Vis full versjon : Pergo dag 3 eller 5 i syklus?
Hei!
Jeg begynte i dag på min andre pergo kur. Jeg har hørt at noen begynner på dag 3. Lurer på hva som er forskjellen på det og det å begynne på dag 5. Er dette noe som bare er tilfeldig fra lege til lege?
Kjekt å høre om noen har fått en forklaring og evt hvorfor dere har fått pergo og hvilken dag dere starter.
Mozach
Jeg har også lurt litt på dette. Synes det høres ut til at de fleste her starter på dag 3, men det står jo "på eller rundt dag 5" i pakningsvedlegget. Jeg har vært plaget med en del småblødninger i ca. 4 dager før selve mensen starter, så jeg har vært usikker på hva jeg skal regne som første mensdag. Legen min bad meg starte med Pergo den første dagen med ordentlig mens (dvs når smertene kommer). Jeg syntes dette hørtes litt tidlig ut, så det ble til at jeg startet på dag 2 - altså egentlig på blødningsdag 6... Jeg har påvist eggløsning hver måned ved hjelp av Persona-tester, men småblødningene kan tyde på at eggløsningen som jeg får til på egen hånd ikke er "god nok". Legen håper at Pergo vil gi meg en kraftigere eggløsning, slik at jeg produserer mer progesteron i lutealfasen.
Om det gjør noen forskjell hvilke dag man starter på, vet jeg ikke. Det hadde vært interessant om noen kan svare på det!
Jeg vet ikke hvorfor vi får så forskjellige beskjeder. Men når jeg går på Pergo, har jeg fått beskjed om å begynne 5 mensdag (da regnet fra første dag med ordentlig blødnig - det var ifølge legen min viktig...)
Jeg har fått påvist EL, men har endo, så jeg fikk pergo for å hjelpe litt på vei som legen sa.... Har enda ikke skjedd noe, så jeg vet ikke helt jeg! Vi er satt i IVF-kø, så jeg satser heller på at det er det som må til!
Jeg vet ikke hvorfor vi får så forskjellige beskjeder. Men når jeg går på Pergo, har jeg fått beskjed om å begynne 5 mensdag (da regnet fra første dag med ordentlig blødnig - det var ifølge legen min viktig...)
Huff da... På legen min virket det som om det ikke spilte så stor rolle. Men nå blør jeg for så vidt ordentlig i flere dager før mensen starter for alvor også, så da håper jeg det går bra likevel!
Ønsker deg lykke til - det går sikkert bra!
Ønsker deg lykke til - det går sikkert bra!
Takk for det! Ble litt nervøs nå, men får satse på at det verste som kan skje, er at EL kommer litt for tidlig. Og det gjør jo ingenting - tålmodigheten begynner å bli ganske tynnslitt :trist2: !
Håper det går bra med deg også. Forbaska at det skal ta sånn tid med noen av oss! Legen hadde en stund mistanke om endo hos meg også, men jeg prøver nå Pergo i tre måneder før det eventuelt blir lap - og IVF.
Ja det er skikkelig irriterende at det skal ta så lang tid. Vi har snart prøvd i 3 år, så jeg begynner å bli ordentlig lei! Hadde jeg visst at vi kom til å få helt sikkert en eller annen gang, så hadde det på en måte vært greit... Det verste er egentlig uvissheten - må si at tanken noen ganger kommer snikende om at vi sikkert ikke kommer til å få....... Til det motsatte er bevist, får man prøve å holde motet oppe!
xantippe
12-09-2003, 13:22
Vil bare informere om at jo tidligere man starter på pergo, jo større effekt kan den han. For å ta meg selv som eksempel; siden jeg har el av meg selv, mener gyn jeg skal bruke pergo fra dag 5 og kun enkeltkur. Om jeg hadde sjeldent el ville dag 3 vært naturlig å begynne på. Hun sier også at sjansene for tvillinger øker dersom man bruker pergo fra dag 3.
Det var interessant, Xantippe, takk for opplysningene! Da spørs det kanskje om ikke jeg også burde ha begynt på dag 5, men det er jo for seint nå. Tok siste pille for tre dager siden! Det blir spennende å se. Denne måneden får jeg nok eggløsning fra min nesten tette eggleder på høyre side, så egentlig tror jeg verken det blir tvillinger eller noe annet :uff:
Jeg fikk beskjed om å starte dag 4....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.