PDA

Vis full versjon : får jeg ul

mariell
04-03-2004, 00:08
er det noen muligheter for at jeg kan få ultralydundersøkelse ganske raskt tro??i og med at jeg ikke har peiling på hvor langt jeg er på vei?hadde siste mens første dag 1 januar(pillemens.fikk ikke noe vanlig menstruasjon før jeg ble gravid)så det er umulig å vite hvor langt jeg er på vei uten ul vel?er vel ikke bare bare å få ul i dag.må vel si at en har blødd litt ol for å få det....håper noen kan gi meg svar.blir gal av å ikke vite hvor langt jeg er på vei :lei_seg:

Lillekos
04-03-2004, 00:58
Ta deg en tur til jordmor allerede nå¨å snakk med henne. har inntrykk av at de er litt mer forståelsesfulle enn leger. Jeg ble sendt til UL allerede i uke 5. kke til privatlege så jeg betalte ingenting. Fikk se et lite hjertet som banket da!

mariell
04-03-2004, 01:05
Ta deg en tur til jordmor allerede nå¨å snakk med henne. har inntrykk av at de er litt mer forståelsesfulle enn leger. Jeg ble sendt til UL allerede i uke 5. kke til privatlege så jeg betalte ingenting. Fikk se et lite hjertet som banket da!

hei:) hva sa du for å få ul da??er jo litt greit å vite sånn ca hvor langt en er på vei så en kan følge utviklingen uke for uke:) må vel vente med å bestille time hos jordmor til jeg har vært hos legen og fått bekreftet at jeg er gravid...takk for tipset... :klemme:

klump
04-03-2004, 15:03
Jeg bestilte ul på Volvat i Oslo. Da betalte jeg noe sånt som 400 kr. for det.
(jeg hadde veldig stor variasjon mellom el-termin og Ul termin fra sykehuset, så jeg ville ta en UL til) :nikker:

Epp
04-03-2004, 15:25
Jeg bestilte ul på Volvat i Oslo. Da betalte jeg noe sånt som 400 kr. for det.
(jeg hadde veldig stor variasjon mellom el-termin og Ul termin fra sykehuset, så jeg ville ta en UL til) :nikker:
hvilken var riktig?

nysgjerrig...

Epp
04-03-2004, 15:29
Er det forresten bare jeg som synes at det ikke er nødvendig med ultralyd så tidlig?

Bare jeg blir gravid så skal jeg være fornøyd, jeg.... (Jada,jada - er veldig nysgjerrig av natur selv, hadde kommet til å spurt et par ganger, men antagelig ikke stått på så veldig for å få det? Hm.. Lett å si - fikk ul veeeldig tidlig sist fordi jeg ble lagt inn på sykehus..)

klump
04-03-2004, 15:38
hvilken var riktig?

nysgjerrig...

:undrer: UL-terminen til Volvat kom to dager før Sykehusets termin og 14 dager etter min EL-termin. Datteren min ble født 1 dag etter EL termin.

Jeg blir jo helt :balla: av mindre....:skratte:

mariell
04-03-2004, 17:28
Er det forresten bare jeg som synes at det ikke er nødvendig med ultralyd så tidlig?

Bare jeg blir gravid så skal jeg være fornøyd, jeg.... (Jada,jada - er veldig nysgjerrig av natur selv, hadde kommet til å spurt et par ganger, men antagelig ikke stått på så veldig for å få det? Hm.. Lett å si - fikk ul veeeldig tidlig sist fordi jeg ble lagt inn på sykehus..)

ENESTE GRUNNEN TIL AT JEG VIL HA UL SÅ TIDLIG ER PGA AT JEG IKKE VET HVOR LANGT JEG ER PÅ VEI.ER JO LITT GREIT Å FØLGE FOSTERETS UTV. UKE FOR UKE DA.JAG KAN VÆRE ALT FRA 2 - 8 UKER PÅ VEI.FIKK IKKE MENSEN ETTER PILLEMENS....

Elinsen
04-03-2004, 17:48

Når jeg var gravid med gutten, var jeg veldig glad for at jeg fikk en innvendig UL på første kontrollen. Da slo jeg meg til ro med at han levde, og at fosteret satt der det skulle..

Vilaela
04-03-2004, 18:11
Jeg er helt enig. Det er så mye annet som man trenger å bruke penger på innen
helsevesenet, så jeg synes faktisk det er bra at leger setter ned foten og sier
nei hvis det ikke er medisinske grunner som tilsvarer noe annet.
Hvis man fremdeles vil ha UL, så går det jo an å betale for det på privat
klinikk. Nå tror jeg faktisk at du vil få UL, Mariell, siden det nettopp vil være
viktig å finne ut hvor langt du er på vei når spriket er så stort.

Jeg skal inn til UL her borte om et par uker. Det kommer til å koste den
norske stat 400 dollar, og det er i tillegg til betaling av jordmor og lege......
Ting koster. Det er bare ikke alltid så lett å se i Norge.....

Jeg synes vi overhysteriske helt friske gravide kvinner faktisk må finne oss i
å stille litt lengre nede på prioriteringslisten når det gjelder UL.

PS Jeg er også av dem som villig vekk ville ha sagt ja til UL hvis jeg fikk det, og
er glad noen har bestemt at jeg ikke skal ha det hele tiden, ellers så ville jeg
flydd ned dørene på legekontoret for å forsikre meg om at alt var ok i dag også.......

mariell
04-03-2004, 18:21
Jeg er helt enig. Det er så mye annet som man trenger å bruke penger på innen
helsevesenet, så jeg synes faktisk det er bra at leger setter ned foten og sier
nei hvis det ikke er medisinske grunner som tilsvarer noe annet.
Hvis man fremdeles vil ha UL, så går det jo an å betale for det på privat
klinikk. Nå tror jeg faktisk at du vil få UL, Mariell, siden det nettopp vil være
viktig å finne ut hvor langt du er på vei når spriket er så stort.

Jeg skal inn til UL her borte om et par uker. Det kommer til å koste den
norske stat 400 dollar, og det er i tillegg til betaling av jordmor og lege......
Ting koster. Det er bare ikke alltid så lett å se i Norge.....

Jeg synes vi overhysteriske helt friske gravide kvinner faktisk må finne oss i
å stille litt lengre nede på prioriteringslisten når det gjelder UL.

PS Jeg er også av dem som villig vekk ville ha sagt ja til UL hvis jeg fikk det, og
er glad noen har bestemt at jeg ikke skal ha det hele tiden, ellers så ville jeg
flydd ned dørene på legekontoret for å forsikre meg om at alt var ok i dag også.......

det er en ting til jeg lurer veldig på...mnd før jeg fikk siste pillemens hadde jeg ikke mensen.da kom det bare brun utflod de dagene jeg skulle hatt menen.er vel ikke så rart at jeg bekymrer meg:(. jeg hadde heller ikke tatt ul hvis jeg hadde visst hvor langt jeg er på vei...ser de fleste her inne er litt i mot å teste så tidlig...men jeg vil prøve å få gjort det uansett..jeg vil følge svangerskapet uke for uke jeg også:( .... takk for svar alle sammen:) :klemme:

Vilaela
04-03-2004, 18:36
det er en ting til jeg lurer veldig på...mnd før jeg fikk siste pillemens hadde jeg ikke mensen.da kom det bare brun utflod de dagene jeg skulle hatt menen.er vel ikke så rart at jeg bekymrer meg:(. jeg hadde heller ikke tatt ul hvis jeg hadde visst hvor langt jeg er på vei...ser de fleste her inne er litt i mot å teste så tidlig...men jeg vil prøve å få gjort det uansett..jeg vil følge svangerskapet uke for uke jeg også:( .... takk for svar alle sammen:) :klemme:
Jeg tror ikke helt jeg forsto jeg. Altså. Du har akkurat sluttet på p-piller.
Den siste mensen du hadde var normal p-pillemens, men mensen før der
(som også var pillemens) var ikke normal. Riktig så langt?

Jeg aner ikke hvorfor den mensen ikke var normal, men så lenge du hadde
normal mens sist, ville jeg forholdt meg til den ved utregning av termin.

PS Misforstå meg rett...;) .....jeg roper også om UL.....er bare glad noen stopper meg......;)

Jannike_79
04-03-2004, 19:24
Jeg er selvfølgelig kjempe nysgjerrig og spent, urolig på om det er noe liv i magen min, men roper ikke høyt opp om UL før jeg har fått det av Gyn i uke 18.

Det er greit å få UL tidligere dersom man har opplevd SA, MA eller ex.u før, men ellers er det ikke nødvendig syns jeg..

:klemmer: