Vis full versjon : Når etter el ?
Hvor lenge etter el produseres det Progesteron ? kan dette hormonet være med på å gjøre en treg i magen ? (mener å ha lest det her ) når jeg tenker etter er jeg ofte det før mens, men ikke fra mens til el :confused: og hva andre ting er dette hormonet med på å gjøre ??
Pernille
29-08-2003, 10:06
Progesteron har man helt fra EL og fram til mensen starter. Det starter lavt, bygger seg opp og synker igjen på slutten.
Progesteron har også skylden for tretthet, ømme pupper og de fleste av de andre PMS-symptomene.
Pulsatilla
29-08-2003, 10:09
Progesteron produseres av det gule legemet (det som er igjen av eggposen som har sluppet egget) fra eggløsning fram til mens. Progesteronet er det hormonet som "holder mensen unna", dvs så lenge det gule legemet er i funksjon, så holder livmorslimhinnen seg saftig og blodfylt og klar for et eventuelt befruktet egg. Etter 12-16 dager går det gule legeme til grunne og progesteronproduksjonen stopper, og mensen kommer. - hvis ikke det har skjedd en befruktning da ;)
Takk for svar ! syns dette er litt rart siden jeg hadde el for 7dager siden og ikke har merket noe til ømme pupper (fått det før) eneste tegnet jeg har er at jeg har bedre matlyst til tider, og det bruker være vanlig fra el til mens :uff: Har brukt Pergo denne mnd`n også.
Pernille skrev: "Progesteron har man helt fra EL og fram til mensen starter".
Jeg har ømme bryster, men får dette litt før selve eggløsningen, tror jeg. I hvertfall ifølge de el-testene jeg har tatt.
Kan det stemme? Men det skal sies at jeg blir enda ømmere jo nærmere mensen kommer....(noen ganger klarer jeg nesten ikke ligge på magen om natten).
Pernille
01-09-2003, 15:27
Ømme bryster skyldes ikke UTELUKKENDE bare progesteron da, så det trenger ikke være så mystisk. Man kan ikke fastslå EL-dagen bare ved å notere hvilken dag brystene ble ømme...
Progesteron produseres av det gule legemet (det som er igjen av eggposen som har sluppet egget) fra eggløsning fram til mens. Progesteronet er det hormonet som "holder mensen unna", dvs så lenge det gule legemet er i funksjon, så holder livmorslimhinnen seg saftig og blodfylt og klar for et eventuelt befruktet egg. Etter 12-16 dager går det gule legeme til grunne og progesteronproduksjonen stopper, og mensen kommer. - hvis ikke det har skjedd en befruktning da ;)
Spørsmål; betyr det at man må ha hatt eggløsning for å få pms plager? Jeg plages nemlig VELDIG, men er usikker på om jeg har EL pga lange ujevne sykluser... Takknemlig for innspill..
Pernille
02-09-2003, 09:30
Skal ikke si det for sikkert, men jeg tror det...
De lærde strides om hvorfor man får PMS. Den mest brukte teorien er at det er en kjemisk ubalanse, at kroppen reagerer rart på de skiftende hormonnivåene...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.