Vis full versjon : Tante Rød?
Lurer på om det er noen av dere erfarene SG brukere som vet hvordan utrykket tante rød oppsto.
Har tenkt på dette. Husket at da jeg gikk på ungdomskolen og alt rundt mens var flaut, da fant vi på å si at vi hadde fått ukepenger, så vi kunne snakke om temaet uten at guttene viste hva vi pratet om.
Moro å høre om det er andre som hadde hemmelige utrykk for :tante:
Moro å høre om det er andre som hadde hemmelige utrykk for :tante:
Da jeg gikk på ungdomsskolen, og det hele var litt flaut brukte vi uttrykke "jordbærtid". :tante:
Er nordlending og vant til å kalle en spade for en spade, jeg.. Blir litt beklemt og flau av "kodesnakking" som alle skjønner likevel.
Så jeg har hatt mensen siden 7. klasse..
Vi sa "har fått besøk av Tante Rød" eller bare "har fått besøk..." .
Tonemor
Vi sa stort sett "vondt i magen".
I klassen min gjorde man et voldsomt nummer ut av den første mensen. Og dette het å "få det":
- Har du hørt at NN har fått det?
- Visste du at Z fikk det allerede i fjerde?
- X har visst ikke fått det enda, nå er det bare henne og Y igjen.
Å være blant de siste som fikk mensen var et utsøkt mobbegrunnlag.
Og jada - spinkle, lille Elinblu med bursdag seint på året var selvsagt blant de siste. Ble vel ikke akkurat mobba, men jeg følte meg voldsomt utafor. Det minner i grunnen litt om den følelsen jeg har på barnefronten nå.
Tante Rød er ett uttrykk jeg kun har "hørt" her på SG...da jeg gikk på skolen (og egentlig fortsatt) så sier jeg og mine venninner "den gangen i mnd"...virker kanskje litt teit...men men :) På ungdomsskolen kalte vi det jo bare VG i meldingsboka....Vanlig Grunn :) Og lærerene forsto jo den de, greit det..så ble det ikke så flaut (hadde mannlig gymlærer).
Lurer på om det er noen av dere erfarene SG brukere som vet hvordan utrykket tante rød oppsto.
Kanskje det er en variant av det amerikanske "Auntie Flow"? Det er det eneste stedet jeg har hørt "tante" brukt om mens før jeg kom til SG.
Å ha besøk av den røde nissen - andre som har hørt den varianten?
Kanskje vi skulle finne på noen nye mens-metaforer? Hva med
Jeg er hjemsøkt
Drømmeknuser'n er her
Eksorsiten er på besøk
Flere, anyone?
ordet "mensen" funker fint for meg. skal jeg bli flau må vi nok snakke om litt grovere saker
tigerjenta
15-04-2004, 17:04
på skolen sa vi uka, nå er det bare mensen..
Har alltid sagt mensen, jeg.
Josephine
15-04-2004, 17:54
Vi brukte nok vondt i magen da vi gikk på skolen, Gikk over til tante rød som er vanlig uttrykk her.
Den gang moblitelefon var litt vanlig, men ikke helt allemannseie (ok er over 30) delte ei veninne mobiltelefon med samboeren sin. Vi skulle møtes hjemme hos dem, men ei felles veninne var ikke i form:tante: . Hun sendte sms om at hun hadde fått tante på besøk og at hun var spesielt ille nå. Plaget henne så mye at hun bare var syk og måtte legge seg.... Samboeren som leste meldingen syntes ikke det var helt bra å snakke sånn om familien sin....:skratte:
Vi brukte nok vondt i magen da vi gikk på skolen, Gikk over til tante rød som er vanlig uttrykk her.
Den gang moblitelefon var litt vanlig, men ikke helt allemannseie (ok er over 30) delte ei veninne mobiltelefon med samboeren sin. Vi skulle møtes hjemme hos dem, men ei felles veninne var ikke i form:tante: . Hun sendte sms om at hun hadde fått tante på besøk og at hun var spesielt ille nå. Plaget henne så mye at hun bare var syk og måtte legge seg.... Samboeren som leste meldingen syntes ikke det var helt bra å snakke sånn om familien sin....:skratte:
:skratte: Kaller det stort sett for mensen jeg eller i visse settinger - vondt i magen..
På barneskolen og tidlig på ungdomskolen sa kalte vi det :
- fått besøk av kusina
- fått tante-besøk
- tante-rød
- kua er på beite (utrolig nok.. merkelig ting å kalle det men,,, og får å si fra hvis noen var uheldige og ting kom litt igjennom bukse o.l. så var det " kua di har rømt beite sitt)
- m
Morsom lesing dette...
I tenåren snakket vi om "tyttebær-uka"...eller lingon-veckan på svensk...!
Det var mye og det var røtt...nei, vet ærlig talt ikke hvorfor....:skratte:
Hei Lapsi !! Er du Lapsi , fra bim - sidene kanskje ?? Isåtilfelle- er det kjekt å "se kjente fjes" - her inne også ! Jeg registrerte meg inn her , først idag- virker som en morsom side. :jupp: ok , he-he , måtte bare si HEI , når jeg så noen"kjente" her !! (hvis jeg ikke har flausa meg skikkelig ut , nå da - og du er en heeelt annen Lapsi !?) :flau: Klem : mam75(kaller meg Liv75 , på bim !)
Hei Lapsi !! Er du Lapsi , fra bim - sidene kanskje ?? Isåtilfelle- er det kjekt å "se kjente fjes" - her inne også ! Jeg registrerte meg inn her , først idag- virker som en morsom side. :jupp: ok , he-he , måtte bare si HEI , når jeg så noen"kjente" her !! (hvis jeg ikke har flausa meg skikkelig ut , nå da - og du er en heeelt annen Lapsi !?) :flau: Klem : mam75(kaller meg Liv75 , på bim !)
Nei men hallois!
Er det du Liv!!! Hilste deg velkommen på presentasjonen din isted...men visste jo ikke at det var du da!!!:klemme:
Tror ikke det er så mange andre som bruker finske nick herinne, så visst er det meg!:nikker:
Velkommen skal du være, her er det mye å lære å lese!!!:vibber:
:klemme: fra,
HEI IGJEN LAPSI ! Så det var deg - ja !! KOSELIG !! Godt å se at det finnes andre "natteravner"- enn meg , også da ! Lurer litt på hvordan man finner så mange fine avatar/bilde v siden av brukernavnet ?? Som du skjønner : ganske fersk m dette ! Nattaklem : mam75 :klemme:
Vi sa "rød porche i garasjen" :lol: eller bare mensen.. Fikk mensen som en av de siste jeg og ELINBLU.. Nesten 16 år gammel..
Fjellrypa
22-04-2004, 06:57
Vi spurte hverandre: Har du fått den?
Ellers sa vi vel mensen. Når vi ble eldre sa vi noen ganger "syk mus i hengekøye"
Tror ikke egentlig poenget er at en gjeng voksne damer synes det er flaut å si mensen, det er vel heller et eksempel på "stammespråk" (uttrykket har som bieffekt å binde sammen dem som forstår det, og holde ute peeps and perverts som ikke forstår det).
Har forøvrig sett uttrykket i en del bøker fra 30 og 40årene, både norsk og svensk. Men dette er det eneste stedet jeg har sett det i bruk i dag.
LadyBee
I klassen min gjorde man et voldsomt nummer ut av den første mensen. Og dette het å "få det":
- Har du hørt at NN har fått det?
- Visste du at Z fikk det allerede i fjerde?
- X har visst ikke fått det enda, nå er det bare henne og Y igjen.
Å være blant de siste som fikk mensen var et utsøkt mobbegrunnlag.
Og jada - spinkle, lille Elinblu med bursdag seint på året var selvsagt blant de siste. Ble vel ikke akkurat mobba, men jeg følte meg voldsomt utafor. Det minner i grunnen litt om den følelsen jeg har på barnefronten nå.
Jeg var blant de første i min klasse som fikk mensen, og det fikk meg til å føle akkurat den samme "utaforfølelsen" som du beskriver Elinblu. Det er ikke lett å skille seg ut, verken ved å være blant de første eller de siste.
Jeg har også den følelsen når det gjelder barn. 2/3 av Norges jenter har fått sitt første barn innen de fyller 30, altså er jeg nok en gang i den gruppa som skiller seg ut.
Mensen kalte vi forresten "det vanlige".
Vi spurte hverandre: Har du fått den?
Ellers sa vi vel mensen. Når vi ble eldre sa vi noen ganger "syk mus i hengekøye"
??!!!!!!
Og da er hengekøya bindet? :skratte:
I min venninne gjeng er mensen eller den mndlige.. (måntlige som vi sier)
Kjært barn har mange navn sies det...... er vel ikke så kjær for alle da... :blunke:
Jeg har alltid kaldt det mensen. Men min far har alltid tulla med det (ikke når vi hadde det for da gikk han stille i dørene), men han hadde ord som det måntlige, momsen, tante rød eller bare tante.
Hjemme hos oss gav min mor klar beskjed til de andre dersom jeg eller søstra mi hadde det. At nå måtte vi andre være greie og ikke erte fordi den andre hadde tante på besøk..... :furie:
Juli-jente
22-04-2004, 16:40
På skolen sa vi at vi hadde besøk, eller at det var "den uka i måneden"...
Jeg sier mensen til vanlig.. synes det er helt greit..
Men merker også at jeg skriver tante Rød her inne... Aner ikke hvorfor..
:bryn: derimot kaller den for Blod-glefsa og synes det er kjempe-festlig...
Og når jeg ser på denne :tante: så ser jeg jo at han har et poeng.....:flau:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.