Vis full versjon : Noen som vet?
Jeg lurer på hvor lenge det er vanlig å hå brun utflod før mens??
Jeg venter IKM i disse dager, og har hatt brun utflod siden tirdag. Hadde faktisk blod på tirsdag da jeg sjekket tappet, men kun brunlig utflod etter dette. Jeg skal vel ikke regne første dag av mens før det kommer rødt blod, ikke sant?
Vel, jeg vet jo at tanta er på vei, og skulle ønske hun da bare kunne komme for fullt, så vi kan begynne med blanke ark i en ny syklus....
Hei :)
Det er ingen regel for hvor lenge man kan spotte, det er helt induvidielt.
Og, ja...man venter til det kommer friskt blod før man regner dag 1.
Krysser for at det kommer rødt blod fort, da!
Eller at det er noe annet på gang ....:lykketil:
Hei Babe,
Takk for kjapt svar...
Tror du virkelig det kan være noe annet på gang etter 5 dager med spotting?
Jeg har iallefall sluttet å håpe i denne syklusen!! Bedre lykke neste måned!!
Jeg har dessverre lang erfaring med spotting i forkant av mens. En periode startet den blodblandede utfloden hos meg allerede 7-9 dager før selve mensen begynte med ordentlig, rødt blod. Hvor lenge det er vanlig å ha slik brunlig utflod, vet jeg ikke, men 5 dager høres lenge ut, synes jeg.
Det er ikke meningen å skremme deg, men hvis dette vedvarer, synes jeg kanskje du skulle kontakte en gynekolog. Det kan hende at du har for lavt progesteronnivå i dagene før mensen, slik at tida mellom eggløsning og mens (dvs. lutealfasen) blir for kort. Da kan et befruktet egg få problemer med å feste seg fordi livmorslimhinna begynner å brytes ned for tidlig. For noen er det mulig å regulere dette med medisiner (tilskudd av progesteron).
Lykke til!
Hilsen Elinblu
Det kan hende at du har for lavt progesteronnivå i dagene før mensen, slik at tida mellom eggløsning og mens (dvs. lutealfasen) blir for kort. Da kan et befruktet egg få problemer med å feste seg fordi livmorslimhinna begynner å brytes ned for tidlig.
Jeg lurer på en ting; Er lutealfasen min kort når jeg enda ikke har fått mensen? Er på dag 14 etter eggløsning idag. Men hvis du regner at mensen (spotting ) begynte på tirsdag var jeg på dag 9 etter EL. Dette regnes nok som en kort lutealfase. Men hvor kort kan en lutealfase være før det kan får kosekvenser for det befruktede egget?
Pernille
07-09-2003, 18:30
Neida, lutealfasen din er ikke for kort siden du ikke har fått mensen ennå.
Jeg regner med at det Elinblu vil fram til er at spottingen kan være et tegn på for lite progesteron. Livmorslimhinna er avhengig av progesteron til å opprettholdes, og hvis progesteronnivået er lavt så kan dette avsløres ved at man spotter lenge før mensen starter.
Men det trenger ikke bety noen ting heller da.
Man sier at lutealfasen bør være minst 10 dager, helst 12, for at egget skal ha mulighet til å feste seg og "etablere seg"...
Noen få heldige blir gravide uten hjelp "til tross" for lutealfaser på 10 dager eller mindre, men disse tilhører fåtallet...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.