PDA

Vis full versjon : Kjendis-diett kan hindre graviditet

Alibaba
30-06-2004, 19:52
Her (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=232847) kan dere lese om Atkins-dietten som kan hindre graviditet!

http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1088540191.81268.jpg

Kjendis-diett kan hindre graviditet
http://www.vg.no/t.gif
(VG Nett) Den populære Atkins-dietten kan ødelegge kvinners mulighet til å bli gravide.

Amerikanske forskere har funnet at for høyt inntak av proteiner kan hindre det begynnende fosteret i å henge seg fast i livmoren, slik at utviklingen stoppes, melder Sky News.

Selv om studien ble foretatt på mus, mener forskerne at konsekvensene er de samme for mennesker.

Populær

Atkins-dietten, som fokuserer på høyt inntak av proteiner og begrensede mengder karbohydrater, har blitt svært populær de siste årene. En rekke kjendiser, deriblant «Friends»-stjernen Jennifer Aniston, eks-Spice Girl Geri Halliwell og skuespiller Renee Zellwegger er blant dem som har røpet at dietten ligger bak deres slanke figurer.

Atkins-retningslinjene fastsetter den øvre grensen for proteininntak til å være 35 prosent av det totale antallet kalorier, men personer som følger kuren iherdig, overstiger ofte grensen.

- Det er sannsynlig at kvinner med et proteininntak på over 30 prosent har problemer med å bli gravide, sier doktor David Gardner, som leder studien.

Gardner oppfordrer par som ønsker å utvide familen om å forsikre seg om at kvinnnens proteininntak er mindre enn 20 prosent av hennes totale konsumering.

Tidligere har britiske myndigheter gått offentlig ut og advart mot Atkins-dietten (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=77363) som de mener kan føre til kreft, overvekt og hjertelidelser.

Alibaba
30-06-2004, 19:54
Der står bøandt annet at proteiner er veiktige. Det betyr vel at alle, også de som ikke er på diett bør spise mer proteiner? Hvordan kan jeg sørge for å få i meg mye proteiner?

Alibaba
30-06-2004, 19:55
Der står bøandt annet at proteiner er veiktige. Det betyr vel at alle, også de som ikke er på diett bør spise mer proteiner? Hvordan kan jeg sørge for å få i meg mye proteiner?
Ups.. Feil. Det var MINDRE enn 30% protein man skal ha ja... :flau:
Hvordan sørger man for å spise lite protein...?

Alibaba
30-06-2004, 19:56
"Gardner oppfordrer par som ønsker å utvide familen om å forsikre seg om at kvinnnens proteininntak er mindre enn 20 prosent av hennes totale konsumering"

Hvordan gjør man det?

Pernille
30-06-2004, 20:18
Atkins er vel en litt ekstrem versjon av Fedon-kuren, eller rettere sagt; Fedon-kuren er en mildere versjon av Atkins-kuren.

Budskapet i begge disse kurene er å kutte ned på inntaket av raske karbohydrater (poteter, brød, pasta, ris etc) og øke proteininntaket (kjøtt m.m.)

Så jeg vil nå tro at alle som har et noenlunde normalt kosthold med "litt av det meste" (litt kjøtt, litt grønnsaker og litt ris/pasta/poteter) ikke trenger å bekymre seg nevneverdig om dette.

Alibaba
30-06-2004, 20:29
Atkins er vel en litt ekstrem versjon av Fedon-kuren, eller rettere sagt; Fedon-kuren er en mildere versjon av Atkins-kuren.

Budskapet i begge disse kurene er å kutte ned på inntaket av raske karbohydrater (poteter, brød, pasta, ris etc) og øke proteininntaket (kjøtt m.m.)

Så jeg vil nå tro at alle som har et noenlunde normalt kosthold med "litt av det meste" (litt kjøtt, litt grønnsaker og litt ris/pasta/poteter) ikke trenger å bekymre seg nevneverdig om dette.
Tror du jeg er i noen faresone, da jeg ikke spiser kjøtt?
Ellers spiser jeg fisk og nesten alt annet av mat.

Pernille
30-06-2004, 20:42
Hvis du ikke spiser kjøtt så er du vel godt utenfor faresonen, for proteiner får man i seg stort sett gjennom kjøtt/fisk/skalldyr, animalske produkter som melk, ost og andre meieriprodukter, egg. Og i nøtter, bønner, linser og erter.

Pernille
30-06-2004, 20:44
Og bare for å få det presisert; man SKAL spise proteiner, altså. Men iflg. denne artikkelen bør ikke proteininntaket være mer enn 20% av det daglige kaloriinntaket.

Altså at alle dagens måltider tilsammen utgjør ca 20% proteiner og 80% karbohydrater og fett.

Alibaba
30-06-2004, 20:51
Ok. Tusen takk for godt svar.

Annemamma
01-07-2004, 15:19
Ja, det skal ikke være enkelt. Fikk beskjed med min gynekolog, og fastlegen, om at jeg burde følge Fedon kuren. Dette da personer med PCO og insulinresistens ville få økte sjanser til graviditet med disse kurene. Hva gjør jeg nå da ? Det skal sannelig ikke være enkelt !

Stjernemix
03-07-2004, 21:50
Ja, det skal ikke være enkelt. Fikk beskjed med min gynekolog, og fastlegen, om at jeg burde følge Fedon kuren. Dette da personer med PCO og insulinresistens ville få økte sjanser til graviditet med disse kurene. Hva gjør jeg nå da ? Det skal sannelig ikke være enkelt !

PCOS fører til insulinresistens. Kosten kan gjøre mye her og bedre tilstanden. Eventuelt må dette kombineres med metformin (medikament som bedrer insulinets virkning). Insulinresistens kan også øke sansynligheten for habituell abort og "kost i balanse" vil normalisere dette mens det følges.
Nå kom jeg med litt fakta :flau:

Vichy
28-10-2004, 00:12
Vet om flere som har blitt gravide PÅ GRUNN AV lavkarbomat....

Undersøkelsen det ble henvist til i VG artikkelen tar jeg med en klype salt....

Det er helt riktig at kvinner med PCO lettere blir gravide om de lever på lavkarbokost.

Pernille
28-10-2004, 09:32
Vet om flere som har blitt gravide PÅ GRUNN AV lavkarbomat....

Undersøkelsen det ble henvist til i VG artikkelen tar jeg med en klype salt....

Det er helt riktig at kvinner med PCO lettere blir gravide om de lever på lavkarbokost.:nemlig: Med proteindietter så er vel hele poenget å praktisk talt droppe alt av karbohydrater og bare gafle i seg proteiner, mens med lavkarbo-dietter så skal man bare kutte ned på de RASKE karbisene (poteter/brød/ris/pasta), og øke inntaket av de "snille" karbohydratene, som i bl.a. bønner, linser, brokkoli, spinat, blomkål, løk, tomat, agurk osv. Jeg vil tro det er viktig å skjønne forskjellen her og ikke tro at det er to "navn" på samme sak.

Å justere kostholdet (i forhold til Fedon) vil nok ha stor effekt for f.eks. PCO(S)'ere :nikker:, men å endevende alt sammen og legge om totalt er vel neppe særlig heldig... :niks:

Vichy
01-11-2004, 22:23
Atkins hører også til under kategorien "Lavkarbo".

Det er en generell missforståelse ute og går om at Atkins betyr 0 karbohydrater, og det stemmer ikke.

De to første ukene (Induksjonen), skal en holde seg under 20 karbohydrater, men dette skal gradvis økes til ca 60 karbohydrater om dagen mens vekttapet pågår. Atkins vedlikehold tillater enda flere karbohydrater.

Pernille
01-11-2004, 23:38
Det er en generell missforståelse ute og går om at Atkins betyr 0 karbohydrater, og det stemmer ikke.:nemlig: Derfor jeg skrev praktisk talt droppe karbiser, for man dropper dem ikke totalt - bare nesten.
Fedon er snillere (les: tillater mer) på karbo-fronten enn Atkins, så i MINE øyne blir normalt kosthold normalkarbo, Fedon blir lavkarbo og Atkins nullkarbo, selv om alt inneholder karbiser i større eller mindre grad. Ser den forrige uttalelsen min ble "farget" av dette synspunktet mitt... :sparke: