Vis full versjon : Troen på julenissen...
TøydokkeAnna
12-07-2004, 18:17
Er i lure-hjørnet i dag, jeg jenter...
Nå lurer jeg litt på om dere har tenkt på hvilke interesser og verdier dere vil tilby barne/a deres:
* religion-spm
* dåp/ikke-dåp
* kultur: med teater/musikk o.l
* julenissen/ikke tro på julinissen
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten"
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt"
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur
* osv.
Det er mange interesser å ta stilling til. Og det er ganske mange jenter & gutter her inne på SG. Skal vedde på at vi er ganske forskjellige. Og derfor kan gi hverandre noe å tenke på i forberedelse av barne-oppdragelse..
Håper på maaange svar!
Tidl. bruker
12-07-2004, 18:37
* religion-spm- Hvis jeg skal være realistisk må jeg svare at det blir liten eller ingen snakk om religion her hos oss.
* dåp/ikke-dåp- Ikke dåp.
* kultur: med teater/musikk o.l Absolutt gjerne begge deler! Oppfordrer gjerne til å for eksempel spille et instrument, men håper ikke korps lokker for mye...
* julenissen/ikke tro på julinissen Hvem har sluttet å tro på julenissen
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer Tror nok jeg er nokså streng i den forstand at jeg tror på klare retningslinjer og grensesetting for barn.
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" Alt ettersom det passer. Er ikke hysterisk på middagstradisjoner, men det er jo hygelig å stort sett spise middag sammen.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien. Jeg er gift med en typisk "ta med deg det du finner på veien"-mann
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt". "Lås opp døra og rydd rommet ditt, så skal jeg komme å hjelpe deg etterhvert"
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur. Skog og mark. Og sjø!
* osv.
Katharina
12-07-2004, 18:50
* religion-spm
Vel, jeg håper vi kan lære barna våre om flere relgioner, og at de kan vise respekt for alle tros samfunn. Å gå i kirken skal være naturlig en vanlig søndag, men ikke fast.
* dåp/ikke-dåp
Dåp kommer vi ikke unna. Våre besteforeldre vil mene det er galskap å ikke dåpe barna. Og det er jo ikke noe barna tar skade av. Jeg vil også at velge faddere som er kristne slik at de kan hjelpe oss med opplæringen.
Da jeg var liten var vi mye på teater og det har jeg gode minner om og vil videreføre til mine barn. Kunstutstillinger, kulturelle bygninger (prøysenstua, nidarosdommen osv) tar vi dem gjerne til.
Det har jeg ikke noen ide om enda. Er selv vokst opp uten nissen, men med engler og det kristne budskap, men mannen er vant med nissen så den diskusjonen tar vi senere... Det må vel diskuteres litt med søsken og foreldre også, det er ok å gjøre likt.
Får si som Marta og Ari: Vi har bana bare til låns og får guide dem så godt vi kan. Men det å la barn prøve ting på egenhånd tror jeg er viktig. Men jeg kommer til å sette vekk ting som jeg ikke vil rydde i daglig (blomsterpotter, album, cder osv) bare for å ikke rydde meg ihjel og ikke kjefte ut barna. De skjønner ikke og husker ikke fra time til time at det er mammas sing som ikke må røres...
Begge deler. Alle felles middag mens barna er små, men fra tennårene har jeg tro på at man blir mer selvstendig av å "gjøre selv". Både økonomisk og evne til å sette pris på familien og hjemmelaget mat.
Tja, en mellomting her også. Jeg orker ikke en rekke pinnedyr, rumpetroll, slever, halvdøde fulgunger osv, men et eller flere familiehusdyr skal jeg leve med.
Å lære barna å rydde er vel noe av det nyttigste foreldre akn gjøre. Mine barn skal rydde selv, men jeg er inneforstått med at jeg må lære dem kunsten...
Skogturer har for meg hvert naturlig. Vi har gått i skogen bestandig hele året og gjerne hver helg. Mannen min er også glad i skogen og vi han allerede kikke på bæremeiser... Uten å være gravid en gang...
Sykkelturer er også en selvfølge. Å være avhengig av bil/foreldre for å komme til venner er ikke aktuelt for meg.
* osv.
Vi vil oppmuntre barna til å være aktive i lag og foreninger. Mosjon allerede i barndommen gir et godt grunnlag i ungdommen og som voksen. Det å holde seg i form betyr noe for deg som person. For det første blir du hvertfall ikke mobbet for overvekt, styrket imunforsvar, sosialt.
Har du været hjemme fra skolen pga sykdom må du være inne resten av dagen også. Det nytter ikke å være hjemme om dagen og være ute med kompiser på ettermiddagen. Litt skal det straffe seg å være hjemme også.
Men på den andre siden. Små barn med feber skal ikke mures inne av den grunn. En tur i vogna eller en halvtime på lekeplassen er bare godt (hvis det ikke er flere sykdomstegn)
Ja til smukk, men den skal kastes på toårsdagen. Det finnes ikke noe værre enn store barn med smukk, ihvertfall offentlig.
Tja det var litt om meg og mine holdninger. Flere som vil dele tankene sine rundt dette?
Oi, dette ble vanskelig. Det er jo litt opp til de ev. barna jeg får da....
* religion-spm- Kommer nok til å videreføre min barntro, men vil respektere barnets valg. Sparkymannen er ikke troende.
* dåp/ikke-dåp- Barna vil bli døpt i kirken. Igjen, de får selv velge når de blir eldre.
* kultur: med teater/musikk o.l- Kommer selv fra en famile av musikere og kunstnere, så barna vil nok få en god dose av det ja.
* julenissen/ikke tro på julinissen -Vi får se.......
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer - Tror ikke på fri oppdragelse. Grenser er viktig.
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" - Foretrekker at familien spiser sammen mens vi forteller hva som har skjedd i løpet av dagen.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien - Får ikke ta med hva som helst hjem, men dyr skal vi ha...absolutt. Gjerne flere.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" - Jeg vil ikke at mine barn skal bli som meg, et skikkelig rotehue, så jeg tror jeg blir streng på ryddingen.
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur - Vil definitivt dra ut på turer. Jeg er tidligere speider og Sparkymannen og jeg klarer oss ikke uten naturen.
* osv. Håper jeg kan gi barna tro på seg selv. Har de spesielle interesser, håper jeg at jeg blir flink til å engasjere meg sammen med dem. Sist, men ikke minst, jeg håper de fremtidige barna mine vet hvor verdifulle de er for meg og hvor glad jeg er i dem.
Kan ikke komme på noe mer for øyeblikket. Barneoppdragelse er nok noe som man må ta som det kommer. Ting blir aldri som man tror.
* dåp........men helst pga at det er tradisjon
* kultur: Nei egentlig ikke
* julenissen............Må jo det men de lærer for at det ikke stemmmer :skratte:
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" hmm begge deler men det er jo gøy når alle spiser da
* "ingen dyr i dette hus..koselig med mark og maur :skratte:
* rydd rommet ditt/ ja så broren din kan rote nei her hjelper alle hverandre
* dra på turer i skog og mark nesten hver søndag men da lufter vi også hundene.
* religion-spm
Religion kommer att være en selvsagd ting i familien vår. Samboern tror på Gud og jag tror på att det finnes noet større en oss!
* dåp/ikke-dåp
Dåp kommer vi å ha i kirken, konfirmation kommer barnen selv att få velge hvis de vil genomgå eller ikke.
Jag elsker allt som har med musikk og teater å gjøre, kommer ta med ungene mine på alle mulige ting og tang både her og hjemme i sverige! Putti Plutti pott kan man jo ikke være for uten!
Hva mener du? Ikke tro på julenissen? Han finnes jo, jag har sett ham med egne øyen... :nikker:
Hmmm, tror att alle barn trenger rektlinjer og struktur for å må reiktigt bra. Selvsagt skal de ¨få lære av sine misstag men bare til en viss grad.
Middag sammen så lenge det går ann... Men minst 4 dager i uka!
Jag er jo ett dyrmenske selv så jag kan vel ikke nekte dem det, men de må skjønne att det er dems ansvar og att de må hjelpe till med stell og lignende.
Rydder rummet sammen vi, til dess att barnet lert sig att det er bedre o rydde selv for da oppdager mamma ikke alle hemligheter...
Kommer aldrig o tvinge ungene ut i skog o mark hvis de ikke vill, men jag håper att de lærer seg elske "the great outdoors" når de er små.
:klemmer:
Katharina
12-07-2004, 20:41
Rydder rummet sammen vi, til dess att barnet lert sig att det er bedre o rydde selv for da oppdager mamma ikke alle hemligheter...
:skratte: Utrolig morsom kommentar... Men det ligger jo mye i det også!:nikker:
* religion-spm - Er ikke spesielt kristne, begrenser seg til jule evangeliet tror jeg, men er ganske åpne av oss...bare ikke kom med no' sekter, de er jeg imot!! (personlig...)
* dåp/ikke-dåp - mine barn er döpt, mest pga tradisjon, men også for å gjöre senere valg lettere ( konfirmasjon ol)
* kultur: med teater/musikk o.l - er ikke så veldig kulturell, men glad i teater og musikaler
* julenissen/ikke tro på julinissen - hää??? finnes ikke julenissen???
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer - frihet under ansvar er en helt grei kjöreregel for oss....learning by doing er også bra. Men selvsagt trenger barn retningslinjer, dette gir trygge og stabile barn!!
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" - her i huset gjör arbeidssituasjonen det vanskelig med familiemiddager, men de få som er, blir satt stor pris på..(må innrömme at det av og til blir pölser og barne TV, ) Men jeg ville aldri sendt barna til en bensinstasjon for å kjöpe noe til middag!! Med större barn blir det värre - husker selv hvor teite mamma og pappa var når jeg MÅTTE spise torsk og poteter selv om jeg visste at de andre i gjengen skulle mötes til pizza....
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien - er glad i dyr, men de må ha fire ben, ikke fler - ikke färre....dessuten skal de helst starte på H og ende på UND eller EST...(sistnevnte kommer da ikke inn i mitt hus.....)
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" - der har mamma alltid värt liberal, og mitt rom har som regel sett ok ut, så jeg tror jeg kjörer hennes gamle linje, og heller lukker döra hvis det blir for ille, det er jo tross alt de som må sove i bombenedslaget...
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur - er glad i å gå på turer, men ikke flink nok
* osv. - Smokk : jada (hadde selv smokk til jeg var 5.....om natten)
Er enig i at syke barn er syke hele dagen ( fra de er rundt 10, för dette er de ikke smarte nok....
Lördagsgodt og feriegodt + masse is om sommeren
Ellers er jeg altfor mye sint, og pröver å ta meg i nakken!!!!! Barn som er lei seg hele tiden har det ikke bra!!! (litt selvransakelse der)
* religion-spm Nja... Ikke helt sikker. Forloveden min sier han ikke er kristen. Han er helle rikke døpt og konfirmert, men det er jeg. Jeg er usikker på om jeg er kristen eller hva. Jeg er kanskje en mellomting. Vanskelig åt ro på noe man ikke kan se, men...
* dåp/ikke-dåp Jeg vil døpe barna mine ja. Om de ikke er enige i det når de blir eldre, får de heller melde seg ut av statskirken selv.
* kultur: med teater/musikk o.l Pleier ikke selv å gå på teater eller sånn.. Men liker veldig godt musikk, så musikk kommer de til å vokse opp med i masse vis!
* julenissen/ikke tro på julinissen Om de vil tro på nissen eller ikke kan jeg ikke bestemme. Men jeg håper jo at bestefar kan kle seg ut som nisse på julaften slik han gjorde til de andre barnebarna.
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer Jeg vil nok ha regler og oppdragelse ja. Jeg blir sikkert en streng mor! :fnis: Neida...
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" Så dant det lar seg gjøre, synes jeg hele familien bør spise middag sammen.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien Alt med måte da... Men vi har jo allerede fylt op huset med en god del dyr..:flau: Hehe... Så det er jo sånn det. Men kan jo ikke ha alt for mange heller.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Vi kan rydde samen til barnet er så stor at h*n kan rydde selv.
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Jo, får vel prøve å komme meg litt mer ut i skog og mark når jeg får barn. Det har vi alle godt av! :nikker:
HKH Kløna
12-07-2004, 22:15
* religion-spm: Både jeg og mannen min er troende, så våre barn vil bli en naturlig del av menigheten vår, og de fleste vennene vil de nok finne der før skolestart noe som jeg ser på som en stor trygghet!
* dåp/ikke-dåp: De vil nok også bli døpt i kirka, men resten er valgfritt
* kultur: med teater/musikk o.l: Tilhører en familie med masse sang og musikk, og skjærgårdsgospel vil bli et høydepunkt hvert år
* julenissen/ikke tro på julinissen : Julenissen vil nok alle barn ha et forhold til så det får man ta som det kommer.
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer: Frihet under ansvar! Funka på meg!!
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" Her i huset vil middagen ha stor betydning. Begge elsker å lage mat, så det får vi håpe at kan smitte over på barna
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien: Her er alle dyr velkomne! Men barna skal kunne ta ansvar for dem selv, hvis det er deres forslag å få flere dyr
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Håper for all del at vi kan få lært dem opp til å rydde, for det har vi aldri lært selv... har vel kanskje vært litt bortskjemte, mannen min og jeg
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Å gå på turer i skog og mark er en fantastisk opplevelse, og siden vi bor rett ved skog, strand osv, så vil det bli en naturlig del av livet!
* osv. Vi har mange ideer nå om hvordan våre fremtidige barn skal læres opp, men det er vel ikke godt å vite før de er i hus...
Vet iallefall at det med tro ikke skal tvinges på barna, men de skal selv få lov til å velge ut i fra det de kjenner til!
En annen ting er dette med innvandrere. jeg håper for all del at mine barn skal vokse opp med den meningen at alle er like mye verdt uansett hudfarge osv. Det er så alt for mange som ikke takler dette med et flerkulturelt samfunn, og det er igrunnen veldig trist, for foreldrenes meninger smitter veldig fort over på barna....
Dette var mine meninger! tror nok at enhver vet best hva slags liv som er rett for sine egne barn! Lykke til alle sammen!
* religion-spm- Vanskelig spm, hører ikke til noen menighet, og har heller ikke tatt spes. stilling til religion. Der jeg vokste opp, var alle barna aktiv i barneforeninger o.l, og det synes jeg var veldig gøy å være med på. Mine barn skal få ta stilling til dette selv. Datteren min får lære dette i barnehagen, og hun synes det er veldig spennende. Jeg snakker med henne om det når hun føler for det. Det er også lettere å akseptere død o.l når en har himmelen å snakke om. Senest idag, før hun sovna, sa hun at hun savnet gamlekatten vår, og var lei seg for at den ble påkjørt. Jeg sa at den hadde det bra i dyrehimmelen, så det skulle hun ikke tenke på. Da kom kommentaren fra den kloke 5 åringen : "Jeg håper at jeg får ligge ved siden av pusen vår når jeg kommer til himmelen mamma..." :) Og da var det problemet løst...
* dåp/ikke-dåp- Datteren min er døpt i kirken, og det vil også resten bli. Senere kan de få velge selv.
* kultur: med teater/musikk o.l- Datteren min går på barnedans, og det er helt supert. Ellers synes jeg det er utrolig gøy å gå på barneteater og se på reaksjonene som følger etterpå. Ennå hører jeg om Putti Plutti Pott som vi så før jul ifjor, så det blir nok gjentatt. Tror en må se det an fra unge til unge, hva som passer for det enkelte individ, og ikke presse barnet til noe det ikke har lyst til.
* julenissen/ikke tro på julinissen - Datteren min avslørte julenissen det året hun var 2, men vi kjører på likevel. Det er det med spenningen og forventningen. Synes det hører jula til.
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer - Jeg tror heller ikke på fri oppdragelse. Har jobbet på SFO og sett følgene av den veien... Grenser er viktig, men de må være innenfor rimelighetens grenser... Om noen forstår...
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" - Så langt det er mulig, skal vi spise middag samtidig. Enkelte dager er mer hektiske enn andre, og når vi ikke har mulighet til å spise middag sammen, blir kveldsmaten ekstra koselig.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien - Krypdyr er fysj og fy, hos mammaen iallefall!!! :) De får vi heller studere når vi er ute på tur.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" - Rydder sammen når det har gått for hardt for seg. Ellers må det ryddes før en begynner med noe nytt.
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur - Kommer egentlig an på uken som har vært. Når barna er i barnehagen, er det ofte mye turgåing der, og barna blir slitne. Vi er ute når forholdene ligger tilrette for det.
* osv. Jeg skjemmer bort datteren min på oppmerksomhet, og kommer nok til å gjøre det samme med fremtidige barn. Jeg er opptatt av at barna skal være trygge, og kunne uttrykke følelser. Det er aldri langt mellom "Gla i deg" her i huset. Vi har også rom for sinne og andre følelser, men de blir som regel behandlet på eget rom der hun kan avreagere...
Ellers så må man ta det som det kommer. Det er veldig lett å gjøre seg opp meninger før barna kommer, spesielt den at "mine barn skal ihverfall ikke..." Hadde den selv jeg, og jaggu måtte jeg spise i meg den kommentaren!!!
Hei, TøyDokkeAnna! Hva slags tanker har du????? Skal du bare stille spørsmål du da? :luring:
TøydokkeAnna
13-07-2004, 02:01
Hei, TøyDokkeAnna! Hva slags tanker har du????? Skal du bare stille spørsmål du da? :luring:
Jeg stiller spørsmål ! Og dere gir svarene :skratte:
Jeg ønsket å sette igang noen diskoser her vettu. Ikke bare om venting og venting. Det blir man jo en smule koko av. Viktig å tenke på annet også!
Men okej;
*julenisse, godis kun lørdag, steinerskolen, musikk-instrument, telt-turer, hytteturer, alle dyr velkommen til meg (ikke slange/tarantella), rommet er privat sone..og det var det?
Kvakk Kvakk
13-07-2004, 17:53
* religion-spm Vi har vår barnetro begge to, og prøver å føre den videre til :stores:
* dåp/ikke-dåp Marie er døpt og det blir eventuelle framtidige barn også
* kultur: med teater/musikk o.l Absolutt, foreløpig har teater blitt Gråtass og byfest i Kardemomme By, vi har spilt piano begge to og :bryn: har spilt i korps så hun må gjerne spille
* julenissen/ikke tro på julinissen Ingen av oss er vant til julenisse hjemmefra, så vi har ikke nisse på juleaften, men hun hører jo om nissen andre steder, så en liten tro på den kan vi nok ikke hindre
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer En blanding, noe må de erfare selv, men vi prøve så godt vi kan å videreføre våre retningslinjer og moral
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" De dagene :bryn: jobber på dagen spiser vi sammen, når han jobber etterniddag kveld spiser :stores: og jeg sammen, og han tar en skive når han kommer hjem. Når hun blir større, blir det nok annerledes
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien Ingen krypdyr i vårt hus, men vi har katt
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Foreløpig rydder vi mest og hun hjelper til målet er at hun skal rydde selv
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Kommer an på hva de har gjort i barnehagen i løpet av uka og hva slags vær det er
* osv. Her er det lørdagsgodt og feriegodt, hun er 3 år og bruker fremdeles smokk (bare i bil og om natta, da)
Tidl. bruker
14-07-2004, 09:51
* religion-spm Ingen av oss er opptatt av dette, så det blir nok ikke mye diskutert i heimen.
* dåp/ikke-dåp Barnet blir ikke døpt (hjelper ikke med eventuelt press fra slekta). Dette får h*n finne ut av selv når h*n blir voksen nok.
* kultur: med teater/musikk o.l Ja til alt. Har selv spilt i korps i mange år. Men her blir det ikkeno' press.
* julenissen/ikke tro på julinissen Har ikke vært vant til julenisse selv.
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer Her blir det nok strengt, ja. Har "oppdratt" småsøsken, så dette kan vi! :skratte:
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" Håper at det blir mest mulig middag sammen, da dette er et rolig samlende punkt i hverdagen. Etter jobb/skole og før alle fritidsaktivitetene tar overhånd.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien Vi har allerede hund og fisk, og utenfor er det edderkopper, snegler, pippiper, elg, rådyr ... og alle naboenes katter. Litt av hvert å ta med hjem, altså.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Rydding på rommet vil være et av kriteriene for å få utbetalt lommepenger. Penger sitter ikke løst i lommeboken i denne familien.
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Ut i skogen, opp på fjellet. Og til sjøen.
* osv. Lisingsmannen gleder seg til å lære bort masse nevenyttige ting, og jeg får ta meg av "lese og regne", så dette blir en superunge! :nikker: Viktigst blir det å vise at vi er glad i barnet selv om det blir satt noen grenser (nettopp derfor blir det satt noen grenser). Synes vi er veldig flinke til å vise kjærlighet for hverandre, Lisingsmannen og jeg, og håper dette vil smitte over på den lille. Håper barnet vil prøve seg på masse forskjellige fritidsaktiviteter og sport, selv om det betyr at mor og far også må engasjere seg i kjøring til og fra, kakebaking og loddsalg osv. Har selv verdens beste foreldre, og håper å videreføre noe av det de har gitt meg.
Lillehammer
14-07-2004, 10:05
* religion-spm: Vi er ikke-troende begge to og kommer ikke til å gjøre noe for å påvirke barna våre i noen retning.
* dåp/ikke-dåp: Ikke-dåp.
* kultur: med teater/musikk o.l: Vi er begge opptatt av litteratur så jeg håper å kunne videreformidle lesegleden til barna mine. Vi er glade i idrett/fysisk aktivitet/friluftsliv, og håper at barna blir glade i det de også. Ellers er vi nok ikke så veldig musikalske eller kulturelle. Og vi håper inderlig at ingen av barna våre ønsker å bli med i skolemusikken... :_plystre:
* julenissen/ikke tro på julinissen: De skal selvsagt få kunne tro på julenissen så lenge de bare vil!
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer: Vi ønsker ikke fri barneoppdragelse, men det er nok heller ingen av oss som er fryktelig strenge med mange lover og forbud. Jeg tror barna blir greie og respekterer andre hvis man er grei mot dem og respekterer dem også.
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten": Helst felles middager så sant det lar seg gjøre.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien: Vi har lyst til å anskaffe oss hund når barna er litt større. Jeg kunne tenkt meg katt også, men mannen min nekter... :mumle:
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt": Noe midt i mellom tenker jeg...
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur: Definitivt dra på turer i skog og mark! :nikker:
* religion-spm - Skal få lære om alt men ikke tvinges til å tro på noe.
* dåp/ikke-dåp - ikke dåp. Dette skal den få velge selv etter hvert.
* kultur: med teater/musikk o.l - kultur blir den nok utsatt for uansett men om vi kommer til å ta extra initiativ? Tja - hvorfor ikke?
* julenissen/ikke tro på julinissen - Jeg tror nok den kommer til å skjønne det etter hvert at julenissen bare er oppspinn ( når han ser pappaen sin i den dumme drakta hvert år :skratte: )
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer - ja men den slipper ikke unne grenseetting, veiledning og høflighetsoppdragelse. Det synes jeg ethvert barn skal ha.
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" - ingen pølser her i gården men heller ikke Gestapo - opplegg. Satser på middag hver dag men er det stresset dag, finnes det alltids ei panne, egg og brøskiver.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien - vi har allerede en katt og det tror jeg barnet kommer til å ha glede av. Må da naturligvis ha tillatelse til å ''adoptere'' andre dyr. Jeg elsker jo dyr så jeg er litt redd for at jeg kommer til å være litt myk på det området.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" - jeg rydder frem til barnet er gammelt nok til å gjøre det selv. Skal kunne ta ansvaret for sitt eget rom synes jeg.
* osv. - klart det. Viktig med bevegelse og lek. Jeg er ikke så flink til å gjøre det med min kjære men jeg tror at vi kommer til å være flinkere til det hvis det blir en liten tass :nikker:
* religion-spm
Selv er jeg litt sånn "noe/noen må jo ha skapt dette, men vet ikke hvem/hva" Vil gjerne at barna skal ha alternativ livssyn undervisning om dette er mulig, da har de selv et grunnlag for å ta egne valg når de blir store/voksne.
* dåp/ikke-dåp
Begge er døpt, så nestemann blir nok døpt den også (om det blir noe nestemann :kryss: )
Er ikke så veldig ivrig selv, men tar dem med på barneforestillinger, Kino, synger og spiller musikk hjemme.
hmmm, joda de skal vel få tro på julenissen en stund, til de avslører han selv.
Ingen fri oppdragelse her i gården. De skal lære seg normal folkeskikk, være høflige, takke for maten og slik, men skal få lov å være barn. De skal også lære seg empati, og å ta vare på andre.
Middag er det eneste måltidet der alle er hjemme samtidig, så den holderj eg på! Alle skal samles ved bordet minst en gang i løpet av dagen. I helgene blir det ofte flere samlede måltider, men hverfall frokost og enten middag eller lunsj. Litt avhengig av dagens opplegg.
Hva med en gylden middelvei? Vi har hatt hund, og mannen vil gjerne ha katt. Så lenge barna er med og tar del i stellet (vi voksne må ha ansvaret) skal de få lov å ha dyr. (Men ikke edderkopper og skorpioner og slik)
Låste dører liker jeg ikke! Men de skal få lov å holde noen lunde orden selv. Vask og skift på senger tar jeg mag av foreløpig. Når de blir større kan de ordne det selv.
Begge ungene går i Gårds- og naturbarnehage, og vi går en del tur i helgene selv. Tar med niste og spiser i det fri.
* osv.
tja, lørdagsgodt her også, og kanskje en gang imellom ellers også. Er ikke fanatiske. Men lørdagsgodt og "snop" ellers er gjerne gulrot /kålrabi staver og rømmedipp! Eller litt popcorn/chips. Ikke nødvendigvis sukkerøy/godterier.
Smokk/tutt; minstemann (3 i nov) har sin enda, i bilen i senga og ellers når han er lei seg/syk. Eldste (4 i mars) sluttet med sin like før jul2003 , var da 3 år og 9 mnd. Vi får se når lillemann slutter.
Prøver ellers å lære dem respekt for alle, uansett hudfarge, religion, funksjonhemming osv.
Tidl. bruker
14-07-2004, 10:41
* religion-spm - valgfritt
* dåp/ikke-dåp - ike dåp
* kultur: med teater/musikk o.l - ja!!
* julenissen/ikke tro på julinissen - så lenge det lar seg gjøre
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer - veiledning på veien
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" - samlede måltider til nogenlunde faste tider
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien - helst ikke krypdyr men dyr er en flott måte å lære seg litt ansvarsfølelse på. Når de er gamle nokk til ansvaret vell og merke.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" - rydd på rommet ditt! Hjelp til ellers, så blir det lommepenger
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur - turer så ofte som mulig.
* religion-spm Jeg er ikke troende, abraxasmannen litt mer åpen for at det kanskje kan finnes en gud. Ingen av oss kommer til å gi barnet en religiøs oppdragelse. Barnet skal selvfølgelig få lære om kristendommen (og alle andre religioner), og hvis barnet selv en dag lykkelig kommer og proklamerer at det er blitt en kristen (eller hindu, for den saks skyld), er det kjempefint, men det er ikke noe vi kommer til å gå inn for
* dåp/ikke-dåp Jeg er for navnefest, abraxasmannen er for dåp. En markering vil jeg ha uansett, og regner med at det da blir dåp, da jeg tror det betyr mer for abraxasmannen at det blir dåp, enn det betyr for meg at det ikke blir dåp...
* kultur: med teater/musikk o.l[/COLOR] Jeg er kjempeglad i bøker, musikk, film, teater etc, og denne gleden håper jeg å videreføre til barnet mitt. Tror vel ikke akkurat jeg kommer til å presse barnet inn på noen musikkskole etc, men hvis barnet selv ønsker dette, er det kjempefint
* julenissen/ikke tro på julinissen En julenisse hører med i jula, synes jeg. Barna skal få lov til tro på julenissen så lenge de selv vil
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer En gylden middelvei, tror jeg. Ønsker selvfølgelig at barnet skal bli selvstendig og kunne tenke selv, men det er nok nødvendig med noen retningslinjer fra heimen.
COLOR=DarkGreen]* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten"[/COLOR] Så sant det er mulig, vil jeg nok at familien skal spise middag sammen
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien Vi er dyrekjære, begge to, og ønsker å la barnet få oppleve gleden ved samvær med dyr, samt kjærlighet og respekt ovefor naturen. Hvis boforholdene tillater det, kommer vi garantert til å ha dyr.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Jeg rydder så lenge barnet er lite. Større barn kan ta ansvar for rommet sitt selv, og jeg tror ikke jeg får hjerteinfarkt hvis barnet ikke holder rommet sitt superryddig
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Definitivt ofte turer i skog og mark. Dette er noe av det vi gleder oss mest til, spesielt mannen min er ivrig etter å videreføre den gleden han har fått oppleve i naturen, og som hans far ga ham, videre til sitt eget barn (Men får vi en liten frimerkesamler som helst vil sitte inne, er det kjempefint, det også!)
Jeg begynner jo snart å bli kjent for mine ''rett frem'' meninger og er vant til å bli hudfletta fordi jeg tar opp litt såre temaer så jeg kaster meg like greit uti det: :grøss:
Jeg ser at det er mange som ikke kommer til å døpe og det gleder meg (personlig). Jeg har lenge lurt på hvordan omkretsene våre, familiært også - kommer til å ta det men vi står fast på vårt - vi skal ikke døpe.
Når jeg sier at jeg synes det er urettferdig å pråkke en religion på et barn når det ikke vet hva det er for noe engang, håper jeg at jeg ikke tråkker på så altfor mange tær. Jeg synes det er litt kjedelig å se et pittelite barn blir snakket til av prester og skylt med hellig vann mens det er så uvitende som det er.
Bakgrunnen for det jeg sier ligger nok i erfaringer som har visuellt og emosjonellt vist meg hva religion kan gjøre, uten å gå nærmere inn på det. Den andre bakgrunnen er min egen oppfatning av hva som er rettferdig og ikke rettferdig og hvor langt en skal gå med å bestemme over andres liv.
Til slutt vil jeg bare understreke at jeg respekterer fullt ut at andre døper sine barn og utøver sin religion. Det er ikke ulovlig og er alle manns rett så det er ikke min mening å legge meg oppi det hvis dere skjønner hva jeg mener.
Så det er mitt standpunkt
En vennlig hilsen til alle religiøse og ikke religiøse :snill:
Skrollan
14-07-2004, 10:52
Hm...
* religion-spm- Jeg er selv en kristen, og vil ta dem med der om de vil, mens Skrollanmannen er ikke troende, så han ønsker de skal få info om andre religioner også.
* dåp/ikke-dåp- Her blir det kirkedåp
* kultur: med teater/musikk o.l- Er glad i dette, så det blir nok noe her (synger selv i kor), liker teater osv
* julenissen/ikke tro på julinissen - Har ikke trodd på ham selv, men får nok onkel til å være nisse i starten
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer - Jeg syns grenser er viktig
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" - Helst middag samtidig - men den kan godt av og til være på Mac'ern :)
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien - Det er vel en del av barns nysgjerrighet... men jeg er ikke kjempeglad i større dyr..
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" - Får nok prøve å lære dem å rydde selv
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur - Absolutt turer! Jeg har også vært speider, og håper barna vil delta der også.
* osv. Leste Sparkys innlegg her, og er enig i at tro på seg selv er veldig viktig å gi barna. Uansett hvilke veivalg de gjør så vil jeg støtte dem (så lenge de ikke er noe galt, da!!)
Skrollan
14-07-2004, 10:55
Jeg begynner jo snart å bli kjent for mine ''rett frem'' meninger og er vant til å bli hudfletta fordi jeg tar opp litt såre temaer så jeg kaster meg like greit uti det: :grøss:
Jeg ser at det er mange som ikke kommer til å døpe og det gleder meg (personlig). Jeg har lenge lurt på hvordan omkretsene våre, familiært også - kommer til å ta det men vi står fast på vårt - vi skal ikke døpe.
Når jeg sier at jeg synes det er urettferdig å pråkke en religion på et barn når det ikke vet hva det er for noe engang, håper jeg at jeg ikke tråkker på så altfor mange tær. Jeg synes det er litt kjedelig å se et pittelite barn blir snakket til av prester og skylt med hellig vann mens det er så uvitende som det er.
Bakgrunnen for det jeg sier ligger nok i erfaringer som har visuellt og emosjonellt vist meg hva religion kan gjøre, uten å gå nærmere inn på det. Den andre bakgrunnen er min egen oppfatning av hva som er rettferdig og ikke rettferdig og hvor langt en skal gå med å bestemme over andres liv.
Til slutt vil jeg bare understreke at jeg respekterer fullt ut at andre døper sine barn og utøver sin religion. Det er ikke ulovlig og er alle manns rett så det er ikke min mening å legge meg oppi det hvis dere skjønner hva jeg mener.
Så det er mitt standpunkt
En vennlig hilsen til alle religiøse og ikke religiøse :snill:
Du tråkker ikke på mine tær, Nemix :) Dåpen er nok viktigst for oss som tror, og jeg har respekt for deg som velger å la være - da er dere mer ærlige mot dere selv og barnet :nikker:
:klemme:
Tusen takk Skrollan, det var et realt svar :lettet:
Føler at du har fått med meg hva jeg mente og vist forståelse :klemme:
I min familie ble det ikke tatt opp nådig da jeg og samboeren meldte oss ut av statskirka. Vi hadde jo lenge snakket om at det egentlig var bare tull å være medlem, og at ved å være medlem av et trossamfunn vi overhodet ikke delte livssyn med, bidro til å styrke statskirkas posisjon i landet. Jeg vet ikke hvor mange prosent nordmenn som er medlem (men mange nok til å kunne kalle det en statsreligion *urk*), men jeg tviler på at alle medlemmene er troende. Det er mange som tar standpunkt i religionsspørsmål, men langt de færreste som går til det skritt å melde seg ut. Hadde vært så deilig dersom alle ikke-troende meldte seg ut av kirka slik at vi kunne oppheve den kunstige bindingen mellom kirke og stat når medlemstallet reflekterer folks faktiske livssyn. Men det er min mening.
Familien min likte som sagt dårlig at vi meldte oss ut. Søsteren min følte seg personlig forurettet fordi hun hadde allerede sett meg ut som fadder til sitt første barn. Bryllups-maset fra mamma har også stilnet heldigvis. Når vi en gang får barn, tror jeg det blir tatt som en selvfølge at vi ikke kommer til å døpe nettop fordi folk rundt oss er klar over det standpunkte vi har tatt.
Jynx - ateist
Utrolig bra sagt.
Min personlig mening er at det å blande tradisjon og religion kan se litt skjevt ut. Vi døper barna våre pga. at det er tradisjon. Alle gjør det og da føler de fleste at de også må gjøre det. Noen er redde for å utsette barnet for evt. mobbing eller vanskeligheter i skolen hvis de ikke er døpt.
Julen er en tradisjon. Men har ikke den også direkte utspring fra religionen? Hvor mange av oss drar i kirken den 24. des? Jeg feirer at solen snur. Det er min baktanke med jul. Jeg pynter juletre i håp om at jeg ikke bryter mine prinsipper.
Konfirmasjon er blitt penger....for de fleste. Selvfølgelig vil et døpt barn ikke melde seg ut av kirken rett før konfirmasjonen selv om det ikke er troende. Det vil gå gjennom prosedyren i kirken og glede seg til konvoluttene og pakkene etterpå, selvfølgelig.
Det er nok svært få som virkelig gjør det av åndelige grunner og det er synd. Jepp....synes det er synd at vi ikke ser det virkelige antallet av de som er praktiserende religiøse fordi vi blander religion og tradisjon.
Men sånn er verden. Er alle glade og det ikke går utover noen eller skader noen ( bortsett fra prinsipper ) så er det greit. :nikker:
Tinkerling
14-07-2004, 19:13
I min familie ble det ikke tatt opp nådig da jeg og samboeren meldte oss ut av statskirka. Vi hadde jo lenge snakket om at det egentlig var bare tull å være medlem, og at ved å være medlem av et trossamfunn vi overhodet ikke delte livssyn med, bidro til å styrke statskirkas posisjon i landet. Jeg vet ikke hvor mange prosent nordmenn som er medlem (men mange nok til å kunne kalle det en statsreligion *urk*), men jeg tviler på at alle medlemmene er troende. Det er mange som tar standpunkt i religionsspørsmål, men langt de færreste som går til det skritt å melde seg ut. Hadde vært så deilig dersom alle ikke-troende meldte seg ut av kirka slik at vi kunne oppheve den kunstige bindingen mellom kirke og stat når medlemstallet reflekterer folks faktiske livssyn. Men det er min mening.
Familien min likte som sagt dårlig at vi meldte oss ut. Søsteren min følte seg personlig forurettet fordi hun hadde allerede sett meg ut som fadder til sitt første barn. Bryllups-maset fra mamma har også stilnet heldigvis. Når vi en gang får barn, tror jeg det blir tatt som en selvfølge at vi ikke kommer til å døpe nettop fordi folk rundt oss er klar over det standpunkte vi har tatt.
Jynx - ateistKristendomen er en av mange trosamfunn, og Norge er et kristent land enten man vill det eller ikke. Den norske kirke kalles en statskirke. Det vil si at den som institusjon er en del av den offentlige forvaltning. I Norges Grunnlov fra 1814 heter det at luthersk tro skal være statens offisielle religion. Kongen er Den norske kirkes formelle overhode. Den norske kirke er en folkekirke. Det betyr at alle som bor i landet, skal kunne finne sin plass i kirken. I sin virksomhet fungerer kirken en misjonerende bekjennelseskirke. Kirken ønsker å nå alle mennesker med Guds omsorg og frelsende kjærlighet. Dette skal kirken gjøre i ord og handling. Forkynnelsen av Guds ord går hånd i hånd med kjærlighetsgjerninger og et aktivt samfunnsengasjement.
Men det er klart, hver og en må jo selv bestemme hva man vil tro på og hvilket trosamfunn man ønsker å tilhøre. Jeg for min del har stor tro på Gud og jeg vet at han har min skjebne i sin hule hånd.
Livet er: Man blir født - dåp - konfirmasjon - vigsel - gravferd. That's it...
jeg beklager. Jeg skulle ønske jeg kunne holde kjeft men jeg klarer ikke. Dette blir litt for fanatisk for meg.
Kristendomen er en av mange trosamfunn, og Norge er et kristent land enten man vill det eller ikke. Den norske kirke kalles en statskirke. Det vil si at den som institusjon er en del av den offentlige forvaltning. I Norges Grunnlov fra 1814 heter det at luthersk tro skal være statens offisielle religion. Kongen er Den norske kirkes formelle overhode. Den norske kirke er en folkekirke. Det betyr at alle som bor i landet, skal kunne finne sin plass i kirken. I sin virksomhet fungerer kirken en misjonerende bekjennelseskirke. Kirken ønsker å nå alle mennesker med Guds omsorg og frelsende kjærlighet. Dette skal kirken gjøre i ord og handling. Forkynnelsen av Guds ord går hånd i hånd med kjærlighetsgjerninger og et aktivt samfunnsengasjement. - du legger frem fakta og kirkens forretningsplan og den ser bra og snill ut. All ære til det
Jeg for min del har stor tro på Gud og jeg vet at han har min skjebne i sin hule hånd. - Det må være utrolig lett og greit. Jeg synes det er feigt å legge skjebnen og skylden for alt som skjer i hendene på noe annet. Hvorfor ikke prøve å innse livets fakta og jobbe med å komme over de? Hvorfor er det så lett å si: Gud vil ditt og Gud vil datt? En får alltid tilgivelse av Gud...for alt! Høres litt for lettvint ut. For meg er filosofien følgende: jeg er svak hvis jeg må ha noe annet å tro på. Det er for meg tegn på at jeg trenger ''påfyll'' fordi jeg ikke tåler livets harde side.
Jeg ønsker deg alt det beste og håper du ikke tar deg nær av det jeg har skrevet men jeg måtte få ut min mening. Hvis du føler at jeg har fornærmet deg på noen vis, si gjerne ifra så skal jeg bøye meg i støvet og beklage på det dypeste.
Klem fra
Nemix
oj oj oj.... Her var det livåt, ja.
Jepp...dumme meg. Bare må åpne kjeften
Neste gang er det: :kneblet:
Jepp...dumme meg. Bare må åpne kjeften
Neste gang er det: :kneblet:
Nei, for all del! Man må jo få lov til å diskutere litt.
Akkurat dette er litt interessant også en gang i blandt. Jeg selv er usikker på om jeg er troende eller ikke. Jeg tror at det er menneskene som har laget alle de reglene der og alle meningene om ditt og datt. Jeg tror at hvis Gud finnes, så er han ikke så streng som det der. Han hadde nok godtatt folk som de er.
Men det første budet du har på lista er: ''Du skal ikke ha andre guder enn meg''. Iflg. 1. budet skal du egentlig ikke tolerere slikt som at en velger å tro på noe annet?NemixDet syns jeg var en merkelig konklusjon (dog ikke uvanlig?).
Essensen i den kristne tro er kjærlighet til alle, uansett tro, legning, meninger, rase osv. At mange kristne ikke klarer å gi denne kjærligheten gjør ikke religionen mindre dårlig. Selv Gud vil at vi skal sette nestekjærligheten høyere enn troen på ham.
Jeg er kristen, det må jeg innrømme, selv med faren for å bli satt i bås. Jeg er ikke så overbevist om at Gud og, la oss si Allah, er forskjellige guder jeg. Jeg tror at "Det ett eller annet der oppe" (Gud) er en kraft som har påvirket befolkningen på jorda på vidt forskjellige måter. Jeg tror ikke at det bare finnes en eneste sann måte å tro på. Men, nå er nok ikke jeg representativ for den norske kirke....
babaloono
14-07-2004, 20:36
* religion-spm Vi er ikke så veldig opptatte av religion fra før,og sambo snakker ikke mye om gud til sønnen sin på 7år,men vi lærer ham selvsagt hva som er rett og galt!
* dåp/ikke-dåp Jeg er fast bestemt på dåp siden vi alle hjemme er blitt døpt..
* kultur: med teater/musikk o.l Her går det på Trance og dance hele dagen. Vi elsker musikk,og vi kommer nok til å få en musikk-glad baby,det er jeg sikker på.
* julenissen/ikke tro på julinissen Ikke kom å si at nissen ikke finnes!! :)
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer Jeg synes at unger som får bestemme selv hva de skal gjøre,er mer frekke enn de som lærer av foreldrene. Det er min mening i hverfall!
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" Har lenge prøvd å få sambo til å slutte å kjøpe pølse på shell når han har guttungen her. Jeg synes det er mye mer koselig når man sitter alle sammen rundt et bord, og forteller hva man har gjort den dagen,og hva vi skal gjøre etterpå. Så det kommer vi til å gjøre!
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien Vi har hatt katt , den måtte vi kvitte oss med pga allergi. Hadde en ilder , den bet ALLE unntatt meg. Den måtte jeg avlive..:( Fiskene ,uff, sånt styr aldri mer!!! Men vi skal få oss en rottweiler eller Schæfer..,som skal passe på gull-ungene våre!
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Jeg har bestandig vært et rothue ,og sambo ble født med moppen i handa, så det blir vel han som ordner det! :) Han vasker huset annen hver dag! Så ikke kom å si at vi har kaniner nei... Her er det rent.
Men når barnet blir større , så er det dens ansvar å holde rommet ryddig. Husker min mamma da hun ryddet mitt rom- Jeg ble så sint... (Hemmelige saker)
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Vi drar gjerne på fjellturer , og er på badestranda i mange timer bare for at guttungen ska få plaske litt med båten sin... Vi er veldig glad i å dra på ferie overalt! Når bebisen er ca. 3-4 mnd, så tar vi den med til Thailand. Vi skal dit neste jul.... Så vi får håpe den kommer innen da!
* osv. Når det gjelder godteri og brus, så er det Lørdagen det blir på. Ellers feriegodt.
Men ei lita klubbe nå eller da spiller egentlig ingen stor rolle.
Vi er veldig flink å ha frukt i huset!
Når det gjelder smokk så er det vekk med den innen 2 år. Jeg hadde den til jeg var 5 år. Det kostet mamma 12000 og en forferdelig togbane pga overbitt!
Så det er jeg fast bestemt på! Håper den tar etter pappa`n der. Han brukte ikke smokk!
Tror dere jeg blir en god mor med mine regler? :flau:
Fiskene ,uff, sånt styr aldri mer!!! Men vi skal få oss en rottweiler eller Schæfer..,som skal passe på gull-ungene våre!No offence, babaloono, men erfaringen min er at hunder krever myyyyyye mer arbeid enn fisker :fnis: At det er mer selskap i en hund, det er en helt annen sak! :nikker:
...stor tro på Gud og jeg vet at han har min skjebne i sin hule hånd. ..
Jeg beklager, men jeg blir provosert.....hvis Gud har en mening med alt, og styrer vår skjebne, hvorfor tok han da fra meg min fullt friske gutt et dögn gammel?????
Jeg er hverken troende eller ateist, kanskje noe i retning av agnostiker ( ikke-vitende????) Ser på meg selv som ganske "open-minded", og har ikke noe imot kristne/fargede/handicappede eller andre minioriteter, men nå ble jeg litt
småsint :sinna: eller kanske lei meg er et bedre ord :lei_seg: . SORRY!!! (er egentlig ganske grei.....)
babaloono
14-07-2004, 22:02
No offence, babaloono, men erfaringen min er at hunder krever myyyyyye mer arbeid enn fisker :fnis: At det er mer selskap i en hund, det er en helt annen sak! :nikker:
Det var ikke det at det var sånn styr...,men de døde jo den ene etter den andre....
Den ene spiste opp all maten,så når vi skulle gi de andre mat,spiste den første opp det og.... Da sprakk den!
De andre sovnet bare... Og det vannet stinket jo... Skiftet jo flere ganger i uken. Hadde i sånn blå dråper,men hjalp det? Å neida...
Jeg elsker å gå turer... Spesielt med barnevogn...hehe.... da blir det jo artig å dra med hunden også....
Men må vel bli gravid først!!! :spermie: !!
Dessuten kan man ikke kose med fiskene...
Det syns jeg var en merkelig konklusjon (dog ikke uvanlig?).
Essensen i den kristne tro er kjærlighet til alle, uansett tro, legning, meninger, rase osv. At mange kristne ikke klarer å gi denne kjærligheten gjør ikke religionen mindre dårlig. Selv Gud vil at vi skal sette nestekjærligheten høyere enn troen på ham.
Jeg er kristen, det må jeg innrømme, selv med faren for å bli satt i bås. Jeg er ikke så overbevist om at Gud og, la oss si Allah, er forskjellige guder jeg. Jeg tror at "Det ett eller annet der oppe" (Gud) er en kraft som har påvirket befolkningen på jorda på vidt forskjellige måter. Jeg tror ikke at det bare finnes en eneste sann måte å tro på. Men, nå er nok ikke jeg representativ for den norske kirke....
Hehe, jeg ventet meg nok en reaksjon på denne. :nikker:
Poenget med en diskusjon noen ganger er å sette ting på spissen for at det skal bli mulig å få frem en generell konklusjon, synes jeg. Er helt enig i at utsagnet mitt er litt ''på siden'' men jeg ville nok ikke karakterisert det som en konklusjon men mer som et spørsmål.
Jeg er litt nysgjerrig på hva stillingen til det første budet er hos de kristne? Kan den i de mest ekstreme tilfeller bety at den som er kristen og praktiserer de ti bud, ikke kan/burde gifte seg med en f.eks. buddhist?
Jeg skal ikke påstå at jeg kan mye om religion men etter å ha reflektert over budene, lest Bibelen og vært på div. messer, kom jeg frem til det som er min essens i at jeg er blitt ikke-troende: jeg vil ikke at ''noe'' skal bestemme over mitt liv og det som kommer til å skje. Jeg vil ikke at ''det'' skal bestemme over skjebnen til de jeg er glad i heller. Så jeg reverserer spørsmålet og stiller det tilbake: Hva er vi mennesker med ''noe'' som ''har vårt liv og skjebne i sin hule hånd''? Jeg synes det er trist at jeg ikke kan bestemme over mitt liv. Jeg velger å gjøre det selv og vite at det er mitt verk, på godt og vondt. Først da føler jeg meg hel . :nikker:
Til slutt: hvis det er noe større enn oss her i verden og det er så godt som mesteparten av de 10 budene så er jeg enig i at verden hadde vært mye bedre å leve i : hvis ALLE hadde fulgt de 10 budene i punkt og prikke! Men det finnes flere bevis på at det er flere som bryter de, enn at det finnes noen som helst form for Gud. Så ...hva er vitsen? Å ha noe å skylde på? Trøste seg med og tro på - fordi en ikke tør slippe den tanken/frykten og være seg selv? For det er frykten som ofte er grunnen til at de fleste ikke tør gi slipp på religionen. Rett meg hvis jeg tar fullstendig feil.
Sånn......nok filosofi fra meg. :gal2: Hehe...jeg gnager snart hull i hodene på folk.
Vi er ike uenige, vi har bare forskjellige synspunkter og det synes jeg bare er morsomt og bra :treff: :grouphug:
Tinkerling
15-07-2004, 11:44
Jeg beklager, men jeg blir provosert.....hvis Gud har en mening med alt, og styrer vår skjebne, hvorfor tok han da fra meg min fullt friske gutt et dögn gammel?????
Jeg er hverken troende eller ateist, kanskje noe i retning av agnostiker ( ikke-vitende????) Ser på meg selv som ganske "open-minded", og har ikke noe imot kristne/fargede/handicappede eller andre minioriteter, men nå ble jeg litt
småsint :sinna: eller kanske lei meg er et bedre ord :lei_seg: . SORRY!!! (er egentlig ganske grei.....)Hei bloom
Når et lite barn dør, gjør det inntrykk. Det gjør inntrykk enten man står nært barnet som døde eller ikke. Det første jeg vil si til deg som har mistet ditt barn er at du må ikke klandre deg selv. Ikke la hjelpeløshet, frustrasjon, sorg, skyld og sinne ta overhånd. Det å miste sitt barn, er kanskje den største tragedien som kan ramme foreldre, og jeg føler med deg. Men selv om man har mistet et barn så må livet gå videre. Man må glede seg over det man har, samtidig som man ikke skal glemme.
Sorg er den pris vi må betale for vårt engasjement. Det finnes ingen lettvint måte å gå utenom sorgen på hvis man først har brydd seg om et annet menneske. Derfor håper jeg at du har en god familie og gode venner som du kan snakke med og dele sorgen med, det er viktig. Sorg tar tid, men tiden leger alle sår, det vi sitter igjen med er arret.
Jeg ønsker deg lykke til videre. :-)
småsint :sinna: eller kanske lei meg er et bedre ord :lei_seg: . SORRY!!! (er egentlig ganske grei.....)
Beklager sorgen din ... :comfort: :lei_seg: Men ble fryktelig nysgjerrig ... Hvordan kan et friskt barn dø ?? Hva skjedde ?? Du trenger ikke svare om du ikke vil .... :klemme:
Poenget med en diskusjon noen ganger er å sette ting på spissen for at det skal bli mulig å få frem en generell konklusjon, synes jeg. Er helt enig i at utsagnet mitt er litt ''på siden'' men jeg ville nok ikke karakterisert det som en konklusjon men mer som et spørsmål.
Jeg er litt nysgjerrig på hva stillingen til det første budet er hos de kristne? Kan den i de mest ekstreme tilfeller bety at den som er kristen og praktiserer de ti bud, ikke kan/burde gifte seg med en f.eks. buddhist?
Jeg skal ikke påstå at jeg kan mye om religion men etter å ha reflektert over budene, lest Bibelen og vært på div. messer, kom jeg frem til det som er min essens i at jeg er blitt ikke-troende: jeg vil ikke at ''noe'' skal bestemme over mitt liv og det som kommer til å skje. Jeg vil ikke at ''det'' skal bestemme over skjebnen til de jeg er glad i heller. Så jeg reverserer spørsmålet og stiller det tilbake: Hva er vi mennesker med ''noe'' som ''har vårt liv og skjebne i sin hule hånd''? Jeg synes det er trist at jeg ikke kan bestemme over mitt liv. Jeg velger å gjøre det selv og vite at det er mitt verk, på godt og vondt. Først da føler jeg meg hel . :nikker:
Til slutt: hvis det er noe større enn oss her i verden og det er så godt som mesteparten av de 10 budene så er jeg enig i at verden hadde vært mye bedre å leve i : hvis ALLE hadde fulgt de 10 budene i punkt og prikke! Men det finnes flere bevis på at det er flere som bryter de, enn at det finnes noen som helst form for Gud. Så ...hva er vitsen? Å ha noe å skylde på? Trøste seg med og tro på - fordi en ikke tør slippe den tanken/frykten og være seg selv? For det er frykten som ofte er grunnen til at de fleste ikke tør gi slipp på religionen. Rett meg hvis jeg tar fullstendig feil.
Sånn......nok filosofi fra meg. :gal2: Hehe...jeg gnager snart hull i hodene på folk.
Vi er ike uenige, vi har bare forskjellige synspunkter og det synes jeg bare er morsomt og bra :treff: :grouphug:Var det meg du svarte nå eller? Ja, for ingenting av det du kommenterte står i mitt innlegg i alle fall. :hehehe:
Gud styrer ikke vår skjebne. Mennesket har faktisk fått fri vilje....slå den! Hvorfor noen tror at Gud har bestemt skjebenen til alle sammen forstår ikke jeg, for da hadde vi jo bare trengt å la det rulle og gå. For et kjedelig liv det hadde blitt!
Vitsen med de 10 budene? Ja, hva hadde verden vært uten? Det er en veiledning. "Hva bør jeg gjøre for å være et godt menneske?" jo, les de ti bud og du får svar. Siden mennesket har fri vilje er det opp til hver enkelt å følge budene. Vitsen er altså å forsøke å gjøre deg til et godt menneske.
"Trøste seg med og tro på - fordi en ikke tør slippe den tanken/frykten og være seg selv? For det er frykten som ofte er grunnen til at de fleste ikke tør gi slipp på religionen." Kunne faktisk blitt fornærmet av et slikt utsagn, men jeg velger å ta det som uvitenhet. Tør ikke jeg være meg selv? Og hva i all verden er det vi har å frykte????? Helvete? Selv den norske kirke tror ikke lenger på helvete som noe mer enn antikk skremselspropaganda.
Ingen har særlig mye å frykte fra Gud, men å følge religiøse ledere blindt, DET er farlig det. Dessverre er det den fellene mange mennesker går i. Jeg følger heller hjertet enn en geistelig, og det kan jeg, for jeg har fri vilje! :nikker:
Var det noe mer, Nemix?
Tinkerling
15-07-2004, 12:20
Vi er ike uenige, vi har bare forskjellige synspunkter og det synes jeg bare er morsomt og bra :treff: :grouphug:
Det du bryter det ned til her er deg selv. Jeg ønsker ikke å kalle deg en egoist, men verden er mer en deg. De beslutninger du tar har betydning for deg, dine barn og din familie. Hvis man vil sin familie godt er det greit å ha visse retningslinjer. De 10 bud er 10 gode retningslinjer. Å si at ingen andre følger dem så hvorfor må jeg er å være på feil spor. Hvorfor må man skylde på noe / noen hele tiden? Enkelte ting blir bare slik det blir, om det er din feil eller Gud sin feil spiller i mange tilfeller ingen rolle. Har man mistet godkoppen sin i gulvet og den knuste så lar man det være med det. Det nytter lite å gå løs på sin mann fordi det var han som satte koppen der den sto. Ei er det noe å skryte av heller til tross for at det er ditt verk.
Det er mange som vender seg til Gud i forbindelse med sykdom og / eller aldersdom. Da er plutselig Gud god å ha, en man innerst inne vet er der, en som forstår deg og gir deg trøst når du trenger det. Hvorfor ikke la Gud være en del av hele livet ditt. Følger du bare noen av budene så er vi på rett vei. Da snakker jeg ikke bare om deg, Nemix, men jeg snakker om hele menneskeheten. Skal vi mennesker overleve så må vi være sammen om det. Slik trygger vi vår framtid, og slik trygger vi våre barns framtid. Vi ønsker jo våre barn en trygg og god framtid, gjør vi ikke?
Takk for meg.
Var det meg du svarte nå eller? Ja, for ingenting av det du kommenterte står i mitt innlegg i alle fall. :hehehe:
Gud styrer ikke vår skjebne. Mennesket har faktisk fått fri vilje....slå den! Hvorfor noen tror at Gud har bestemt skjebenen til alle sammen forstår ikke jeg, for da hadde vi jo bare trengt å la det rulle og gå. For et kjedelig liv det hadde blitt!
Vitsen med de 10 budene? Ja, hva hadde verden vært uten? Det er en veiledning. "Hva bør jeg gjøre for å være et godt menneske?" jo, les de ti bud og du får svar. Siden mennesket har fri vilje er det opp til hver enkelt å følge budene. Vitsen er altså å forsøke å gjøre deg til et godt menneske.
"Trøste seg med og tro på - fordi en ikke tør slippe den tanken/frykten og være seg selv? For det er frykten som ofte er grunnen til at de fleste ikke tør gi slipp på religionen." Kunne faktisk blitt fornærmet av et slikt utsagn, men jeg velger å ta det som uvitenhet. Tør ikke jeg være meg selv? Og hva i all verden er det vi har å frykte????? Helvete? Selv den norske kirke tror ikke lenger på helvete som noe mer enn antikk skremselspropaganda.
Ingen har særlig mye å frykte fra Gud, men å følge religiøse ledere blindt, DET er farlig det. Dessverre er det den fellene mange mennesker går i. Jeg følger heller hjertet enn en geistelig, og det kan jeg, for jeg har fri vilje! :nikker:
Var det noe mer, Nemix?
Heisann!
Jo, første delen av mitt svar er litt til deg og resten bare ting som raaaste ut av seg selv. Jeg har en følelse av at vi i utgangspunktet er enige men ser på det på litt forkjellige måter. Ikke ta det jeg skriver altfot bokstavelig for er det noe jeg ikke vil gi inntrykk av er fanatisme.
De 10 budene, som jeg sa tidligere gjenspeiler det positive i religionen og som sagt: all ære til det. Veldig bra - og som jeg understrekte: verden hadde vært et herlig sted å bo på hvis flere hadde forsøkt å følge de. De trenger ikke gjenspeile noe religiøst men rett og slett den gode moralen.
Så, det var egentlig ikke noe mer fra meg sånt sett. Jeg bare babler i vei i et tema som engasjerer meg og som jeg synes er fascinerende. Det er jo det største fenomenet i verden jo :nikker:
Ikke ta det jeg skriver altfot bokstavelig for er det noe jeg ikke vil gi inntrykk av er fanatisme. :knegg: Jeg tar deg ikke så bokstavelig, men diskusjonen blir jo morsomere hvis jeg i alle fall later som om du er litt fanatisk.
Det du bryter det ned til her er deg selv. Jeg ønsker ikke å kalle deg en egoist, men verden er mer en deg. De beslutninger du tar har betydning for deg, dine barn og din familie. Hvis man vil sin familie godt er det greit å ha visse retningslinjer. - Beklager hvis jeg misforstår tonefallet ditt men høres du ikke litt belærende ut nå? Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er den eneste her i verden. Som jeg skrev i mitt første innlegg, har jeg gjennom 3 år dett det verste mennesker gjør mot hverandre og den største av grunnene til det var religion. Jeg har lært meg litt av hvert om egoisme og bestemt meg for at jeg IKKE skal være egoist. Grunnen til at jeg tar meg selv som eksempel i mine innlegg er at jeg ikke ønsker å gagne noen andre med hva JEG mener. Jeg vil stå for det jeg sier og mine meninger skal ikke trenge å gå utover noen andre fordi jeg har enormt behov til å forklare noe.
De 10 bud er 10 gode retningslinjer. Å si at ingen andre følger dem så hvorfor må jeg er å være på feil spor. - Les innlegget mitt igjen. Jeg sier ikke at INGEN følger alle de 10 budene men at det er svært mange. Jeg mener heller ikke at du re på feil spor. Det er bare du som vet og kan bestemme.
Hvorfor må man skylde på noe / noen hele tiden? Enkelte ting blir bare slik det blir, om det er din feil eller Gud sin feil spiller i mange tilfeller ingen rolle. Har man mistet godkoppen sin i gulvet og den knuste så lar man det være med det. Det nytter lite å gå løs på sin mann fordi det var han som satte koppen der den sto. Ei er det noe å skryte av heller til tross for at det er ditt verk. - helt enig!
Det er mange som vender seg til Gud i forbindelse med sykdom og / eller aldersdom. Da er plutselig Gud god å ha, en man innerst inne vet er der, en som forstår deg og gir deg trøst når du trenger det. Hvorfor ikke la Gud være en del av hele livet ditt. - Nei, jeg skjønner heler ikke hvorfor de vender til Gud - egoisme kanskje? Det at de blir frelst? Mulig det også og jeg skjønner at du ser på det som urettferdig at en plutselig bruker Gud når en har det tungt. Skal du tro på noe, tro på det hele veien
Følger du bare noen av budene så er vi på rett vei. Da snakker jeg ikke bare om deg, Nemix, men jeg snakker om hele menneskeheten. Skal vi mennesker overleve så må vi være sammen om det. Slik trygger vi vår framtid, og slik trygger vi våre barns framtid. Vi ønsker jo våre barn en trygg og god framtid, gjør vi ikke? - Helt enig men de fleste av de 10 budene gjenspeiler det et menneske burde gjøre uansett. En trenger ikke religion for å skjønne at det ikke er fint å lyve, stjele, drepe osv.... En helt vanlig oppdragelse i moral, menneskelighet, høflighet osv... kommer vi veldig langt med
Takk for meg
:knegg: Jeg tar deg ikke så bokstavelig, men diskusjonen blir jo morsomere hvis jeg i alle fall later som om du er litt fanatisk.
:erte: *erte* *erte*
Tinkerling
15-07-2004, 14:34
Det du bryter det ned til her er deg selv. Jeg ønsker ikke å kalle deg en egoist, men verden er mer en deg. De beslutninger du tar har betydning for deg, dine barn og din familie. Hvis man vil sin familie godt er det greit å ha visse retningslinjer. - Beklager hvis jeg misforstår tonefallet ditt men høres du ikke litt belærende ut nå? Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er den eneste her i verden. Som jeg skrev i mitt første innlegg, har jeg gjennom 3 år dett det verste mennesker gjør mot hverandre og den største av grunnene til det var religion. Jeg har lært meg litt av hvert om egoisme og bestemt meg for at jeg IKKE skal være egoist. Grunnen til at jeg tar meg selv som eksempel i mine innlegg er at jeg ikke ønsker å gagne noen andre med hva JEG mener. Jeg vil stå for det jeg sier og mine meninger skal ikke trenge å gå utover noen andre fordi jeg har enormt behov til å forklare noe.
De 10 bud er 10 gode retningslinjer. Å si at ingen andre følger dem så hvorfor må jeg er å være på feil spor. - Les innlegget mitt igjen. Jeg sier ikke at INGEN følger alle de 10 budene men at det er svært mange. Jeg mener heller ikke at du re på feil spor. Det er bare du som vet og kan bestemme.
Hvorfor må man skylde på noe / noen hele tiden? Enkelte ting blir bare slik det blir, om det er din feil eller Gud sin feil spiller i mange tilfeller ingen rolle. Har man mistet godkoppen sin i gulvet og den knuste så lar man det være med det. Det nytter lite å gå løs på sin mann fordi det var han som satte koppen der den sto. Ei er det noe å skryte av heller til tross for at det er ditt verk. - helt enig!
Det er mange som vender seg til Gud i forbindelse med sykdom og / eller aldersdom. Da er plutselig Gud god å ha, en man innerst inne vet er der, en som forstår deg og gir deg trøst når du trenger det. Hvorfor ikke la Gud være en del av hele livet ditt. - Nei, jeg skjønner heler ikke hvorfor de vender til Gud - egoisme kanskje? Det at de blir frelst? Mulig det også og jeg skjønner at du ser på det som urettferdig at en plutselig bruker Gud når en har det tungt. Skal du tro på noe, tro på det hele veien
Følger du bare noen av budene så er vi på rett vei. Da snakker jeg ikke bare om deg, Nemix, men jeg snakker om hele menneskeheten. Skal vi mennesker overleve så må vi være sammen om det. Slik trygger vi vår framtid, og slik trygger vi våre barns framtid. Vi ønsker jo våre barn en trygg og god framtid, gjør vi ikke? - Helt enig men de fleste av de 10 budene gjenspeiler det et menneske burde gjøre uansett. En trenger ikke religion for å skjønne at det ikke er fint å lyve, stjele, drepe osv.... En helt vanlig oppdragelse i moral, menneskelighet, høflighet osv... kommer vi veldig langt med
Takk for meg
Vi har stor sett et likt syn på det vi har skrevet tidligere, men visste du at det man i dag kaller vanlig oppdragelse i moral, menneskelighet, høflighet og andre uskrevne normer ( folkeskikk ) har sin rot i kristendommen. Hvis det ikke hadde vært noen form for relgion som, gjennom flere tusen år har formet oss, hadde vi fortsatt gått rundt med køller og stjelt alt vi kom over, for ingen visste at det er galt.
Beklager sorgen din ... :comfort: :lei_seg: Men ble fryktelig nysgjerrig ... Hvordan kan et friskt barn dø ?? Hva skjedde ?? Du trenger ikke svare om du ikke vil .... :klemme:
Har sendt deg en PM :rørt:
Livet er: Man blir født - dåp - konfirmasjon - vigsel - gravferd. That's it...
:hehehe: Å, nei du! Livet er så mye mer!
Har sendt deg en PM :rørt:
Får ikke vi vite?
Jeg vil også gjerne høre historien din, hvis jeg får lov... :snill:
:hehehe: Å, nei du! Livet er så mye mer!
:nikker: :nikker: :nikker: :nikker: :nikker: :nikker:
Det finnes ikke noe værre enn store barn med smukk
Jeg håper virkelig ikke at det er det værste som kan skje.... :blunke:
Men, alvorlig talt, jeg skjønner ikke hva som er så galt med den smokken, jeg.. Hvis man koser seg med det, så er det vel greit. Syns ikke man skal stresse barna så fælt med det... Iallefall trappe ned til hjemme, kvelden, soving, syk osv, og ikke bare si : Nå er du to år så nå får du aldri mer smokk.... Blir helt galt for meg. Så lenge barnet er harmonisk og lykkelig spiller det liten rolle om h*n ser litt dum ut fordi h*n er to og et halvt år og bruker smokk...
Vi har stor sett et likt syn på det vi har skrevet tidligere, men visste du at det man i dag kaller vanlig oppdragelse i moral, menneskelighet, høflighet og andre uskrevne normer ( folkeskikk ) har sin rot i kristendommen. Hvis det ikke hadde vært noen form for relgion som, gjennom flere tusen år har formet oss, hadde vi fortsatt gått rundt med køller og stjelt alt vi kom over, for ingen visste at det er galt.
Tinkerling, nå synes jeg at du skal ta det litt med ro her. ''Visste du at......'' oppførselen din begynner å gå over alle skaft snart. Og du må ikke våge å komme her og påstå at religionen har skapt det gode i et menenske for det tror jeg et menneske med sin menneskelige egenskap kalt følelser - klarer helt fint selv. Og tro det eller ei så er jeg ganske overbevist om at vi hadde klart oss helt fint uten retningslinjer fra en illusjon. Jeg har følelsen av at en må lete lenge etter utrykk som ''jeg tror'' eller ''jeg mener'' i dine innleggg og dette synes jeg du skal passe deg litt for. Hørt om ordet ''ydmykhet'' i en diskusjon? Husk at Janteloven fortsatt er ganske sterk i dette samfunnet så jeg kan ta med et par ''bud'' fra denne loven
Du skal ikke tro, at du kan lære os noget.
Du skal ikke tro, at du ved mere end os.
Sånn, nå skal jeg ikke skrive mer for denne gangen for nå er jeg så ''pissed'' (beklager ordbruken) at jeg legger tastaturet i fryseren til avkjøling! :furie:
( at det går an å la noe sånt provosere meg! Jeg lærer aldri! )
Hø hø, sånn går det når man ikke leser hele diskusjonen... Dermed legger jeg inn innlegg før jeg ser at denne tråden har jo tatt en helt annen retning.... Bare sånn at folk ikke tror jeg syns religionsdebatt og smokkedebatt er to sider av samme sak... :skratte:
Tidl. bruker
16-07-2004, 09:24
Tinkerling, nå synes jeg at du skal ta det litt med ro her. ''Visste du at......'' oppførselen din begynner å gå over alle skaft snart. Og du må ikke våge å komme her og påstå at religionen har skapt det gode i et menenske for det tror jeg et menneske med sin menneskelige egenskap kalt følelser - klarer helt fint selv. Og tro det eller ei så er jeg ganske overbevist om at vi hadde klart oss helt fint uten retningslinjer fra en illusjon. Jeg har følelsen av at en må lete lenge etter utrykk som ''jeg tror'' eller ''jeg mener'' i dine innleggg og dette synes jeg du skal passe deg litt for. Hørt om ordet ''ydmykhet'' i en diskusjon? Husk at Janteloven fortsatt er ganske sterk i dette samfunnet så jeg kan ta med et par ''bud'' fra denne loven
Sånn, nå skal jeg ikke skrive mer for denne gangen for nå er jeg så ''pissed'' (beklager ordbruken) at jeg legger tastaturet i fryseren til avkjøling! :furie:
( at det går an å la noe sånt provosere meg! Jeg lærer aldri! )
Mulig jeg misforstår deg, Nemix, men hvorfor bruker du Janteloven mot Tinkerling? Jeg syns ikke hun var spesielt påståelig, og uansett så trodde jeg at Janteloven var noe alle var enige om ikke er så bra. Kanskje du kan lære noe? Kanskje noen vet mer enn deg?
Nå er ikke jeg kanskje så dreven på kristendommen som Tinkerling, men jeg er enig i mye av det hun skriver. Jeg har min barnetro, og føler at den gjør meg sterk. Jeg er ikke av dem som leser mye i Bibelen eller går mye i kirken, men barna mine skal døpes, og jeg håper å kunne gi dem den samme barnetroen som jeg har hatt hele mitt liv.
Men det som Tinkerling skriver er jo riktig, at mange av de tingene vi oppfatter som normal folkeskikk i dag er basert på kristendommen. Kristendommen er en viktig del av vår historie og fortid, og har vært med på å danne grunnlaget for vår kultur. Hvorfor skal man bare avfeie det?
I dag feirer de fleste i landet vårt jul, som er en kristen høytid. Svært mange døper barna sine, og av de som ikke døper er det mange som velger navnefest, som jo egentlig er en tilnærmet kopiering av den kristne dåpen, bare at man har tatt vekk alt det kristelige. Alle slike ting har jo sitt opphav i kristendommen.
Grunnloven er basert på kristendommen, likeså er det kristen formålsparagraf i skoler og barnehager. Man kan ikke benekte at kristendommen har vært en enorm påvirkning på vår kultur, og har bidratt sterkt til det samfunnet vi har i dag.
Jeg forstår ikke hvorfor du blir så provosert.
Tidl. bruker
16-07-2004, 09:36
Inlegget ditt provoserer meg ganske kraftig fordi jeg mener du blir forkynnende i din formidling av meningene dine. Det er helt greit for meg at du og omså hele verden er kristne (eller hva som helst slags annen religion), men da forventer jeg å få samme aksept tilbake for MIN overbevisning.
Jeg er meg på godt og vondt, jeg trenger ingen tro for å finne meningen med livet. Mitt liv synes jeg er svært meningsfylt selv uten en religiøs overbevisning, at du som kristen skal kunne tillate deg å si at mitt liv er uten mening fordi jeg ikke tror på noen gud er utrolig arrogant! Selv om jeg skulle miste troen på meg selv, så finner ikke jeg styrke i gud eller lignende, men i mine nærmeste og i vitenskapen.
Kristendommen har ikke enerett på gode leveregler. De aller fleste av oss har en sterk moral og vet forskjellen på rett og galt, og kan både ta vare på barna våre og være ellers både snille og trofaste medborgere. Jeg er sikker på at det finnes kristne mobbere så vel som ikke-kristne, og hvor mange forbrytelser begås i religionens navn uansett? Å være kristen er ikke ensbetydende med å være et godt menneske, og det å ikke være kristen er heller ikke en begrensning for å leve et anstendig liv.
For min del føler jeg en mye større trygghet i vissheten om at en selv er ansvarlig for seg selv og sine, og at livet er hva man gjør det til. Jeg forventer ikke at noen andre på mirakuløs måte skal fikse ting for meg. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan føle trygghet i å være en av guds små marionetter uten kontroll over egen skjebne... For å sette det litt på spissen.
Jynx - mer ateist enn noen sinne
Hei Jynx.
Når du erklærer deg som ateist, så sier du jo at du IKKE tror. Hvordan kan du samtidig forlange aksept for din tro?
Hvis alle hadde fulgt de kristne levereglene, så hadde vi hatt et godt samfunn. Det er jeg sikker på. Selvsagt har du rett i at kristendommen ikke er den eneste religionen som inneholder mye godhet og gode leveregler. Men ett eller annet er det nå med tro, som gjør at mennesker klarer å endre livet sitt. Det er mange mennesker som har opplevd vonde ting, kanskje vært alkoholikere, narkomane, kriminelle, eller hva det måtte være, og det som blir redningen for dem er troen. Det er troen som gir dem styrke til å slutte sin destruktive livsførsel. Det å ha tro på at det er noe større enn seg selv gjør at man må ta hensyn som går ut over seg selv.
Selvsagt kan også ateister ha god livsførsel og være gode mennesker, men snu og vend så mye du vil på det, den oppdragelsen du har fått er helt sikkert basert på kristne verdier og tradisjon, selv om kanskje aktiv tro ikke var en del av det. Du skriver selv at du er døpt og konfirmert, da gjetter jeg på at dine foreldre har vektlagt kristne verdier og etikk i oppdragelsen av deg. Og det har gjort deg til det mennesket du er i dag. Så selv om du mener at du ikke tror, så er du jo et produkt av den kulturen og det samfunnet du er vokst opp i.
Jeg er ikke veldig aktivt troende, men jeg vet at jeg tror på "noe". Gud har utstyrt oss med egen fri vilje også, vi kan til og med velge å vende oss bort i fra Gud. Dermed blir vi jo langt i fra noen viljeløse marionetter. Men jeg syns det er trygt å vite at det er noen som passer litt på meg. Jeg har alltid følt at det er noen som holder en hånd over meg, og hjelper meg når jeg virkelig trenger det. Jeg kunne skrevet mye om det, har hatt noen opplevelser som virkelig har styrket min tro på det.
Nei vet dere hva...nå gir jeg helt opp.
Når noen ikke lengre orker å virkelig lese det som står i innleggene og prøve å forstå meningen så orker jeg heller ikke skrive.
Nei, jeg benekter ingen ting.
Nei, jeg vet ikke alt.
Jeg har aldri påstått noe, jeg bare mente/følte/erfarte/misforsto?
Og jeg nekter å diskutere med _____ mennesker.
Plutselig er hele livet mitt basert på kristendommen. Så fint.
Hø hø, sånn går det når man ikke leser hele diskusjonen... Dermed legger jeg inn innlegg før jeg ser at denne tråden har jo tatt en helt annen retning.... Bare sånn at folk ikke tror jeg syns religionsdebatt og smokkedebatt er to sider av samme sak... :skratte:Her er det åpent for smokkediskusjoner også! :nikker: Smokk og Gud i en salig blanding!
Jeg er forresten enig med deg, Måne......
Når noen ikke lengre orker å virkelig lese det som står i innleggene og prøve å forstå meningen så orker jeg heller ikke skrive.
Nei, jeg vet ikke alt.
Og jeg nekter å diskutere med _____ mennesker.
Plutselig er hele livet mitt basert på kristendommen. Så fint.Jeg orker ikke ta denne diskusjonen.
Ville bare si at jeg er helt helt enig med deg, Nemi :klemme:
(kunne ikke grønnprikke deg enda, for det er for kort tid siden jeg var enig med deg forrige gang...:nikker:
Her er det åpent for smokkediskusjoner også! :nikker: Smokk og Gud i en salig blanding!
Jeg er forresten enig med deg, Måne......
Det er godt å høre. Jeg syns liksom det er en utrolig liten ting å tenke på i den enorme oppgaven det er å oppdra et barn. "ja, nå har jeg ansvaret for hele livet til et menneske, så derfor er jeg veldig opptatt av at h*n ikke skal bruke smukk etter den og den datoen"
Nei, det blir helt galt for meg. Bagateller....
Tidl. bruker
16-07-2004, 09:51
Nei, jeg vet ikke alt.
Og jeg nekter å diskutere med ______ mennesker.
Plutselig er hele livet mitt basert på kristendommen. Så fint.Var det til meg?
Jeg forsto bare ikke hvorfor du brukte Janteloven i din argumentasjon. (...) Jeg er da ikke noe dårligere menneske enn deg bare fordi jeg har min barnetro?
Og samfunnet vårt, og derigjennom vår oppdragelse, skolegang og stort sett det meste ER basert på kristendommen.
* religion-spm Det er ingen hos oss som føler oss tiltrukket av noen religion. Jeg har imidlertid til dels forståelse for at folk over hele verden tror på både det ene og det andre.
* dåp/ikke-dåp Er selv ikke kofirmert, og vi døper ikke.
* kultur: med teater/musikk o.l Jupp - begge deler. Vi leser, er på barneteater, synger for full hals når vi hører på musikk (og tror at ikke så mage hører oss)
* julenissen/ikke tro på julinissen Hos oss kommer julenissen, og det vil den gjøre så lenge noen synes det er morro
* fri opprdagelse, barnet lærer av seg selv/ moral og retningslinjer. Vi forsøker å ha klare retningslinjer. Enkelte ting ser ut til å falle naturlig, mens ting krever veiledning/oppdragelse. Dessuten prøver jeg å være et godt eksempel
* alle skal spise middag samtidig/ "kjøp deg en pølse hvis du er sulten" I den ideelle hverdagen spiser vi middag sammen ja. Men, noen ganger klaffer det bare ikke, og da finner vi andre løsninger.
* "ingen dyr i dette hus"/ ta med deg alle krypdyr du finner på veien. Tjaaaa, er det opp til pappa, blir det nok en hund til slutt, men selv kunne jeg godt tenke meg noe som krever litt mindre. En pippip eller et marsvin eller noe sånt. Fisker har vi.
* rydd rommet ditt/ "lås opp døra så jeg får ryddet rommet ditt" Rydd rommet ditt til daglig, så kan mamma ta 'storrengjøringen' (litt i overkant å kalle støvsuging /gulvvask for storrengjøring kanskje...)
* dra på turer i skog og mark/ kun i skogen når det er skoletur Vi er på tur i skog og mark
* osv.
Var det til meg?
Jeg forsto bare ikke hvorfor du brukte Janteloven i din argumentasjon. (...) Jeg er da ikke noe dårligere menneske enn deg bare fordi jeg har min barnetro?
Og samfunnet vårt, og derigjennom vår oppdragelse, skolegang og stort sett det meste ER basert på kristendommen.Er ikke sikker på om jeg er enig i at det kan påstås så kategorisk, mye i kristendommen er jo også basert på andre tradisjoner fra førkristen tid, men jeg mangler dokumentasjon til å underbygge mine standpunkter på det punktet... men:
La oss anta at det du sier stemmer...
HVA SÅ!!!ER vi forpliktet til å ønske å bli kristne av den grunn? Holder det ikke at vi sier: det er helt ok for meg at du er kristen, ønsker at du skal syns det er ok at jeg ikke er det... Hva er du du ønsker å oppnå med å argumentere at mye er basert på kristendommen. Så lenge man gjør moralske, riktige valg spiller det vel liten eller ingen rolle for deg hva jeg baserer min moral på. Jeg skjønner med andre ord ikke HVA du ønsker at jeg skal gjøre med at mye er basert på kristendommen. Hvilke forandringer er det du vil jeg skal gjøre i livet mitt på grunnlag av det?
Er ikke sikker på om jeg er enig i at det kan påstås så kategorisk, mye i kristendommen er jo også basert på andre tradisjoner fra førkristen tid, men jeg mangler dokumentasjon til å underbygge mine standpunkter på det punktet... men:
HVA SÅ!!!ER vi forpliktet til å ønske å bli kristne av den grunn? Holder det ikke at vi sier: det er helt ok for meg at du er kristen, ønsker at du skal syns det er ok at jeg ikke er det... Hva er du du ønsker å oppnå med å argumentere at mye er basert på kristendommen. Så lenge man gjør moralske, riktige valg spiller det vel liten eller ingen rolle for deg hva jeg baserer min moral på. Jeg skjønner med andre ord ikke HVA du ønsker at jeg skal gjøre med at mye er basert på kristendommen. Hvilke forandringer er det du vil jeg skal gjøre i livet mitt på grunnlag av det?
*prikke* *prikke* *prikke* *prikke*
Tidl. bruker
16-07-2004, 10:07
Er ikke sikker på om jeg er enig i at det kan påstås så kategorisk, mye i kristendommen er jo også basert på andre tradisjoner fra førkristen tid, men jeg mangler dokumentasjon til å underbygge mine standpunkter på det punktet... men:
Nei, jeg sier ikke at du skal gjøre noen forandringer i livet ditt, eller tro på noe annet enn det du tror på. Jeg forsøker bare å si at kristendommen er en del av vår tradisjon, kultur og oppdragelse, sånn at når Jynx og Nemix argumenterer med at de er ikke kristne men likevel gode mennesker, som et slags bevis på at kristendommen ikke kan gi noen noe godt, så blir det feil.
Den enkeltes valg er vanligvis påvirket av samfunnet og kulturen vi lever i. Ergo er både Jynx og Nemix påvirket av kristendommen, selv om de hevder at all deres moral og etikk er basert på dem selv om troen på seg selv og sin egen styrke.
Egentlig litt dumt av meg å kaste meg inn i debatten, jeg er ikke den mest aktivt troende, men jeg syns kristendommen er et godt fundament å bygge livet sitt på. For meg er kristendommen mer kultur og tradisjon enn dyp og inderlig tro. Men det er for meg personlig, altså.
Nei, jeg sier ikke at du skal gjøre noen forandringer i livet ditt, eller tro på noe annet enn det du tror på. Jeg forsøker bare å si at kristendommen er en del av vår tradisjon, kultur og oppdragelse, sånn at når Jynx og Nemix argumenterer med at de er ikke kristne men likevel gode mennesker, som et slags bevis på at kristendommen ikke kan gi noen noe godt, så blir det feil.
Den enkeltes valg er vanligvis påvirket av samfunnet og kulturen vi lever i. Ergo er både Jynx og Nemix påvirket av kristendommen, selv om de hevder at all deres moral og etikk er basert på dem selv om troen på seg selv og sin egen styrke.
Egentlig litt dumt av meg å kaste meg inn i debatten, jeg er ikke den mest aktivt troende, men jeg syns kristendommen er et godt fundament å bygge livet sitt på. For meg er kristendommen mer kultur og tradisjon enn dyp og inderlig tro. Men det er for meg personlig, altså.Jeg tror vi egentlig kanskje mener mye av det samme, men bare uttrykker det forskjellig.
Jeg mener iallefall at jeg lever som et godt menneske selv om jeg ikke er kristen, og baserer min moral og etikk på meg selv og min oppdragelse. Om jeg er blitt påvirket av kristendommen eller ikke er egentlig helt likegyldig, jeg er ikke kristen og kommer ikke til å bli det, men det er fordi jeg ikke tror på det, ikke fordi jeg ikke tror jeg kunne bliltt et like godt menneske hvis jeg var kristen..
(hvis du forstår, tror det blei litt rotete:flau: )
Tidl. bruker
16-07-2004, 10:18
Jeg tror vi egentlig kanskje mener mye av det samme, men bare uttrykker det forskjellig.
Jeg mener iallefall at jeg lever som et godt menneske selv om jeg ikke er kristen, og baserer min moral og etikk på meg selv og min oppdragelse. Om jeg er blitt påvirket av kristendommen eller ikke er egentlig helt likegyldig, jeg er ikke kristen og kommer ikke til å bli det, men det er fordi jeg ikke tror på det, ikke fordi jeg ikke tror jeg kunne bliltt et like godt menneske hvis jeg var kristen..
(hvis du forstår, tror det blei litt rotete:flau: )
Jeg tror også egentlig at vi er ganske enige. Jeg gjør også selv mine egne vurderinger av hva jeg mener er riktig og galt. Men jeg velger å kalle meg selv en kristen.
Jeg blir bare så frustrert av de som liksom skal fremstille kristendommen som det ondeste og fæleste i verden, og velger å "glemme" at kristendommen er fundamentet for vårt moderne samfunn, og gjennomsyrer både grunnlov, skole, rettsvesen og vår oppfatning av rett og galt.
Selvsagt er det mange ting som også er eldre enn kristendommen, men kristendommen har hatt veldig sterk innflytelse på vårt samfunn i 1000 år - og det er nå en stund!
Jeg tror at vi står på samme fundament, men du tror ikke på gud og jeg gjør det. Ellers er vi nok ganske enige, jeg skjønner i allefall godt hva du mener!
Tinkerling
16-07-2004, 10:18
( at det går an å la noe sånt provosere meg! Jeg lærer aldri! )HVorfor ikke komme med alle 10 budene i janteloven?
1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.
Dette er å gi opp, trist.....
Klem fra Tinkerling
Enig med deg måne - det har ikke vært kristendom bestandig, og jeg tror ratt vi hadde utviklet mange av de samme verdiene, med eller uten religion. I motsatt fall, ville vel menneskene ha utryddet seg selv?
Nå fikk jeg to veeeeldig høytflyvende tanker:
Er det greit å stjele, så er det ikke noe problem. Da vil den som blir betjålet ikke oppfatte dette som noen negativt. Da vil det i stedet bli (for oss) en snål form for deling.
Om det ikke er greit å f.eks. stjele, vil noen mislike, og sansynligvis hindre deg i å gjøre dette. Dette kan, i et lovløst, ikke regulert, tenkt tilfelle, kanskje føre til at tyven opplever sterkere og sterkere sanksjoner, til den ene har hatt i hjel den andre (enten tyven eller offeret), og derved er er der en mindre (og nærmere utryddelse) . Eller så kan tyven velge å bli snill, og da er alle glade, eller noe.
Hmmm, nå tar dette av litt her tror jeg. Sikkert best å jobbe litt i stedet - for nå aner jeg ikke hva jeg snakker om lenger.
Men, jo, jeg nekter å tro at mennesket etter så mange år ikke hadde regulert seg på ett eller annet vis, enten dette være seg kristendom, buddisme, hinduisme, islam, eller tro på naturen (mytologi) eller hva det måtte være.
Flerkoneri er jo et fint eksempel; for meg er det helt søkt å tenke at det skulle ha vært flere koner på min mann. Samtidig skjønner jeg godt at en som er vokst opp med tanken på at det er en fin ting, synes det er naturlig- og vedkommende da vil se fordelene med det, fremfor å måtte ta seg av hele mannen selv...
Men som sagt - det er antaglig lurt av meg å jobbe litt nå (og heller konsentrere meg om noe jeg kan :snill:
Nå vil jeg ha :_positiv: eller :tante: , også vil jeg ha ferie:turist: :briller:
Mvh Mymlen2
en dag på overtid...
Jeg blir bare så frustrert av de som liksom skal fremstille kristendommen som det ondeste og fæleste i verden, og velger å "glemme" at kristendommen er fundamentet for vårt moderne samfunn, og gjennomsyrer både grunnlov, skole, rettsvesen og vår oppfatning av rett og galt.
Det jeg tror ofte skjer, som jeg hvertfall gjør, er at jeg prøver å uttrykke at kristendommen ikke nødvendigvis er det beste som fins heller, så setter jeg det på spissen for å få frem poenget, og da virker det som jeg syns det er det værste som fins...
Så gjør mange kristne nøyaktig det motsatte, fordi de blir provosert, så blir jeg provosert av det igjen og så har vi det gående. Jeg mener absolutt ikke at kristendommen er ond eller fæl eller noe, men den er ikke tvers igjennom god heller. Den formes mye av menneskene som praktiserer religionen, og der er det både grønne og visne blad...
Tidl. bruker
16-07-2004, 10:28
Det jeg tror ofte skjer, som jeg hvertfall gjør, er at jeg prøver å uttrykke at kristendommen ikke nødvendigvis er det beste som fins heller, så setter jeg det på spissen for å få frem poenget, og da virker det som jeg syns det er det værste som fins...
Så gjør mange kristne nøyaktig det motsatte, fordi de blir provosert, så blir jeg provosert av det igjen og så har vi det gående. Jeg mener absolutt ikke at kristendommen er ond eller fæl eller noe, men den er ikke tvers igjennom god heller. Den formes mye av menneskene som praktiserer religionen, og der er det både grønne og visne blad...
Jeg skjønner hva du mener, og ble også provosert av Tinkerlings innlegg til Jynx. Det eneste jeg som kristen ikke klarer å forstå, er hvorfor de som sier at de ikke tror (ateistene) blir så oppglødde og engasjerte i noe de ikke tror på.
Jeg tror ikke på julenissen :flau: og derfor ville jeg aldri engasjert meg i en debatt med folk som ærlig og oppriktig trodde på julenissen. Ingenting godt vil vel komme ut av å fortelle folk at det de tror på er latterlig og idiotisk og meningsløst.
Blåklokken
17-07-2004, 01:40
Det blir iallfall ingen religion i vårt hus. Eller annen overtro. Science blir det sikkert endel av. Og så blir det absolutt ingen rising som straff for noe.
Adelaide,
"Opprinnelig melding av Adelaide:
Jeg blir bare så frustrert av de som liksom skal fremstille kristendommen som det ondeste og fæleste i verden, og velger å "glemme" at kristendommen er fundamentet for vårt moderne samfunn, og gjennomsyrer både grunnlov, skole, rettsvesen og vår oppfatning av rett og galt."
Kristendommen er ikke limet som holder samfunnet sammen, hvis det er det du mener. Folk trodde på allslags før i tiden, som nesten alle ville ledd av idag. F.eks at en må gå med rød lue mens en sår i jorden, ellers så blir det ingen avling det året. Det var noe de trodde på for ikke så altfor lenge siden. Men det er det vel få eller ingen som gjør idag. Etter min mening er religion det samme. Overtro, som sakte men sikkert dør ut ettersom mennesker forstår ting bedre, og vitenskapen har bedre og bedre forklaringer og mer og mer bevis. Vi ateister vet forresten like godt som dere religiøse hva som er rett og galt, religion har ingenting med rettsvesenet å gjøre. Forøvrig så syns jeg all religion er noe av det ondeste og fæleste i verden. Og det sier jeg så gjerne, for grunnene til det kan sees i nyhetene hver eneste dag. Verden hadde vært langt bedre uten religion er nå min mening.
" Det eneste jeg som kristen ikke klarer å forstå, er hvorfor de som sier at de ikke tror (ateistene) blir så oppglødde og engasjerte i noe de ikke tror på."
Da kan dere spørre dere selv, hvorfor dere blir så oppglødde og engasjerte i oss som IKKE tror på Gud istedenfor å bare være la oss være ifred. Jeg syns religion er et spennende tema, men jeg syns alt slikt jeg kaller rart som mennesker tror på er spennende tema. Og jeg er veldig interessert i kulter og sekter i tilegg. Tror overhodet ikke på sjøormen i Loch Ness og UFO'er heller, men er veldig interessert i alt slikt også. Er skeptiker i tilegg til ateist, nemlig. Og så tror jeg noe av det er at ateister generelt bare syns det er fascinerende at noen er istand til å tro på så mye som det ikke finnes bevis for i det hele tatt. Det finnes liksom tusenvis av guder i verden, og det eneste kristne har gjort er jo å bare velge EN å tro på. Gjettet igrunnen, eller bare fortsatt en barnetro. Hadde du vokst opp i Irak hadde du sikkert trodd på Allah istedenfor. Så det hele er jo ganske tilfeldig, spør du meg.
Forøvrig så syns jeg all religion er noe av det ondeste og fæleste i verden. Og det sier jeg så gjerne, for grunnene til det kan sees i nyhetene hver eneste dag. Verden hadde vært langt bedre uten religion er nå min mening.Ja, du kan ha din mening, men jeg ville nå sagt at du blander religionens budskap med det at noen utfører onde handlinger i religionens navn. Det er langt i fra det samme. Hvordan kan du si at f.eks kristendommen er ond, når budskapet er at du skal elske din neste, uansett? Det finnes onde kristne dessverre, men det gjør ikke kristendomen ond (snarere misforstått). Hadde ikke religion eksistert, ville de som utøver ondskapen ha funnet noe annet å gjemme seg bak istedet.
Natti-natt! :sove:
Blåklokken
17-07-2004, 09:12
God Gud? God religion? Det syns ikke jeg. Mente ikke at alle kristne er onde og alle ateister er gode. Langtifra. Det finnes gode og dårlige av begge deler. Religion er slik jeg ser det skadelig uansett om ikke bare onde gjemmer seg bak det. Det hindrer folk i å tenke skikkelig selv, tar tid av folk for kirke og annen bønn, tar penger fra folk for kollekten og generelt sett tar opp mye av den frie tankegang mennesker ellers hadde brukt. Tenk alle kirkene i verden, om pengene de kostet å bygge heller hadde godt til mat til dem som sulter. Eller til forskning for kurer mot forferdelige sykdommer. Religion hindrer fremgang i medisin og annen vitenskap. Det gjør f.eks her i USA at stem cell research ikke blir støttet. Fordi så mange kristne og andre religiøse har religiøse grunner til å være imot det. Selv om det kan gi svar på f.eks Parkinson's sykdom en gang. Religion tar også livet av mange barn som ikke får blodoverføring, fordi foreldrenes religion forteller dem at blodoverføring er galt. Og skaper konflikter og kriger mellom land som er vanskelige om ikke umulige å bli kvitt. Slik jeg ser det hadde verden vært langt bedre uten religion.
Vel, disse argumentene kommer du ikke langt med hos meg.....:hehehe:
Det står veldig mye rart i bibelen og alle utdragene du har dratt frem kommer fra Det gamle testamentet (og det er gaaaaammmmmelt). Konsentrer deg heller om Det nye testamentet du, så får du lese noe helt annet (selv om ikke alt der heller er 100% korrekt...mener jeg).
God Gud? God religion? Det syns ikke jeg. Mente ikke at alle kristne er onde og alle ateister er gode. Langtifra. Det finnes gode og dårlige av begge deler. Religion er slik jeg ser det skadelig uansett om ikke bare onde gjemmer seg bak det. Det hindrer folk i å tenke skikkelig selv, tar tid av folk for kirke og annen bønn, tar penger fra folk for kollekten og generelt sett tar opp mye av den frie tankegang mennesker ellers hadde brukt. Tenk alle kirkene i verden, om pengene de kostet å bygge heller hadde godt til mat til dem som sulter. Eller til forskning for kurer mot forferdelige sykdommer. Religion hindrer fremgang i medisin og annen vitenskap. Det gjør f.eks her i USA at stem cell research ikke blir støttet. Fordi så mange kristne og andre religiøse har religiøse grunner til å være imot det. Selv om det kan gi svar på f.eks Parkinson's sykdom en gang. Religion tar også livet av mange barn som ikke får blodoverføring, fordi foreldrenes religion forteller dem at blodoverføring er galt. Og skaper konflikter og kriger mellom land som er vanskelige om ikke umulige å bli kvitt. Slik jeg ser det hadde verden vært langt bedre uten religion.Finn den plass i Bibelen hvor det står at du ikke skal forske for å helbrede????? Enkelte kristne i USA danser rundt med klapperslanger også! Hallo, du bor i USA! Tidenes sprøeste land. Hvis det ikke hadde vært meningen at vi skulle bruke kunnskapen vår til å helbrede, hva skal vi med kunnskapen da?
Nok en gang blander du religionen med menneskene som gjemmer seg bak den.
Når det kommer til alle pengene som samles inn. Du har visst glemt alt det gode mye av kollekten går til. Du har glemt organisasjoner som Kirkens Nødhjelp og Frelsesarmeen. Hva med alt det gode de gjør i religionens navn?
Hemmer vår frie tankegang? Vel, den vet jeg ikke hva jeg skal svare på engang. Jeg kjenner med ikke igjen i det du skriver.
Jeg feiger ut av denne diskusjonen nå.
1. Jeg er i dårlig humør
2. Jeg festet i går og hjernekapasiteten min er derfor betraktelig redusert.
3. Jeg har uansett ikke kunnskap nok til å forsvare alle verdens religioner og trossamfunn (ikke at alle er verdt å forsvare da).
Takk for meg........:liste:
Jeg feiger ut av denne diskusjonen nå.
1. Jeg er i dårlig humør
2. Jeg festet i går og hjernekapasiteten min er derfor betraktelig redusert.
3. Jeg har uansett ikke kunnskap nok til å forsvare alle verdens religioner og trossamfunn (ikke at alle er verdt å forsvare da).
Takk for meg........:liste:
Enig med du... Jeg syns også noen av utsagnene her er vel drøye, fra begge kanter, men orker ikke mere av denne diskusjonen av opptil flere av overnevnte grunner....
God Gud? God religion? Det syns ikke jeg. Mente ikke at alle kristne er onde og alle ateister er gode. Langtifra. Det finnes gode og dårlige av begge deler. Religion er slik jeg ser det skadelig uansett om ikke bare onde gjemmer seg bak det. Det hindrer folk i å tenke skikkelig selv, tar tid av folk for kirke og annen bønn, tar penger fra folk for kollekten og generelt sett tar opp mye av den frie tankegang mennesker ellers hadde brukt. Tenk alle kirkene i verden, om pengene de kostet å bygge heller hadde godt til mat til dem som sulter. Eller til forskning for kurer mot forferdelige sykdommer. Religion hindrer fremgang i medisin og annen vitenskap. Det gjør f.eks her i USA at stem cell research ikke blir støttet. Fordi så mange kristne og andre religiøse har religiøse grunner til å være imot det. Selv om det kan gi svar på f.eks Parkinson's sykdom en gang. Religion tar også livet av mange barn som ikke får blodoverføring, fordi foreldrenes religion forteller dem at blodoverføring er galt. Og skaper konflikter og kriger mellom land som er vanskelige om ikke umulige å bli kvitt. Slik jeg ser det hadde verden vært langt bedre uten religion.
Synes du er litt snar til å feie alle over en kam her gitt. Synes du høres litt fordømmende ut selv om du ikke vil virke slik.:fy: Det er KLART at det finnes både gode og dårlig mennesker, og det er derfor det ikke er så lurt å trekke en konklusjon at "alle" kristne eller "alle" muslimer osv er dumme - fordi NOEN gjør noe som ikke er snilt. :nikker: Religionen er blir misbrukt helt til det ytterste og de aller aller fleste utnytter det - men var det ikke nettopp det Bibelen sa? Er det ikke nettopp det kristendom handler om? At det finnes sanne og falske kristne - man må bare lete god t for å finne dem , og virkelig bruke fornuften?
Dette med at blodoverføring redder liv - ja, i vår verden kan den det, men det kan godt være motsatt. Jeg vet om ganske mange tilfeller hvor blodoverføring har vært til større skade enn hjelp, mens derimot saltvannsoppløsning, som oftere og oftere blir tatt i bruk - styrker kroppens imunforsvar og gjør at en person kommer seg raskere (sånn kort forklart)
Så min konklusjon på alt dette - ikke vær for snare til å dømme og feie alle over en kam - intill dere føler at alt er undersøkt og hånden kan kan holdes mot hjertet og si: DETTE VET JEG! ;)
Liffy
Lykkeliten
17-07-2004, 13:38
Og det er nettopp derfor det ikke blir opprettet eget religionsforum her på SG! :uff:
Og det er nettopp derfor det ikke blir opprettet eget religionsforum her på SG! :uff:Takk og pris for det :_puh: , men det er jo litt morsomt med slike debatter så lenge folk ikke går over streken.
Lykkeliten
17-07-2004, 13:44
Så min konklusjon på alt dette - ikke vær for snare til å dømme og feie alle over en kam - intill dere føler at alt er undersøkt og hånden kan kan holdes mot hjertet og si: DETTE VET JEG! ;)
Og ellers må jeg bare få signere Liffy her. :nikker:
Utrolig hvor mye folk kan få seg til å si uten å vite noe sikkert..
Skrollan
17-07-2004, 15:32
Takk og pris for det :_puh: , men det er jo litt morsomt med slike debatter så lenge folk ikke går over streken.
Tøydokke-Anna, ser du hva du har gjort!!! Starte en sånn forferdelig diskusjon!! Neida :skratte:
Jeg er kristen, men har INGEN ønsker om å delta i diskusjonen... Kan for lite.:flau:
Skulle gjerne prikket deg for mange av innleggene dine, Sparky, men må prikke noen andre først.. Du skriver mye bra!!! :klemme: :klemme:
Skrollan
Jepp, det er gøy når det er temperatur, så lenge man ikke føler seg tråkket på...
Selv om jeg så klart syns det er forsmedelig å måtte fase meg ut fordi jeg ikke har nok kunnskap.... :flau: (løper og finner religionshistorie-boka....)
:klemme: til alle.
Plutselig slo det meg at jeg ikke hadde svart på spørsmålet som var det virkelige temaet for tråden...
religion-spm
Vil gjerne lære dem om religion, men ikke lære dem opp i en...
* dåp/ikke-dåp
Nix dåp. Det passer ikke for meg.
Vi elsker sang og musikk, bøker, teater og slikt, så det blir nok en naturlig del av hverdagen
* julenissen/ikke tro på julenissen
Nissen må¨med. Han er et Must
Litt kombinasjon, kanskje. Tror det er viktig med klare grenser og å være konsekvent, men de må jo få utforske ting selv også
Middag med familien. Helt klart
Er desverre veldig allergisk, så det spørs. Men har veldig lyst å fylle huset med dyr
Rydd selv!
Månemannen flyr i skogen hele tiden, så det slipper nok ikke månebarnet unna heller
Calendar
17-07-2004, 23:03
Religion er slik jeg ser det skadelig uansett om ikke bare onde gjemmer seg bak det. Det hindrer folk i å tenke skikkelig selv, tar tid av folk for kirke og annen bønn, tar penger fra folk for kollekten og generelt sett tar opp mye av den frie tankegang mennesker ellers hadde brukt. Tenk alle kirkene i verden, om pengene de kostet å bygge heller hadde godt til mat til dem som sulter. Eller til forskning for kurer mot forferdelige sykdommer. Religion hindrer fremgang i medisin og annen vitenskap. Det gjør f.eks her i USA at stem cell research ikke blir støttet. Fordi så mange kristne og andre religiøse har religiøse grunner til å være imot det. Selv om det kan gi svar på f.eks Parkinson's sykdom en gang. Religion tar også livet av mange barn som ikke får blodoverføring, fordi foreldrenes religion forteller dem at blodoverføring er galt. Og skaper konflikter og kriger mellom land som er vanskelige om ikke umulige å bli kvitt. Slik jeg ser det hadde verden vært langt bedre uten religion.
Jeg hadde tenkt å holde meg langt unna denne diskusjonen, men det er noen ting jeg lurer på med det du skriver.
Mener du at religiøse mennesker ikke er i stand til å gjøre egne valg? Det ser ut som om det å gå i kirke, be og gi kollekt er noe man blir manipulert til å gjøre. Jeg kjenner ingen kristne som sier de betaler kollekt av tvang. Det er frivillig. Å gå i kirke og å be er også noe mennesker gjør fordi de føler for det, ikke fordi de blir straffet for ikke å gå. Jeg synes du tillegger mennesker veldig lite tillitt når du hevder det du gjør. Er det ikke menneskene selv som styrer det da? Jeg er religiøs og føler meg på ingen måte programmert på samme måte som ikke du er programmert til å gå på en konsert du liker eller på en restaurant du synes er bra. Jeg blir provosert når jeg som religiøst mennesker blir stemplet som hjernevasket bare fordi jeg av og til gir kollekt til det jeg ser på som en god sak og fordi jeg trives i kirken.
Det du skriver om at religion står bak kriger synes jeg er en veldig unyansert påstand. Hvis du mener det, må du ikke da mene at religion faktisk eksisterer som en egen størrelse? At mennesker kriger er klart. At mennesker bruker forskjellige argumenter i krig er også klart. Ideologi og religion har blitt brukt for alt det er verd i kriger. Kommunistene i sovjet brukte ateismen, kristendom og islam er brukt på samme måte. Jeg tror helt uavhengig av ideologi ville kriger fremdeles komme. Så lenge mennesker er maktsøkende og folk tenker territorialt vil det eksistere kriger uavhengig om religionen dør ut.
Hvis du tror annet har du et mye mer positivt syn på mennesket enn jeg har. Og har du et så positivt syn på mennesket, er det ganske merkelig at så mange mennesker er så dumme at de er religiøse. I hvert fall hvis det nå virkelig er slik at religion faktisk ikke er noe virkelig.
Blåklokken
18-07-2004, 16:44
Med det med kollekten mente jeg først og fremst katolikker etc. De skal helst gi 10% av inntekten sin til en kollekt for kirken. Tithing heter det, og også andre religioner oppfordrer eller krever dette, mener jeg. Det er ikke populært å la være. Den katolske kirken pga hva religionen sier er også imot prevensjon og deres strenge vedtak på dette har økt AIDS-krisen i verden og bidratt til overpopulasjon. Mange religiøse har dødd og mange barn har dødd, fordi en religion sier at en skal gjøre sånn og sånn med sykdommer, istedenfor å oppfordre til å ta nytte av moderne medisin. Slik jeg ser det, kan ikke foreldre ta det valget for barna sine, at de heller skal dø uten blodoverføring enn å få det, fordi det går imot religionen til foreldrene. Homofile hadde også hatt det langt lettere uten religion vil jeg tro. Kunne nevnt mange flere eksempler, men det jeg mener å si er at personlig tro trenger ikke være skadelig, men organisert religion er alltid skadelig etter min mening. Trenger ikke gå inn engang på de enorme misbruk-skandalene i alt fra den katolske kirken til Hare Krishna.
Det er først og fremst religionene bak det religiøse tror på, som bestemmer og vedtar ting som har null og niks med basisen av deres tro å gjøre jeg angriper. Etter som medlemmene blir mer og mer sterke i troen så kan lederne av kirken omtrent få dem med på hva enn de vil de skal, bare med å vise til et bibelvers etc. Menneskene mister ikke sin egen tankegang i religion, men de glemmer eller velger å slutte å bruke den, i mange tilfeller. Det er klart det er irriterende at enkelte kristne her nekter å gjøre folkeplikten sin og sitte på jury, fordi de mener at bare Gud kan dømme. Eller at når forskere mener de kan gjøre et gjennombrudd et eller annet sted, og religiøse står i veien fordi de mener det går imot deres religion. Spesielt når presidenten gjør det. Bush må ut.
Religion står bak mye krig i verdenshistorien. Også idag. De ungdommene som sprenger seg selv nede i