PDA

Vis full versjon : Dong Quai

Tidl. bruker
19-08-2003, 21:23
Heisann! :mervink:

Jeg har brukt DongQuai nå i 2 mnd. Søkte på nettet da jeg kjøpte dem for å finne ut hvordan jeg skulle bruke dem "ordentlig" da jeg syntes bruksanvisningen var litt sparsom...fant ut at man kun skal bruke den i dagene mellom mensslutt og eggløsning hvis man vil bli gravid. Den skal ikke brukes under mensen pga at den er veldig blodfortynnende. Og man skal heller ikke bruke den når man er gravid, derfor anbefales det stopp etter eggløsningen.

Jeg har hatt stabil syklus på 32 dager i 4 mnd nå, og dq gjorde ingenting med den. Den er fortsatt 32 dager, så da er den vel slik den skal være for meg da. Det jeg imidlertid merker godt er at eggløsningssmertene som før har vært intense i opptil en uke, begrenset seg til en dag disse to syklusene jeg har brukt den! Det var litt deilig, både fordi det var mindre smerter såklart (for det gjør VONDT!!) og fordi det er lettere å finne ut nøyaktig når el er. Dessuten har jeg litt mer energi (kan trenges med tre aktive små!), dette merker jeg mest når jeg slutter å ta dem - da dovner jeg helt hen på bare 3-4 dager! Mindre PMS fikk jeg så definitivt!! Gubben merket det jo ikke engang, og jeg pleier å være helt furie!! Det sies jo også at den øker fruktbarheten, og det er jo ikke akkurat noe minus hvis det er sant...jeg har nettopp hatt eggløsning (igår) i min første pp, så spenningen er naturligvis stor nå!!

Uansett så skader det ihvertfall ikke å ta dongquai! Den er proppfull av vitaminer og andre sunne godsaker, og jeg har enda ikke hørt om noen som har hatt vondt av det :)

Lykke til!!

Mange klemmer fra Emmy25

Pulsatilla
19-08-2003, 21:41
Min erfaring med DQ var ikke så positiv. Den syklusen jeg brukte det ble min korteste, og eggløsningen kom til vanlig (sene) tid, mens den allerede korte lutealfasen min ble enda kortere.:eek: Kan ikke garantere at det var bare DQ sin skyld, men jeg våget likevel ikke fortsette å ta tilskuddet...

DQ er forresten et urteekstrakt av urten angelica sinensis (i slekt med persille). Du kan lese mer om den her (http://www.allnatural.net/herbpages/dong-quai.shtml).

Indra
21-08-2003, 15:20
Jeg har også kun brukt DQ i en måned og hadde ingen smerter før mens. Trodde jo absolutt ikke at jeg var gravid og testet derfor ikke selv om mensen uteble.... Fikke en kraftig blødning en uke etter IKM og nok en blødning to uker etter..... Tyder vel på en SA. Kontaktet selvsagt legen, og han mente også at det hadde vært en SA uten at jeg hadde kjent smerter, noe som var helt vanlig siden det skjedde så tidlig.
Vi hadde ta prøvd i 10 måneder, så kanskje var det DQ som økte fruktbarheten??
Hvis det ikke skjer noe denne måneden skal jeg hvertfall begynne på igjen!

Klems ;)

annalovinda
23-08-2003, 15:16
Jeg brukte DQ i 2 1/2 syklus, men den klusset til veldig for meg så jeg kuttet ut. Jeg fikk som Pulsatilla veldig kort LF, helt ned i 8 dager etter å ha vært stabil på 13-14 dager tidligere. Jeg fikk veldig uren hud, med masse kviser, spesielt på brystet og i ansiktet. Min atopiske eksem blomstret veldig opp, og jeg fikk væskefylte småblemmer som jeg bare ble kvitt ved å bruke Betnovat. Betnovat er et stereoid som ikke er "bra" for huden, så den skal bare brukes på begrensede områder i begrenset tid.

Jeg tror at DQ KAN være positivt for de som sliter med syklusen fra før, men at de som har stabile sykluser bær være forsiktig med å prøve DQ, og i alle fall tenke seg om to ganger før de prøver.

Min akupunktør anbefaler Tan Que Gin (også kjent som Tank We Gin) for meg. Den smaker grusomt klissete og søtt, men kan godt blandes ut - 1 ss TQG i en kopp varmt vann - og drikkes som te. Jeg er imidlertid blitt meget skeptisk til denslags heretter, og vil se om syklusen min stabiliserer seg uten å bruke slike midler.

Uma
27-08-2003, 14:06
Hei
Brukte DQ i tre måneder. Merket ikke noe spesielt, og ble ikke gravid :trist2:

Mistral
27-08-2003, 14:34
Jeg brukte også DQ i tre måneder. De to første syklusene ble på 28 dager, etter tidligere å ha vært på mellom 29 og 32 dager. I den tredje syklusen sluttet jeg midt i (glasset ble tomt!), og den ble på 34 dager... Gjett om jeg trodde jeg var gravid! Men den gang ei. :leiseg:

Deretter har jeg hatt en syklus på 27 dager, en på 29 dager, og denne ser ut til å bli på 32 dager.

Så etter å ha trodd at jeg fikk kortere sykluser av DQ er jeg slett ikke sikker lenger, kanskje de to fine 28-dagers syklusene ville blitt sånn uansett.

Jeg fikk verken mer energi, mindre PMS eller mer EL-slim, slik jeg hadde håpet.

Tror likevel jeg skal prøve med DQ igjen i neste syklus, hvis det blir nødvendig… jeg håper fortsatt på to blå til helgen!

Mistral