PDA

Vis full versjon : Blærekatarr og UVI

LivsGnist
30-11-2010, 18:34
Jeg har opp igjennom hatt det legene har kalt kroniske urinveisplager. Da blærekatarr og UVI osv.. Jeg lurer litt på om noen av dere har noen tips om hvilke typer kurer man bør styre unna, når man prøver å bli gravid, eller er gravid? Min søster fikk beskjed om at Furadantin var det eneste hun kunne ta som ikke gikk ut over fosteret. Kan dette stemme? Det har aldri jeg fått beskjed om av min lege...... Det er i tilfelle litt kjipt for meg da jeg ikke tåler Furadantin så godt...

Tidl. bruker
30-11-2010, 18:50
Selexid, er beregnet på gravide og tar 98% av bakteriene som oppstår ved UVI.
Jeg selv har akkurat hatt UVI, og har alltid vært plaget med det tidligere. Selexiden hjalp ikke meg. Så da fikk jeg noe som heter Amoxicillin Mylan, som også kan taes.
Det er ikke bra å gå med ubehandlet UVI når man er gravid. Det kan i værste fall føre til abort...

LivsGnist
30-11-2010, 19:41
Jeg har brukt begge de. Tror jeg er ett levende leksikon på slike medikamenter... Så da kan man fint bruke noe annet ja. Det var det jeg trodde selv også tidligere. Må være legen hennes som er på villspor da, eller hun som ikke helt har forstått hva han har ment..

Ja vet, det er ikke bra å gå ubehandlet.. Men lurer litt på hvorfor dette kan forårsake abort...? Noen som har en link?

Selv har jeg Hiprex på blå resept. Dette er ikke behandlig av UVI men forebyggende. Så blir jeg syk må jeg få en kur. Jeg har også tatt tranebær over lang tid, dette funker kjempebra, men jeg fikk disse(Hiprex) istedenfor av legen, for jeg begynnte å få halsbrann av tranebæra, og det er kjipt.. Hiprex inneholder visst også det samme virkestoffet som er i tranebær.

Tidl. bruker
30-11-2010, 19:46
"
Gravide og UVI [rediger (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Urinveisinfeksjon&action=edit&section=2)]

Forekomsten er høyere blant gravide enn hos kvinner ellers. Hos gravide skjer det også mye oftere spredning fra blærekatarr til nyrebekkenbetennelse. For gravide gis det ofte nitrofurantoin (Furadantin) som har vært brukt på et stort antall gravide i mange år. Behandlingen er som regel effektiv, og plagene lindres raskt. Ubehandlet kan urinveisinfeksjon hos gravide føre til for tidlig fødsel og fosterskader.[2]
(http://no.wikipedia.org/wiki/Urinveisinfeksjon#cite_note-1)

Tidl. bruker
30-11-2010, 19:49
Leste også på nettdoktor.no
Enkelte infeksjoner tidlig i svangerskapet kan føre til fosterskader og abort.

Ellers har jeg lest det masse på forum. Det finnes tusenvis av tråder om det.
Men dette er jo bare noen vanlige mennesker sier..

Ikke lett å vite..

LivsGnist
30-11-2010, 19:54
Ja, det er skummelt det der. For jeg tror jeg går skikkelig ofte med noe som kunne slått ut på urinprøve hos legen. Men hadde jeg fått behandling for det hver gang det var slik, så hadde jeg gått på slike ting absolutt hele tiden. Særlig nå som vi er prøvere.... Men så fort jeg får en klar positiv graviditetstest skal jeg gå til legen med en urinprøve å sjekke.. For sikkerhetsskyld..

Tidl. bruker
30-11-2010, 19:57
Vet akkurat hvordan det der.. Jeg har den sånn selv. Kanskje ikke like mye, men veldig mange måneder i løpet av ett år.
Håper det blir bedre for deg, Livsgnist!!!!!

LivsGnist
30-11-2010, 20:01
Vet akkurat hvordan det der.. Jeg har den sånn selv. Kanskje ikke like mye, men veldig mange måneder i løpet av ett år.
Håper det blir bedre for deg, Livsgnist!!!!!

I like måte!!! ;) Er jo absolutt ikke godt å gå slik!! Huff....

LivsGnist
01-12-2010, 17:18
Jeg lurer på om jeg lettere blir gravid hvis jeg går fast på furadantin.... I og med at man skal passe på å ikke ha uvi når man er gravid, så kanskje dette også kan hindre egget fra å ville sitte...? Noen som vet?

Gossow
01-12-2010, 18:18
Jeg vet ikke svaret på det.

Men da jeg var gravid sist (endte i sa, men flere uker etter uvibehandlingen ) fikk jeg uvi, sa da at jeg var gravid, og fikk resept på Selexid. Den hjalp meg..

LivsGnist
01-12-2010, 18:25
Ååh.. Ok. Skal visst ikke være lett. Huff. Trist med SA.. :comfort:

Gossow
01-12-2010, 18:39
Ja, det var det.. 5 dager før jeg var 12 uker. Med tvillinger ..

Men er over det, snakker helst ikke om det.

Og NÅ vil jeg ha en liten BABY!:rørt:

LivsGnist
01-12-2010, 18:41
Ja, det var det.. 5 dager før jeg var 12 uker. Med tvillinger ..

Men er over det, snakker helst ikke om det.

Og NÅ vil jeg ha en liten BABY!:rørt:

Huff.. Har ikke ord. Det respekterer jeg.

Og en liten baby skal du få! :jippi:

Gossow
01-12-2010, 18:48
Det var utrolig vondt da det skjedde, men nå i ettertid tenker jeg at det kommer ingenting godt ut av å tenke for mye på det. Bare tristhet, nedstemthet og masse tenking.. Hva om jeg ikke gjorde det? Hva om jeg hadde gjort sånn..? - typisk.

Tenker heller at det var en grunn for at det ble sånn, og at det var nok for det beste. Og at jeg SKAL klare det i nærmeste fremtid nå :snill:

Litt godt å få det ut og :rørt:

LivsGnist
01-12-2010, 19:51
Det er tanker det er veldig naturlig å ha.. Hva hvis.. Jeg har en type dikt som ofte får meg til å mestre hva jeg tenker... (fjerner jo så absolutt ikke sorgen, men hjelper meg med å mestre ting) Det er en veldig ok måte å tenke på uansett hva man har som personlig tro. Det går slik:

Gud gi meg sinnro til å godta det jeg ikke kan forandre,
mot til å forandre det jeg kan,
og visdom til å se forskjellen.

Ellers så har jeg også tro på at det hjelper å snakke litt om ting man har på hjertet. Og om det er for vanskelig kan man alltid skrive det ned for seg selv i en bok.

Nå skal vi kose oss så mye vi kan i forsøk på spire! Tid for ett julemirakel her på SG synes jeg!!! Babyboom

Frusp
25-01-2011, 20:04
Ja, det er skummelt det der. For jeg tror jeg går skikkelig ofte med noe som kunne slått ut på urinprøve hos legen. Men hadde jeg fått behandling for det hver gang det var slik, så hadde jeg gått på slike ting absolutt hele tiden. Særlig nå som vi er prøvere.... Men så fort jeg får en klar positiv graviditetstest skal jeg gå til legen med en urinprøve å sjekke.. For sikkerhetsskyld..

Jeg går på Selexid hver dag, har hatt et ivf forsøk, frys snart. men skulle jeg bli gravid, kan jeg ikke stå på det gj. hele svangerskapet.. Går også på Hiprex. Sjekk opp, ikke gå med bakteriene, man kan bli skikkelig syk. Ikke for å skremme, men oppfordrer alle til å ta det veldig alvorlig. Jeg har opplevd/lever med dette, dessverre.
Lykke, lykke til :)

LivsGnist
25-01-2011, 20:25
Jeg går på Selexid hver dag, har hatt et ivf forsøk, frys snart. men skulle jeg bli gravid, kan jeg ikke stå på det gj. hele svangerskapet.. Går også på Hiprex. Sjekk opp, ikke gå med bakteriene, man kan bli skikkelig syk. Ikke for å skremme, men oppfordrer alle til å ta det veldig alvorlig. Jeg har opplevd/lever med dette, dessverre.
Lykke, lykke til :)

Har vært skikkelig syk, mange ganger. Så du skremmer ikke :snill: Selv om det er forferdelig og uutholdelig å være det. Jeg har heldigvis opplevd en stor bedring siden før i tiden. Men jeg er fremdeles ofte på kanten av det. Men får det ofte vekk ved store doser tranebær. Jeg går fast på Hiprex. En kveld og en morgen. Hva gjør du når du blir gravid da...? Er det slik at du kan bytte på hva du går på? For det verste som er er jo å gå med det mens man er gravid. Jeg tenker på siden du sa at du ikke kan gå på det gjennom hele svangerskapet...

Har hatt slike plager hele livet jeg.. Så håper jeg kunne ha slippe å fortsette. Men det er en svakhet i familien..

Frusp
28-01-2011, 11:58
Har vært skikkelig syk, mange ganger. Så du skremmer ikke :snill: Selv om det er forferdelig og uutholdelig å være det. Jeg har heldigvis opplevd en stor bedring siden før i tiden. Men jeg er fremdeles ofte på kanten av det. Men får det ofte vekk ved store doser tranebær. Jeg går fast på Hiprex. En kveld og en morgen. Hva gjør du når du blir gravid da...? Er det slik at du kan bytte på hva du går på? For det verste som er er jo å gå med det mens man er gravid. Jeg tenker på siden du sa at du ikke kan gå på det gjennom hele svangerskapet...

Har hatt slike plager hele livet jeg.. Så håper jeg kunne ha slippe å fortsette. Men det er en svakhet i familien..

Jeg vet ærlig talt ikke hva det skal erstattes med om jeg blir gravid, kirurgen min på Riksen skal tenke på det, så får vi se.. Svangerskap i seg selv er jo tøft med dårlige nyrer, men fått grønt lys fra legene, så stoler på det. Er 1,5 år siden sist oprasjon. Jeg gikk på Hiprex sist svangerskap. men går ikke på det akkurat nå.
Jeg har også tenkt at medisinene kan hindre egget å feste seg... Håper virkelig ikke det.
Lykke til !!!

LivsGnist
28-01-2011, 18:09
Jeg vet ærlig talt ikke hva det skal erstattes med om jeg blir gravid, kirurgen min på Riksen skal tenke på det, så får vi se.. Svangerskap i seg selv er jo tøft med dårlige nyrer, men fått grønt lys fra legene, så stoler på det. Er 1,5 år siden sist oprasjon. Jeg gikk på Hiprex sist svangerskap. men går ikke på det akkurat nå.
Jeg har også tenkt at medisinene kan hindre egget å feste seg... Håper virkelig ikke det.
Lykke til !!!

Jo for jeg har tenkt på at selve blærekatarren kan hindre egget i å feste seg. At vi lever med ett overaktivt immunsystem i det området. Æsj.... Må ta opp det med Gyn og se hva hun sier om det.. Min søster gikk på Furadantin igjennom nesten hele tiden av svangerskapet.

Frusp
28-01-2011, 19:04
Jo for jeg har tenkt på at selve blærekatarren kan hindre egget i å feste seg. At vi lever med ett overaktivt immunsystem i det området. Æsj.... Må ta opp det med Gyn og se hva hun sier om det.. Min søster gikk på Furadantin igjennom nesten hele tiden av svangerskapet.

Vil kjempe gjerne høre hva gynokologen din sier om det!! Tipper leger kan si ulikt. Håper virkelig infeksjoner og antibiotika ikke ødlegger dette for oss!!! Jeg har nedsatt immunforvar, alltid lurt på hva det og fertilitet har å si også.. Furudantin kjenner jeg godt, da kan iallefall legne vurdere det i svangerskapet. Husker jeg gikk på mye antibiotika sist svangerskap, men ikke hver dag.

LivsGnist
30-12-2012, 13:42
Vil kjempe gjerne høre hva gynokologen din sier om det!! Tipper leger kan si ulikt. Håper virkelig infeksjoner og antibiotika ikke ødlegger dette for oss!!! Jeg har nedsatt immunforvar, alltid lurt på hva det og fertilitet har å si også.. Furudantin kjenner jeg godt, da kan iallefall legne vurdere det i svangerskapet. Husker jeg gikk på mye antibiotika sist svangerskap, men ikke hver dag.

Jeg fikk ikke gå på kurer så lenge jeg hadde lite utslag på prøvene i svangerskapet. Men ble fulgt nøye opp med ofte nye urinprøver. Hadde mange plager med UVI symptomer uten at det ble skikkelige infeksjoner.

Til informasjon: Jeg har hørt i ettertid at det som er farlig med UVI i svangerskapet er at det så lett blir nyre og bekken betennelse og dette kan igjen føre til blodforgiftning. Som er veldig farlig om man er gravid.

Nå har jeg nesten ikke UVI plager lenger :jippi: virker som om det hjalp å holde seg i en lengre periode unna medisinene. :vetikke: aner ikke... Men håper det kan holde seg slik. Jeg er jo i ny prøverunde nå. Og UVI er ikke godt å ha i prøvingen. :grøss:

LivsGnist
30-12-2012, 13:43
Bank i bordet

Firkløver
30-12-2012, 21:49
Til informasjon: Jeg har hørt i ettertid at det som er farlig med UVI i svangerskapet er at det så lett blir nyre og bekken betennelse og dette kan igjen føre til blodforgiftning. Som er veldig farlig om man er gravid.:

Når man er gravid så kjenner man gjerne ikke de typiske uvi-symptomene som sviing etc. Dermed kan man gå ganske lenge med uvi og dermed går det videre til nyrene hvis man ikke oppdager det.

Jeg fikk uvi uten noe svie i sist svangerskap - hadde bare feber som kom og gikk litt i noen dager og så plutselig fikk jeg ikke tisset noe som helst (fortsatt uten svie). Dro til legen og hadde fullt utslag på urintest :nemlig:

Bra du ikke er så plaget mer! :) Bank i bordet ja :humre:

LivsGnist
30-12-2012, 21:51
Når man er gravid så kjenner man gjerne ikke de typiske uvi-symptomene som sviing etc. Dermed kan man gå ganske lenge med uvi og dermed går det videre til nyrene hvis man ikke oppdager det.

Jeg fikk uvi uten noe svie i sist svangerskap - hadde bare feber som kom og gikk litt i noen dager og så plutselig fikk jeg ikke tisset noe som helst (fortsatt uten svie). Dro til legen og hadde fullt utslag på urintest :nemlig:

Bra du ikke er så plaget mer! :) Bank i bordet ja :humre:

:shock: så det går den veien også ja. :grøss: viktig å følge med! Jeg hadde jo masse svie, men lite utslag jeg. :rabla: at det er mulig.gikk med følelsen av UVI veldig mye. Men ikke sterkere utslag på urintesten.

Viktig å være obs. Uansett.

Siss
30-12-2012, 22:03
Jeg har også prøvd en sånn variant som Firkløver beskriver. Fikk a-typiske symptomer som magekrampe en natt, og kjente at det var noe rart, men langt fra typisk UVI-symptomer, ingen svie eller noe.

LivsGnist
30-12-2012, 22:43
Under svangerskap?

Jeg har hatt alt mulig rart sånn til vanlig. Har hatt bare bittelitt vondt, med masse utslag på prøvene og mye vondt med bare bittelitt utslag. Eller forferdelig vondt med mye utslag osv... :urk:

Siss
30-12-2012, 23:02
Under svangerskap?

Jeg har hatt alt mulig rart sånn til vanlig. Har hatt bare bittelitt vondt, med masse utslag på prøvene og mye vondt med bare bittelitt utslag. Eller forferdelig vondt med mye utslag osv... :urk:

Begge deler faktisk, både som gravid og ikke. Men da jeg var gravid hadde jeg ikke magekramper, det var nå for ikke så veldig lenge siden.