Vis full versjon : Har dere samme fastlege?
Har du og din partner samme fastlege?
Har deres eventuelle barn samme lege som deg eller dere? Eller har alle forskjellige leger?
Synes dere det er greit å ha samme lege, eller vil dere helst ha forskjellig lege?
Jeg og min samboer har forskjellige fastleger nå, fordi at jeg har ikke meldt flytting fra den komunen jeg kommer fra, på grunn av praktiske ting i forbindelse med at jeg går skole enda.
Men jeg kunne tenke meg å bytte lege snart. Og da vurderer jeg å få samme lege som han har. Og når vi får barn, kunne jeg godt tenke meg at vi alle har samme lege. For det er jo praktisk at da legen kjenner til hvilke sykdommer som ligger i familien kanskje og sånn...
Hva mener dere andre om dette?
Pernille
27-06-2004, 14:35
Vi har samme lege. :jupp:
Vi har ikke samme lege....
Thyresse
27-06-2004, 14:58
Vi har ikke samme fastlege, men når du nevner det så er det på tide at mannen min bytter, siden han frem til nå har benyttet seg av legen som jobben hans er knyttet mot. Nå skal han jo få seg ny jobb. Skal få han til å gå til legen min jeg.
Vi har ikke samme lege. Sambo har en fastlege han aldri har sett engang :uff: han bryr seg ikke no særlig om hvem han går til hvis han må gå. Han har fast diabetes-lege på sykehuset der han er en gang i året på kontroll....men ellers er han svært sjeldent hos legen.
Jeg har hatt min lege siden jeg var 15-16 år (hmm blir jo 20 år det nå :urk: ) så jeg fortsetter bare med henne, selv om hun er i en annen kommune enn der jeg bor nå.......
Jentene har samme fastlege i den komm. vi bor i, men denne brukes heller ikke ofte. Hun minste har egen astma-lege som blir benyttet langt oftere.
Tidl. bruker
27-06-2004, 15:39
Vi og min mann har hver vår, og vår datter har samme som meg.
Jeg er der mye oftere enn han (han har vel aldri vært hos sin), så jeg
er nok mer opptatt at legen skal tilfredsstille visse krav, enn han.
Jeg var veldig fornøyd med oppfølgingen under svangerskapet sist, og
jeg vet at jeg kommer raskt inn, og det ligger sentralt til.
Han har forøvrig mannlig lege og jeg har kvinnelig, noe vi begge også ønsker.
Katharina
27-06-2004, 16:56
Vi har samme fastlege, men han holder til i en annen kommune enn den vi bor i. Jge vurderer om jeg skal bytte lege når jeg blir gravid, men tror ikke jegkomemr til å gjøre det. Det er tre leger i den kommunen vi bor i, to er "fryktelig" gamle, og den tredje er kamerat med mannen min. Han "tør" jeg ikke bruke, for det er ikke nødvendig at hele bygda vet hva vi sliter med. Fastlegen vår har vært min kollega i flere år, og jeg trives godt med han.
Hvis vi trenger hjelp med sykemeldinger eller raske konsultasjoner er det ikke så viktig hvilken lege det er, bare vi kan komme inn raskt.
Men jeg håper barna kan få lege i hjemkommunen, og at vi da kan ta etter...
Stjernemix
27-06-2004, 17:02
Vi har ikke samme lege....
Ikke vi heller.
Jeg svarte at vi ikke har samme fastlege. For :bryn: og jeg har ikke samme lege, men våre leger holder til i samme legesenter. Min datter har samme lege som meg. Jeg har hatt samme lege siden jeg var 3-4 år, så det er helt naturlig for meg at jeg skal bruke han, men han hadde ikke kapasitet til å ta inn samboer. Men når vi får felles barn, vil det barne få samme lege som meg :nikker:
Vi har ikke samme fastlege.
Har ikke samme fastlege. Vi har flyttet og skiftet kommune,jeg valgte å fortsette hos legen vi hadde da jeg er kjempefornøyd - han skiftet til den samme legen som firmaet hans benytter
Vi har samme fastlege, men :bryn: har aldri vært der.
Vi har samme, og mannen har bare sett henne den ene gangen da han var med meg for å komme igang md utredning. Ellers så er han aldri så syk at han må til lege.....men oppfører seg som han holder på å stryke med hver gang han har litt snått i nesen.... høres det kjent ut jenter:lol:
Ja vi har samme fastlege alle tre.
Barna følger mor - får samme som henne.
Iallefall når man er samboere, vet ikke hvordan det er når man er gift
Synes det er veldig greit å ha samme jeg:)
Vi har ikke samme. Lista hos min fastlege er full, ellers hadde sambo byttet til henne. Hun ringte meg til og med privat da hun fikk journalen min fra sykehuset etter at jeg hadde mistet. Så hun vil jeg ikke bytte bort. Synes ikke det er så nøye at vi ikke har samme lege. Med evt barn som dukker opp blir det jo annerledes.
cirkeline
27-06-2004, 21:32
ja,vi har samme:nikker: fikk endelig byttet til den jeg ville ha etter å ha ringt siden fastlegeordningen ble til.....så da fikk vi heldigvis byttet alle sammen.....
Hva da...?
Bare det at svaret mitt kom opp tre ganger. Måtte finne på noe å skrive der i farten, så det var ikke noe annet merkelig. Ser ut som jeg var superivrig på å fortelle om fastlegen min :flau:
Lille Trille
27-06-2004, 22:04
Ja vi har samme både jeg og min mann og :baby: vår. Greit å ha det samme av flere årsaker (heller ikke mere enn en lege til å velge i her oppe da :skratte: )
Vi har forskjellige fastleger. Det å ha hver sin fastlege eller samme fastlege har nok begge sine fordeler, så blir litt opp til deg selv å velge hva du føler er best.
Du kan forresten bytte fastlege uten å melde flytting til folkeregisteret. Det har jeg gjort.
Du kan forresten bytte fastlege uten å melde flytting til folkeregisteret. Det har jeg gjort.
Ja, leste nettopp at man kan ha en fastlege som ikek er i den kommunen man bor også. Trodde en stund at man måtte ha lege i den kommunen man bodde i/er registrert i folkeregisteret jeg. Lærer noe nytt hver dag ja! :blunke:
Cathrine
28-06-2004, 08:41
Ja, vi har samme fastlege, jeg har kjent legen siden jeg var liten og han var nermeste nabo. Gubben begynte hos han, da jeg syntes legen han gikk hos ikke gad å være behjelpelig da gubben fikk ødelagt ryggen på jobb.
Vi har forskjellige leger, barna har i utgangspunktet iallefall alltid samme fastlege som mor.
Jeg og mannen har samme lege, er veldig greit synes jeg. Men det er jo sjeldent vi er hos lege da, heldigvis.
Her i Dk må man velge en lege, og hvis man vil bytte tror jeg man må betale for det. Men er bare rundt 100 kr, tror jeg, og lege er gratis her.
Nei, ikke nå lengre.
Vi hadde samme lege som vi begge byttet til når vi flyttet hit.
Siden hun viste seg å være helt håpløs har jeg byttet lege igjen. Mannen skal også bytte, han har bare ikke fått somlet seg til det. (Han har ikke vært hos legen siden vi ble sammen, så for han spiller det ikke så stor rolle kan man si.)
Vi har ikke samme fastlege, men mannen min har aldri vært hos sin... :)
Vi har samme fastlege, men mannen min har ikke sett henne ennå (kommer gjerne til vikaren til vikaren hvis man skal ha time...)
Tidl. bruker
28-06-2004, 20:24
Her har hele gjengen samme lege, ganske praktisk og greit :nikker:
Sønnen vår har alltid hatt samme lege som meg, og nå har mannen min byttet til vår.
Ja vi har samme både jeg og min mann . Greit å ha det samme av flere årsaker
:nikker: Vi måtte bytte til samme lege når vi skulle søke om prøverør. Har vært inne hos legen to ganger sammen. Fått dobbelttime. Det har fungert kjempegerit! :kidoki: Mye pes når vi hadde forskjellig. Anbefaler samme!!
Hugz
jepp vi har samme lege..En kjempefordel siden vi skal begynne med utredning i august,synes vi...
:klemme: fra Emilie!
Tidl. bruker
05-07-2004, 10:31
jeg har en lege som jeg har hatt siden jeg var 10 år.
og sønnen vår på 1 år har min lege.
sambo bruker legen/e på miljø,helse og sikkerhet
Mannen min og jeg har forskjellige fastleger, mens sønnen vår har samme fastlege som det jeg har.
CecilieL
07-07-2004, 02:07
Vi har ikke samme lege... sambo er ennå reg. i sin gamle kommune og har legen sin der. ikke at han er så flittig å besøker han da...
Håper at vi får samme lege når han bytter kommune, det kan vel være greit... spes. med tanke på en evt. utredning... eller? :???:
Vi får nå se om min lege har kapasitet da.:nikker:
Lille Trille
07-07-2004, 10:00
Vi har ikke samme lege... sambo er ennå reg. i sin gamle kommune og har legen sin der. ikke at han er så flittig å besøker han da...
Håper at vi får samme lege når han bytter kommune, det kan vel være greit... spes. med tanke på en evt. utredning... eller? :???:
Vi får nå se om min lege har kapasitet da.:nikker:
Vil bare viske deg i øret at når man er registrert samboere eller gifte så blir man prioritert inn på lista selv om det er såkalt fult! Vet det fra da jeg jobber for ei stund siden. Kjekt det da. Ellers er det jo bare å ta en telefon i dag da
Nei, vi har forskjellig etetrsom jeg rådet mannen min til å søke familielegen vår, og jeg glemte helt å levere inn skjemaet, og endte opp med en fremmed lege. :mumle:
Vil bare viske deg i øret at når man er registrert samboere eller gifte så blir man prioritert inn på lista selv om det er såkalt fult! Vet det fra da jeg jobber for ei stund siden. Kjekt det da. Ellers er det jo bare å ta en telefon i dag da
Prioritert på hvilken liste? Til å ha samme lege, eller til utredning?
Er det fordel å ha samme lege når man starter utredning, så det er en lege som har oversikt på begge, både mannen og dama?
Eller spiller det ingen rolle?
Lille Trille
07-07-2004, 15:03
Prioritert på hvilken liste? Til å ha samme lege, eller til utredning?
Til å ha samme lege.
Absolutt en fordel med å ha samme lege når dere skal utredes også. Litt lettere for Dr. X
Til å ha samme lege.
Absolutt en fordel med å ha samme lege når dere skal utredes også. Litt lettere for Dr. X
ok!! :kidoki:
Vurderer å prøve å bytte til samme lege dersom vi finner ut at vi skal utredes. (Uansett kommer jeg helt sikkert til bytte til en lege i denne kommunen i kommende tid. Da er det jo greit å velge samme lege osm min kjære har)
Noen som forresten ve tom det tar lang tid å bytte lege? Om det er gjort på noen dager, eller om det tar flere måneder eller sånn?
Lille Trille
07-07-2004, 15:41
Du kan gjerne ringe fastlegetelefonen 2. i mnd, men først 1. i neste mnd er du overflyttet. Det samme gjelder 31. i mnd. 1. i neste mnd er du overflyttet. Så alle overflyttinger skjer 1. i hver mnd. Forståelig det jeg skrev?
Grunnen til dette er at det blir sendt ut EN melding til hver lege og da er det jo greit å samle alle. Men når du får bekreftelsen fra tlf eller papiret er det noen legekontor som kan ta deg "midlertidig" frem til de får flyttemeldingen din. Er det få leger i kommunen er dette ABSOLUTT mye brukt, større kommuner varierer veldig.
Noe jeg har glemt nå tro :undrer:
Du kan gjerne ringe fastlegetelefonen 2. i mnd, men først 1. i neste mnd er du overflyttet. Det samme gjelder 31. i mnd. 1. i neste mnd er du overflyttet. Så alle overflyttinger skjer 1. i hver mnd. Forståelig det jeg skrev?
Grunnen til dette er at det blir sendt ut EN melding til hver lege og da er det jo greit å samle alle. Men når du får bekreftelsen fra tlf eller papiret er det noen legekontor som kan ta deg "midlertidig" frem til de får flyttemeldingen din. Er det få leger i kommunen er dette ABSOLUTT mye brukt, større kommuner varierer veldig.
Noe jeg har glemt nå tro :undrer:
OK! Takk.
Altså jeg kan ringe fastlege telefon når som helst egentlig, men det er først den 1. i NESTE måned at jeg får den nye legen? Hvis jeg ringer nå 31. juli. Har jeg da ny lege 1. august, eller blir det 1. september da?
Jeg søkte på nettet etter han legen som min forlovede har, og det ser ut til at han har mange ledige plasser ivertfall. Det er jo bra! :nikker:
Tror det var noen som la inn en link her til noe som var informativt angående å bytte fastlege, men nå finner jeg den ikke igjen... Hmm.. Kanskje det var en annen tråd noen la inn en link da? Eller er det bare jeg osm roter helt nå...?
For jeg fant via den linken en side hvor jeg kunne få oversikt over de legene som er i kommunen her og søke etter hvor mange ledige plasser de hadde osv. Noen som har en link...?
Lille Trille
07-07-2004, 20:12
OK! Takk.
Altså jeg kan ringe fastlege telefon når som helst egentlig, men det er først den 1. i NESTE måned at jeg får den nye legen? Hvis jeg ringer nå 31. juli. Har jeg da ny lege 1. august, eller blir det 1. september da?
Jeg søkte på nettet etter han legen som min forlovede har, og det ser ut til at han har mange ledige plasser ivertfall. Det er jo bra! :nikker:
Ringer du 31. juli har du ny lege 1. august. Stemmer helt det der.
Lykke til!
Bøtteknotten
07-07-2004, 20:21
Vi har ikke samme lege.
Men hvor er det man ringer for å bytte lege da?
Eller må man sende et skjema?
Men er at det var en side jeg såg her (fikk en link av noen) hvor det sot hvordan man bytter lege. Men jeg finner ikke igjen den siden... Noen som vet hilken side jeg mener?
Tidl. bruker
07-07-2004, 20:25
Jepp, og synes det er veldig greit :blunk:
Jeg fant siden jeg lette etter nå! (http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=fastlege)
Spiralis
07-07-2004, 22:07
Vi har ikke samme fastlege. Mannen har den legen han har hatt i hele sitt liv, men da jeg flyttet hit kom jeg jo nederst på prioriteringslista når det skulle deles ut fastleger. Har fått en fastlege jeg ikke har særlig sansen for etter at han gjorde en del merkelige ting under mitt forrige svangerskap. Derfor har vi flyttet gutten vår over til farens fastlege. Han er imidlertid en bekjent, så jeg har ikke så lyst til å ha han heller som fastlege. Og ellers er det ikke mange ledige fastleger her i bygda - de som er verserer det ymse historier om. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis jeg blir gravid igjen... Får krysse fingre for at det er noen gode leger som er ledige da :kryss:
jeanette
07-07-2004, 23:10
vi har samme lege alle 3- det er veldig greit for han kjenner oss godt
Starlight
09-07-2004, 01:28
Her har vi samme lege alle 3.
Så praktisk og greit når legen kjenner hele family'n atte :nikker:
Vi har heller ikke samme lege men er tilknytta samme legekontor.... Er kjempefornøyd med :lege: min forresten!!!
Måtte bare få sagt det!!
Kvakk Kvakk
09-07-2004, 15:34
Vi skulle hatt samme fastlege, men da jeg trengte en hastetime før første gang jeg skulle dit (jeg var gravid) var han sykmeldt, så da fikk jeg en annen lege, heldigvis. For min manns fastlege var mye sykmeldt da jeg var gravid. Datteren vår har samme fastlege som meg.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.