Vis full versjon : Kan noen fortelle meg det, ang termin
Nysgjerrig
21-02-2004, 18:32
Innlegget passer vell best på SM eller på NM?
En kollega av meg har nettopp fått sin første jente for litt over 1månde siden.
Min kollega har noe som heter pcos, og hun fortalte meg at hennes menstermin var i slutten av november, men ULterminen var i januar. Hun stolte på ULtermin, og hennes lille jente kom på ULtermin.
Det jeg lurer på: Blei hun gravid allerede i mars eller blei hun gravid i april?
(Tørr ikke å spør henne direkte for jeg kjenner henne ikke så godt)
Innlegget passer vell best på SM eller på NM?
En kollega av meg har nettopp fått sin første jente for litt over 1månde siden.
Min kollega har noe som heter pcos, og hun fortalte meg at hennes menstermin var i slutten av november, men ULterminen var i januar. Hun stolte på ULtermin, og hennes lille jente kom på ULtermin.
Det jeg lurer på: Blei hun gravid allerede i mars eller blei hun gravid i april?
(Tørr ikke å spør henne direkte for jeg kjenner henne ikke så godt)
De med PCOS har gjerne lange uregelmessige sykluser. Når en blir gravid tar legen og regner ut termin etter siste menstruasjon. Dette stemmer ikke alltid ved uregelmessig mens, da eggløsning kommer mye seinere. De fleste leger regner ut terminen etter normalsyklus på 28 dager, noe som ikke stemmer for alle. Ved ultralydtermin ser de jo hvor langt en er kommet og regulerer termin etter det..
Håper dette gjorde deg litt klokere..
Nysgjerrig
22-02-2004, 08:42
De med PCOS har gjerne lange uregelmessige sykluser. Når en blir gravid tar legen og regner ut termin etter siste menstruasjon. Dette stemmer ikke alltid ved uregelmessig mens, da eggløsning kommer mye seinere. De fleste leger regner ut terminen etter normalsyklus på 28 dager, noe som ikke stemmer for alle. Ved ultralydtermin ser de jo hvor langt en er kommet og regulerer termin etter det..
Håper dette gjorde deg litt klokere..
Jovisst blei jeg litt klokere, men det jeg ikke helt skjønner er:Kunne min kollega si: "Jeg skal ha barn i november"!! Selv om ULtermin visste i januar.
Nysgjerrig
22-02-2004, 08:44
Glemte noe!!!
Min kollega har selv fortalt at hun hadde bare mens i februar før hun blei gravid! Men hun kan likevell ha hatt EL i mars/april selv om mensen var i februar!!
Ja det stemmer.
Dersom du har en mens syklus på 28 dager vil el komme ca 14 dager etter første mens og dermed kommer mensen igjen ca 14 dager etter el. Men siden hun har PCO så kommer ikke el regelmessig og dersom ho hadde vist når el var så ville mensen kommet ca 14 dager etter el............. Men siden hun ble gravid er det derfor vanskelig å vite når hun evt skulle hatt mensen pga uregelmessige sykluser. Dermed er det svært vanskelig å sette termin for de som har uregelmessig menstrasjon sykluser.
Håper dette hjalp litt :klemme:
Nysgjerrig
22-02-2004, 09:06
Ja det stemmer.
Dersom du har en mens syklus på 28 dager vil el komme ca 14 dager etter første mens og dermed kommer mensen igjen ca 14 dager etter el. Men siden hun har PCO så kommer ikke el regelmessig og dersom ho hadde vist når el var så ville mensen kommet ca 14 dager etter el............. Men siden hun ble gravid er det derfor vanskelig å vite når hun evt skulle hatt mensen pga uregelmessige sykluser. Dermed er det svært vanskelig å sette termin for de som har uregelmessig menstrasjon sykluser.
Håper dette hjalp litt :klemme:
Så det betyr faktiskt at hun kunne ha blitt gravid allerede i mars selv om ULtermin visste jan?
Bare svar sånn:ja/nei på det spørsmålet!
Men jeg fikk svar på det jeg lurte på!
Så det betyr faktiskt at hun kunne ha blitt gravid allerede i mars selv om ULtermin visste jan?
Bare svar sånn:ja/nei på det spørsmålet!
Men jeg fikk svar på det jeg lurte på!
NEI ... Du går ikke lenger med barnet, men EL har vært sent ute ... Når terminen er i januar, har hun blitt gravid i april /mai ca ....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.