PDA

Vis full versjon : Ggynunderskelse var flaut

Brumleliten 79
27-02-2004, 12:38
Hei

Har hatt en del smerter i hside ved eggstokkene å så fikk jeg en kraftigere mens og mye lengere +vondt i ryggen og stikking/sting i siden. Og siden jeg viste at jeg hadde hatt en cyste der i november var jeg redd den skulle ha kommet tilbake. Så for en gangs skyld tok legen meg på alvor og sente meg halvakutt til Gyn på unn. Der jeg fikk beskjed at jeg skulle bli behandlet av samme lege som hadde hatt meg til behandling ved ICSI ,Kvinnelig lege.. Men slik gikk det ikke, fikk en relativt ung lege til å undersøke meg og vet ikke hvem av oss som var mest :flau: . Men han var flink men ganske tafatt, og det var veldig stille til tider. Men saken var den at han ikke kunne finne noe galt, så han fikk tak i en overlege, og det gjorde saken enda mere :flau: lå me føtn til værs og det første han så, var mitt aller helligste . De fant en liten cycte men valgte å ikke gjøre noe med den, men hvorfor ikke?? Vet at om cyster sprekker kan det bli veldig smertefult. Og med tanke på at jeg skal videre med neste ICSI om et par månder kan det jo hende at det blir utsatt om cysten er blitt større og må tømmes først. Var glad for at de ikke fant noe alvorlig, men skjønner ikke da hvorfor jeg har vodt. Overlegen sa at det kunne være hormoenr etter ICSI forsøket som satt igjen siden eggstokkene var rimelig overstimulert som gjorde det, men?? Kan man ikke forlange å få en kvinnelig lege?? Synes det er så ubehagelig med mannlige, å så er de så hardhente.

Brumleliten

Elinsen
27-02-2004, 12:48
Hei på deg..

Det er dumt at en ikke kan velge om man vil ha en mannlig eller kvinnelig gynekolog.. Jeg har bestandig hatt mannlig, og det siden jeg var 17 år (nå 30).. Det gjør meg absolutt ingenting, og han er veldig forsiktig.. Her i byen hvor jeg bor har vi en kvinnelig gynekolog også, og HUN er hardhent! Vet om mange som har byttet over pga dette..
Jeg syntes ikke GY undersøkelser er det beste jeg gjør, men ser på det som et nødvendig onde.. Det tar meg 5 minutter hvert år.. Tenk på alle de "musene" de ser i løpet av 1 år da? Det er dette jeg tenker på ,og derfor gjør det ikke noe at det er en mann.. Men som sagt, det skulle vært valgfritt..

Håper de finner ut av det med den cysten.. Liten eller stor, det er ikke noe du skal trenge å ha der syntes jeg.. :kryss: for at det ordner seg..

Pernille
27-02-2004, 12:58
Jeg har hatt både mannlige og kvinnelige leger/gynekologer ved GU'er, og min erfaring er at mannlige leger/gynekologer er mye mer forsiktig enn kvinnelige. Kvinnelige har vel antakelig litt mer greie på hvor mye høna tåler enn hva mannlige gjør...

Så hvis jeg får velge, så velger jeg helt klart mannlig. Flaut er det jo uansett hvilken kjønn legen har, så da velger jeg bort de hardhendte kvinnfolka.

arika
27-02-2004, 15:20
Alle underlivsundersøkelser jeg har vært til er det fastlegen min som har gjort.
Jeg har en mannlig fastlege som jeg syns jeg har et godt forhold til, gruer meg aldri for legetimen når jeg vet at det er han jeg skal til.
Jeg tror jeg hadde vært kjempenervøs hvis jeg skulle til en kvinnelig lege/gynekolog for GU.
Personlig syns jeg mannlige leger har et helt annet håndlag (les: er ikke hardhendt) enn kvinnelige har.
Dette gjelder forsåvidt for min oppfatning om tannleger også. Det var to kvinnelige tannleger som sørget for at jeg fikk tannlegeskrekk som jeg slet med i 15 år, men en mannlig tannlege som kurerte meg.
Så dersom jeg kan velge , så velger jeg absolutt en mannlig lege. Men det er nå min mening/erfaring.
Greit nok at GU ikke er noe særlig "moro", men jeg syns ikke vi jenter har noe å være flaue over heller. Det er jo tross alt legens jobb å hjelpe mennesker med helseproblemer uansett hvor på/i kroppen de måtte sitte.
Nå er jeg gravid i uke 24 og skal føde i juni. Må vel regne med at underlivet mitt må "vises fram" for andre enn fastlegen min i tida som kommer :lege:

Arika
:birth: 22.juni

Jannike_79
29-02-2004, 11:22
Jeg har kvinnelig lege og GU undersøkelser hos henne.. Hun er veldig flink, prater meg gjennom det som skjer og er forsiktig som bare det.. Tror det kommer ann på den individuelle lege jeg.. Menn kan være utrolig forsiktige, men også brutale som få og det kan kvinner være å..

Jeg hadde en cyste på eggstokken som rett og slett eksploderte!! Det er utrolig vondt, og jeg hadde masse magesmerter i forkant av dette.. De fant blod i magen min etter at den hadde eksplodert.. Jeg tror nok det kan være at cysten gjør at du har disse magesmertene.. Syns det er rart at de velger å ikk gjøre noe, spes når de vet at du er i gang med ICSI.. Det ville jo vært utrolig kjipt om det måtte utsettes pga. cysten..

Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, men ville bare fortelle om min erfaring.. Jeg vet ikke hva du kan gjøre, men hva med å ringe legen din og ta opp bekymringene dine med h*n!!

Masse lykke til ønsker jeg deg.. :lykke:

:klemmer: