PDA

Vis full versjon : Oppsigelse i prøvetid

Nysgjerrig
01-03-2004, 23:43
Lurer litt på hvordan det er hvis man blir gravid i løpet av prøvetiden når man har ny jobb jeg. Kan man bli sagt opp etter endt prøvetid da? Eller er det ikke gyldig grunn for oppsigelse`? Hvordan regnes det ellers ut med oppsparing av pengegrunnlag til permisjon? Er det høyeste lønn i 6 av de 10 siste mnd man har jobbet? Eller regnes det på en annen måte?

Pernille
01-03-2004, 23:48
Man kan sies opp, men da må årsaken være noe annet enn graviditeten. Det er ikke lov å si opp noen - det være seg prøvetid eller fast - med svangerskap som oppsigelsesårsak.

Beste 6 månedene av de siste 10 gjelder (bare?) når man går fra arbeidsledighet/dagpenger og over i permisjon.
Hvis man jobber eller får sykepenger (eller svangerskapspenger), så mener jeg at fødselspengegrunnlaget regnes ut fra de siste 4 ukenes lønn før permisjonen starter.

Nysgjerrig
01-03-2004, 23:51
Takk for svar Pernille!
Gjelder 4 ukers beregning av pengegrunnlaget uansett hvor lenge man har jobbet bare man har en jobb da? Så hvis man jobber masse siste mnd før man går ut i permisjon, så blir beløpet høyere. Eller ser dem på helheten?

Pernille
02-03-2004, 09:42
Jeg tror det gjelder samme hvor lenge man har jobbet i stillingen, ja. Og tror også at man kan få høyere fødselspengegrunnlag hvis man jobber som en gal rett før permisjonen. Skal ikke si det for sikkert da...

Pernille
02-03-2004, 09:49
Sakset fra trygdeetaten.no:
Arbeidstakere
Fødselspengene beregnes som hovedregel etter inntekten de siste fire ukene du var i arbeid. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den vanlige årsinntekten, kan f.eks. gjennomsnittet av de siste tre årenes pensjonspoeng legges til grunn.

Arbeidsledige

Dersom moren går over fra arbeidsledighetstrygd til fødselspenger, skal hun ha stønad beregnet etter inntekten i de seks beste av de siste ti månedene før fødselen.

Uregistrert
02-03-2004, 22:35
Noen får det regnet ut ifra de siste fire ukene, noen får det regnet ut som et gjennomsnitt av de beste 6 mnd av de 10 siste. Det varierer litt, og kommer også an på hva som er best. Det er ikke nøvendigvis noen hensikt å jobbe som en gal de siste 4 ukene, da ikke alle regner på denne måten. Selv om det jo er rart at det ikke er en felles praksis på dette fra sted til sted.