Vis full versjon : Progesteron og pergotime og eggløsning
Tenk så fint det hadde vært å være ferdig utdannet gynekolog før man gikk hen og ble ufrivillig barnløs! Skjønner ikke en tøddel, jeg...men kanskje noen her vet?
Var hos gyn. forrige uke. Før den tid hadde jeg tatt pergo en syklus og blodprøver på dag 3, 12 og 21 samme syklus. Først sa legen at alle prøvene mine så normale ut, men når jeg minnet henne på at jeg hadde tatt pergo samme syklus, sa hun at jeg ikke hadde hatt eggløsning. Skal pergo gjøre noe annet med f.eks. progesteronnivået enn en "ikke-stimulert" eggløsning gjør?
Ringte og fikk prøvesvarene nå, for å prøve om jeg så noe feil med dem, men det gjorde jeg jo ikke. (Har som sagt ikke vært lur nok til å bli gynekolog først...) Progesteron på dag 21 var 31, og ikke annet enn jeg kan skjønne, bl.a. utfra tabellen på SG, er det en helt normal verdi i lutealfasen. (25-100, på topp 6-9 dager etter eggløsning.) Jeg vet jo ikke når jeg evt. har eggløsning, om jeg har noen, så det kan hende progesteronnivået ikke nødvendigvis er på topp på dag 21 i min syklus. Eller...? Har relativt kort syklus, 24 dager.
Gjett hvem som skal begynne å tempe! Må jo gjøre noe for å finne ut om og når jeg har eggløsning... Må bare lære det først. Skal slenge ut en ny tråd om det, men tar gjerne i mot tips her også. :nikker:
Så vidt jeg kan se har du hatt el, ja. Enese forskjellen i medikamentert og umedikamentert syklus er at de gjerne ser en litt høyere verdi på progesteron i en medikamentert syklus, men din verdi er såpass høy at jeg mener den er god uansett. Det som er dumt er jo at du ikke vet om pøven er tatt en uke etter el. Det er jo helt da den skal tas.
Med en syklus på 24 dager og normal lutealfase, så har du trolig el tidlig i syklusen og da kan prøven tatt på dag 21 være tatt litt sent.
Du kan jo prøve med el tester om du syntes tempig blir for mye styr. Men temping er en fin måte å finne el på, ja.Og, man får ikke bare bekreftet at el har funnets sted, men man får sjekket at man har lang nok lutealfase. Lutealfasen kan jo være et problem hos noen.
Ang temping: Temp hver morgen til samme tid etter minst 3 timers søvn. Du bør føre tempene dine inn på et skjema. Du kan lese mer om temping og annet som har med syklusen å gjøre her: http://www.pernille.info/
I mange tilfeller kan Pergotime bidra til å øke progesteronnivået i lutealfasen, men så vidt jeg har skjønt gjelder ikke dette for alle. Jeg fikk Pergotime nettopp på grunn av dette - sliter med småblødninger i dagene før mens, og legen håpet at pergo kunne øke progesteronnivået og dermed redusere småblødningene. Dette skjedde ikke, tvert imot begynte jeg å småblø enda tidligere enn noen gang (7 DPO, mot normalt 9 DPO). Men nå vet jeg jo ikke om det er for lite progesteron som er skyld i blødningene i utgangspunktet.
Tok en måling av progesteronet allerede 3 dager etter eggløsning i min pergosyklus, og det var da skyhøyt (76). Tidligere har jeg tatt tester rundt dag 22 (8-9 DPO) der nivået har ligget så lavt som 16. Jeg synes det høres ut til at 31 på dag 21 er en fin verdi, jeg. Legene har i alle fall ikke reagert på de langt lavere verdiene jeg har hatt rundt denne tiden i syklusen. Det virker som om de mener at alt over 15 er normalt. Hvis du har en så kort syklus som 24 dager, virker det rimelig at din progesterontopp kommer en del tidligere enn på dag 21. Skjønner ikke helt hva legen din mener når hun/han sier at du ikke har hatt eggløsning. Nå er jo ikke jeg noen ekspert akkurat, men 31 på dag 21 er i alle fall høyere enn hva jeg har hatt. Og legene sier at jeg har hatt eggløsning i disse syklusene...
Har dessverre ingen erfaring med temping, men burde kanskje prøve snart, jeg også. Denne syklusen skal jeg i alle fall få tatt en seriemåling av progesteronnivået etter eggløsning, så får vi håpe jeg blir klokere av det. Skal si fra hvis jeg får vite noe interessant!
Klem fra Elinblu
Denne syklusen skal jeg i alle fall få tatt en seriemåling av progesteronnivået etter eggløsning, så får vi håpe jeg blir klokere av det. Skal si fra hvis jeg får vite noe interessant!
Hvordan skjer en sånn seriemåling? Og hvordan har du fått fastsatt nøyaktig dag for eggløsning?
Har jo tenkt nettopp det at jeg antagelig har tidlig eggløsning... Skal snakke med fastlegen min når han kommer på jobb etter vinterferien, for gynekologen jeg var hos holder rett og slett ikke mål. Fastlegen min virker da mye mer kompetent på dette!
Hvordan skjer en sånn seriemåling? Og hvordan har du fått fastsatt nøyaktig dag for eggløsning?
Vet ikke helt hvordan målingene blir enda - skal til legen første gang på fredag, ca. 3-4 dager før forventet EL. Skal så inn annenhver dag i de to ukene etter EL tror jeg, for å få målt progesteronnivået og bli undersøkt med innvendig UL.
Jeg vet ikke 100 % nøyaktig når jeg har eggløsning, men har brukt Persona testpinner for å finne riktig dag. Jeg tester som regel positivt to dager på rad, så da har jeg gått ut fra at EL kommer ca. et halvt døgn etter den siste positive testen. Ofte har jeg også EL-murringer i den ene siden, og det virker som om disse gir seg når eggløsninga er overstått.
Har fått flere spørsmål om jeg ikke kjenner når jeg har eggløsning. Jeg har jo trodd jeg har gjort det...bortimot hver syklus. Men hvordan kjennes det egentlig ut?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.