Vis full versjon : HSG undersøkelse
babydoll
04-09-2003, 15:03
Heisann, jeg er en "prøver" som ennå ikke har lykkes. Har endelig tatt skrittet å kontakte lege, og er i gang med utredning. Alt har gått greit hittil, det eneste som gjenstår før jeg kan komme videre i prosessen er en HSG undersøkelse (lege fører kontrastveske inn i eggstokkene, for så å se på røntgen om de er tette eller ikke). Og dette tar tid!!! Prosessen er slik at man må ringe sykehuset 1.dag man får mensen for å høre om de har mulighet for å foreta undersøkelsen den syklusperioden. Slik har jeg holdt på i flere måneder nå - og jeg får aldri time!! Så frustrerende.. Særlig når det er det eneste som gjenstår før jeg kan komme videre i behandlingen evt. bli satt opp for prøverør. Er det andre her som har erfaringer med dette?? Skal det ta så lang tid?? Takknemlig for svar. Mvh
Hei du :)
Når jeg ringte så fikk jeg time samme syklus.
Kommer kanskje på hvor i landet man er???
Jeg ringte til Rikshospitalet.
Lykke til! Håper du snart får time :)
Tips: Hvis du ser under 'Ufrivillig Barnløshet' og
'Utredning for ufrivillig barnløshet' så står det en del om hsg.
Hei!
Hvor har du forsøkt å få time? Jeg ble henvist til røntgenavdelingen ved Røde Kors i Oslo og fikk time den første syklusen jeg ringte (i juni). Har imidlertid hørt at de ikke har gjort denne typen undersøkelse der de siste månedene pga ferieavvikling etc. Kanskje du kan kontakte legen din igjen og høre om du kan få henvisning til en annen institusjon som utfører HSG-røntgen?
Dette spørsmålet har kanskje noen økonomiske sider også. Jeg ble altså henvist til en privat institusjon der jeg måtte betale alt selv (2000 kr). Først etterpå har jeg fått høre at denne undersøkelsen også kan utføres i det offentlige - gratis eller til en langt lavere pris.
For øvrig finner du en del diskusjoner om dette temaet under Utredning for ufrivillig barnløshet. Lykke til!
Hilsen Elinblu
babydoll
04-09-2003, 15:21
Takk for svar!
Jeg har fått henvisning til Sykehuset Telemark. De gangene jeg har ringt har de sagt at de kan sende henvisningen min til Sykehuset i Tønsberg hvis jeg greier å få time der. Det har heller ikke nyttet.. Men da kan de kanskje sende henvisningen til andre sykehus også..? Kanskje riksen er verdt et forsøk da..?
Ja, jeg ville nok prøvd det hadde jeg vært deg :nikker:
Det er jo så kjedelig å få avslag måned etter måned :trist2:
Henvisningen kan du bruke hvor som helst, har forstått riktig :)
Hei!
Jepp - fritt sykehusvalg :D Du behøver ikke vente på at legen din skal utstede henvisninger hit eller dit – bare ring rundt til du finner noen som har tid! Så spør du etterpå om du må ha en ny henvisning fra legen din, eller om du kan bruke den du har fått - noe du sannsynligvis kan :) .
Reiser du til Oslo, er det tre steder som gjør denne undersøkelsen – Oslo Røntgeninstitutt (Røde Kors), Volvat og Riksen. På de to første må du betale alt selv – ca 2000 kr. På Rikshospitalet betaler du bare egenandel. Jeg fikk time der på 10 dager :) Håper du får komme inn snart :)
Prøv å ring rikshospitalet. Jeg fikk time der med en gang. Betalte bare 155kr. Og de er veldig hyggelige og flinke der.:)
Tlf til radiologisk avd er: 23072506
Takk for svar!
Jeg har fått henvisning til Sykehuset Telemark. De gangene jeg har ringt har de sagt at de kan sende henvisningen min til Sykehuset i Tønsberg hvis jeg greier å få time der. Det har heller ikke nyttet.. Men da kan de kanskje sende henvisningen til andre sykehus også..? Kanskje riksen er verdt et forsøk da..?
Hei!
Du kan bruke rekvisisjonen din overalt. Jeg fikk henvisning til Røde Kors i Oslo, men brukte min på Volvat. Jeg vet også at Rikshospitalet i Oslo gjør hsg-røntgen.
Eliin
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.