PDA

Vis full versjon : Mannen med på første legetime?

Synnøvemor
06-09-2003, 13:05
Hei!
Neste fredag skal jeg til min primærlege for å starte utrednings prosessen. Mannen min og jeg bruker samme lege, og han vet hvorfor jeg kommer (legen altså:)). Mitt spørsmål til dere er om dere ville tatt mannen med til denne første utrednings timen? Vi er jo to om denne baby laginga og vi vet ennå ikke hvor et evt. problem ligger.

Hadde også vært fint om noen kunne fortalt litt om hva jeg kan forvente meg til denne timen?

Er takknemlig for svar:)

Klem fra en spent :???: synnøvemor

smilla
06-09-2003, 19:27
Hei!
Mannen min var ikke med første legetime, men hvis han hadde hatt fri hadde jeg nok tatt ham med. Jeg syntes ikke at han skulle ta fri fra jobb. Jeg fikk tatt rutinemæssig celleprøve og clamydia-test. Så fikk jeg henvisning til bl.prøver(HIV, hepatitis og rubella- kunne ikke huske om jeg hadde hatt røde hunder...). Jeg fikk en henvisning til spermanalyse med til mannen min, som iøvrigt var veldig fin. Legen sendte henvisning til fertilitetsklinikk, og til HSG undersøkelse. Og nå er vi kommet så langt at jeg skal insemineres på tirsdag!

Pia33
07-09-2003, 13:56
Smilla, hvordan gikk det på hsg-røntgen (siden dere nå skal insemineres)? Og hvor lang tid gikk det etter denne til dere ble henvist til inseminasjon?

Jeg skal ta hsg-røntgen etter neste mens.
Siden samboer har dårlige svømmere blir det mest sannsynlig prøverør på oss...

smilla
07-09-2003, 18:22
Hei Pia!
Det var veldig mye frem og tilbake med henvisninga til hsg, så jeg fikk aldri vært til det. Det var pga at henvisn. ble sendt til sykehuset jeg jobber på, og da de sendte den til det sykehuset jeg ville på, var det for sent. Måtte så vente til neste syklus, og da var det plutselig ingen lege som kunne ta hsg`en pga. sommerferie... Så hadde vi første time på fertilitets-klinikken, selv om jeg ikke hadde hatt hsg. Men så fant vi ut av at jeg ikke trengte hsg, for legen der mistenkte endometriose. Jeg fikk tid til LAP 1½ mnd senere, og begynte på Pergo + innsprøytninger èn uke etter. Nå har jeg tatt homoner i ca 1½ uke, og skal ta EL-sprøyta i kveld.

Så det gikk ikke lang tid fra første samtale til inseminasjon, ca 3 mndr. De fant forresten ikke noe på LAP`en, vi er uforklarlig barnløse.

Jeg fatter egentlig ikke det med henvist til inseminasjon som du skriver...Etter henvisning fra egen lege, går det bare slag i slag med undersøkelser o.l. som styres av fert.-klinikken. Men det er kanskje annerledes i Norge? Jeg bor jo i danmark...
Skal men søke om behandling i Norge? :confused: