventet i over et år du også, og da rekker man bekymre seg for mye og ønsker selvfølgelig at alt skal være perfekt når man enderlig får muligheten.
Jeg skjønner også veldig godt problemstillingen med desemberbarn da jeg kjenner flere fortvilte mødre med umodne sent skolebarn som virkelig ikke trives/passer inn i skolen. Det er jo ikke et egoistisk ønske å ville planlegge. Man vil simpelthen bare skape de aller beste forutsetningene for barnet.
Håper ikke du lar være å skrive meldinger mer, bare fordi vi ikke alltid har like meninger her inne. Ønsker deg alt godt og håper du snart blir gravid :klemme:
Klare ikke å la være å si noen ord.
Jeg var heldig og fikk et kort opphold her på SG. Har ikke en eneste gang opplevd sliterne som bitre. Langt der i fra!!
Skulle ønske du ble her i forumet og snuste rundt litt lenger. Da vil du finne ut at sliterne er en kjempe resurs for hverandre og for alle andre som trenger å lære litt.
Slitere. Jeg beundrer dere stort for det humør dere klarer å vise, for den hjelpen dere gir andre, og for at dere ikke gir opp og blir bitre. Har sett slitere her inne være lei, oppgitt og såre. Det er deres fulle rett.
Her inne sier man meningene sine og det er jeg kjempe glad for. Av og til trenger man en liten vekker for å se hvor heldig man er selv.
Ønsker dere alle lykke til. Og om du velger å vente med prøvingen så er det ditt valg. Har jobbet i barnehage og sfo og er ikke enig med deg i modenhets teorien din. ;) om du får en sent på året går det å søke utsettelse også vet du!
Klem.
Tidl. bruker
18-02-2004, 13:31
Dette diskuteres stadig vekk ned og opp i mente. :gal:
Hovedsaken må vel være OM dere kan få barn, ikke NÅR! For all del - dem som kan planlegge dette og blir gravid bare man glemmer å krysse beina på rett tidspunkt, kan godt planlegge dette dersom det er dønn viktig. Men her inne er det sjelden snakk om det!
Når det er sagt - jeg er selv sent desemberbarn og var av de flinkeste i min klasse. Det var ikke fødselsdatoen som avgjorde deti klassen, for å si det sånn! ;) I tillegg har jeg et sommerbarn som ble født i verste babyboomen på sommeren med masse ukjente og uerfarne ferievikarer. Vet ikke hva som er verst jeg... :uff:
Vi håper bare på :baby: vi, uansett når det måtte være på året. Hver årstid, sin sjarm! :nikker:
Tullejenta
18-02-2004, 13:40
Slitere. Jeg beundrer dere stort for det humør dere klarer å vise, for den hjelpen dere gir andre, og for at dere ikke gir opp og blir bitre. Har sett slitere her inne være lei, oppgitt og såre. Det er deres fulle rett.
Skriver under på denne jeg :) Og ja, her inne vil du få lære mye du ikke visste (sannsynligvis) og ikke visste du kom til å ha bruk for å vite.
Tidl. bruker
18-02-2004, 13:52
Jeg må ærlig talt si at selv etter 4,5 års prøving, så tenker jeg fortsatt at det ikke er ideelt å få barn i desember (synes jeg, da). Ikke at det spiller noen praktisk rolle i prøvingen, den går som normalt uansett om det er mars eller mai.
Men å måtte utsette prøvingen i 4 uker, det synes jeg ikke akkurat er så lenge. Det har jeg måttet gjort mange ganger i de årene jeg har holdt på med dette. Denne måneden, for eksempel, for i dag har jeg vært på hysteroscopi. Sånn er det for de fleste av oss.
Nova
ikke-bitter langtidsprøver
Trollmor
18-02-2004, 14:29
Må bare spørre om en ting:
Greit nok, å ha bursdag på julaften eller nyttårsafte er sikkert ikke de kuleste dagene å ha bursdag på....
Men er det noe bedre å f.eks ha bursdag midt i påsken, vinterferien, 17.mai, fellesferien eller noen av disse dagene?
Jeg trodde en dato var en dato jeg da! Om man er født i mars eller desember kan vel umulig utgi store problemer? Det viktigste må vel være å glede seg over barnets ankomst uansett hvilken mnd det er?
Alle kan selvfølgelig drømme om den ideelle årstiden å få barn på, jeg syntes å få barn på våren virker veldig koselig. Trille tur i vårsola, bar asfalt og fuglekvitter. Men hvis jeg skulle planlegge å få barn på våren, hadde nok planene gått i vasken ganske så raskt. Vil det klaffe til riktig tid? Hva om man føder 2-3 mnd for tidlig?
Ja, da sitter man der med et desemberbarn alikevel!
Og det skulle vel gå bra det, eller?
Emma Johanne
18-02-2004, 17:25
her skal jeg si meg at det var høy temp!!!!
Jeg skjønner begge parter på en måte.... Stakkars jente. Hun er nybegynner her og har ikke peiling på hva dere har gjennomgått. Det går ikke an å sette seg inn i før en har opplevd det selv.. Skjønner veldig godt at dere er provosert..er det på en måte selv, men det er måte på her da jenter. Jenta er sikkert bare litt umoden og ingen vet alvoret i en sånn ting før månedene begynner å gå. Når en snakker om å få barn så sier en gjerne "når jeg blir gravid.." Det er ikke en selvfølge å få barn, men en vil jo aldri tru at en ikke kan få. hun finner tidsnok ut at det var lett å si men vanskelig å gjennomføre..
Jeg støtter henne ikke,men jeg får litt vondt av henne like vel når det står "hundre" erfarne prøvere mot en ny og lite erfaren prøver..
Vel.. håper ingen flyr i taket igjen.. Spar på kreftene jenter!!!
Ønsker alle lykke til:)
Enig!!
Jeg synes det blir litt for enkelt å si at folk bare bør la være å svare hvis det dukker opp noe de er uenige i eller noe som provoserer dem. Det må vel være lov til å være uenig med andre brukere her inne, så lenge man uttrykker det på en saklig måte? For meg blir hele nettstedet litt meningsløst hvis det bare er tillatt å åpne kjeften for å jatte med og stryke folk med hårene i alle sammenhenger.
Ellers synes jeg at Emma Johanne sier mye bra i sitt innlegg. Jeg har også litt vondt av deg, Engel, og håper ikke du tar denne diskusjonen for personlig. Føler meg litt ansvarlig, ettersom det var jeg som svarte deg først - selv om det første svaret mitt var tenkt som et velment råd. Det var senere innlegg som virkelig satte sinnene i kok, og denne tråden handler nå om mye mer enn det opprinnelige innlegget ditt. Jeg er takknemlig for den støtten mine synspunkter har fått, men er også enig i at vi må passe på at ikke dette blir for personfokusert. Dette er jo en kjent diskusjon som stadig blusser opp her inne, og du, Engel, kan absolutt ikke lastes for det :comfort:.
Klem fra Elinblu
Hvorfor skal noen la være å svare??? Dette er da visserlig ett diskusjons forum!!
Spiller ingen rolle om man er ny eller gammel i gamet, beveger man seg ut på isen må man regne med å skli.............
Er forøvrig helt enig med både Maia og Jannike.
Jeg tror rett og slett at Engel har vert uheldig med valg av tråd.
Kanskje det hadde vert bedre å legge dette hjertesukket til nybegynner-klubben??
Jeg er enig og uenig i hytt og vær.... Jeg var også nybegynner en gang, og da var jeg klar til å føde etter 9 måneder!! Naiv og gira som jeg var.
Nå vet jeg bedre, og er glad om jeg slipper STOOOR mage midt i sommersteiken... :nikker: . MEN, det er ingen hindring.
Synes at Emma Johanne sa det bra jeg...
Ikke ta deg nær av kjeftinga vår Engel... Vi har hatt maaaange utblåsninger her inne. Og vi blir venner igjen etterpå! :klemme:
Vi må rett og slett bare respektere hverandres meninger.
Jeg har stor respekt for slitere og forstår veldig godt hvor vanskelig og vond situasjon mange er i, og at det er mange såre følelser forbundet med dette. Jeg tror likevel det kan være bedre å bla forbi, jeg da - men det er såklart lov å være uenig med meg!
Kan det være en ide med et eget forum for ferske prøvere? Et sted det er ok med hjertesukk for at man ikke ble gravid på 1. forsøk, der man fritt kan snakke om planlegging etc? Da slipper slitere å bli støtt, og ferskingene kan diskutere det som for mange kan fortone seg som rene luksusproblemer?
Oj - pinlig!! :flau: :flau: Ser Pus har skrevet om nybegynner-klubbben, jeg hadde ikke fått med meg at det fantes en sånn.. Sorry!!
Jeg mener faktisk at folk som har lett for å bli gravide faktisk burde gå litt stille
i dørene her inne når det gjelder slike spørsmål. Det er jo litt vanskelig å vite når man er ny, men man burde kanskje tenke seg litt om.
Jeg har foreksempel en venninde som det tok over et år å bli gravid.
Jeg ville aldri funnet på å si til henne at jeg planla å få baby i februar 2005.
Beklager, men det blir å håne. Og så senere kalle henne bitter fordi hun blir
lei seg for det.....det ville vært helt bak mål.
Jeg synes denne (og de andre) diskusjonene angående dette temaet skal
feste seg i hjernene på oss som viste seg å være heldig i dette lotteriet.
La oss være ydmyke ovenfor de som strever med å bli gravid, og beundre
dem for at de ikke gir opp håpet!!! :klemme:
Klem Elise :klemme:
Tidl. bruker
18-02-2004, 20:37
Jeg vil nok en gang si at selv er jeg 30 år, har vært prøver i 4,5 år og har hatt tre spontanaborter etter hverandre. Jeg er ikke umoden, ikke nybegynner og føler meg heller ikke støtt av at noen planlegger å få barn på visse tidspunkt eller at noen faktisk har lett for å bli gravid. Hvorfor skulle jeg det? Likevel er jeg fortsatt en av dem som tenker litt på når på året jeg ønsker å få barn. Desember måned står nederst på min liste. Hvorfor er en helt anne diskusjon, men jeg blir litt provosert av alle de som mener at vi som i alle fall tenker på å planlegge terminen etter beste evne enten er UMODNE (30 år, føler meg nokså voksen) eller NYBEGYNNERE (4,5 år, har lang fartstid her).
Jeg synes derfor at mange av svarene er like provoserende som hovedinnlegget. Jeg synes på ingen måte at de som har lett for å bli gravide skal føle behov for å gå noe stillere i dørene enn alle oss andre. Tvert imot. Det er sånne som dere vi vil ha flere av. Jeg har forøvrig også venninner som har blitt gravide på første forsøk, og ikke i min villeste fantasi har jeg følt at de har "hovert" med det overfor en sliter som meg. De er takknemlige for at det har gått så greit, og jeg er glad på deres vegne.
Og til sist vil jeg si at SG blir ufattelig kjedelig uten litt friske diskusjoner, vi må tåle at vi er uenige og at vi gir uttrykk for det- så lenge det gjøres på en sakelig og ordentlig måte.
Nova
Lykkeliten
18-02-2004, 21:19
Hvorfor skal noen la være å svare??? Dette er da visserlig ett diskusjons forum!!
Spiller ingen rolle om man er ny eller gammel i gamet, beveger man seg ut på isen må man regne med å skli.............
Helt enig med Babe!! :nikker:
Jannike_79
18-02-2004, 21:22
Spiller ingen rolle om man er ny eller gammel i gamet, beveger man seg ut på isen må man regne med å skli............
Jeg er også enig med Babe her!!
Jeg synes det blir litt for enkelt å si at folk bare bør la være å svare hvis det dukker opp noe de er uenige i eller noe som provoserer dem. Det må vel være lov til å være uenig med andre brukere her inne, så lenge man uttrykker det på en saklig måte? For meg blir hele nettstedet litt meningsløst hvis det bare er tillatt å åpne kjeften for å jatte med og stryke folk med hårene i alle sammenhenger.
Ellers synes jeg at Emma Johanne sier mye bra i sitt innlegg. Jeg har også litt vondt av deg, Engel, og håper ikke du tar denne diskusjonen for personlig. Føler meg litt ansvarlig, ettersom det var jeg som svarte deg først - selv om det første svaret mitt var tenkt som et velment råd. Det var senere innlegg som virkelig satte sinnene i kok, og denne tråden handler nå om mye mer enn det opprinnelige innlegget ditt. Jeg er takknemlig for den støtten mine synspunkter har fått, men er også enig i at vi må passe på at ikke dette blir for personfokusert. Dette er jo en kjent diskusjon som stadig blusser opp her inne, og du, Engel, kan absolutt ikke lastes for det :comfort:.
Klem fra Elinblu
:klapp: :klapp:
Enig med deg!
Er det "Ny på snart-gravid" dere kaller nybeggynerklubben? Jeg oppfatter dette bare som et sted man presenterer seg, tenkte ikke på å legge innlegget der. Kanskje en egen gruppe for oss nybegynnere hadde vært bedre ja. så slipper vi å provesere. Jeg burde sikkert tenkt meg om før jeg skrev inlegget i det heletatt, men det er jo litt sent nå.
Må bare si et par ting: Vi planlegger ikke ut i fra"vi skal ha barn i januar/februar 2005", men at vi helst vil unngå at barnet blir født veldig sent på året, og dette av hensyn til barnet, ikke oss selv.
Vi vet også veldig godt at det ikke er noen selvfølge å bli gravid, og nettopp derfor er det enda verre å vente! Først skal man vente med å få prøvd, så kanskje man prøver i et år uten å lykkes, så må man begynne med utredning og dermed flyr tiden... Vi er klar over at vi kanskje ikke kan få barn i det heletatt, men de fleste blir nå tross alt raskt gravide, vi prøver å være positive.
Og ja, det er et selvvalgt problem akkurat nå. Jeg skulle gjerne vært gravid for langst jeg. Men vi skal nå tross alt være to om dette, og vi har også valgt å ta utdannelse, få sikre jobber og kjøpe leilighet før vi ønsker å sette barn til verden, sånn at vi har en viss økonomisk sikkerhet. Det er ingen ulempe det heller.
Naiv og uerfaren? Ja, her inne så er jeg nok det. Og håper da virkelig at jeg slipper å bli en av de erfarne her inne. Håper ikke alle det? At det blir et kort opphold? Og det må vi da vel ha lov til å håpe?
Pernille
19-02-2004, 09:45
Er det "Ny på snart-gravid" dere kaller nybeggynerklubben? Jeg oppfatter dette bare som et sted man presenterer seg, tenkte ikke på å legge innlegget der. Kanskje en egen gruppe for oss nybegynnere hadde vært bedre ja. så slipper vi å provesere.Nei, den er ment for presentasjoner.
Hvis du kikker lenger nedover på SG, så finner du de forskjellige klubbene, og der er det en for nybegynnere (og en egen for de etablerte, og en egen for sliterne). :)
Lykkeliten
19-02-2004, 10:08
Vi har bl.a en "klubb" for ferskinger.
Det var en som kom med et godt råd; om du starter å tempe vil du kunne finne ut når i syklusen eggløsninger og dermed kunne maksimere sjansene deres når dere er klar til å prøve.
Dette vil jo kanskje få tiden til å å litt kjappere også?!
Maia har et poeng der. Hadde jeg ikke jobbet så uregelmessig som jeg gjør ville jeg tempet jeg og..... mest fordi jeg har smuglest i ff-klubben og sett hvor koselig de har det der inne.
Engel: behold håpet! Det er mange av oss som får det til relativt fort, og det finnes ikke bedre utgangspunkt enn at dere slapper av og tror det skal gå i orden.
:lykke: En liten lykkeønskning på veien. Håper å se deg på sm når dere er klare for det.
ønsker deg uansett lykke til, jeg Engel. Håper ting løser slik du ønsker!
:kryss: :kryss: :kryss:
Bare en kjappis, når det gjelder skole-modenhet. Broren min er født i Desember og var ikke klar til å begynne på skolen i sitt kull. Tror mama mistenkte det, men fikk beskjed om at det var unødvending bekymringer. Det var det ikke. Mens jeg er født i Januar og begynte ett år for tidlig, og det var helt greit. Kanskje ikke mye til hjelp, men... bursdager var artige lell, de, bare jeg fikk sjoko boller, puffet ris i delfia-fett og sjokolade. mmm
Lykke til!
Pepperkake
19-02-2004, 16:03
Hmm.. Nå blir jeg sikkert tatt for å være hårsår og bitter igjen, men men..
Dette er et luksusproblem synes jeg, og jeg kjenner jeg lar meg provosere litt av sånne "problemstilliinger"..
De som har muligheten til å bestemme selv, når på året barnet skal bli født, er jo kjempeheldige!! Jeg klarer ikke helt å synes synd på dem, hvis de må vente en måned eller to..
Men mange opplever jo også, at når alt kommer til alt, så ER det ikke så forbasket enkelt og planlegge likevel. Og månedene, og kanskje også årene, går, uten at noen baby blir født, hverken i desember eller februar.. :lei_seg:
Det viktigste er uansett å ikke miste håpet, enten du er i din første prøveperiode, eller i din førtiende!
Og har du muligheten til å planlegge terminen din Engel, så prøv på dèt! Håper inderlig at du lykkes uten å vente for lenge!
Men ikke kall oss for bitre, er du snill! Vi virker kanskje slik, men det er jo ikke så greit da, og ventehåpelengteønske etter en :baby:, og hver måned kommer i stedet den hersens :tante: som et sviende nederlag. Vi prøver så godt vi kan og holde motet oppe her inne, og det synes jeg faktisk vi klarer ganske bra jeg! :yiiha: Men enkelte ganger må vi jo få ha en aldri så liten utblåsning...!? :nikker:
Lykke til Engel, (Og dere andre)!
:grouphug:
Tullejenta
19-02-2004, 16:22
Jeg vil nok en gang stikke min nese fram og si at jeg tror de fleste nyankomne til SG nå har fått med seg at langtidsprøvere ikke setter pris på "sleiv" kommentarer som man har hørt tusen ganger før.
Jeg tenker av og til at det kunne vært greit om man i begynnelsen kikket litt rundt på disse sidene og leste noen av innleggene til de forskjellige "klubbene" sånn at man får et inntrykk av hvor det passer seg å legge ulike tråder og hvordan man ordlegger seg. For det er klart at en som ikke har prøvd så lenge blir "skikkelig lei seg" av å ikke lykkes første gangen, mens en som kanskje har kommet så langt som til IVF forventer seg noe helt annet av en sånn overskrift.
Og hvis man sammenligner møteplassen med et stort lokale i det virkelige liv så tror jeg de fleste er med på at den nye som kommer inn og gjør noe "feil" vil få sitt pass påskrevet. Det er det samme som skjer her, bare at alt vi har å forholde oss til er det skrevne ord i ulike formatteringer. IRL ser vi gjerne an folk før vi går bort å snakker med dem - selv da er det fort gjort å si noe som sårer. Her kan vi ikke se og er man ikke oppmerksom er det veldig fort gjort å si noe "feil" til "feil" person..
Det vil nok alltid oppstå konflikter mellom nye og gamle, men det sies jo at etter regn kommer sol og det gjelder her inne også. Håper vi blir gravide alle sammen veldig fort og at vi alle kan surfe videre til SM og fortsette å diskutere der :)
(uffda, ble visst langt, men håper det går bra)
Bra Tullejenta!!!! Jeg vil legge til at in real life, vil man antagelig ikke få en
reaksjon som denne her inne, men personen som føler seg tråkka på vil
bare bli lei seg og forsøke og trekke seg unna personen som den ble såret av
uten å si noe.
Derfor synes jeg det er så topp med et forum som dette hvor man
virkelig får prøvd ut følelser og meninger, og kanskje blir stoppa fra å gjøre
noen unødvendige tabber in real life!!!!!
Her inne ser vi verken ansiktsuttrykkk eller hører tonefall til den som svarer, så man er nødt til å tolke litt, og det er lett å misforstå.. -Og så kan man kanskje ha i bakhodet at folk flest har gode intensjoner, da.. Både de som skriver ting som kan oppfattes som sårende og de som svarer tilbake på en måte som kan virke veldig spiss.
Og dere: Når det kommer en ny inn i miljøer der jeg er kjent IRL, syns jeg ikke det er så rart om den nye trenger litt tid til å fatte sjargongen hos oss, jeg da... Syns det er greit å ta folk litt vennlig i mot. Tråkker noen skikkelig i baret, kan man jo si fra på en grei måte :)
Tråkker noen skikkelig i baret, kan man jo si fra på en grei måte :)
Syntes det var det folk gjorde, jeg...... Også vil jeg bare gjenta, kjære Engel,
at dette ikke er den første gangen denne diskusjonen har vært oppe. Jeg
har bare vært her i et par måneder og har sett den minst tre ganger. Du er ikke
aleine. De fleste her inne kunne vel ha gått i det baret...... Jeg kan love deg
en ting, og det er at det er ingen perfekte personer her inne!.....og du er
hjertelig velkommen som en av oss!!!!!!!! .....:blunke:.....
Å gurimalla, her var det action ja.
Må da være mulig å ha forskjellig mening om ting.
Skjønner problemstillingen til Engel, jeg vil heller helst ikke ha barn sent på året. Hun må ha rett til å synes det er litt kjipt og leit for hun har ikke opplevd at det kan ta litt tid. Kan man planlegge må man jo få lov til det. Ikke sikkert hun føler det samme hvis hun har prøvd en stund, jeg vet jeg ikke vil/gjør det.
Men jeg skjønner at dere som har prøvd en stund ikke synes det er noe problem. Jeg unner dere all lykke og at en spire klorer seg fast hos dere. Vet også at dere sitter på erfaring som kan være til hjelp for oss andre noe jeg i hvertfall setter pris på.
Trodde dette var et forum for alle, både de som har et kort opphold og de som ulykkeligvis får et langt et. Vi er jo ikke like.
Må også si at å være ny her kan være litt overvelmende. Jeg visste/vet ikke helt hvor hva er og hvor jeg burde/ikke burde legge innlegg. For en som ikke vet så mye om syklus og sånt er det mye å ta inn på en gang.
Ønsker alle sammen lykke til :lykke: :lykke: og særlig da de som har prøvd en stund.
Ble visst langt dette, men håper jeg ikke tråkket noen på tærne for det var absolutt ikke meningen.
OI oi oi, her var det høy temperatur!
Når det gjelder hovedinnlegget oppfattet jeg det som et hjertesukk og da syns jeg at folk bør være litt forsiktige med hvordan de uttrykker seg. Det er for all del lov å si meningene sine, men det var kanskje ikke meningene våre Engel var ute etter? Jeg vet ihvertfall med meg selv at av og til syns jeg det er herlig å få blåst ut et lite hjertesukk her på SG uten å få kvasse kommentarer tilbake om at mine problemer er rene "luksusproblemer". Ja, jeg vet at dette er et forum hvor en har lov å diskutere og si meningene sine, men er det nødvendig å si absolutt alt en mener om etthvert innlegg? Hadde hovedinnlegget inneholdt et spørsmål om hva som var best å gjøre, ect, skulle jeg fint forstått at folk reagerte og sa sin hjertens mening, men nå ... En ting er jo at Engel kunne ha postet dette på "ferskingene", men nå er hun engang ny så hva med et forsiktig hint om at dette kanskje ikke var den ideelle plassen å poste et slikt innlegg på?
Når det er sagt syns jeg det er veldig mange gode argumenter her, men kanskje litt lite empati? Syns at folk bør holde seg for gode til å komme med usaklige kommentarer á la "sliterne er en bitter gjeng" og "for et luksusproblem". Et "luksusproblem" er faktisk et ganske viktig problem for den det gjelder, og hvem er autorisert til å gradere problemene andre folk har etter egne erfaringer?
Og til slutt til poenget:
Engel: Dersom du vet at du i ettertid kommer til å "angre" på at du fikk barn i desember syns jeg du bør vente til april før dere begynner. Det er tross alt bare snakk om én måned (jada, jeg vet at det er lenge, men du har faktisk ventet i 1 år alt, og da er vel én måned overkommelig, eller?). Du skriver at du mest sannsynlig vil få termin 26. desember om dere får klaff på første forsøk; har du tenkt over at de fleste førstegangsfødende faktisk går over tiden? I tillegg er det faktisk en mulighet for at barnet ditt kan gå i klasse med dem som blir født i januar dersom det er veldig umodent ved skolestart, vet at det nok ikke er drømmesituasjonen, spesielt ikke nå hvor du har muligheten til å planlegge så godt som mulig, men det finnes alltid en løsning.
Jeg var i samme situasjon som deg (bortsett fra at her var det snakk om at barnet ville ha kommet rett før eksamenstiden min) og da valgte vi å vente 1 måned. Tatt i betraktning om at vi allerede hadde ventet 7 måneder på å få startet prøvinga var det faktisk overkommelig:)
du mest sannsynlig vil få termin 26. desember om dere får klaff på første forsøk
Hey......bursdagen min!!!!!!! Jeg elsker bursdagen min!!!!!!! :yiiha: :yiiha:
Klem fra meg som aldri har vært noe sinke på skolen......
(hadde da også en overivrig mor som lærte meg å lese da jeg var fire
år......Når jeg begynte på skolen skreiv jeg løkkeskrift - til lærerns store ergrelse......
det er nemlig ikke alltid lett med unger som kan for mye når de begynner på
skolen heller......gud, så kjedelig det var......og når man kjeder seg, ja, da blir man
umulius........ihvertfall meg......:lol:......)
Når jeg begynte på skolen skreiv jeg løkkeskrift - til lærerns store ergrelse......
det er nemlig ikke alltid lett med unger som kan for mye når de begynner på
skolen heller......gud, så kjedelig det var......og når man kjeder seg, ja, da blir man umulius........ihvertfall meg......:lol:......)
Haha, tviler ikke :lol: Kunne tenke meg at du er en lettlart, dog utålmodig dame (Huh?! Hvordan i alle dager kunne du vite det, Teeny_?) :knegg:
Haha, tviler ikke :lol: Kunne tenke meg at du er en lettlart, dog utålmodig dame (Huh?! Hvordan i alle dager kunne du vite det, Teeny_?) :knegg:
Jeg utålmodig......kanke skjønne hva du mener.....:lol:..... :hadet:
Solstrålen
22-02-2004, 14:32
Jeg håper ikke du :stikker: herfra Engel. Alle nye er hjertelig velkommen her. Det tror jeg alle er enige i. Velkommen, velkommen :yiiha:
Jeg tror innlegget helt klart burde vært plassert under "ferskinger" der problemstillingen faktisk er aktuell for dere som nettopp har begynt å prøve. Jeg reagerte selv, som sliter i over 4 år nå. Men jeg tror det var mye på grunn av bruken av smilies i innlegget (som Dana nevnte). Smiliesene gjorde deg ekstra trist Engel, og for oss som har slitt i mange år og har stor sorg i forhold til det med å prøve og misslykkes, virket det kanskje som du tok litt hardt i når du viste disse følelsene. Hvis jeg har forstått deg rett, ville du ha gode råd om planleggingen og komme med et lite hjertesukk.
Må si at jeg ikke føler meg støtt av denne diskusjonen, for jeg er en så rolig type selv, som ikke lett lar seg provosere. Tror faktisk dere har snakket litt forbi hverandre i denne tråden, og noen ganger vært litt uheldige med ordvalg. Det er ikke lett når ikke vi har den non-verbale kommunikasjonen også.
Det jeg egentlig ville si var: IKKE FORLAT OSS ENGEL!
.....også: jeg er så missunnelig på at du prøver å planlegge. Da jeg sluttet på p-piller planla jeg at neste måned skulle jeg bli gravid. Hadde faktisk planlagt i forhold til årstider og andre som var gravide. :skratte: Den gang ei. Bare planlegg du Engel, og føl deg priviligert som forhåpentligvis kan det.
(Ps: det var artig å lese denne tråden. Liker debattprogrammer. Fikk litt følelsen av å høre på ett.)
(Ps: det var artig å lese denne tråden. Liker debattprogrammer. Fikk litt følelsen av å høre på ett.)
:knegg: Jeg tar dette som et kompliment til oss alle, jeg! Tror det er viktig at vi får noen slike diskusjoner en gang iblant, og jeg synes ikke at folk har gått over streken i dette tilfellet. Men dere andre står selvfølgelig fritt til å ha andre oppfatninger om den saken.
Jeg mener faktisk at folk som har lett for å bli gravide faktisk burde gå litt stille
i dørene her inne når det gjelder slike spørsmål. Det er jo litt vanskelig å vite når man er ny, men man burde kanskje tenke seg litt om.For det første, når man er ny er det umulig å vite om man blir lett gravid eller ikke.For det andre, er ikke snart gravid like mye for alle som ønsker å bli gravide og ikke bare de som sliter med det?Om du ,som jeg, synes SG er for alle så må man også være åpen for at nykommere skal få lufte sine problemer uten at de blir baggatellisert av de som har fått et litt annet perspektiv på det å bli gravid.
Jeg har foreksempel en venninde som det tok over et år å bli gravid.
Jeg ville aldri funnet på å si til henne at jeg planla å få baby i februar 2005.
Beklager, men det blir å håne.
Jeg har selv prøvd å bli gravid i 9mnd nå.Om min venninne kommer å sier at hun planlegger å få barn 14 januar 2005 kl 12:27, så er det vel bare å ønske lykke til.Hva hun planlegger har tross alt ingen invirkning på min fertilitet.
Om ikke jeg er gravid denne pp skal jeg legge prøvinga på hylla en pp eller to.Av samme grunn som Engel, jeg ønsker ikke termin i des.Og som det ble skrevet tidligere; det eneste man kan velge er når man ikke vil ha barn.Det privilegiet har jeg tenkt å benytte meg av og jeg ser ingen grunn til at noen andre skulle føle seg støtt av det.
Bare så det er sagt, jeg forstår veldig godt at dere som har prøvd leeenge har det tøfft. Men jeg synes ikke det er en unnskyldning for å "angripe" Engel
Ehhhh........det var vel kanskje en dårlig ide å sitere meg, og sette meg i
kategorien "dem som har prøvd leeeenge".......(blei medlem i januar og skulle
egentlig stikki over til SM for lenge sia, men syns det er så innmari koslig her inne!!!!!)
Jeg synes fremdeles det er godt man får reaksjoner her inne, så kanskje man
tenker seg om der ute i den virkelige verden.......
.....også elsker jeg fremdeles bursdagen min den andre juledag!!!!! :yiiha:
Ellers så synes jeg kanskje temaet er utdiskutert for denne gang.
Kanskje stenge den?
:grouphug::grouphug::grouphug::grouphug::grouphug:
Ehhhh........det var vel kanskje en dårlig ide å sitere meg, og sette meg i
kategorien "dem som har prøvd leeeenge".......(blei medlem i januar og skulle
egentlig stikki over til SM for lenge sia, men syns det er så innmari koslig her inne!!!!!)
Jeg synes fremdeles det er godt man får reaksjoner her inne, så kanskje man
tenker seg om der ute i den virkelige verden.......
.....også elsker jeg fremdeles bursdagen min den andre juledag!!!!! :yiiha:
Ellers så synes jeg kanskje temaet er utdiskutert for denne gang.
Kanskje stenge den?
:grouphug::grouphug::grouphug::grouphug::grouphug:
Jeg siterte deg fordi ditt innlegg var det jeg reagerte aller mest på.Og jeg vet at du ikke har prøvd leng.Så det siste avsnittet i innlegget mitt var ikke myntet på deg, men de du forsvarer.
Hrmf jeg hadde skrevet et langt innlegg som bare ble borte.
Prøver igjen. Jeg har også bursdag 26. desember. Hei Elisek bursdagsfrende.:birthday:
Nå har jeg lest alle innleggene her og jeg blir både litt trist, sår og litt provosert over noen av formuleringene. Heldigvis er vi unike individer som har ulike oppfatninger og tanker. Jeg er helt ny her inne og delvis ny på prøve fronten. Sluttet med p-piller for snart to år siden, men begynte å sette inn støtet for alvor i desember. Jeg håper virkelig at vi kan bli :gravid:
Hmm, ja det jeg vil si er at jeg er julebarn, min søster er julebarn, en kompis er julebarn og to venninner er sen novemeber. Vi har ikke hatt noe problem med skolen eller ellers i oppveksten. Nå begynte vi riktig nok et år senere enn det de gjør nå.
Jeg har selv jobbet i skolen og barnehagen. Både mor og søster er førskolelærere så det blir heftige diskusjoner de gangene vi er hjemme. Men en ting vil jeg si og det er at det er ytterst få barn som vurderes å settes ned ett trinn på skolen. Vi må huske at førskolen også er flyttet et år tilbake. Der forberedes de søte små :stores: :storeb: på skolegang. Og de aller fleste er svært stolte og gleder seg til å begynne på skolen. Førsteklasse en fortsettelse av førskolen med lek, læring og sosialisering. De får enda ett år til å modnes før alvoret setter i gang. Både arv, miljø og familie spiller en stor rolle vedrørende barnets modenhet. Så jeg blir litt lei meg når jeg hører at sen-på-året-barn forbindes med umodenhet.
Jeg blir litt trist av å tenke på at desember ikke er en ønskelig måned å få :baby: . Jeg er ihvertfall et lykkelig julebarn som ønsker alle andre velkommen i denne mnd.
Jeg respektere de som ønsker å unngå disse mnd, men ønsker også at de ser litt bredere på det med umodenhet. Jeg vil også si at sliteren sitter med stor kompetanse her og villig deler den med oss ferske. De støtter og oppmuntrer når det trengs. Dette gjelder også oss nybegynnere.
Jeg håper alle nybegynnere, slitere og de som planlegger å bli :gravid: får besøk av :storkj: snart. :grouphug:
Prøvekanin
22-02-2004, 19:36
Hei!
Jeg har ikke rukket å lese gjennom hele denne spennende debatten, men jeg tenkte jeg kunne dele min historie...
På skolen lærte vi at man blir gravid når man har sex uten prevensjon... det var nesten så de sa det kunne bli barn av det bare man så på en av det motsatte kjønn. Og slik har man kanskje valgt å legge opp undervisninga, siden målet da er å unngå tenåringsgraviditeter... Så at det kunne oppstå problemer med fruktbarheten var noe som ikke lå mine forventnigner særlig nært (selv om jeg tidligere også har blitt engasjert av debatten om hvorvidt man skal få støtte til IVF, og blir provosert av argumenter som "det er ingen menneskerett å få barn, man får betale det selv":urk: ).
Så startet vi prøvinga, vel vitende om at vi "burde" få det til innen mars, ellers vil jeg ikke få noen fødselspenger (er ferdig utdannet i desember). Men jeg fikk raskt mistanke om at ting ikke ville gå så lett, siden mensen stadig uteble, og jeg kom på at jeg aldri har hatt noen regelmessig syklus å skryte av. Dro til legen, som fant PCO og hormonkluss. Så da har vi bestemt oss for å ta pause i prøvinga fram til januar neste år, men fortsetter uten prevensjon sånn for moro skyld (i praksis kommer vi til å fortsette prøvinga, altså...). Vi skal nok finne en løsning selv om jeg ikke får fødselspenger, om vi skulle være så heldige å få det til i pauseperioden (noen synes vel dette også er et luksusproblem)!
Jeg har i hvert fall innsett at jeg ikke kan planlegge et slikt mirakel, og ønsker det velkomment uansett. Men jeg forstår at man i utgangspunktet ønsker å planlegge av økonomiske eller medisinske årsaker. Det med når på året barnet blir født har jeg ærlig talt ikke tenkt på. Og jeg har hørt at man har fleksibel skolestart sånn at barna kan begynne midt i skoleåret hvis det er nødvendig. (Er selv født midt i vinterferien, noe som innebar at ingen husket bursdagen min, og jeg måtte feire den et par uker senere - så det finnes ulemper med de fleste måneder i grunnen!).
Jeg er vel ikke akkurat noen sliter, men er allerede blitt ganske bitter:mumle: . Men de som er slitere her inne har jeg bare gode erfaringer med, og dere er bare supre til å støtte opp om selv de mest trivielle problemer vi som ikke har prøvd like lenge måtte streve med.... og jeg har aldri følt meg uvelkommen som nybegynner her inne.
Vel, poenget med det jeg nå har skrevet er vel at det er forståelig at man er litt naiv når man begynner prøvinga, men at planlegging av termin er noe som uansett er ganske uaktuelt for de fleste!
Men jeg ønsker alle terminplanleggere lykke til, og håper dere får det til på første forsøk!
Juli-jente
22-02-2004, 19:55
Jøss... Her var det rikelig med aktivitet..
Jeg har forsåvidt skummet fort gjennom alle innleggene.. Og jeg må egentlig si at jeg er litt ambivalent i forhold til hvem jeg er enig med her..
I forhold til Engel så vet jeg akkurat hva hun snakker om..
Da vi startet planlegging av barn hadde jeg lenge drømt om å få et barn på våren og det skulle bli en jente.. og venninnen min skulle få barn samtidig..
Så bestemte vi oss for å slutte på p-piller i desember 2002 - HELT utenfor min "plan"... Men jeg var så utrolig utålmodig og tenkte "Et barn i august eller september er sikkert ok det også"....
Jeg var sikkert naiv og litt overivrig og var SIKKER på at vi skulle få det til på første forsøk, og at jeg garantert ville være mor i løpet av høsten 2003...
Slik gikk det imidlertid ikke..
Vi fikk klaff etter 13 måneder.... i januar i år..
I forrige uke fikk jeg beskjed om at jeg hadde mistet....
Vi var sammen med to vennepar i helgen som har barn fra før av og de snakket begge om at de ønsket å få nr.2 våren 2005, og kunne ikke skjønne hvordan vi kunne prøve å få barn NÅ.. Med termin i desember..
Da MÅTTE jeg bare si "Jeg gir blanke i NÅR barnet kommer.. Akkurat nå ønsker jeg meg bare et barn..."
Så etter så lang prøvetid, med oppturer og nedturer så skjønner jeg godt at det kan være litt bittert å skulle sympatisere med nybegynnere som ser det som en tragedie å måtte vente en måned for å få perfekt termindato....
Men, jeg har vært der selv.. Og jeg VET at jeg tenkte likedan jeg også....
Jeg siterte deg fordi ditt innlegg var det jeg reagerte aller mest på.Og jeg vet at du ikke har prøvd leng.Så det siste avsnittet i innlegget mitt var ikke myntet på deg, men de du forsvarer.
Ok, så må jeg bare svare. (.......forstår ikke helt hva som var så utrolig
provoserende i det jeg skrev, men......får jo følelsen at jeg har vært en
skikkelig værsting......nytter ikke en smule med klemmer eller noenting
her........også trodde jeg da ikke jeg forsvarte noen.......eller angrep noen....
.....jeg trodde bare jeg sa hva jeg mente, jeg.....)
Tenk deg nå at du ikke har noen barn. Du har forsøkt å få barn i lang lang
tid. En venninne du kjenner godt nok til at hun vet at du har forsøkt å få
barn lenge, kommer opp til deg og sier dypt seriøst: "Vet du, jeg planlegger
å få barn i januar, jeg." Ærlig talt. Du ville da reagert på en eller annen måte!
....i det minste.....forsøk å forstå de som gjør det.
Jeg har selv en venninne som når jeg ringte til henne for å fortelle den store
nyhet, sa noe sånt som: "Jammen du kan jo miste når som helst, da."
...og vet du hva. Jeg forstår henne kjempegodt, for hun ønsker seg
barn overalt på jorden! (...det hører med til historien at hun ringte tilbake
etter et par dager og sa unnskyld, og ble tilgitt på stedet....)
En ting skal jeg gi deg rett i, og det er der med at nybegynnere ikke
nødvendigvis skal gå stille i dørene. Det kan jeg trekke tilbake. Men igjen,
jeg synes det er mye bedre at de får en reaksjon her inne, enn i det
virkelige liv.
Nå er ihvertfall jeg ferdig med å diskutere dette.
Punktum. Finale. Over og ut fra meg.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.