PDA

Vis full versjon : Vi har hatt det så mye vondt..

Toria
06-09-2003, 13:06
... og i går sa legen vår på sykehuset at vi "snart måtte få barnet vårt".
I årsskiftet 2000/2001 startet vi utredning for ufrivillig barnløshet, også ble jeg gravid av meg selv! Det varte i 3 mnd. og jeg opplevde en MA. Så gikk det bare noen få måneder og jeg ble gravid med Viktoria. Hun var ei nydelig lita jente født to uker over termin, men fikk leve kun et eneste døgn. Det var jo et rent helvete, og smerten over tapet av henne sitter fortsatt dypt i hjertet. 9 mnd. senere ble jeg på nytt gravid og opplevde en SA i uke 8 og en MA i uke 10 tre mnd. etter der igjen. Så nå synes både vi og overlegen på gyn. i Fredrikstad at vi har ventet lenge nok med å få et levende barn. Så på mandag sender han inn søknad for oss til Riksen.
Vi har også vært gjennom utredning ifbm. habituell abort og alle prøvene viste seg å være fine, foruten genprøven som vi ikke har fått svar på ennå.

Jeg vet foreløpig veldig lite om prøverørsbehandling, men har to spørsmål som noen kanskje har en formening om.

1. Ca. hvor lang er ventetiden på Riksen nå?
2. Får man lov til å kun sette inn ett egg? Jeg har virkelig angst for et tvillingsvangerskap nå. Jeg vet jo at det neste svangerskapet blir alt annet enn en dans på roser, og hvis det i tillegg er to barn jeg skal holde styr på bevegelsene til kommer jeg til å være så mye redd. Jeg trenger et helt vanlig A4 svangerskap så langt det lar seg gjøre.

Mange klemmer fra ei som sikker har mye å lære om dette emnet.

Arco
06-09-2003, 14:35
Hei
Dere har opplevd mye trist, jeg kan ikke forestille meg hvordan det må være.
Jeg vet ikke hvordan det er på riksen, men dere får helt sikkert lov å sette inn bare et egg. De fleste sykehus går over til å sette inn et egg, dette på grunn av komplikasjonene som kan følge med flerlingesvangerskap.
Ventetiden på riksen vet jeg heller ikke så veldig mye om, men den er ganske kort de fleste plasser for førstegangs. De blir tatt omentrent fortløpende. Vi har tenkt å melde oss opp på b-listen til St. Olav og det er det 3-6 mnd venteid for oss.
Lykke til videre. Jeg må bare si som overlegen. Det ER deres tur nå

Tidl. bruker
06-09-2003, 14:58
Vil bare gi deg en :stakar:
Det var en veldig trist historie du hadde:trist:
Du har så apsolutt opplevd ditt. Går det virkelig ann å være så uheldig. Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan du må ha hatt det.

Jeg må også si at jeg synes dere er veldig tøffe, som vil prøve på nytt. Jeg vet ikke om jeg hadde taklet det.

Jeg vil ønske dere lykke til med forsøket :kidoki:

Håper det blir treff, og med et froblemfritt svangerskap. Med resultat et kjempe fin og frisk :baby:

Pulsatilla
06-09-2003, 15:01
Hei Toria!

Trist å høre om alt dere har måttet gjennom.

Vi har nettopp sendt søknad til Riksen, jeg fikk svar da jeg pratet med dem for en drøy uke siden at vi måtte regne med 3-4 mnd før vi kom inn til samtaletime/forundersøkelse, og deretter 2-3 mnd før vi var igang med forsøket. Det er også første gang for oss, så på riksen er det ganske lang ventetid. Det kan kanskje være verdt å vurdere å søke til Porsgrunn i steden/i tillegg, jeg har hørt at ventetiden er kortere der?

Lykke til, hvertfall :)

Karla
06-09-2003, 15:02
Kjære Toria !
Så leit at dere mistet den lille tulla deres! Var inne og leste på hjemme siden deres, den var veldig fin .
Når det gjelder IVF, sjekket jeg på RH i våres, da var det 6 - 9 måneders ventetid. Det kan jo være kortere nå. Vi valgte å søke Porsgrunn i stedet, pga kortere ventetid der. Det med å sette inn et egg er sikkert ikke noe problem.

Lykke til - håper dere lykkes med å få en liten :baby: snart !

Klem,

Toria
06-09-2003, 16:19
Tusen takk for fine tilbakemeldinger, det hjalp på en ellers så deprimerende dag. Skal nemlig i bursdag hvor de fleste av mine venninner er nybakte mødre eller gravide.

Selv en vei på tusen mil, starter med et skritt.

;)

synne
06-09-2003, 17:31
........Ville bare gi deg en skikkelig :klem:
Håper virkelig at det går fint denne gangen.

Hilsen fra synne som har prøvd å bli gravid nå i snart 3.5 år :leiseg:

Eliin
07-09-2003, 22:23
:leiseg: ...Jeg stri-gråt når jeg gikk inn på siden dere har laget for Viktoria. Så mye vondt dere må ha vært igjennom. Det er vanskelig å forestille seg.
Uansett, vi tenker på dere. Håper dere snart skal lykkes og en stor varm klem fra meg til deg..... :klem:

Eliin

Amazone
08-09-2003, 10:54
Hei Toria!:mervink:
Virkelig trist historie dere har bak dere. Det får meg til å gråte!
Vi har selv vært igjennom mye de siste årene, flere SA/MA i forbindelse med prøverør. Det viste seg etter hvert at jeg har for høye verdier av kardiolipider (antistoffer) som førte til det.

På Riksen får du sikkert lov til å sette inn bare ett egg. De er greie der.

Gen prøven tar 3 mnd før du får svar på. Jeg er en av de som har fått påvist kromosom feil ved denne prøven. Min kromosom feil påvirker fruktbarheten, og fører lettere til SA/MA.
Jeg håper du slipper å få samme melding som meg, men gjør du det, og trenger noen å snakke med om det, så skal jeg stille opp for deg.

Håper virkelig dere lykkes ved neste forsøk.

Mange positive :vibba: 'er fra

Blomma
08-09-2003, 11:07
Må innrømme at tårene rant når jeg leste dette! Har ikke ord, men ønsker dere all lykke, og at det må klaffe for dere snart igjen!

Toria
08-09-2003, 12:19
Oj Amazone! Tar det 3 mnd. å få svar på genprøven? Grunnen til at vi ikke har fått svar på den ennå er at den ikke ble tatt. Legen hadde ikke det rette skjemaet for hånd når vi tok alle de andre prøvene og vi gav beskjed på labben om at de måtte si til legen hvis det ble et problem at han hadde skrevet den på et annet skjema.

Det ble selvfølgelig ikke gjort, og legen oppdaget ikke det hele før vi kom (!!) :bonk:

Så vi skal reise til Ullevål og få tatt de i morgen. MEN, legen vår sa at det tok 3-6 uker å få svarene. Og det var jo litt rart kanskje?

Tusen takk for alle svar, og takk for at du tilbyr deg å være til hjelp om jeg skulle komme i samme situasjon som deg Amazone. Det kan godt hende jeg benytter meg av det :)

Tinaklem :klem:

allium
08-09-2003, 12:45
Som flere andre her, jeg gråter :leiseg: med dere......

Kort svar på spørsmålene dine. Ventetiden på RH er 6-9 mnd nå, men som en annen har nevnt er ventetiden i Porsgrunn langt lavere. Ca. 6-8 uker fra søknaden ble sendt til forsamtale, deretter må behandlingen planlegges ut fra syklus og kapasitet (de tar inn kun 10 uttak per uke).

Å sette inn ett egg er deres valg. Det er ingen leger som kommer til å tvinge dere til å sette inn flere egg. Jeg har akkurat stilt spm. om tilbakesetting av ett eller to egg på FUBs ekspertforum, og i følge Hazekamp begynner det å bli mer standard å sette inn bare ett egg på de første forsøkene. Nettopp for å redusere risiko for flerlinger.

Legger ved linken her om du vil lese http://www.fub.no/cgi-bin/forum/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=ekspert;action=display;num=1062767272

Håper inderlig dere snart får ønskebarnet - lykke til :rs: :bs:

Krepsen
08-09-2003, 16:16
For en forferdelig historie....livet er jammen urettferdig. Jeg kan forstå litt av hva du må føle (har gjennomgått en SA med komplikasjoner og en MA, og et mislykket prøverøsforsøk og to mislykkede fryseforsøk). Håper dere kan komme raskt til behandling på Riksen! Jeg skal på Riksen nå neste måned til nytt forsøk og alle vi har vært i kontakt med der en kjempehyggelige og utrolig forståelsesfulle. Og det er klart du kan sette inn bare et egg - tror faktisk at legene anbefaler det av rent medisinske grunner.

Jeg skal i alle fall krysse fingrene for deg og ønsker deg alt mulig hell videre - ingen skulle måtte oppleve så mye vondt som du har gjort :leiseg:

Håper dere tar godt vare på hverandre oppi alt dette og at dere har fått hjelp til å bearbeide alle tapene dere har lidd.

Klem fra Krepsen :vink: :vink: