Vis full versjon : Hva er intelligent?
Tidl. bruker
13-07-2004, 01:35
Man ser ofte i samfunnet prat om intelligens, kunnskap og det å være en ressurs.
Hvilke egenskaper tillegger du en person du mener er intelligent?
Hvilke faktorer vektlegger du, og hvorfor vurderer du det slik?
Interessant spørsmål!
I mine øyne har intelligens mye med tempoet på hjernevinningene å gjøre. En person er ofte intelligent hvis h*n lærer fort og raskt ser løsninger på praktiske og teoretiske problemer. Det er fullt mulig å ha klisterhjerne uten å være spesielt intelligent - man må forstå også. Min naturviter-ektemann vil sikkert protestere litt på dette hurtighetskriteriet, men for meg er det viktig. Det skyldes kanskje at jeg har lett for å koble intelligens med det verbale - en intelligent person har gjerne en kjapp tunge og kan raskt hente fram relevant informasjon fra harddisken. Jeg synes også evnen til å forstå og bruke ironi er viktig i vurderingen av intelligens. (Ser at jeg sikkert blander inn andre egenskaper i intelligens-begrepet nå - kreativitet er også en del av pakka.)
Elinblu
Vil også legge til et annet moment: En intelligent person er litt som en sjakkspiller - h*n må se både framover og bakover før avgjørelsen fattes. Det er viktig å kunne holde i mange tråder om gangen. MasterMind er et godt eksempel på et spill hvor man har god bruk for tradisjonell intelligens (og litt flaks, som på alle andre livsområder...)
Tidl. bruker
13-07-2004, 18:55
Jeg velger å se bort fra typiske mattegenityper, eller de som kan pugge og huske alt. For meg er intelligens knyttet til personlige egenskaper, så kanskje jeg også burde brukt et annet begrep. Men det er nå så..
Jeg har tenkt en del på dette i forbindelse med min arbeidsplass og prosesser der. En av de jeg ser opp til og beundrer der er en kollega, som er ganske godt opp i årene. Han har mye kunnskap ja, om sitt fagområde, men også kunnskap og sosiale antenner for hvordan angripe problemer som oppstår, hvordan få fram ulike sider ved en sak, og han greier å forstå en motpart, selv om han ikke nødvendigvis er enig. Han kan diskutere og argumentere, uten at den han snakker med føler seg tråkket på eller tar det personlig, og han lar ikke sinne og irritasjon styre sine handlinger.
Evne til refleksjon, å se på en sak litt vidt, regner jeg og som deler av intelligens. Hvorfor samfunnet er som det er? Følger endringer i samfunnet har. Evne til å forstå de ulike ledd i en sak. Se sammenhenger.
Problemløsere - evne til å se muligheter i en problematisk hverdag. Glede seg over det som er, i steden for å bare klage over det som skulle ha vært, og de som tar tak i ting, og gjør det beste ut av situasjoner.
Hmm... greier man å leve opp til dette da? Det er jo mulig å forsøke i alle fall. Ha et ideal å sikte etter. ;)
Tidl. bruker
13-07-2004, 18:55
Og det å kunne bruke humor på en god måte, for igjen å vinne på det i arbeidssammenheng. Humor og selvironi / ironi.
Tidl. bruker
13-07-2004, 18:59
Jeg ser på en person som intelligent dersom vedkommende viser evne til å tenke logisk og benytte kunnskap h*n har på ett område til å løse problemer på andre områder. Evne til å resonnere, finne årsak og sammenhenger i ulike problemstillinger. Dessuten er jeg enig med Elinblue at evnen til å lære nokså kjapt samt til å "catche" poenget i en samtale er avgjørende for om jeg oppfatter at en person er intelligent eller ikke.
Slår til med en mindre smart vits:
Den ene svensken sa til den andre:
"Jag ar intelligent". Den andre svarte:
"Det ar inte jag heller".
Tidl. bruker
13-07-2004, 19:01
Han har mye kunnskap ja, om sitt fagområde, men også kunnskap og sosiale antenner for hvordan angripe problemer som oppstår, hvordan få fram ulike sider ved en sak, og han greier å forstå en motpart, selv om han ikke nødvendigvis er enig. Han kan diskutere og argumentere, uten at den han snakker med føler seg tråkket på eller tar det personlig, og han lar ikke sinne og irritasjon styre sine handlinger.
Det er vel ofte dette som refereres til som sosial intelligens er det ikke?
Hmm... greier man å leve opp til dette da? Det er jo mulig å forsøke i alle fall. Ha et ideal å sikte etter. ;)Prøver så godt jeg kan! :flau:
Sier meg enig i det meste som er skrevet av deg og Elinblu. Må bare legge til at jeg har mer sans for en person som kun har sosial intelligens enn en med bare praktisk og/eller teoretisk intelligens. Det beste er selfølgelig en god blanding.
I min (snevre og tradisjonelle?) begrepsforståelse har intelligens lite med kunnskaper, temperament og sosiale evner å gjøre. I utgangspunktet tror jeg intelligens i denne betydningen ikke kan læres, det er hovedsakelig medfødt (for en stor del nedarvet, til dels utviklet i tidlige leveår?) På den annen side finnes det flere typer intelligens, og en del av det Maternal beskriver, vil jeg heller betegne som "sosial intelligens". Dette kan selvsagt være vel så viktig som den teoretiske intelligensen. Ifølge Kunnskapsforlagets Store Norske Leksikon skilner den amerikanske læringspsykologen Thorndike mellom tre former: abstrakt, praktisk og sosial intelligens.
I Caplex står det følgende om begrepet:
intelligens, lat., intelligentia, innsikt, forstand. Ofte definert som evnen til å bruke tankeevnen på en hensiktsmessig måte, dvs. til å løse nye problemer på grunnlag av tidl. erfaringer. Er nært knyttet til det å lære hurtig, få tak i relasjoner, tenke abstrakt. På tross av at i.-prøver går tilbake til 1905, har psykologer funnet det vanskelig å gi en presis definisjon av begrepet intelligens. De fleste forskere understreker at i. utvikles gjennom et komplisert samspill av arv og miljø. I. er ikke identisk med evnen til å klare seg i livet.
Intelligent tenker jeg evner innen naturvitenskap IQ, matte osv...
Men jeg synes da at EQ er mye viktigere, sosialintelligens...
Tidl. bruker
16-07-2004, 21:42
Intelligent tenker jeg evner innen naturvitenskap IQ, matte osv...
Men jeg synes da at EQ er mye viktigere, sosialintelligens...
Oki, EQ er ordet. Da vet jeg det. Lærte noe nytt i dag! :nikker:
annalovinda
17-07-2004, 21:43
For en tid tilbake kom jeg opp i en samtale hvor begrepet intelligens ble forklart av en mann som hadde greie på det. (Husker bare ikke i hvilken sammenheng dette skjedde! :sur: ) Han sa at intelligens er et potensiale, og at to mennesker med likt potensiale ikke nødvendigvis utnytter det likt.
Han forklarte det på en annen måte ved å sammenligne intelligens med en bil (Ferrari?), hvor man vet at bilen kan kjøre i f.eks 200 km/h, som da er bilens potensiale. Ikke alle Ferrarier kjører så fort (særlig ikke i Norge), likevel vet vi at de kan kjøre fort.
Det diverse IQ-tester viser er en kombinasjon av potensiale, og hvordan den enkelte person har utnyttet dette potensialet.
Det kan forklare hvorfor jeg f.eks kan score bra på noen IQ-tester, mens andre kanskje ikke gir meg særlig kreditt.
Når det er sagt. De fleste "seriøse" IQ-tester blir i tillegg til å bli sjekket mot "fasit" også sett over av psykologer. Dette bl.a fordi man kan ha "feil" svar på noen oppgaver, men samlet sett kan disse "feilene" vise hvordan man har tenkt, og at det kanskje er en logikk i denne "gale" tankegangen likevel.
Jeg vil også legge til at jeg har en bror som går for å være særdeles intelligent, og han ville utvilsomt ha fått en høy score om han hadde testet sin IQ (vet ikke om han har gjort det). Om man skulle målt hans EQ derimot, ville han hatt tilnærmet null.... (Det fleipes om "dumme" mennesker som skylder IQ, går det an å skylde EQ også tro? :snill: )
Tro meg, det er slitsomt å omgås mennesker som ikke har særlig EQ!
Om jeg måtte velge det ene eller det andre, ville jeg heller hatt venner med høy EQ enn høy IQ, selv om det her - som på så mange andre områder i livet - er best med en mix. :blunke:
Jeg vil også legge til at jeg har en bror som går for å være særdeles intelligent, og han ville utvilsomt ha fått en høy score om han hadde testet sin IQ (vet ikke om han har gjort det). Om man skulle målt hans EQ derimot, ville han hatt tilnærmet null.... (Det fleipes om "dumme" mennesker som skylder IQ, går det an å skylde EQ også tro? :snill: )
He-he, dette er vel et klassisk eksempel på persontypen "så smart at han bikker over" - et velkjent fenomen, ja :knegg:.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.