PDA

Vis full versjon : Valgets kvaler..

hemmelig
25-02-2004, 18:48
Nå (eller snart, hvertfall) har jeg blitt stilt overfor et valg som jeg virkelig sliter med.. Jeg er bærer av en sjelden sykdom, og får tilbud om dna prøve for fosteret den dagen jeg skulle bli gravid.. Men hva gjør jeg om fosteret skulle ha arvet det genet? Tar abort? Har en sønn som er under utredning for denne sykdommen, men det ser heldigvis ut som at han er frisk. Det er en sykdom man kan leve med, men som gjør at man er mye syk.. Min far døde 36 år gammel.. Synes dette er vanskelig, og vil gjerne høre andres synspunkter om dette.. Har også begynnt å tenke på eggdonasjon, men har ikke tatt noe valg enda for hva jeg skal gjøre..

Hemmelig

Snipp
25-02-2004, 19:05
Det hørtes ut som en ganske kjedelig situasjon Hemmelig.. :trist2: , og jeg tror nok ikke det er noe riktig svar i en slik situasjon. Hvor stor sjangse er det for at den nye skal få denne sykdommen?

I og med at du selv har det, så bør man kanskje tenke på hvordan det ville bli hvis både du og den lille har det. Kan man takle det? men jeg tror nok ikke du bør ta abort, hvis det skulle være tilfelle at forsteret arver dette genet. Tanke på at "det kunne jo gått bra", vil nok være der. Og hvem vet hva som skjer innen teknologien om 10-20 år?

Ble vist ikke noe bra svar dette her, til syvende og sist er det du og din mann som må følge magefølelsen på det tror jeg.

En :klemme: skal du hvertfall få..

Lykke til..

Miamo-Tutti
25-02-2004, 19:16
Nå (eller snart, hvertfall) har jeg blitt stilt overfor et valg som jeg virkelig sliter med.. Jeg er bærer av en sjelden sykdom, og får tilbud om dna prøve for fosteret den dagen jeg skulle bli gravid..
Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Før vi begynte å prøve så snakket mannen og jeg mye om dette. Vi ble først enige om at hvis abort *ikke* var et alternativ for oss så ville vi heller ikke gjennomføre dna-testing på fosterstadiet men vente til barnet var født.
Vi ble deretter enige om å ta dna-prøve av fosteret når vi ble gravide, og abortere hvis de fant genfeilen.

MEN - hva vi bestemmer oss for den dagen jeg virkelig *blir* gravid er jeg ikke sikker på. :sukk:

Hittil har vi prøvd i 18. måneder uten hell. Vi er på vei mot IVF nå og håper vi i forbindelse med det skal kunne benytte oss av preimplantasjons-diagnostikk og dermed muligheten for å velge bort syke embryo *før* de settes tilbake i livmoren.

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Eneste rådet jeg har er å snakke mye om det slik at dere har kommet til en enighet før du blir gravid. :lykke:

klem fra Miamo-Tutti.

hemmelig
25-02-2004, 22:49
Jeg har ikke denne sykdommen, men er bærer. Bare gutter kan få den, mens jenter er bærere. 50 % sjangse for å få genet.
Miamo-Tutti: Hva er preimplantasjons-diagnostikk. Det var helt ukjent for meg! Må nå få si at jeg har PCO, så er liksom ikke "bare" å bli gravid for meg heller. Sønnen min er et resultat av pergotime.
Jeg må nok tenke lenge på dette!

Miamo-Tutti
25-02-2004, 23:11
Jeg har ikke denne sykdommen, men er bærer. Bare gutter kan få den, mens jenter er bærere. 50 % sjangse for å få genet.
Samme her. Jeg er bærer uten noe særlig symptomer, eventuelle sønner risikerer å bli alvorlig syke.

Miamo-Tutti: Hva er preimplantasjons-diagnostikk. Det var helt ukjent for meg!
Les her (http://www.sahlgrenska.se/vard/utbud/omr_kvsjv/reproduktionsmedicin/PGD.htm) og her (http://odin.dep.no/hd/norsk/publ/stmeld/042001-040002/index-hov004-b-f-a.html) og søk litt rundt etter PGD eller Pre-Implantation Genetic Diagnosis så finner du nok en del informasjon. Jeg visste heller ikke noe om dette før jeg tilfeldigvis kom over en artikkel.

Problemet er at det ikke er lov å gjøre dette i Norge, så man må dra til utlandet. Vet ikke om man dermed må organisere hele forsøket selv, eller om man får hjelp fra sykehuset. Det er noe av det vi håper å få svar på nå som vi har blitt henvist til Rikshospitalet.

(Hvis noen andre her har erfaring så send meg gjerne en PM!)

Miamo-Tutti.