Vis full versjon : Hva mener SG'erne om å la homofile adoptere?
Satt å såg på nyhetene i sted om det å la homofile adoptere.
Så jeg lurte på hva dere andre synes om det. Sånne ting kan jo folk ha veldig mye forksjellige meninger om, så det hadde vert interessant å høre.
Lykkeliten
18-07-2004, 21:48
Jeg stemte ja. :nikker:
Jeg synes at to menn eller kvinner som har et stort ønske om barn skal få lov å adoptere på lik linje med et heterofilt par.
Vet at noen kommer til å nevne her at barn ikke har godt av å kanskje bli mobbet fordi foreldrene "ikke er som alle andre foreldre", men til det vil jeg bare si at verden går faktisk fremover og mye endrer seg.
Om 10 år er nok vi blitt mye mer tolerant når det gjelder mye.
Synes også det er flott at Arve Juritzen er blitt pappa. Tipper han er en kjempegod far.
Leste at enslige menn eller homofile enslige menn (husker ikke nøytaktig - går for det samme når det gjelder dette synes jeg) ikke får adoptere annet enn barn fra U-land eller barn med handikap. Dette synes jeg er uhørt!
Slike barn trenger ekstra omsorg og tid og derfor bør det prioriteres at disse får 2 foreldre - samme hvilket kjønn.
Katharina
18-07-2004, 21:52
JA, jeg synes homofile skal få adoptere.
Det er for lite kjærlighet i verden er reklamen til MENY, og det er noe i det. Disse menneskene om det er gutter eller jenter er trolig like gode foreldre som oss andre, ja kanskje bedre! Med det så mener jeg at disse barna er veldig strekt ønsket. De har to foreldre som støtter opp rundt dem og det stilles så strenge krav til adopsjonsforeldre at jeg har full tillit til at homofile kan ta vare på barna sine.
Det hender jo også at de får hjelp av en mann/kvinne de kjenner til å få sine barn, eller at de finner sin partner etter at de har fått barn så dette har jeg ikke noe problemer med!
Er mere kritisk til aleneforeldre som adopterer selv om de er alene. Jeg tror det er meningen en skal vokse opp med to foreldre. Har selv bare vokst opp med en og har hatt det bra, men mamma har vært mer sliten enn om de hadde vært to om oppgaven...
Håper å høre andres meninger!
Leste ikke Maias innlegg før jeg skrev mitt, men jeg står for det jeg skrev. Men jeg synes også Juritzen er tøff som ikke avbrøyt. De skulle jo også vært to om det...
Det er ikke kjønn som avgjør hvor god forelder du er/blir. Hvorvidt man da lever i homofilt elller heterofilt samliv har heller ingen betydning for det tror jeg.
Ventet på denne debatten (lurte faktisk på om jeg skulle starte den selv).
Jeg syns det er kjempeflott om homofile får adoptere. :klapper:
Argumentene for har allerede blitt nevnt her, så jeg skal ikke gjenta dem.
Lurte på noe: Hva med landene det adopteres fra? De stiller jo sine krav de også...... Er det noen land i dag som aksepterer homofile søkere?
Lurte på noe: Hva med landene det adopteres fra? De stiller jo sine krav de også...... Er det noen land i dag som aksepterer homofile søkere?Ut i fra det jeg vet så er det ikke noen av landene som pr. i dag godtar homofile søkere.
Det måtte i så fall bli privat adopsjon fra USA.
Men om giver landene godtar det, så syntes jeg at norske myndigheter skulle godkjenne det.
Jeg synes ABSOLUTT at homofile skal få adoptere barn! Både stebarn og det å være adoptivforeldre på lik linje med heterofile par.
Ser ikke forskjellen på heterofile og homofile jeg da (bortsett fra det rent åpenbare, selvsagt), men det kan jo være fordi noen av mine aller beste venner faktisk er homofile.. :nikker:
Har tro på at mennesker som elsker hverandre og som har et sterkt ønske om barn er like gode foreldre uansett legning...
:klemme:
Helenemor
24-07-2004, 00:31
Skulle ønske det var en vet ikke der, for jeg vet ærlig talt ikke. Liker ikke sånn enten eller opplegg. Leser jo masse positivt om det og jeg kan forstå det. Men jeg vet ikke helt ringvirkningene av det ennå. Er for tidlig å si synes jeg. Tenker ikke på det med mobbing og sånt, men hørte en på tv en som sa at de ble diskriminert pga det var homofile, men hvor langt skal det gå etter dette da? De homofile sier de er født sånn, men hva med de pedofile? For noen år tilbake var det nærmest forbudt med å være homofil, jeg bare spør om når vil grensen bli nådd? Har ikke noe mot homofile, hadde jeg hatt det hadde jeg nok sagt det. Er vel såpass ærlig med meg selv. Dessuten er det ikke det som blir diskutert her. Men jeg mener tilslutt vil det ikke være noen kriterier igjen da? Bare stiller spørsmål.. vil vite litt mer før jeg sier 100 prosent enten eller altså.
En blir jo ofte testa i alfor batstante meninger, så jeg velger å ikke si så mye :blunke:
Starlight
24-07-2004, 00:51
Skulle ønske det var en vet ikke der, for jeg vet ærlig talt ikke. Liker ikke sånn enten eller opplegg. Leser jo masse positivt om det og jeg kan forstå det. Men jeg vet ikke helt ringvirkningene av det ennå. Er for tidlig å si synes jeg. Tenker ikke på det med mobbing og sånt, men hørte en på tv en som sa at de ble diskriminert pga det var homofile, men hvor langt skal det gå etter dette da? De homofile sier de er født sånn, men hva med de pedofile? For noen år tilbake var det nærmest forbudt med å være homofil, jeg bare spør om når vil grensen bli nådd? Har ikke noe mot homofile, hadde jeg hatt det hadde jeg nok sagt det. Er vel såpass ærlig med meg selv. Dessuten er det ikke det som blir diskutert her. Men jeg mener tilslutt vil det ikke være noen kriterier igjen da? Bare stiller spørsmål.. vil vite litt mer før jeg sier 100 prosent enten eller altså.
En blir jo ofte testa i alfor batstante meninger, så jeg velger å ikke si så mye :blunke:
Enig med Helene22 her :nikker:
Thyresse
24-07-2004, 01:43
Jeg er i utgangspunktet for at homofile kan få adoptere eller få hjelp meg kunstig inseminasjon/surrogatmor. Er et barn ønsket så vil nok barnet få det fint hos foreldrene.
Men....jeg er i mine tvil om samfunnet er klar til å akseptere dette. Det er fremdeles såpass mange som er negative til dette, men med tiden så vil nok disse mykne opp. Fordommene i samfunnet kan ødelegge så mye for et lite uskyldig barn, og særlig et som kanskje er adoptert fra et annet lang og i utgangspunktet skiller seg fra resten av samfunnet og sin egen familie pga hudfarge og utseende....
Gi det noen år, la samfunnet og fordommene modnes så vil det nok gå mye bedre! Men det er uhyre viktig at denne diskusjonen tas opp nå slik at den får mulighet til å komme inn i en slik modningsprosess!!!
Men trenger ikke barenet både en mors figur og en farsfigur i livet sitt?
Synes man ofte hører historier om barn som mangler enten en mor eller en farsfigur å se opp til og lære av osv...
Og nå er jo livet slik at vi må være en kvinne og en mann for å lage barn... To av samme kjønn kan ikke lage barn.
Jeg er ikke imot homofile egentlig. Det er helt greit. Det er deres sak hva de gjør. Men at de skal ha barn, synes jeg helt ærlig ikke. Nå kommer det sikkert mange å skyter meg her!! Men håper jeg ikke blir hengt nå da... Man må jo kunne lufte tanker og meninger uten å bli angrepet helt håper jeg.
Jeg har liksom bare den meningen at må det både en mann og en kvinne til for å lage et barn, så trengs det både en mann og en kvinne til å oppdra et barn også... Kanskje jeg er litt gammaldags. Jeg tviler ikke på at barn ville hatt det godt med de homofile foreldrene... Men det er liksom.... Nei, jeg vet ikke helt. Det er liksom noe "feil"...
Synes man ofte hører historier om barn som mangler enten en mor eller en farsfigur å se opp til og lære av osv...
Og nå er jo livet slik at vi må være en kvinne og en mann for å lage barn... To av samme kjønn kan ikke lage barn.
Jeg er ikke imot homofile egentlig. Det er helt greit. Det er deres sak hva de gjør. Men at de skal ha barn, synes jeg helt ærlig ikke. Nå kommer det sikkert mange å skyter meg her!! Men håper jeg ikke blir hengt nå da... Man må jo kunne lufte tanker og meninger uten å bli angrepet helt håper jeg.
Jeg har liksom bare den meningen at må det både en mann og en kvinne til for å lage et barn, så trengs det både en mann og en kvinne til å oppdra et barn også... Kanskje jeg er litt gammaldags. Jeg tviler ikke på at barn ville hatt det godt med de homofile foreldrene... Men det er liksom.... Nei, jeg vet ikke helt. Det er liksom noe "feil"...
Ingen skal vel skyte eller henge deg for meningene dine Baba'n.
Jeg er helt uenig med deg, men respekterer allikevel dine meninger om dette.
Tidl. bruker
24-07-2004, 09:18
Jeg stemte ja.
Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å utdype dette noe særlig, men jeg reagerte litt i sted da det ble trukket visse paralleller mellom homofili og pedofili. I mitt hode dreier pedofili seg om misbruk av barn som(ofte) ikke er i stand til å forsvare seg. Det er en utøvelse av makt. Homofili dreier seg om kjærlighet/tiltrekning mellom mennesker, og dissse menneskene kan ikke noe for at de tilfeldigvis er tiltrukket av noen av samme kjønn. Jeg ser ingen grunn til at homofile skal behandles annerledes enn heterofile på verken godt eller vondt.Homofile kan ikke bli gravide ved "uhell". Det å adoptere et barn er ikke noe en gjør uten videre. det er et bevisst valg, og en blir vurdert av andre hvorvidt man er skikket til å være forelder. Nå viser det seg jo at selv om dette forslaget skulle gå gjennom i Norge, så vil allikevel ikke adopsjonslandene tillate å sende barn til homofile par. Jeg synes dog ikke at dette er en grunn til å ikke tillate homofiles rett til å adoptere. Gi dem retten, og så får vi håpe at omverdenen skifter mening etterhvert som samfunnet (forhåpentligvis) blir mer tolerant. Thyresses' kommentar om modningsprossess syntes jeg var god:nikker:
Skulle ønske det var en vet ikke der, for jeg vet ærlig talt ikke. Liker ikke sånn enten eller opplegg. Leser jo masse positivt om det og jeg kan forstå det. Men jeg vet ikke helt ringvirkningene av det ennå. Er for tidlig å si synes jeg. Tenker ikke på det med mobbing og sånt, men hørte en på tv en som sa at de ble diskriminert pga det var homofile, men hvor langt skal det gå etter dette da? De homofile sier de er født sånn, men hva med de pedofile? For noen år tilbake var det nærmest forbudt med å være homofil, jeg bare spør om når vil grensen bli nådd? Jeg forstår tankegangen din, men om så pedofile er født slik på samme måte som homofile, så betyr ikke det at de noen gang vil få frihet til å praktisere dette uten straff. Det er en stor forskjell på en homofil med en samtykkende partner og en pedofil som misbruker et barn!
Synes man ofte hører historier om barn som mangler enten en mor eller en farsfigur å se opp til og lære av osv...Selfølgelig har du lov til å mene dette, Baba'n! :nikker: Uten ulike meninger blir det jo ingen diskusjon.
Jeg vil komme med én kommentar til innlegget ditt. Det finnes en ENORM mengde barnløse i verden i dag. Langt i fra alle blir adoptert. Er det ikke bedre med to gode foreldre av samme kjønn, enn å måtte kjempe om oppmerksomheten på et overfylt barnehjem? :???:
Lykkeliten
24-07-2004, 09:49
Jeg vil komme med én kommentar til innlegget ditt. Det finnes en ENORM mengde barnløse i verden i dag. Langt i fra alle blir adoptert. Er det ikke bedre med to gode foreldre av samme kjønn, enn å måtte kjempe om oppmerksomheten på et overfylt barnehjem? :???:
Helt enig med Sparky og vil også signere Linnea sitt svar.
Jegf er litt i tvil om at dette blir lovlig nå i det Herrens år 2004, men gir vi det 10 år tror jeg det ikke er tvil lenger.
Enig med Sparky :nikker: og Maia :nikker:
At homofile kan ta seg av barn på lik linje med, og mange ganger bedre, hetrofile det er det vel ingen tvil om?!
Det må være mye bedre for ett barn å vokse opp sammen med homofile enn med alkoholisme, narkotika og slike ting. Homofili handler trossalt ikke bare om sex :uff:
Men samtidig så synes jeg faktisk, helt personlig, at homofili er kvalmt.......uansett om de ikke kan noe for det.
Menneskene har stort behov for reproduksjon og det er praktisk umulig med to av samme kjønn. Men dette skyver jeg elegant til side, da det er barnas beste det handler om ikke min personlige mening ang homofili.
At homofile kan ta seg av barn på lik linje med, og mange ganger bedre, hetrofile det er det vel ingen tvil om?!
Det må være mye bedre for ett barn å vokse opp sammen med homofile enn med alkoholisme, narkotika og slike ting. Homofili handler trossalt ikke bare om sex :uff:
Tro jeg nøyer meg med å signere denne jeg...
:nikker:
Homofili handler trossalt ikke bare om sex :uff:
.
Var da helle rikke noe sex det var snakk om her :)
Tidl. bruker
24-07-2004, 14:59
Signerer denne!
Først: jeg stemte JA
Jeg reagerer også på dette:
De homofile sier de er født sånn, men hva med de pedofile? For noen år tilbake var det nærmest forbudt med å være homofil, jeg bare spør om når vil grensen bli nådd? Det å sammenligne pedofili og homofili hører ikke hjemme noe sted! For noen år siden var det også forbudt å danse på offentlig sted på helligdager....Det gjør ikke dansing til tvilsomt av den grunn.
Og nå er jo livet slik at vi må være en kvinne og en mann for å lage barn... To av samme kjønn kan ikke lage barn. Det er desverre slik at mange par som består av mann og kvinne IKKE kan får barn sammen. Skal ikke de få adoptere da...? Har ikke de lov til å få barn...?Skal de ikke ha rett til prøverør og annen behandling...?(setter det litt på spissen her)http://www.cage8.com/iB_html/non-cgi/emoticons/wink.gif
Jeg har personlige gode venner som er lesber og homser. De er i like stor grad kompetente som meg til å være forelder. Når det gjelder synspunktet om at barn trenger både en farsfigur og en morsfigur,....vel....det er desverre tusentals norske barn, for ikke å snakke om utenlandske barn, som vokser opp med bare kontakt med den ene forelderen. Min datter har ikke hatt noe kontakt med sin biologiske far men har fått masse input fra mine mannlige venner. Om et homofilt par oppdrar sin datter vil hun ha kontakt med deres famile og venner...av "alle" kjønn http://www.cage8.com/iB_html/non-cgi/emoticons/grouphug.gif
Når det gjelder mobbing....vel....bare det å ha rødt hår og briller kan føre til mobbing....barn tar etter foreldrene der og hvis et barns foreldre er homsehatere er det stor sannsynlighet for at barnet blir påvirket. Det er gjerne de barna som mobber barn som er homofile eller har homofile foreldre. Det er også ofte rasehateres barn som reagerer negativt på mennesker med annen hudfarge. Der må vi foreldre ta ansvar!!! :fy: Bare så det er sagt. Om et barn blir oppdratt av et homofilt par vil IKKE barnet bli homofil av den grunn http://www.cage8.com/iB_html/non-cgi/emoticons/wink.gif
Stemte JA!
Det er jo mange homofile som har barn med en dame. Da må jo de homofile parene også kunne få ha barn. Alt "nytt" kan virke litt tøft i starten, men noen må jo være de første...
Var da helle rikke noe sex det var snakk om her :)
Det skrev jeg heller ikke, men mange tenker jo veldig ofte sex-relaterte ting når det er snakk om homofile :blunk:
Jeg svarte NEI, mener at det er så viktig at barn har både mor og far... Mener derfor at om homofile får adoptere så er det de som går foran ikke barna!
Det var da min mening...
Jeg svarte NEI, mener at det er så viktig at barn har både mor og far... Mener derfor at om homofile får adoptere så er det de som går foran ikke barna!
Det var da min mening...
Da håper jeg inderlig for din del at det ikke skjer med deg som det gjør for mange...At du blir gravid og det blir et vanskelig samlivsbrudd der faren stikker av fra ansvaret sitt. Hva gjør du da...? Ville ikke du da tatt din oppgave som mor alvorlig og sørget for at barnet fikk en god oppvekst selv UTEN en far...? Eller ville du tatt abort...fordi du mener at barnet hadde kommet i andre rekke bak deg selv...?
Helenemor
24-07-2004, 18:51
Okay, vil bare oppklare en liten ting her ang det jeg sa om pedofile. Jeg sammenlignet de ikke, vet jo at det er en stooor forskjell. Hvorfor jeg satt spørsmålstegn ved det er at for bare 30 år siden var det helt utenkelig å gi en som var aids syk en klem fordi man var redd for å bli smittet. Nå er det ikke det samme. Samme antall år tilbake var det helt utenkelig at homofile skulle få barn sammen ( på den måten de velger å få barn på) nå er det ikke det samme. Bare spør om hvor grensen går? Faktisk så snakket jeg med en som er homofil ang dette og h*n sa at det var prinsippet at de skulle få adoptere, og at de ikke ville bli diskriminert. Da ser jeg ikke at barna blir satt så veldig i høysetet. Nå som det er vanlig at den seksuelle lav alderen går ned så er det ikke godt å si hva det neste blir.
Så jeg vet forskjellen :blunke: og det var ikke ment at de pedofile skulle adoptere heller, men før så kunne jo ikke en som var homofil ferdes åpentlyst rundt. Så det er vel et spørsmål om tid før pedofile også blir akseptert at de er slik de er, og at folk skal slutte å "fikse" de, slik som homofile engang ble tvunget til. Håper jeg er forståelig. :)
Det var da min mening...
Da håper jeg at du kan si det ansikt til ansikt til det barnet ,som etter all sannsynlighet kunne vokst opp i et kjærlig hjem med nok mat og omsorg, at det er bedre at h*n bor på et barnehjem!!!!! Og mest sannsynlig dør i ung alder av underernæring!!!
Det var da min mening...
jeg stemte ja.
Bare tenk hvordan det føles å ønske seg barn så sterkt som vi her på SG gjør..
Kan vel føles sånn selv om man er homofil også.
Det er mange andre ting som er mye viktigere enn seksuell legning for å bli gode foreldre. :nikker:
Jeg stemte ja :)
Hva er det egentlig som tilsier at ett barn må ha både en mor og far? Og ikke to fedre eller to mødre? Jeg skjønner det egentlig ikke. Håper noen av dere som har bastante meninger om dette vil komme på banen igjen og utdype litt mer?
Når det gjelder fordommer og mobbing, så er det vi voksne som må ta av brillene og tenke på hvilke signaler man sender. Barn er i utgangspunktet født fordomsfrie, og vil ikke ha bastante oppfatninger om hva som er en "normal" familie. Ihvertfall ikke i våre dager, hvor det finnes så mange kombinasjoner av familieliv (delt omsorg, mine barn, dine barn, våre barn, aleneforeldre etc).
:nikker: Helt enig i det jeg også! :kidoki:
Liffy
Tidl. bruker
24-07-2004, 22:54
Hei Helene:)
Skjønner at du vet forskjellen mellom homofili og pedofili(noe annet har jeg ikke mistenkt deg for, ble bare så gira da du trakk parallellene i det første innlegget ditt, hehehe). Jeg tror også jeg forstår hva du mener ang. det at grenser flyttes, og at du er engstelig for hva dette kan innebære. Når det gjelder det å akseptere pedofile tror jeg kanskje utviklingen kommer til å gå i den retningen du frykter-at det kommer til å bli akseptert at noen er pedofile. Jeg vet ikke så mye om "diagnosen/legningen", men for alt det jeg vet så kan det godt være at pedofili er en slaks sykdom/legning som man i utgangspunktet ikke kan noe for. MEN(og dette er et stooort men): Dette betyr ikke at jeg tror(eller ønsker) at pedofile handlinger kommer til å bli noe samfunnet kommer til å tolerere. Misbruk av barn er nettopp det: Misbruk. Og den definisjonen håper jeg inderlig aldri kommer til å forandre seg.
Kan forøvrig tilføye at jeg ikke kjenner noen homofile personlig, men vet jo at de finnes der ute. Jeg klarer ikke helt å forstå det å være tiltrukket av en av det samme kjønn, men jeg vil gjerne forsvare deres rett til å være det
Tidl. bruker
24-07-2004, 23:12
Heisann :klemme:
Jeg synes at egnethet som foreldre er uavhengig av hva slags kjønn og seksuell legning man har. Dvs at jeg har ingenting mot å la homofile adoptere,så sant de er vurdert av adopsjonskontoret som egnet å være(slik de også vurderer heterofile)
Klem fra Ma Larkin
Jeg synes det var på tide at det kom et forslag om å la homofile få lov til å adoptere.
Vi her på SG vet jo hvordan det er å ønske seg barn! Dette dype grunnleggende behovet. Noen ønsker barn for alt i verden - andre prioriterer annerledes. Det er likt for oss alle, heterofil eller homofil.
Ingen av oss kan bestemme hvem vi blir glad i. Om det er av samme kjønn eller motsatt - det bare skjer... Og flott er det! At vi finner noen vi blir glade i!
Om vi er av samme kjønn eller ett av hvert, og har vært sammen en stund; da tror jeg at det er naturlig å ønske seg barn i mange tilfeller. Å få et biologisk barn er ikke alles rett. Det være seg f.eks. ufrivillig barnløshet eller hvis man er homofil. Men det betyr mye alikevel, å få et barn, oppdra det etter våre verdier og holdninger.
Rollemodeller. Hva er det i 2004? Mor er ute og jobber fulltid som ingeniør, far er hjelpepleier på sykehjemmet, mor beiser huset og far koker middag. Å bruke rollemodeller som argument i denne diskusjonen blir dermed feil (har irritert meg over det på radiodiskusjoner...).
Å ha to stykker som deler på omsorgen er derimot av større betydning. Jeg tror en alenemor eller far vil også gjøre en kjempeflott jobb, men som Katharina sa, det er mye mer slitsomt.
For et foreldreløst barn vil det etter min mening være flott å komme til et hjem hvor to voksne ønsker å ta vare på det, om det er et heterofilt eller homofilt par, det spiller ingen rolle.
For adopsjonskravene er store, attester og personlige vurderinger vil ligge til grunn for at man får lov til å adoptere.
Jeg ser ingen grunn til at homofile ikke bør få adoptere på lik linje med heterofile.
Jeg synes det var på tide at det kom et forslag om å la homofile få lov til å adoptere.
Vi her på SG vet jo hvordan det er å ønske seg barn! Dette dype grunnleggende behovet. Noen ønsker barn for alt i verden - andre prioriterer annerledes. Det er likt for oss alle, heterofil eller homofil.
Ingen av oss kan bestemme hvem vi blir glad i. Om det er av samme kjønn eller motsatt - det bare skjer... Og flott er det! At vi finner noen vi blir glade i!
Om vi er av samme kjønn eller ett av hvert, og har vært sammen en stund; da tror jeg at det er naturlig å ønske seg barn i mange tilfeller. Å få et biologisk barn er ikke alles rett. Det være seg f.eks. ufrivillig barnløshet eller hvis man er homofil. Men det betyr mye alikevel, å få et barn, oppdra det etter våre verdier og holdninger.
Rollemodeller. Hva er det i 2004? Mor er ute og jobber fulltid som ingeniør, far er hjelpepleier på sykehjemmet, mor beiser huset og far koker middag. Å bruke rollemodeller som argument i denne diskusjonen blir dermed feil (har irritert meg over det på radiodiskusjoner...).
Å ha to stykker som deler på omsorgen er derimot av større betydning. Jeg tror en alenemor eller far vil også gjøre en kjempeflott jobb, men som Katharina sa, det er mye mer slitsomt.
For et foreldreløst barn vil det etter min mening være flott å komme til et hjem hvor to voksne ønsker å ta vare på det, om det er et heterofilt eller homofilt par, det spiller ingen rolle.
For adopsjonskravene er store, attester og personlige vurderinger vil ligge til grunn for at man får lov til å adoptere.
Jeg ser ingen grunn til at homofile ikke bør få adoptere på lik linje med heterofile.
Amen:nikker:
Helenemor
25-07-2004, 00:00
Hei Helene:)
Skjønner at du vet forskjellen mellom homofili og pedofili(noe annet har jeg ikke mistenkt deg for, ble bare så gira da du trakk parallellene i det første innlegget ditt, hehehe). Jeg tror også jeg forstår hva du mener ang. det at grenser flyttes, og at du er engstelig for hva dette kan innebære. Når det gjelder det å akseptere pedofile tror jeg kanskje utviklingen kommer til å gå i den retningen du frykter-at det kommer til å bli akseptert at noen er pedofile. Jeg vet ikke så mye om "diagnosen/legningen", men for alt det jeg vet så kan det godt være at pedofili er en slaks sykdom/legning som man i utgangspunktet ikke kan noe for. MEN(og dette er et stooort men): Dette betyr ikke at jeg tror(eller ønsker) at pedofile handlinger kommer til å bli noe samfunnet kommer til å tolerere. Misbruk av barn er nettopp det: Misbruk. Og den definisjonen håper jeg inderlig aldri kommer til å forandre seg.
Kan forøvrig tilføye at jeg ikke kjenner noen homofile personlig, men vet jo at de finnes der ute. Jeg klarer ikke helt å forstå det å være tiltrukket av en av det samme kjønn, men jeg vil gjerne forsvare deres rett til å være det
:rørt: Det var nydelig skrevet.. følte at du har forstått meg godt. Og det var kun de pedofile som personer jeg siktet til, ikke deres handlinger. Er bare så bekymret for barna mine :nemlig:
(Heeelt utenfor tema sjekk klokkeslettet på forrige innlegg -nesten godt gjort)
(Heeelt utenfor tema sjekk klokkeslettet på forrige innlegg -nesten godt gjort)
:hehehe:
Helenemor
25-07-2004, 12:33
(Heeelt utenfor tema sjekk klokkeslettet på forrige innlegg -nesten godt gjort):???:
idag kl.00.00 mener du? Er jeg ikke flink? :knegg:
:???:
idag kl.00.00 mener du? Er jeg ikke flink? :knegg:
jepp, det jeg mente. skulle nesten tro du satt med fingeren på knappen og ventet:blunke:
Helenemor
25-07-2004, 12:44
jepp, det jeg mente. skulle nesten tro du satt med fingeren på knappen og ventet:blunke:
:fnis: ikke godt å vite hva jeg kan finne på nei.. :skratte: Men det var nok litt flaks..
heldiggrisen
29-07-2004, 19:02
Ja.
Ser ingen grunn til at ikke folk som er glade i hverandre, uansett hvilket kjønn de har, skal få lov til å dele denne kjærligheten med et eller flere barn. Tror det er mer skadelig for barnet å gjennomgå skilsmisser, ikke ha kontakt med en av foreldrene, med foreldre som ikke er i stand til å ta ansvar for barna sine og så videre og videre....
Dessuten er det ganske strenge krav for å bli godkjente for adopsjon, og valget man tar som homofil er ofte mer gjennomtenkt enn valget en "hvilken som helst fjortis som har blitt gravid i fylla og ser for seg et søtt lite barn som sover og smiler" tar når hun velger å beholde barnet. His noen skjønte hva jeg mente......
Stemte ja.
Det er ikke legningen som er avgjørende for omsorgsevnen!
Dessuten er det ganske strenge krav for å bli godkjente for adopsjon, og valget man tar som homofil er ofte mer gjennomtenkt enn valget en "hvilken som helst fjortis som har blitt gravid i fylla og ser for seg et søtt lite barn som sover og smiler" tar når hun velger å beholde barnet.
HALLELUJA!!!
Stemte :nikker: jeg også. Det er barna som teller her og dersom et homofilt par egner seg som foreldre så why not. Så lenge barna får kjærlighet og trygge rammer så er det alt som teller. Pluss vi lever i 2004 og det er på tide at folk venner seg til at ikke alle er hetrofile heller :blunke:
Jeg klarer jo ikke å holde kjeft :sinna: . Så her kommer min mening:
Det er helt usaklig!
Jeg er ikke religiøs så det har ikke noe med det å gjøre men jeg er fullstendig imot det. Er du homofil så får du ta deg av ulempene! Jeg mener ikke at en skal straffes for at en er homofil. Det er tross alt noe som heter ''naturens gang'' og det er grunn til at kvinner har egg og menn sæd.
Så det så
(så da har jeg lagt egget for enda mer artilleri mot meg men sånn er det nå...hehe)
Da håper jeg inderlig for din del at det ikke skjer med deg som det gjør for mange...At du blir gravid og det blir et vanskelig samlivsbrudd der faren stikker av fra ansvaret sitt. Hva gjør du da...? Ville ikke du da tatt din oppgave som mor alvorlig og sørget for at barnet fikk en god oppvekst selv UTEN en far...? Eller ville du tatt abort...fordi du mener at barnet hadde kommet i andre rekke bak deg selv...?
Heisann Revenka!
jeg respekterer din mening men jeg er litt uenig akkurat der. Synes det blir litt feil å trekke paralellen der iom. at det ikke har dir. forbindelse med homofili.
vh
nemix
Det er helt usaklig!
Jeg er ikke religiøs så det har ikke noe med det å gjøre men jeg er fullstendig imot det. Er du homofil så får du ta deg av ulempene! Jeg mener ikke at en skal straffes for at en er homofil. Det er tross alt noe som heter ''naturens gang'' og det er grunn til at kvinner har egg og menn sæd.
Så det så
(så da har jeg lagt egget for enda mer artilleri mot meg men sånn er det nå...hehe)
Enig... :flau:
Heisann Revenka!
jeg respekterer din mening men jeg er litt uenig akkurat der. Synes det blir litt feil å trekke paralellen der iom. at det ikke har dir. forbindelse med homofili.
vh
nemix
Enig her og...:flau:
Om man får et samlivsbrudd kan man møte en ny mann som kan være farsperson/mannsperson for barnet i familien, og man kan fortsatt ha kontakt med både mammaen og pappaen sin.
Og å sammenligne et brudd mellom to mennesker og homofile blir feil synes jeg og.
Jeg har også den tanken at det må en av hvert kjønn til for å lage et barn... Og det er sikkert en grunn for at det er sånn tror nå jeg...
Tidl. bruker
30-07-2004, 19:35
Ja trengs det en mann og en kvinne? F.eks:
En mor eller en far kan oppdra barnet sitt sammen med en søster eller sin mor, eller andre. Hva med en alenefar? Et foreldrepar dør, og en tante eller en onkel overtar omsorgen? Min lille svoger bor sammen med sin far, og i samme hus bor hans besteforeldre? Ulike konstellasjoner er det overalt.
Nei jeg tror ikke det trengs både en far og en mor for å gi et barn en god oppdragelse. Hva er en god oppdragelse? Å lære et barn å bli et fullverdig
medlem av vårt samfunn, med kunnskap, kjærlighet, empati og evne til utvikling. Hva kreves det av foreldre til å gi det?
Når det er sagt - så har jeg ikke helt tatt stilling til denne saken egentlig.
Er kanskje av dem som synes det er greiere at to damer får barn enn to menn.
Er vel den moderlige biten jeg fokuserer på, tror jeg.
Og jeg synes at det er annerledes når de velger å bli befruktet/befrukte
selv, for å få barn. At det er noe annet. Selv om det sikkert ikke er det...
Og så er det litt med det at adopterte barn ofte kan møte litt flere utfordringer
i hverdagen, enn andre barn. Og fortsatt er ikke samfunnet og spesielt
barn nådige mot de som skiller seg ut. Men kanskje over tid. Jeg vet ikke.
Har ikke tatt stilling enda. Men følger med i debatten.
Tidl. bruker
30-07-2004, 19:41
Det er helt usaklig!
Så det så
Og usaklighetene fortsetter.......
Så hvis man bare skulle stole på "naturens gang" , skulle også ufrivillig barnløse generelt bare godta det, for det er sånn naturen har bestemt det. Er det ikke så at nettopp det som kjennetegner menneskets natur, er evne til å lære og utvikle seg, og overkomme hindre? Å ønske seg et barn, og å få barn, skal dette bare være et "gode" for en spesifikk gruppe?
OG forøvrig .... hvorvidt du har har sæd eller egg, gjør det deg jo ikke umiddelbart egnet som forelder..!
Og usaklighetene fortsetter.......
Så hvis man bare skulle stole på "naturens gang" , skulle også ufrivillig barnløse generelt bare godta det, for det er sånn naturen har bestemt det. Er det ikke så at nettopp det som kjennetegner menneskets natur, er evne til å lære og utvikle seg, og overkomme hindre? Å ønske seg et barn, og å få barn, skal dette bare være et "gode" for en spesifikk gruppe?
OG forøvrig .... hvorvidt du har har sæd eller egg, gjør det deg jo ikke umiddelbart egnet som forelder..!
Beklager at jeg var uenig med deg og ytret min mening. Det er spennende at vi er uenige synes jeg, for da håpet jeg på en saklig svar og ikke en rød prikk!? Hvis jeg skulle delt ut røde prikker for hver ting jeg var uenig i så hadde jeg ikke hatt mange venner gitt.
Jeg respekterer din mening og beklager igjen - at du har en dårlig dag.
Jeg stemte ja. Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg mener at selv om homofile ikke kan få egne barn sammen (uten å ta en Arnold Schwarzenegger), så kan de absolutt klare å fylle rollen som gode foreldre. Selvfølgelig er ikke alle homofile like egnet som foreldre, der er de vel ikke annerledes enn hetrofile. At homofile velger å adoptere i steden for å bruke donorer og surrogat mødre, synes jeg er helt greit (skjønner forøvrig de som gjør det også, men det er ikke tema her), det er jo en samfunnsnyttig og beundringsverdig ting å adoptere!?! Blir denne handlingen mindre verdt fordi man er homofil?
Tidl. bruker
02-08-2004, 10:50
Beklager at jeg var uenig med deg og ytret min mening. Det er spennende at vi er uenige synes jeg, for da håpet jeg på en saklig svar og ikke en rød prikk!? Hvis jeg skulle delt ut røde prikker for hver ting jeg var uenig i så hadde jeg ikke hatt mange venner gitt.
Jeg respekterer din mening og beklager igjen - at du har en dårlig dag.
Fikk så mange grønne prikker for mitt svar til deg, at min dag er god. ;)
Forøvrig oppfattet jeg ikke ditt svar som saklig, men ganske snevert, og derfor ga jeg en rød prikk. Det har jeg lov til.
Fikk så mange grønne prikker for mitt svar til deg, at min dag er god. ;)
Forøvrig oppfattet jeg ikke ditt svar som saklig, men ganske snevert, og derfor ga jeg en rød prikk. Det har jeg lov til.
Jada, jeg skjønner at de fleste er enige med deg iom. at det bare er ca. 2 av oss som mener noe annet. Synes det er greit at folk er uenige med meg ( for ellers så hadde jeg ikke giddet å være med på en slik diskusjon ) og jeg har allerede nevnt at jeg reskepterer din mening. Men jeg er litt usikker på om jeg har misforstått dette med røde prikker? Kan jeg gi en rød prikk til noen bare fordi deres meninger ikke passer meg?
I så fall tar jeg denne prikken imot med takk og forsegler min munn for prikketemaet. :nikker:
Turbomamma
02-08-2004, 11:52
Hva er det egentlig som tilsier at ett barn må ha både en mor og far? Og ikke to fedre eller to mødre? Jeg skjønner det egentlig ikke. Håper noen av dere som har bastante meninger om dette vil komme på banen igjen og utdype litt mer?
Når det gjelder fordommer og mobbing, så er det vi voksne som må ta av brillene og tenke på hvilke signaler man sender. Barn er i utgangspunktet født fordomsfrie, og vil ikke ha bastante oppfatninger om hva som er en "normal" familie. Ihvertfall ikke i våre dager, hvor det finnes så mange kombinasjoner av familieliv (delt omsorg, mine barn, dine barn, våre barn, aleneforeldre etc).
Jeg synes ikke det er noe problem at et barn vokser opp med kun en mor, kun en far, eller to homofile feks. Det er jo ikke antall foreldre eller hvilket kjønn de har som gir utslag i et barns liv...! Det er hvordan disse menneskene er som betyr noe..
Er litt tvilende til spørsmålet, jeg... Dersom barna ville vært sikret en oppvekst uten mobbing (pga at foreldre er av samme kjønn), så var det helt greit. Men, then again...hvilket barn er garantert å ikke bli mobbet uansett hvilke foreldre det har...? Greit nok at det er vi voksne som må tenke på hvilke signaler vi sender...men barn der ute mobber andre barn, slik er det jo! Det hadde vært flott å få slutt på mobbing! Men det finnes faktisk fortsatt..... Jeg er ikke så sikker på at barn ville sluttet å mobbe om alle voksne var tolerante og fordomsfrie... Barn mobber ikke bare fordi de har fordommer eller ser noe som er annerledes... Barn mobber også for å føle seg "større enn" andre barn...
Jeg veit egentlig ikke om jeg liker det...
To menn/kvinner kan ikke få barn sammen, naruren har ikke skapt oss slik, og da syns jeg det blir litt feil. På en annen side så skjønner jeg jo at de ønsker seg barn, men de må først og fremst tenke på barna. Mobbing etc. "Hvordan går det med pappa og pappa, liksom"?? Det er ikke naturlig.
Personlig syns jeg det blir feil, men da sier jeg jo på en måte at det er feil med prøverør også...for kan ikke vi kvinner få barn, er det vel egentlig også en mening med det.......ja, vanskelig dette her.
Er i hvert fall litt mot at homofile skal få ha barn. De kan i utgangspunktet IKKE få barn sammen!!! Da får de la det være.
Jeg er ikke så sikker på at barn ville sluttet å mobbe om alle voksne var tolerante og fordomsfrie... Barn mobber ikke bare fordi de har fordommer eller ser noe som er annerledes... Barn mobber også for å føle seg "større enn" andre barn...Må si meg enig her. Barn kan faktisk være ganske "onde" av seg for å oppnå en status blandt de andre barna. Jeg husker vi hadde en rangeringsordning allerede i barnehagen. "Sjefen" hakket på meg og jeg hakket på jenta under meg igjen osv. Vi var virkelig hensynsløse til tider.
At foreldre lærer barna sine toleranse og åpenhet er selvfølgelig viktig, men det stopper ikke mobbingen.
Dette er et interessant spørsmål. Jeg har latt være å blande meg i diskusjonen tidligere, for jeg har ingen gode, entydige svar. Derfor har jeg heller ikke stemt.
Likevel har jeg noen tanker, forvirrende og selvmotsigende, slik de gjerne er i et hode som enda ikke har sortert all informasjon rundt et tema. Først og fremst vil jeg si at jeg ikke klarer å se at man kan isolere spørsmålet om homofiles rett til å adoptere fra andre spørsmål rundt menneskers rett til å få barn. Det er vel noen grunnleggende spørsmål jeg har balet med lenge som gjør meg forvirret. Det er ganske enkelt; er det i det hele tatt en rett (menneskerett) å få barn? Tidligere har jeg konkludert med at et barneønske bunner i en slags egoisme, enten det nå er snakk om et heterofilt par som lett lager sine egne barn, heterofile par som må ha assistanse på en eller annen måte, heterofile par som adopterer, homofile par som bruker donor/surrogat eller homofile par som adopterer (hvilket de altså ikke gjør i Norge enda). Personlig har jeg ikke klart å finne et svar på spørsmålet om det er en allemannsrett å få barn. Jeg er ikke i tvil om at det også, først og fremst, er et grunnleggende innstinkt, et av våre sterkeste, som ligger under ønsket om barn. For de fleste kanskje aller helst egne barn, i reproduksjonsøyemed, men også dette ønsket vi har om å ha vår bittelille skapning å øse all vår omsorg og kjærlighet over, og som gir oss det samme tilbake. Her tror jeg ingenting skiller heterofile og homofile. Så om den bevisste delen av hjernen min enda ikke har klart å finne et svar som er godt nok for meg på hvorvidt barn er noe vi skal ha, hvis vi ønsker det, uavhengig av metode, så har jeg følelsesmessig klargjort det hele for lenge siden; Å ta i bruk tilgjengelige metoder for å få et barn man ønsker seg, er greit, dersom det handler om egnede foreldre. Dette innkluderer homofile som vil adoptere. Så kan man kanskje tenke seg at man også i Norge kunne gjøre assistert befruktning med donorsæd tilgjengelig for lesbiske par, samt assistert befruktning av surrogatmor for mannlige homofile par. For jeg ser nemlig ingen grunn til at homofile kun skal kunne få barn gjennom en nøye utvelgelse, slik adopsjonsprosesser er. De fleste av oss blir ikke vurdert før vi får barn, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være eneste tilgjengelige metode for homofile etter norsk lov, dersom man nå først konkluderer med at det er greit at homofile har barn.
Dessuten, hvis man skal bruke tradisjonelle familiekonstellasjoner som argument for at homofile ikke skal få adoptere, er man nesten nødt til å innføre tvangsprevensjon for enslige, og forbud mot skilsmisse/samlivsbrudd for heterofile par, samt tvangsgjengifting av enker/enkemenn. Som sagt, jeg klarer ikke å skille spørsmålet om homofiles rett til å få barn fra spørsmålet om ethvert menneskes rett til å få barn. Hvis det faktisk er slik at mennesker har rett til å få barn, noe det ser ut som gjennom det faktum at heterofile har rett til både adopsjon og assistert befruktning (og jeg stiller IKKE spørsmål ved denne retten), så får det gjelde for alle voksne par. Og jeg tror ikke homofil legning alene er nok til å gjøre et menneske uegnet som forelder.
Mulig mobbing er IKKE et argument. Da får vi i så fall tilføye at mørkhudede i Norge ikke bør få barn, på grunn av mobbefaren. Handicappede bør ikke få barn på grunn av mobbefaren. Tykke mennesker bør ikke få barn på grunn av mobbefaren. Enslige foreldre bør gi bort sine barn til et par på grunn av mobbefaren. Mennesker med gammel bil bør ikke få barn på grunn av mobbefaren. Hallo! Si meg den ting barn ikke kan bli mobbet for?
Konklusjonen min må bli at dersom retten til å få barn eksisterer for heterofile, enslige eller par, så kan man ikke utelukke homofile fra denne retten. Jeg ser ikke forskjellen...
Beklager! Jeg har enda ikke lært å fatte meg i korthet...
Det er et instinkt å formere seg å få barn.
Men hvis det sies at homofile også har det instinkt å få barn... Da burde vel instinktet gå til å treffe en av motsatt kjønn, og parre seg, slik som dyrene gjør...? :flau:
Men hvis det sies at homofile også har det instinkt å få barn... Da burde vel instinktet gå til å treffe en av motsatt kjønn, og parre seg, slik som dyrene gjør...? :flau:
Hva slags innstinkt tror du styrer kua når hun plutselig kliver opp på ryggen på en annen ku? Eller hunden, hann eller hunn, som rir på alt fra menneskelegger til hunder av samme kjønn? Et parrings-innstinkt kanskje? Enten de nå er utstyrt for å være den som rir, eller den som blir ridd, og enten objektet som blir ridd er befruktningsdyktig eller ei. :skratte: (Uten at jeg på noen måte vil sammenligne dette med homofile!)
Men at et "innstinkt" (om kjærlighet kan kalles det) er anderledes, betyr vel ikke at alle andre innstinkter er borte/anderledes? Og jeg mener, som jeg sa, at ønsket om barn først og fremst, men ikke dermed ene og alene, er styrt av et innstinkt.
Enig i hypotesen Alibaba.
Nå synes jeg at dette temaet stikker litt lengre inn enn retten til å få barn. Jeg synes at alle som skal adoptere skal vurderes uansett iom. at det er et allerede eksisterende barn som skal utplasseres og det kan få alvorlige følger om det blir plassert i ''feil'' familie.
Jeg mener i bunn og grunn at det ligger i hva vi er laget som og hva som går an å få til og ikke (rent fysisk og kjemisk). Homofili er like mye et trend-produkt som en gén en har vokst opp med og bare det er grunn nok til å tenke grundig gjennom om det er lurt å innblande barn i slike forhold.
Jeg har forsøkt å sette meg i den samme situasjonen og selvfølgelig hadde jeg ønsket meg et barn hvis jeg hadde vært homofil! Det er naturen som driver oss og slikt er umulig å unngå.
Alt er ikke svart/hvitt men jeg klarer på en måte ikke helt å la være å tenke: hva hvis alle homofile som ønsker seg barn får lov til det? Kall meg konservativ men jeg tror nok det kan føre til flere konsekvenser enn bare de vi snakker om i dag. Hva blir neste ? Tillatelse til genmanipulering og kloning? ( satt på spissen...)
Jeg synes ikke noen skal straffes for livet de velger å leve men ikke alt er ''greit'' bare vi får venne oss til tanken.
Dette var litt hultertilbulter tankegang og jeg lot bare tankene flyte over tastaturet. Beklager det....jeg blir bare så betenksom i forsøket på å se denne saken fra flere sider. Og det plager meg at jeg ikke helt klarer å akseptere at det skal være så greit. Jeg tenker på barna.....hva hvis jeg hadde blitt født på ny i dag - i et homofilt partnerskap. Hadde jeg syntes at det er greit? Jeg setter meg inn i situasjonen med alle sansene jeg har og fortsatt sitter det en stor klump med ubehag, sorg og dårlig samvittighet av en eller annen grunn.....
Pøh....så dyp jeg skal være i dag da! :flau:
Hva slags innstinkt tror du styrer kua når hun plutselig kliver opp på ryggen på en annen ku? Eller hunden, hann eller hunn, som rir på alt fra menneskelegger til hunder av samme kjønn? Et parrings-innstinkt kanskje? Enten de nå er utstyrt for å være den som rir, eller den som blir ridd, og enten objektet som blir ridd er befruktningsdyktig eller ei. :skratte: (Uten at jeg på noen måte vil sammenligne dette med homofile!)
:knegg:
hva hvis jeg hadde blitt født på ny i dag - i et homofilt partnerskap. Hadde jeg syntes at det er greit? Jeg setter meg inn i situasjonen med alle sansene jeg har og fortsatt sitter det en stor klump med ubehag, sorg og dårlig samvittighet av en eller annen grunn.....
Pøh....så dyp jeg skal være i dag da! :flau:
Jeg hadde ikke likt å ha blitt adoptert at et homofilt par, og hatt to mammaer eller to pappaer....
Nei, nå kom sola ute! Jeg får ta av meg litt klær og gå ut å male litt sprosser tenker jeg.. Gjøre noe litt mer fornuftig enn å sitte her på data hele dagen! :nikker:
:kidoki:
Tidl. bruker
02-08-2004, 14:25
Hadde man vokst i et sånt type partnerskap, så hadde man ikke visst om noe annet.
Var man høyt elsket og etterlengtet, så hadde man kanskje også hatt krefter til å
stå imot mobbing og kommentarer. Kanskje. ;)
Hadde man vokst i et sånt type partnerskap, så hadde man ikke visst om noe annet.
Var man høyt elsket og etterlengtet, så hadde man kanskje også hatt krefter til å
stå imot mobbing og kommentarer. Kanskje. ;)
Godt mulig du har rett. Det er vanskelig å vite når man ikke har vert i situasjonen selv :nikker:
Tidl. bruker
03-08-2004, 11:16
Men jeg er litt usikker på om jeg har misforstått dette med røde prikker? Kan jeg gi en rød prikk til noen bare fordi deres meninger ikke passer meg?
Du kan gi positiv eller negativ tilbakemelding på en annen brukers innlegg.
Det er ingen fasitt på hvor lista skal ligge, så dette baseres i stor grad på
subjektive oppfatninger hos avsender og mottaker.
Så ja, du kan nok gi en rød prikk "bare" for at noens melding (eks. min) ikke passer deg. Men det oppfordres til å si hvorfor man gir prikken.
Jeg svarte ja!
Syns at homofile og lesbiske burde stille like sterkt i adopsjon som heterofile par.
Jeg sier det bare, jeg: Tøm barnehjemmene!
Synes det er dystert at "ungdommer" i sin beste alder viser så mye fordommer og fremmedfrykt mot noe som har vært en lovlig og profilert del av vårt samfunn siden lenge før vi ble født. (Da tenker jeg på uttalelser som at "det er ikke naturlig" og desslike..)
Ang. instinkter: Mange homofile som ikke har tid til å vente på at surrehuer skal bestemme seg for om de synes det er litt for skummelt og rart eller ok går til det skrittet å "parre" seg med det motsatte kjønn. Resultatet blir flere hjem (GJerne 2 lesber i det ene og to homser i det andre - så der fikk dere DEN, dere som syns 2 av samme kjønn ble for mye!:nikker: )
Det fins masse god forskning på området - og Nemix: alle undersøkelser gjort på temaet i USA som jeg har kommet over viser at du hadde fått en veldig GOD og REFLEKTERT opdragelse som gjorde deg MEGET godt rustet til å møte verden med en mer ydmyk innstilling enn det du viser her.... :blunke:
Ingen grunn til å fortvile, altså!
NettaMamma
12-10-2004, 14:03
Jeg stemte nei
Nå blir det vel pepper på meg... men jeg har ryggrad til å bære det!!
Jeg synes ikke at homofile skal få adoptere.
Av den enkle grunn at jeg mener et barn har behov for en mamma og en pappa. En mamma og en pappa vil barnet ha hele livet sitt, uansett om foreldrene lever sammen hele livet, går fra hverandre, eller om en eller begge dør. For meg handler det om røtter og å ha noen/noe å identifisere seg med. Jeg tror at for barnets utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt, seksuelt... etc, har både arv og miljø stor betydning, og på bakgrunn av det mener jeg at det bør være en mamma og en pappa (en mann og en kvinne)i barnets liv:)
...også er det jo ikke helt naturlig...
student31
13-10-2004, 12:27
Rett og slett: JA!
Metalmamma
05-12-2004, 18:11
Ser ingen gyldig grunn til at homofile ikke skulle få adoptere, så jeg stemte ja!
det viktigste for et barn er å ha foreldre som tar seg av dem, og gir dem en god oppvekst fylt med omsorg og kjærlighet i et godt hjem.
JA til at homofile skal få adoptere!!!!!
det viktigste for et barn er å ha foreldre som tar seg av dem, og gir dem en god oppvekst fylt med omsorg og kjærlighet i et godt hjem.
JA til at homofile skal få adoptere!!!!!
Signerer denne jeg :)
Man kan jo ikke velge å være homofil eller ikke,og de kan jo ha ett like stort ønske om barn som ett vanlig par.
Hvorfor skal ikke de kunne få denne muligheten bare fordi de elsker en av "feil" kjønn ??
Syntes absolutt ikke det burde være noen forskjellsbehandling :niks:
Gammel diskusjon dette, men pytt, pytt! Feberen holder meg våken og jeg kjeder meg.
Jeg synes ikke at homofile skal få adoptere.
Av den enkle grunn at jeg mener et barn har behov for en mamma og en pappa. Jeg har hørt dette argumentet flere ganger, men jeg forstår det likevel ikke :vetikke: . De fleste barn som blir adoptert i dag er foreldreløse barn som bor på barnehjem. De har ingen mamma og pappa. Mener du virkelig at hvis det ikke blir funnet både en kvinne og en mann som kan ta seg av dette barnet, så bør det forbli på barnehjemmet? At det at barnet må slåss om oppmerksomhet og kjærlighet frem til det blir kastet på dør i myndig alder, uten familie overhodet, er bedre enn at det havner i et godt hjem med et homofilt par som foreldre? Det er da ikke naturlig å bo på en institusjon frem til voksen alder heller.
(Jeg kjenner forresten et par der begge har vokst opp på barnehjem i Nederland. De har ikke mye peiling på hva det vil si å være familie, noe barnet deres lider sterkt under.)
ønskemamma
13-03-2005, 05:58
Jeg mener homofile bør få adoptere.
Tidl. bruker
13-03-2005, 09:25
Det var ingen alternativ for "vet ikke", så jeg har ikke stemt. Jeg har litt delte meninger om det og ser argumenter både for og i mot.
Klart homofile bør få adoptere!
At man har et egg og noen sædceller gjør en ikke nødvendigvis til en god forelder. Det har vi mange nok eksempler på.
Og at noen skal være ufrivillig barnløs hele livet, mens det sitter en haug med trengende barn rundt i verden........det synes jeg iallefall er unaturlig!
Jeg stemte selvfølgelig ja! Å få barn er en menneskerett og homofile er jo mennesker de også!
Synes derimot at alle barn har behov for både kvinnelig og mannlig kontakt. Et behov både aleneforeldre og homofile må ta stilling til. Men dette kan jo fikses på andre måter
Nei!
Jeg er religiøs, og er imot homofili!
Thyresse
13-03-2005, 12:44
Jeg er religiøs, og er imot homofili!
Tror du Jesus hadde vært imot homofili? Å være imot homofili er det samme som å gjemme hodet under dyna si og si at det ikke eksisterer. Hva dersom et nært familiemedlem kommer og sier at han eller hun er homofil. Holder du bare for ørene og synger høyt, eller vil du stenge dem ute?
Det virker på meg som om mange som er imot homofile bare tenker på dem som seksuelle mennesker. At de tenker på sex hele tiden og ser en seksuell partner i alt og alle. Slik er det ikke. De er akkurat som oss, med følelser, tanker og medmenneskelige tanker.
Så det jeg vil si er vel; jeg synes fryktelig synd på deg Pia som har det slik. Og jeg vil vel gå så langt som å kalle deg for en dårlig kristen. Trodde nestekjærlighet var et av de sterkeste budene i bibelen jeg...og det viser man ikke ved å si at man er imot homofili...
OK, nå skled debatten ut...
Jeg har ingen i nærmiljøet som er homofil, men vet om mange, og de er fine mennesker, jeg har ikke noe imot de, men selve homofilien! Selvfølgelig gjør det litt av inntrykket mitt av de, men det må jeg bare prøve å se bort fra.
Hvis Jesue hadde vært for homofili, da hadde menn kunnet få barn sammen!
Men det er ikke meninga at de skal ha barn sammen!
[Bibelsitat fjernet]
Thyresse
13-03-2005, 13:51
[Sitat fra Pia fjernet]
Men alle mennesker er jo utifra ditt religiøse synspunkt skapt av Gud. Det vil jo si at Gud har gjort en feil ved å la noen mennesker bli homofile. Gud er altså ikke perfekt. Eller mener du bare at han har skapt homofile for å sette oss på prøve??? Uansett så er det jo slikt at det fremdeles er kun menn og kvinner som sammen kan lage barn. Men foreldrerollen kan begge ta seg av.
[Sitat fra Pia fjernet]
Dette forstår jeg ikke. :???: Og jeg ser heller ikke hva dette sitatet har i homofilidebatten å gjøre?
Jeg har ingen i nærmiljøet som er homofil, men vet om mange, og de er fine mennesker, jeg har ikke noe imot de, men selve homofilien!
Selve homofilien????
Hvordan går det an å ha noe i mot at et menneske elsker et annet? Eller er det det faktum at to mennesker av samme kjønn har sex det er du har problemer med? I så fall er det mange hetrofile som etter den målestokken heller ikke bør få adoptere...
Homofile er vel så gode foreldre som heterofile, og selv om det ikke er sånn at de kan få barn sammen, så fortjener de virkelig å få adoptere dersom de ønsker seg barn!
[Sitat fra Pia fjernet]
Jeg har all respekt for at man motsorestillinger mot homofile men, jeg beklager, bibelen holder ikke mål for meg når det gjelder argumenter. Både fordi det egnetlig bare er et spørsmål om tolkning, og fordi bibelen i sin nåværende form ikke inneholder mer enn noen få utvalgte deler av den opprinnelige bibelen. I de tider man også brant kvinner på bålet for hekserier, så fjernet nemlig kirken de avsnitt i bibelen som bidro til å svekke kirkens makt og kontroll over menneskeheten - blant annet alt som stod om reinkarnasjon (og, nei, jeg har IKKE dette fra boken "da vinci koden" men fra en religionsforsker....).
Hvis jeg skal tolke dine utsnitt her så vil jeg stille spørsmålene:
*hvis vi er skapt i guds bilde, hvordan forsvarer du da at jeg er mer toelrant enn din "gode" gud? Hvordan kan jeg vise mer toleranse, kjærlighet og tilgivelse enn ham jeg bare skal være et skinnbilde av?! Den har jeg aldri klart å forklare - blir svært glad hvos du kan oppklare det for meg.....
* [Sitat fjernet] - kolliderer ikke det utsagnet litt med det om at man skal "forvalte jorden"? Menneskene formerer seg så fort at vi er i ferd med å ødelegge jorden - ikke ta vare på og forvalte den... Hvordan kan vi vite at homofili ikke er en ny måte for den kristne gud å hindre en videre vekst?(jada, vet jo at homofile også får barn på "vanlig" måte, men jeg bare spør....)
*Hvis den forlatte kvinnen skal få flere barn enn den som har enn mann - kommer ikke homofile kvinner også inn under denne kategorien?! Og hvilken gud er det som kan sette oss på den prøvelsen det er å være ufruktbar og så belønne oss med å si at vi skal juble?! Er ikke det en motsigelse mot det første du sier? At vi skal befolke jorden? Hvordan kan han da si at noen av oss ikke skal kunne sette barn til verden? Er vi ikke bra nok? Hvem avgjør det? Din "gode" gud?
Må poengtere igjen at jeg IKKE vil diskriminere de som har mot homofili, men jeg har problemer med at de bruker kristendommen som et forsvar. Jeg definerer meg selv som kristen (eller snarere "troende" siden jeg har enkelte motforestillinger mot statskirken - deriblant deres syn på homofili), men min Gud er fyllt med en kjærlighet som er større enn den jeg er i stand til å vise. Dermed blir den fremstilte kristne guden ofte "for liten" for meg. Dere ynkeliggjør ham og gir ham en evne til fordømming som jeg ikke kan godtta.
Ellers signerer jeg bare denne:
Jeg har hørt dette argumentet flere ganger, men jeg forstår det likevel ikke :vetikke: . De fleste barn som blir adoptert i dag er foreldreløse barn som bor på barnehjem. De har ingen mamma og pappa. Mener du virkelig at hvis det ikke blir funnet både en kvinne og en mann som kan ta seg av dette barnet, så bør det forbli på barnehjemmet? At det at barnet må slåss om oppmerksomhet og kjærlighet frem til det blir kastet på dør i myndig alder, uten familie overhodet, er bedre enn at det havner i et godt hjem med et homofilt par som foreldre? Det er da ikke naturlig å bo på en institusjon frem til voksen alder heller.
Thyresse
13-03-2005, 14:40
Didi: :tilber: Fabelaktig innlegg. Lurer på mange av svarene selv. :klapper:
Vil bare minne om at det ikke er tillatt å sitere Bibelen jmfr. Forumreglene (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=28325).
Teeny - moderator
Jeg stemte selvfølgelig ja! Å få barn er en menneskerett og homofile er jo mennesker de også!
Jeg synes IKKE at å få barn er en menneskerett, men mener selvsagt at homofile kan være gode foreldre på lik linje som heterofile!! Det handler om det som molly sa, å ha rollemodeller av begge kjønn i livet til barnet. Disse rollemodellene trenger IKKE være foreldrene, det kan være en onkel/tante, eller andre.
Vil bare minne om at det ikke er tillatt å sitere Bibelen jmfr. Forumreglene (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=28325).
Teeny - moderator
Er det ikke forkynnelse som er forbudt? Man kan vel sitere bibelen uten å forkynne, strengt tatt? Jeg mener, hvis man ønsker å ha et oppbyggelig hyggelig sitat fra bibelen i signaturen, er det da forbudt? er det noe værre enn andre ordtak og bevingede ord?
Eller driver jeg bare med flisespikking nå? :rødme:
Ærlig talt, denne diskusjonen handler utelukkende om våre holdninger. Det syns jeg er skremmende! Faktum er at homofile og lesbiske får til det å få barn i større og større grad nå til dags. Heldigvis begrenser ikke mulighetene seg bare til Norge, det er bare økonomien som begrenser enkelte til å gå til dette skrittet. Jeg syns det er forferdelig om vår generasjon skal påvirke barna våre til holdninger som eksluderer en stor del av befolkningen. Barna våre (våre fremtids barn) lærer av oss. Ikke før vår (deres) intoleranse videre! Det er mitt budskap. :klemme:
Jeg har ikke særlig lyst å svare, denne diskusjonen sklir helt ut, og inneholder altfor mye hakking. Merkelig at voksne mennesker ikke skal kunne diskutere uten å hakke hele tiden.
Jeg stemte JA. Det meste er sagt hva gjelder gode argumenter i den retning så jeg kommer ikke på flere.
Jeg synes folk her inne tvert om er ganske flinke til å skille person og sak.
Synes det er positivt at man engasjerer seg så lenge man tar ballen, ikke....mannen/damen!:-)
Men....hvorfor får vi ikke se bibelsitatet? Skjønte liksom ikke sammenhengen da.... er man redd for at jeg skal bli omvendt hvis jeg skulle lese det? Ingen fare! :glis:
Pernille
14-03-2005, 09:29
Er det ikke forkynnelse som er forbudt? Man kan vel sitere bibelen uten å forkynne, strengt tatt?Forkynnelse = å forsøke å omvende noen til å mene/tro det samme (religiøst sett) som en selv tror på.
Argumentering = å forsøke å "omvende" noen til å mene/tro det samme som en selv mener og tror, eller å få dem til å se og forstå saken fra den siden også.
Ergo: Argumentering med bibelsitater (eller sitater fra andre religiøse skrifter) = forkynnelse = ikke tillatt.
Det ville blitt stor oppstandelse dersom f.eks. en satanist hadde begynt å bruke sitater fra deres bøker som argumenter i diskusjoner her inne, og moderatorene ville da blitt nødt til å redigere. Kristendom stiller ikke noe annerledes her på SG bare fordi den er "default" religion i Norge.
Jeg mener, hvis man ønsker å ha et oppbyggelig hyggelig sitat fra bibelen i signaturen, er det da forbudt? er det noe værre enn andre ordtak og bevingede ord?I signaturen er det OK ettersom signaturer er en del av brukerprofilen og ikke et argument.
Pernille
Forkynnelse = å forsøke å omvende noen til å mene/tro det samme (religiøst sett) som en selv tror på.
Argumentering = å forsøke å "omvende" noen til å mene/tro det samme som en selv mener og tror, eller å få dem til å se og forstå saken fra den siden også.
Ergo: Argumentering med bibelsitater (eller sitater fra andre religiøse skrifter) = forkynnelse = ikke tillatt.
Det ville blitt stor oppstandelse dersom f.eks. en satanist hadde begynt å bruke sitater fra deres bøker som argumenter i diskusjoner her inne, og moderatorene ville da blitt nødt til å redigere. Kristendom stiller ikke noe annerledes her på SG bare fordi den er "default" religion i Norge.
Det var jo ikke det jeg mente, da, at man skulle gi kristendommen noen fortrinn.... Absolutt ikke, jeg bare syntes ikke det nødvendigvis var et likhetstegn mellom forkynnelse og å sitere bibelen.... Men det er ikke noen stor greie, altså, man blir jo bare litt nyskjerrig noen ganger når man får en sånn tanke i hodet....
I signaturen er det OK ettersom signaturer er en del av brukerprofilen og ikke et argument.
Det visste jeg ikke, kjekt å vite :)
Jeg har ikke særlig lyst å svare, denne diskusjonen sklir helt ut, og inneholder altfor mye hakking. Merkelig at voksne mennesker ikke skal kunne diskutere uten å hakke hele tiden.
Hm....hvis det var meg du mente, så må jeg bare få beklage! Jeg var aldri ute etter å "ta" noen - er sikker på at Pia er ei kjempejente. Men jeg reagerer på at noen mennesker bruker religion som en slags "unnskyldning" for sine holdninger (være seg kristendom, islam eller hvilken som helst religiøs tro...). En holdning som på noen måte diskriminerer en menneskegruppe eller legaliserer at "noen er bedre enn andre" bør iallefall kunne argumenters godt for. Jeg liker som sagt ikke når en Gud blir "degradert" til et dømmende menneske for å "retttferdiggjøre" intolerante holdninger. Det er greit at folk har imot andre mennesker, men jeg etterlyser gode argumenter for å gjøre det.... For meg er det nemlig ikke holdbart å skjule sine holdninger bak en gruppering, selv om det jo har vært vanlig siden tidenes morning.
Jeg håper dette forumet har rom for at man kan være uenige med hverandre uten at noen skal føle seg "hakket" på eller trakasert :himle: . Det ville vært ille om man ikke kunne diskutere og argumentere uten å bli forumets "bitch"....
Og, Pia - jeg var bare ute etter en god diskusjon med bedre argumenter - ikke etter å få deg til å føle deg ille!! Beklager!! :sparke:
[QUOTE=Didi74] Det er greit at folk har imot andre mennesker, men jeg etterlyser gode argumenter for å gjøre det.... For meg er det nemlig ikke holdbart å skjule sine holdninger bak en gruppering, selv om det jo har vært vanlig siden tidenes morning.
QUOTE]
Tror du har misforstått litt... Å ha i mot homofili betyr ikke at man har noe i mot menneskene. Jeg kjenner også greie homofile, men det betyr ikke at jeg liker livstilen deres. Det blir akkurat det samme som samboerskap. Det er helt normalt i våre dager, og mange av mine nærmeste venner er samboere. Det betyr ikke at jeg har i mot dem - men jeg kunne selv aldri levd sammen med noen uten å være gift. Skjønner du?
Vil bare ha det fram - og jeg er sikker på at Pia og mange andre som er i mot homofili mener det samme - for å understreke: Jeg hater ikke homofile - men kan ikke si meg enig i hvordan de lever....
Håper du skjønner.... :kidoki:
Tror du har misforstått litt... [/QUOTE]
Neida, jeg har ikke misforstått. Har bare utrykt meg litt feil. La meg herved endre det til "å ha imot menneskers livsstil/væremåte"
Men forstå meg rett også, da - det er greit for meg å ha imot måten andre mennesker lever på, men jeg etterlyser fremdeles gode argumenter. Hvorfor skal vi ikke ha hjerterom til å godta naturens mange forskjeller, egentlig?
Og - for å spore dette inn igjen - hvorfor skal ikke homofile få ta vare på barn hvis fremtid muligens vil bli forbedret om de får komme til et homofilt hjem? Hva er motagrumentet?
Jeg stemte ja.
Jeg tenker ikke "skal homofile få adoptere", men "skal foreldreløse barn få et hjem". Da er det ikke så vanskelig å gjøre seg opp en mening. Jeg mener at det ikke er viktig om et barn har en mor og en far under samme tak, bare barnet har nær kontakt med voksne personer av begge kjønn.
Holdninger om at en mor og en far er det eneste riktige, er forresten et hån mot aleneforeldre. Det er mange barn som har det utmerket selv om de bare har en mor eller en far. (All ære til aleneforeldre! :tilber: )
At andre har en annen mening enn meg selv, har jeg ingen problemer med å akseptere. Kjedelig å være helt enige i alt, hele tiden! :fnise:
Men jeg vil ikke være den som forteller gatebarna at å bo på gaten er bedre enn å ha homofile foreldre. :(
[QUOTE=Didi74]
Hvorfor skal vi ikke ha hjerterom til å godta naturens mange forskjeller, egentlig?
QUOTE]
Der har du egentlig hovedgrunnen min beskrevet - jeg tror ikke det er naturen.. Jeg tror ikke man er født slik.. Jeg mener det er unaturlig og ikke naturlig..
Jeg kunne ha diskutert dette i timevis med 100 argumenter, men jeg ser ikke helt vitsen. Dessuten ligger mine største argumenter i det Gud har skrevet ned i Bibelen til oss - og siden dette er utelukket å diskutere her, så melder jeg meg ut av diskusjonen ;)
Men om andre tør å ta sjansen - så er det bare moro :fnis:
Det er flott at du har en fin holdning til mennesker Didi, men som du sikkert forstår så er det visse ting man kan være sterkt uenig i i verden - dette er en av tingene. Da skriver jeg ikke mer.... (tror jeg;)... )
Minimaja
20-05-2005, 19:11
Hei,
Ja, jeg syns absolutt at homofile skal få adoptere!
Det er ikke legning som avgjør om en blir gode foreldre!!
Hei,
Flott sagt!
Popsinune
20-05-2005, 19:48
Hei,
Nemlig, evnen til å være en god omsorgsperson har ingenting med hverken kjønn eller legning :nemlig:
:ropert: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.........
Sier ikke mere jeg!
Solstråle
20-05-2005, 21:32
Jeg mener ja. Det at to mennsker av samme kjønn kan hjelpe et barn som ikke har noen som kan gi den kjærlighet og omsorg slik et barn fortjener.
Jeg mener egentlig at det optimale er å ha en mor og en far.
Men det er bedre å et homofilt par som foreldre enn å sitte på et barnehjem et el annet sted som det er ingen omsorg i det heletatt.
[QUOTE=Maia]Jeg stemte ja. :nikker:
Jeg synes at to menn eller kvinner som har et stort ønske om barn skal få lov å adoptere på lik linje med et heterofilt par.
Vet at noen kommer til å nevne her at barn ikke har godt av å kanskje bli mobbet fordi foreldrene "ikke er som alle andre foreldre", men til det vil jeg bare si at verden går faktisk fremover og mye endrer seg.
Om 10 år er nok vi blitt mye mer tolerant når det gjelder mye.
Signerer denne jeg!
Gravidada
04-06-2005, 22:52
Jeg svarte ja uten å ha lest noe i tråden, og ser at jeg ikke er alene...
Regner med at det i praksis stort sett vil snakk om adopsjon av partners barn i lang tid framover. Er jo foreløpig svært få av de tradisjonelle adopsjonslandene som ev. er liberale i forhold til det samme.
LilleSoll
27-09-2005, 15:00
Ja! Jeg er for at homofile skal få adoptere! :jupp:
Jeg har heller ikke lest hele tråden, så med fare for å si det andre har sagt tramper jeg bare rett i det: Homofile får sannsynligvis ikke adoptere barn fra utlandet på lenge, lenge. Dette er ikke det norske systemets feil, det er giverlandene som setter foten ned. Derfor er det adopsjon av partners barn som er mest aktuelt. Barnet lever da sannsynligvis allerede i en familie med to fedre eller to mødre, og er selvfølgelig like glad i sine foreldre som hvilket som helst annet barn. Dersom noe skulle skje med den biologiske foreldren og partneren ikke har fått adoptere barnet kan barnet dermed bli fratatt BEGGE sine omsorgspersoner. Derfor mener jeg at homofile bør få adoptere, og også få muligheten til å adoptere barnet rett etter fødselen, ikke måtte vente til ungen blir to år.
svarte ja.. tror de kan bli gode foreldre på liklinje.:klemme:
Arachnida
27-09-2005, 15:16
Jeg mener at homofile kan bli like gode foreldre som hetrofile og bør derfor også få stifte familie selvom de ikke kan gjøre det på den naturlige måten...
De er like mye mennesker som oss og har like lyst på barn som oss...
Det blir nesten som å si til de hetrofile som ikke kan få barn på egenhånd at: "Sorry, vi vil ikke hjelpe dere, fordi mannen din ikke har bra nok sædceller, så dere får bare leve uten barn. Godta det!"
Det er bare helt feil...
Tidl. bruker
27-09-2005, 15:16
Klart de kan! :kidoki:
Jeg har aldri gjort meg så veldig sterke tanker rundt det der. Jeg synes det er viktigere å tenke på at det finnes så mange barn, som sårt trenger et godt hjem, med trygghet og kjærlighet. Om man er singel, hetero eller homo, er vel klinkende likegyldig, hvis man ser det fra den kanten. Bare man har økonomi til å ta seg av de, og kjærlighet å gi: kjør på!
Jeg svarte ja.
Jeg ser denne diskusjonen er antikk, men jeg må legge til at jeg er vokst opp med to mødre. Min mor og min bestemor. (mamma var meget ung da jeg kom til verden):geiper:
Tidl. bruker
27-09-2005, 15:47
:vink:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.