Vis full versjon : Maling Og Graviditet
Heisann!!
Jeg har nettopp testet positivt (skulle hatt mensen i går) og lurer på følgende;
*Er det farlig å male når en er gravid? Jeg har nemlig allerede malt et par rom innvendig i huset og har planer om å male flere rom. Og hva med white-spirit? Har brukt litt av det også..
*Er det normalt å ha litt kramper i underlivet? Jeg får sånne menslignende kramper til tider, som går fort over.
Håper noen kan svare meg på dette!
*Charlie*
Jeg tror det er forskjell på hvilke maling du bruker. Det er løsemidlene i malingen som ikke er helt bra for deg - med andre ord vil en vannbasert maling være minst skadelig.
Jeg tror jeg hadde fått Charlimannen eller en annene velvilig sjel til å tatt malingen og så hadde jeg rømt huset en helg...
PS: husk at maling avgir løsemidler lenge etter at den er støvtørr... vannbasert er nok det tryggeste selv om du får andre til å ta arbeidet.
Hei
Tror ikke du trenger å være urolig over smerter i underlivet ennå. Når jeg ventet førstemann, hadde jeg menssmerter som bare det de første dagene etter uteblitt mens, men det gav seg etterhvert. Ellers så er det bare å spørre lege / jordmor om alt du lurer på. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.....
Ellers så er ikke maling noe særlig for gravide damer, så la andre ta den jobben , særlig de tre første månedene når fosteret er mest følsomt for påvirkning av kjemiske stoffer. Og vannbasert maling trenger ikke å være noe bedre enn oljebasert, den bare lukter mindre.
Lykke til og gratulerer med svangerskapet! :lykke: :lykke:
Katharina
04-07-2004, 11:28
Du kan jo late som det er farlig å male mens du er gravid, slik at noen må gjøre det for deg. Men det er ikke farlig å male, bare du har GOD lufting av rommet. OG vannbasert er minst farlig. Oljebasert er litt farlig mot slutten av svangerskapet, men det du har gjort til nå skal du aldri tenke på...
Lykke til med graviditeten og oppussinga!
Tusen takk for svar!
Jeg har nå trålet gjennom internett og ringt både helsesøstre og leger. Alle gav samme svar; det er lov å male, men med måte. Og vannbasert er best! Så jeg maler med måte, lufter kjempegodt ut og tar ofte pause, bare for å være på den sikre siden. Angående det med å la andre male for meg; samboeren min jobber og har ikke anledning til å gjøre det, og det har ingen andre jeg kjenner heller. Vil uansett ikke fortelle noen om graviditeten så tidlig i svangerskapet heller-sist gang gikk det nemlig dårlig:lei_seg:
Lykke til alle dere andre:kryss:
Emanuelsmamma
06-07-2004, 11:58
Gratulerer så mye med spiren! Tror nok du bør la være å male de første månedene hvis du er usikker. Folk sier ditt og datt om maling og alle er liksom enig i at vannbasert skal være helt trygt. Men jeg blir VELDIG dårlig av vannbasert maling og det er det samme om det er nymalt eller 2 år siden det ble malt. FORDI vannbasert maling dunster bitte litt hele tiden, i mange år! Men ojljemaling lukter og dunster en god del i begynnelsen, men det går over fort og da dunster den ikke mere. Ville bare fortelle om min erfaring( hadde ei søster som nesten ikke sov, svettet og hadde pusteproblemer i to år, til vi rev av tapeten med vannbasert maling, da sov hun uten problemer fra første natt!)...
Jeg malte( oljemaling) litt i uke 4-6 i forrrige svangerskap, og det gikk bra. Men tar ikke sjansen på det en gang til.. Og ja, fosteret deler ikke blod med deg før i uke 6!
LYKKE TIL VIDERE:kryss: :lykke:
Hilsen Emanuelsmamma
Jeg malte( oljemaling) litt i uke 4-6 i forrrige svangerskap, og det gikk bra. Men tar ikke sjansen på det en gang til.. Og ja, fosteret deler ikke blod med deg før i uke 6!
Hilsen Emanuelsmamma
Jeg skjønner ikke det. Fosteret lever jo av næring i plommesekken til det fester seg i livmoren - dag 6 - 8 etter el. Fra da av får vel fosteret næring fra mors blod? Hvor får det ellers næring fra?
Emanuelsmamma
07-07-2004, 17:16
Hei igjen! Jeg leste det i en av svangerskapsbøkene jeg har.. Men finner den ikke i farta... Men helt 99% sikker på at det er sånn det er.... Mente jeg skulle skjekke det opp, men bøkene er nedpakket siden flyttingen...
Hei igjen! Jeg leste det i en av svangerskapsbøkene jeg har.. Men finner den ikke i farta... Men helt 99% sikker på at det er sånn det er.... Mente jeg skulle skjekke det opp, men bøkene er nedpakket siden flyttingen...
Men hvordan forklarer man det da? Jeg skjønner ikke hvor fosteret får næring fra om det ikke er fra mors blod.
Hei! Moren og fosteret har faktisk separate blodsystem, i morkaken sirkulerer morens og fosterets blod i to atskilte sirkulasjonssystemer-altså det er ikke noen direkte sammenblanding av morens og fosterets blod. Det er via tottene (choriontottene, som vokser nede i endometriets (slimhinnen) dypere lag, at stoffutvekslingen mellom mor og fosteret skjer. Hovedsakelig gjennom diffusjon. Fra fosteret passerer avfallsprodukter over til morens blod, mens næringsstoffer fra moren beveger seg den andre veien. Morkaken fungerer på denne måten både som fosterets lunger, nyrer og mage-tarm-kanal.
Håper du ble klokere av dette:nikker:
Ang maling igjen, jeg har ikke malt soverom eller rom hvor jeg oppholder meg mye i, kun gjesterom osv. Vi har lufteanlegg som har stått på fullt og alle vinduer har vært vidåpne, så det har faktisk ikke vært malingslukt engang. Men jeg er forsiktig og obs selvfølgelig.
-Charlie-
Hei! Moren og fosteret har faktisk separate blodsystem, i morkaken sirkulerer morens og fosterets blod i to atskilte sirkulasjonssystemer-altså det er ikke noen direkte sammenblanding av morens og fosterets blod. Det er via tottene (choriontottene, som vokser nede i endometriets (slimhinnen) dypere lag, at stoffutvekslingen mellom mor og fosteret skjer. Hovedsakelig gjennom diffusjon. Fra fosteret passerer avfallsprodukter over til morens blod, mens næringsstoffer fra moren beveger seg den andre veien. Morkaken fungerer på denne måten både som fosterets lunger, nyrer og mage-tarm-kanal.
Håper du ble klokere av dette:nikker:
Egentlig ble jeg ikke så mye klokere. Så lenge fosteret får næringsstoffer fra morens blod (uansett om det skjer via diffusjon), får det vel eventuelle giftstoffer fra blodet også? F eks alkohol.
Nå mener jeg ikke å kverulere - dette er noe jeg er oppriktig interessert i og gjerne vil forstå.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.