Vis full versjon : Opphevelsen av donoranonymitet i Norge
Er det noen her som vet hvordan opphevelsen av donoranonymiteten kommer til å virke i praksis? Får paret vite navnet til donoren hvis de ønsker det? Kan donoren få opplysninger om hvilket par som har brukt hans sædceller og om det resulterte i graviditet?
Tidl. bruker
07-07-2004, 20:14
Tror at det gjelder for barnet. Som kan få opplysninger om hvem det er. Men det er bare noe jeg tror. Vet ikke for sikkert...
Jeg syne sikke det burde være lov for hverken donor eller paret som bruker spermen å vite hvem hverandre er ivertfall! Guri, da kan det sikkert bli mye trøbbel i enkelte saker... (kanskje donoren kommer å tar barnet "sitt" en dag...)
Jeg syne sikke det burde være lov for hverken donor eller paret som bruker spermen å vite hvem hverandre er ivertfall! Guri, da kan det sikkert bli mye trøbbel i enkelte saker... (kanskje donoren kommer å tar barnet "sitt" en dag...)tenk om mannen skulle komme og hente alle barna han hadde "laget" da...... tviler på at det er em problemstilling.
når anonymiteten blir opphevet kan barnet få hvite hvem faren er når barnet fyller 18 år... donor får ikke hvite noe om familien....
tenk om mannen skulle komme og hente alle barna han hadde "laget" da...... tviler på at det er em problemstilling.
når anonymiteten blir opphevet kan barnet få hvite hvem faren er når barnet fyller 18 år... donor får ikke hvite noe om familien....
Ok. Jeg har ikke noe peiling på sånne donor saker jeg. Så det var bare en tanke jeg fikk der og da...
:flau:
Ok. Jeg har ikke noe peiling på sånne donor saker jeg. Så det var bare en tanke jeg fikk der og da...
:flau:dessuten må mannen som er med på forsøkene, som min samboer, erkjenne seg farskap og skrive under på det allerede før forsøkene starter... så ingen annen mann (donoren) kommer til å ha noe rettigheter i forhold til barnet.....
Hei jenter.
Har undersøkt litt om dette.
Siden det i Norge nå ikke lenger er lov med anonyme donorer, må de opprette en sædbank. Da dette ikke er gjort eller avklart bruker sykehusene det de har, nemlig anonym donorsæd fra en bank i Danmark.
Loven har ikke tilbakevirkende kraft, og vi får aldri vite noe om donoren.
Blir det brukt en donor som ikke er anonym er det kun barnet som får vite noe dersom det vil, men først når det er fylt 18 år.
Foreldrene og donoren har ingen rettigheter på det området.
Vi var litt engstelige for dette vi også, men det var dette de fortalte oss i Haugesund.
Lul
Hei,
Da jeg vurderte om jeg kunne aksteptere AID behandling fant jeg denne rapporten på nettet: http://www.shdir.no/assets/8597/Saedradets_rapport.pdf
Det er utredningen hvordan AID behandling skal bygges opp etter den nye loven. Det står blant annet at ingen donor skal ha flere barn enn 6 stykker og at barnet kan få vite hvem donoren er når barnet blir 18. Jeg håper de får bygd opp det nye systemet snart. Jeg synes personlig at 'donor barn' skal ha samme rettigheter som 'adoptiv barn'.
Gualsa
Hei,
Da jeg vurderte om jeg kunne aksteptere AID behandling fant jeg denne rapporten på nettet: http://www.shdir.no/assets/8597/Saedradets_rapport.pdf
Det er utredningen hvordan AID behandling skal bygges opp etter den nye loven. Det står blant annet at ingen donor skal ha flere barn enn 6 stykker og at barnet kan få vite hvem donoren er når barnet blir 18. Jeg håper de får bygd opp det nye systemet snart. Jeg synes personlig at 'donor barn' skal ha samme rettigheter som 'adoptiv barn'.
Gualsajeg personlig (og mokkimannen) mener levering av donorsæd og adopsjon ikke likestilles... det foregår jo på helt ulike stadier....
håper ALDRI den sædbanken kommer i norge. da stopper vi behandling i norge.......
men de tror jo at det vil ta lang tid før sædbankene kommer..... heldigvis...
håper vi har lykkes innen den tid...
tenk om mannen skulle komme og hente alle barna han hadde "laget" da...... tviler på at det er em problemstilling.
Er det slik at barnet automatisk vil bli fortalt at det er et "donorbarn" ved 18-års alder, eller får barnet kun vite dette hvis foreldrene forteller det?
Synes bare denne loven er så korka, idiotisk, stokk dum!!! Hvem skal dette være til det beste for?
Margrete
08-07-2004, 20:29
Den eneste grunnen jeg kan komme på er i de tilfeller barnet får en arvelig sykdom som ikke er blitt oppdaget hos donor i forkant. (Regner med at slike ting blir sjekket før man kan donere sæd)
Utover det ser jeg ingen hensikt med loven.
Er det slik at barnet automatisk vil bli fortalt at det er et "donorbarn" ved 18-års alder, eller får barnet kun vite dette hvis foreldrene forteller det?
Synes bare denne loven er så korka, idiotisk, stokk dum!!! Hvem skal dette være til det beste for?i følge legen i haugesund, så er det opp til foreldrene å fortelle det. mao så er ikke foreldre pliktet til å fortelle at far ikke er biologisk......
så hvis dette er noe dere har holdt hemmelig for andre kjente, og klarer å ikke si noe til barnet, har ikke opphevelsen av anonymiteten noen hensikt.......
Tidl. bruker
09-07-2004, 12:48
i følge legen i haugesund, så er det opp til foreldrene å fortelle det. mao så er ikke foreldre pliktet til å fortelle at far ikke er biologisk......
så hvis dette er noe dere har holdt hemmelig for andre kjente, og klarer å ikke si noe til barnet, har ikke opphevelsen av anonymiteten noen hensikt.......
Noe som er tilfelle for oss. Men hvis loven trer i kraft, uten at de har klart å opprette en sædbank i Norge... Ja da har vi et problem. Da er vårt eneste alternativ Danmark:nemlig:
Slik jeg har forstått det er loven vedtatt av stortinget, men det gamle systemet med anonyme sædgivere fortsetter til de har fått bygd opp en ny sædbank. Det står en del artikler om anonyme/ikke anonyme sædgivere på den engelse internett siden: http://www.dcnetwork.org/ Jeg synes mye av det som står på denne internettsiden er tankevekkende
Gualsa
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.