PDA

Vis full versjon : Når begynne med prøving?

Katarina
02-08-2003, 13:28
Hei alle sammen,
leser alle innlegg her og får mange motstridende tanker.
Av en del praktiske årsaker tenkte vi å begynne med "prøving" om noen mnd. Vil bli ferdig med 2. år på jus, vil kjøpe en større leilighet, vil at mannen min blir først fast ansatt (kanskje tar han ut permisjon, når tiden kommer) , vil komme i litt bedre fysisk form, ta folat en stund osv.

Men jeg ser at en del av dere virkelig sliter med å bli gravide.

Jeg har så kjempe lyst på barn nå og "regner med" at så fort jeg slutter med p-pillene mine, blir jeg gravid (dumt?).
Men hvis det ikke blir slik, og jeg kommer til å slite så som mange andre, kanskje er det på tide å slutte med p-pille allerede nå?
Men hva hvis jeg blir gravid med det samme? Som sagt har jeg en del praktiske ting som bør helst gjores før nurket kommer.

Uff...det koker i hodet mitt. Noen synspunkter? Takk.K. :crazy3:

Mina
02-08-2003, 13:35
Hei Katarina :wave:

Jeg vil ikke si så mye om tidspunktet for å bli gravid, det er noe dere må finne ut av selv. Men når det gjelder hvor fort man blir gravid; jeg ble faktisk gravid samme mnd. som jeg sluttet med pillen. Hadde tenkt å ta en liten pause bare, hadde gått på den sammenhengende i 6 år. Så det klaffa veldig med en gang. Nå som vi prøver på nr. 2 har det ikke klaffet like bra. Riktignok har vi bare prøvd siden mai i år, men det funka ihvertfall ikke på første forsøk.

Så hvis dere har tenkt å prøve, tror jeg nok dere må forberede dere på begge deler - noen ganger må man prøve lenge, andre ganger ikke :)

:hug: fra

rosen
02-08-2003, 14:55
Det er nok slik at man aldri vet hvor lang tid det tar. Selv har jeg blitt gravid 4 ganger samme mnd som p-pilleslutt (har 3 barn, 1 SA)
Da vi nå planla sistemann kom det som et sjokk at det ikke gikk slik som vi forventet.
Har nå fått bekreftet at jeg ikke har el, og skal prøve pergo. Ikke forstår jeg hva som er forandret/skjedd.

Synes jo tankegangen din med å få ting litt på plass er fornuftig. Og det er jo klart at her inne er det jo samlet bare kvinner som er "prøvere" og mange som har prøvd leeeenge. Så du får nok ikke sett saken helt fra to sider....
Men om du går på p-pille, p-sprøyte, spiral o.l. Kan du jo begynne å få dette ut av systemet/kroppen, og evnt bruke annen prevensjon (kondom/persona e.l.) som ikke henger igjen i kroppen. Man kan også starte med å ta folat, spise sunt, slutte å røyke, slanke seg, eller hva det nå skulle være.
Så er du klar som et egg, når prøvinga endelig starter for alvor!!

Lykke til uansett hva du velger.

Katarina
02-08-2003, 22:48
Takk for deres svar (og håper på at flere kommer)...

Jeg vet at det er umulig å vite når og om det skjer...
Jeg tenker bare at det blir sikkert slik som alltid:

- hvis jeg slutter med piller nå, blir jeg sikkert gravid samme dag :confused:
- og hvis jeg venter i noen mnd, som planlagt, kommer jeg sikkert til å slite med å bli gravid. :mhmm:

Hvorfor skal det være lett, når det kan være vanskelig. :crazy3: :latter: :latter:

chiko
02-08-2003, 23:07
Takk for deres svar (og håper på at flere kommer)...

Jeg vet at det er umulig å vite når og om det skjer...
Jeg tenker bare at det blir sikkert slik som alltid:

- hvis jeg slutter med piller nå, blir jeg sikkert gravid samme dag :confused:
- og hvis jeg venter i noen mnd, som planlagt, kommer jeg sikkert til å slite med å bli gravid. :mhmm:

Hvorfor skal det være lett, når det kan være vanskelig. :crazy3: :latter: :latter:

Hei Katarina:wave:

Man er aldri klar for barn, rent praktisk, mener iallfall jeg! Det er vel heller ikke meningen.. vi bygger ikke redet før noen vil ligge i det.
Men om du er klar mentalt, og vet at det er dette du vil, så vil ting falle på plass etterhvert når man først er gravid!
Selvfølgelig er det passende og mindre passende tidspunkt for et barn, men du høres jo ganske "babysyk" ut..?
Du må vurdere hva som ville være verst for deg:
-å bli gravid med en gang om du slutter med pillen "for tidlig"
:confused2eller
-å ikke klare det innen kort tid når du endelig er skikkelig klar.

Selvfølgelig kan du slite selv om du slutter nå, eller bli gravid med en gang om du slutter om et år, sånt vet vi bare ikke..
Men uansett; den dagen du blir gravid, har du jo faktisk ni måneder på å innrette livet ditt til den nye babyen:)

Lykke til, håper du blir gravid så snart du er sikker på hva du vil!!!

Klem, Chiko:)

Camilla
03-08-2003, 00:40
Katarina: Noen som har gått på p-piller i årevis sliter med å bli gravid, andre klaffer det for med en gang.. som du sikkert har skjønt så er det umulig å vite.. Hvis du virkelig vil vente en stund og dere har blitt enig om det, så nyt livet mens dere kan..:)Jeg og venninna mi skulle bli gravide sammen..hadde stooore planer..shoppe babytøy sammen og barna skulle bli jevngamle etc.. hun har gått på pilla i gughjelpemeg mange år,mens jeg har aldri gjort det.. *yes* jeg har et forsprang tenkte jeg..for jeg hadde jo hørt at folk som gikk på pilla sleit mange mndr før de fikk regelmessige sykluser og alt sånn... men neida... nå har vi prøvd i 7-8mndr... dem ble gravid i mnd nr 2... jeg har bare hatt innbilt svangerskap..hehe

pluss at det kan jo hende at man ikke er like fruktbar som man alltid har trodd.... hehe

Lykke til med avgjørelsen!! Var vel ikka akkurat så mye hjelp å få av meg, men følte for å skrive en laaaang mld... og vinke til kjentfolk...:)

:wave::wave::wave::wave:

Katarina
03-08-2003, 11:46
Hei jenter,
det er så utrolig bra å kunne snakke med noen om mine frustrasjoner. Kunne vel snakke med min mor, men hun er på ferie nå (selfølgelig, når ellers skulle hun være borte :) ) Min besteveninne er nå så desperat etter å bli gravid, at andre alternativer enn å bli gravid er umulig å diskutere med henne :)

Det var helt rett det du sa, Chiko, om at man blir aldri klar rent praktisk.
Og det at jeg må bestemme hva er verst for meg av de ovennevnte alternativene. :idea:

Jeg tror jeg skal rett og slett begynne med folat og droppe piller om et par mnd. Hvis det skjer, så blir jeg bare utrolig glad. Og hele familien min.
Tanken på at jeg må vente med prøving til april-mai 2004 er så deprimerende. :hug:

chiko
03-08-2003, 22:17
Syns det høres lurt ut, Katarina!!

Men nå er jo jeg også skikkelig babyklar, så jeg er vel ikke akkurat objektiv..:kry:

Håper iallfall at du lykkes raskt, og at du trives med valget ditt!
La oss få høre når du er i gang!!

Klem, Chiko:)