Vis full versjon : Registrere oss som samboere?
Gubbelure spurte meg for et par dager siden om vi skulle registrere oss som samboere... Vet ikke jeg, savarte jeg bare.. Vi har vert forlovet siden november nå. Er det noe vits å registrere seg?
Hva betyr det egentlig år egistrere seg som samboere?
Har det noe å si liksom, egentlig?
Vet ikke helt hva det vil si jeg... Om det ha rnoen hensikt liksom..
Vi skal jo gifte oss om noen år da, om alt går etter planene.
Nå vet ikke jeg hlet om jeg forstod dette riktig, men dere bor vel sammen gjør dere ikke?? Slik at det er snakk om å få registrert samme adresse i folkeregisteret eller var det å skrive samboer kontrakt??
Hvis det gjelder å ha samme adresse i folkeregistret, så vil jeg jo anbefale det. Ikke for å være negativ nå, men hvis dere for eksempel må igjennom prøverør, må dere kunne dokumentere samboerskap eller vært gift i 2 år for å kunne få gå igneg med det.(Det krevde de i alle fall på St.Olav)
Når det gjelder samboer kontrakt, kommer vi til å skrive det så fort jeg blir gravid. Sikkerhet for både meg, sambo og barnet, hvis det skulle skje noe emd en av oss. (F.eks arv ol)
Så JA!!! jeg ville råde dere til å reg som samboer. Spes når dere planlegger barn. Det er faktisk ikke noen bakdeler ved det, men mange ting som blir mere sikkert ved det.
Ble noe av det jeg skrev forståelig??? Syntes det hele her så uoversiktlig ut jeg....
Klemmer fra
Når dere eier hus sammen og deler økonomi er det veldig greit å lage en "samboerkontrakt". Sånt er spesielt smart å gjøre når man er gode venner for å være trygg på at alt er i orden hvis stormen skulle komme en vakker dag. Da har man svart på hvitt at begge står som eiere og hvordan en evt. deling skal foregå... - Spesielt lurt også hvis man får barn sammen. Hmpf. Jeg formulerer meg xtremt dårlig i dag - Særlig om dette temaet - fordi:
JEG VIL AT EPPMANNEN SKAL FRI SÅ VI SLIPPER EN SÅNN DUSTEAVTALE!!!!
Vi har snakket om å skrive en sånn avtale, men OM vi hadde vært forlovet og han hadde kommet med det ville romantikeren i meg grått! (Hvis vi ikke hadde en bryllupsdato da - men da trenger man vel ikke en sånn en heller...)
:klemme:
Nå vet ikke jeg hlet om jeg forstod dette riktig, men dere bor vel sammen gjør dere ikke?? Ja, vi bor sammen. Det har vi gjort lenge. Slik at det er snakk om å få registrert samme adresse i folkeregisteret eller var det å skrive samboer kontrakt?? Noe sånt sikkert ja.. Jeg er ikke sikker på hva det vil si å registrere seg som samboere, menlig... Og jeg har ikke meldt flytting fra den kommunen jeg kommer fra enda heller, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det helt enda.. (Har Aetat og lege i den kommunen) Hvis nå det å registrere seg som samboere innebærer å melde flytting fra kommunen da..
Hvis det gjelder å ha samme adresse i folkeregistret, så vil jeg jo anbefale det. Ikke for å være negativ nå, men hvis dere for eksempel må igjennom prøverør, må dere kunne dokumentere samboerskap eller vært gift i 2 år for å kunne få gå igneg med det.(Det krevde de i alle fall på St.Olav) Ja.. Stemmer det Mener å ha lest det en annen plass her inne, at man må hatt samme adresse eller vert gift lenge ja...
Når det gjelder samboer kontrakt, kommer vi til å skrive det så fort jeg blir gravid. Sikkerhet for både meg, sambo og barnet, hvis det skulle skje noe emd en av oss. (F.eks arv ol) Hvrdan da? Hvis en av dere dør eller noe sånt? Eller hvis det blir brudd? Hva ville skje da dersom man er registrert eller ikke registrert? Eller skrive rkontrakt? Hva går det ut på å skrive kontrakt? Er det bare at man skriver ned hvem som eier hva av ting og sånn?
Så JA!!! jeg ville råde dere til å reg som samboer. Ok. Spes når dere planlegger barn. Det er faktisk ikke noen bakdeler ved det, men mange ting som blir mere sikkert ved det.
Ble noe av det jeg skrev forståelig??? Joda, ble jo litt klokere!! Syntes det hele her så uoversiktlig ut jeg.... Hehe.. Neida, går bra det.
Flere råd og tips (og info for den del) mottas gjerne med stor takk :nikker:
Når dere eier hus sammen og deler økonomi er det veldig greit å lage en "samboerkontrakt". Sånt er spesielt smart å gjøre når man er gode venner for å være trygg på at alt er i orden hvis stormen skulle komme en vakker dag. Da har man svart på hvitt at begge står som eiere og hvordan en evt. deling skal foregå... - Spesielt lurt også hvis man får barn sammen. Hmpf. Jeg formulerer meg xtremt dårlig i dag - Særlig om dette temaet - fordi:
Vi har snakket om å skrive en sånn avtale, men OM vi hadde vært forlovet og han hadde kommet med det ville romantikeren i meg grått! (Hvis vi ikke hadde en bryllupsdato da - men da trenger man vel ikke en sånn en heller...)
:klemme:
Romtantikken i deg hadde grått dersom dere var forlovet og han hadde spurt om samboerkontrakt..? Eller misforsto jeg helt nå? Hva mente du med det?
Vi er forlovet, vert det i 8 mnd. Har ikke satt dato for bryllup, men jeg sier vi skal gifte oss før vi er 20. (innen 5 år da, for å rekke det før han er 30! :fnis: ) Jeg håper vi kan få et barn før bryllup da...
Huset står faktisk på foreldrene mine! (Av praktiske grunner med lån og skatt osv...) Så det eier faktisk ikke vi da.. Men det er vi som betaler det. Og senere skal jeg/vi overta det da, de skriver det over på meg/oss... Så akkurat pga huset trenger vi jo ikke en kontrakt ivertfall.
Er det kanskje bortkastet med samboerkontrakt og diverse når vi er forlovet og planer om å gifte oss? (jeg ser EGENTLIG ikke helt poenget...)
Hvrdan da? Hvis en av dere dør eller noe sånt? Eller hvis det blir brudd? Hva ville skje da dersom man er registrert eller ikke registrert? Eller skrive rkontrakt? Hva går det ut på å skrive kontrakt? Er det bare at man skriver ned hvem som eier hva av ting og sånn?
Jeg vet det finnes mange slike kontrakter. Vi har funnet en på nettet som vi har skrevet ut.
Her (http://www.dinside.no/php/art.php?id=1025)har du blandt annet en type. Her (http://www.gjensidigenor.no/default.asp?p=384367)har du en annen side med en annen type konrakt. Og tilslutt her (http://www.jusshjelp.com/Familiejuss.htm) har du en side som forklarer noe ang samboer kontrakt.
Her står det mye fornuftig ang dette. Jeg hadde fast lege i kommunen jeg kommer fra, og fikk beholde den etter jeg skiftet adr for 3,5 år siden(Kan hende det hadde noe med at det er nabokommunene??)
Håper dette også hjelper noe.
klemmer fra
Helenemor
15-07-2004, 16:12
Og jeg har ikke meldt flytting fra den kommunen jeg kommer fra enda heller, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det helt enda.. (Har Aetat og lege i den kommunen) Hvis nå det å registrere seg som samboere innebærer å melde flytting fra kommunen da..[/color]
Nå har jeg nettopp meldt flytting selv, og det er nokså alvorlig å ikke ha meldt flytting til det stedet man har sin nattesøvn, som det så fint heter. Det kan bli feil i henhold til skatt og div. ( for å nevne noe) Så jeg ville anbefalt deg å gjøre det. Forstår ikke helt hvorfor du ikke har gjort det, men det er ikke min sak. Jeg mener Aetat finnes jo i andre kommuner også, :???: men som sagt det er ikke noe jeg vet noe om. Jeg har bare blitt brent av ting fra offentlige kontorer med slike ting før så jeg ville bare si det.
Ang det å registerer dere som samboer vil jeg bare si :kidoki: Trygt, og smart.
Det med legen kan jeg forstå, ÅÅåå.. som jeg har vært fortvilet over å ha mistet min supre lege, men forsto det sånn at jeg kunne fortsette hos ham selv om jeg flyttet, men det tar jo over 2 timer dit så.. :sukk:
Nå har jeg nettopp meldt flytting selv, og det er nokså alvorlig å ikke ha meldt flytting til det stedet man har sin nattesøvn, som det så fint heter. Jaha..? Det kan bli feil i henhold til skatt og div. ( for å nevne noe) Så jeg ville anbefalt deg å gjøre det. Forstår ikke helt hvorfor du ikke har gjort det, men det er ikke min sak. Det er fordi at jeg går på skole.. Så da er det på en måte "hybeladressen" min jeg har her.. Men når jeg er ferdig på skole om et år, så skal jeg melde flytting tenkte jeg...
Jeg mener Aetat finnes jo i andre kommuner også, :???: men som sagt det er ikke noe jeg vet noe om. Like greit å være under samme sak det siste året også jeg går på skole, så vi slipper forflytting og nye personer hele tiden.
Jeg har bare blitt brent av ting fra offentlige kontorer med slike ting før så jeg ville bare si det.
Ang det å registerer dere som samboer vil jeg bare si :kidoki: Trygt, og smart.
Det med legen kan jeg forstå, ÅÅåå.. som jeg har vært fortvilet over å ha mistet min supre lege, men forsto det sånn at jeg kunne fortsette hos ham selv om jeg flyttet, men det tar jo over 2 timer dit så.. :sukk: Det er 45 minutter til min gamle kommune og der jeg har lege og Aetat.. Så det er ikke så langt da. Men vurderer som sagt å bytte alt over til den kommunen jeg er i nå, om et år. Men redd jeg ikke finner en like god lege her da... Men man kan vel bytte tilbake til den gamle legen igjen kanskje, dersom man ikke blir fornøyd etter man bytter.. Håper det ivertfall. Jeg er veldig fornøyd med han jeg har nå.
Helenemor
15-07-2004, 16:31
Nå har jeg nettopp meldt flytting selv, og det er nokså alvorlig å ikke ha meldt flytting til det stedet man har sin nattesøvn, som det så fint heter. Jaha..? Det kan bli feil i henhold til skatt og div. ( for å nevne noe) Så jeg ville anbefalt deg å gjøre det. Forstår ikke helt hvorfor du ikke har gjort det, men det er ikke min sak
Det står mye om det inne på folkeregisterets sider eller no. Det er mest hvis man har skattbar inntekt og div. bla. hvis forloveden din har skattbar inntekt. Man øker vel i skatt hvis man ikke er enslig mer?! nei, sannelig om jeg vet hvorfor. Du får lese deg fram til det.
Men hvis du liker legen din så ser jeg ingen grunn til at du må bytte. For det er jammen ikke enkelt å få ham tilbake hvis du først har gitt bort plassen din. Det er veeeldig tungvint. Man må rett og slett ringe ( til fastlegekontoret) hele tiden å høre om det er en ledig plass til deg. Hvis legen din ikke utlyser noe om å utvide listene sine i en avis eller no da. Det koster noen hundrelapper pga journaler, og man kan kun bytte to ganger i året.
Katharina
15-07-2004, 16:58
Gubbelure spurte meg for et par dager siden om vi skulle registrere oss som samboere... Vet ikke jeg, savarte jeg bare.. Vi har vert forlovet siden november nå. Er det noe vits å registrere seg?
Ja, hvid dere ikke har tenkt å gift dere innen kort tid er det smart å registrere seg som samboerer. Og samboere trenger ikke ha felles adresse, sel v om det er som de sier at det er praktisk ihht offentlige papirer rundt assistanse for å få barn/adopsjon.
Hva betyr det egentlig år egistrere seg som samboere? Det er en kontrakt som "beskytter" dere begge ved brudd eller dødsfall. Denne kontrakten viser hvordan dere skal dele, arv osv.
Har det noe å si liksom, egentlig? Har vi ikke lest nok historier der den ene parten reiser og tar med seg alt, eller der en blir sparket ut uten engang å få med seg det en hadde med inn? Jo, gift dere eller skriv samboerkontrakt!
Gift dere eller skriv kontrakt FØR dere får barn!
Lykke til!
Romtantikken i deg hadde grått dersom dere var forlovet og han hadde spurt om samboerkontrakt..? Eller misforsto jeg helt nå? Hva mente du med det?
Den ble litt uklar, ja.. :flau:
Men saken er den at jeg er en utålmodig sjel - og forlovet er man jo kun om man har inngått en avtale om giftemål (det med å bare være forlovet som en selvstendig tilstand er en norsk oppfinnelse. En frir - den andre sier ja=man er forlovet...) - og hadde MIN samboer etter et frieri kommet med en sånn kontrakt ville det i min bok bety at han utsetter giftemål på ubestemt tid. Det er der romantikeren i meg bryter sammen. Og det gjelder kun i mitt forhold, altså.
Men Alibaba! Er du bare 15 år?!!! Gift før 20 altså i løpet av 5 år?!:???: (tror jeg misforsto deg litt nå..:nikker:
Klem
Ja, hvid dere ikke har tenkt å gift dere innen kort tid er det smart å registrere seg som samboerer. Og samboere trenger ikke ha felles adresse, sel v om det er som de sier at det er praktisk ihht offentlige papirer rundt assistanse for å få barn/adopsjon.
Hva betyr det egentlig år egistrere seg som samboere? Det er en kontrakt som "beskytter" dere begge ved brudd eller dødsfall. Denne kontrakten viser hvordan dere skal dele, arv osv.
Har det noe å si liksom, egentlig? Har vi ikke lest nok historier der den ene parten reiser og tar med seg alt, eller der en blir sparket ut uten engang å få med seg det en hadde med inn? Jo, gift dere eller skriv samboerkontrakt!
Gift dere eller skriv kontrakt FØR dere får barn!
Lykke til!
Så så... Rolig nå! :blunke: Neida.. Bare tøyser.
Vi skal gifte oss inen 5 år. Kommer sikkert itl å registrere oss som samboere mens vi venter barn kanskje eller noe sånt.
Epp: Ingen av oss fridde da vi forlovet oss... :flau: Faktisk.. Vi ble bare enige om at vi skulle forlove oss, for han spurte om vi skulle få barn sammen snart. Og jeg sa ja. Så da forlovet vi oss. Men vi begge ønsker å gifte oss, og jeg syne sikek vi skal vente alt for lenge med å gifte oss. Men siden vi planlegger barn nå, er det jo greit å få det overstått først. Orker ikek gifte meg med kul på magen.. :nikker:
Oj, sa jeg at jeg skulle gifte meg før jeg er 20?? Da skrev jeg feil!!! Jeg mente 30!! Uuups.. Jeg er 21. Forloveden min er 25. Så vi skal gifte oss før han er 30 (har jeg bestemt) :knegg:
TøydokkeAnna
15-07-2004, 21:08
hvorfor ikke fri selv?
og forlovet er man jo kun om man har inngått en avtale om giftemål (det med å bare være forlovet som en selvstendig tilstand er en norsk oppfinnelse. En frir - den andre sier ja=man er forlovet...)
Her må jeg bare si meg helt enig med deg.:nikker: Jeg kunne aldri kalt meg forlova før en av oss hadde fridd og den andre hadde svart ja.... Mange får ringen på fingeren uten å tenke noe spes over hva det faktisk vil si. Mens jeg er nok mye mere gammeldags der.
Her skal det et frieri til før ringen er på fingren....
Klem fra
Her må jeg bare si meg helt enig med deg.:nikker: Jeg kunne aldri kalt meg forlova før en av oss hadde fridd og den andre hadde svart ja.... Mange får ringen på fingeren uten å tenke noe spes over hva det faktisk vil si. Mens jeg er nok mye mere gammeldags der.
Her skal det et frieri til før ringen er på fingren....
Klem fra
Ble bare enige om at vi vil forloge oss og gifte oss vi...
Men det hadde jo vert kjekt om han en dag frir da, men... Ja, ja... Går jo an å bare bli enige sånn som vi og. Litt lite romantisk da men... Men vi forlovet oss jo den dagen vi begynte å prøve å få baby da. :nikker:
hvorfor ikke fri selv?
Fordi han har gjort det helt klart at det er HANS jobb - det har kommet en del hint, kan man si.. Ellers hadde jeg fridd og vært gift allerede! (Med eller uten hans samtykke:skratte: )
Så nå går jeg her og venter, da... (Må jo ærlig talt innrømme at jeg faktisk planlegger bryllup til neste sommer allerede - men det er nok fordi jeg er lit synsk.. :blunke: Jeg har lokaler klar - med overnatting til gjestene ute i skjærgården og greier! Gratis!)
Så frieriet kommer nok til å bli romantisk de første sekundene men forløper videre ca. slik:
Mannen: Vil du gifte deg med meg?
Epp: Åh - Oj! Øh - Ja, kjære - selvfølgelig! :rørt:
Pause...
Epp: Da sier vi xxJuli, på xxxmarina klokkaxxxx. Hvem vil du skal komme?
:skratte:
Helenemor
16-07-2004, 15:04
Pause...
:fnis: den der var herlig gitt.
Pause...
Dette kunne likeså godt funnet sted hjemme hos meg og...:skratte: :skratte: :skratte:
klem
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.