Vis full versjon : Snorking
Har noen tips for å få mannen til å slutte å snorke?
Mannen min snorker så fryktelig - at jeg de siste 2 åra har sovet på sofaen for i det hele tatt å få noe søvn (det skal sies at jeg sover veldig lett også da).
Vi har snakket med legen om snorkeoperasjon, men han sier at da må mannen min gå ned betraktelig i vekt før det offentlige gjør en slik operasjon. Nå har han prøvd å gå ned i vekt så mange ganger - men det går dårlig.
Jeg bare orker ikke lenger å sove så dårlig, knapt 3 timer om natta (+/-) i en varm sofa. Iløpet av høsten/vintern vil vi få et ekstra soverom - men jeg trenger å sove NÅ!
Hjelp.....
Mockanin
02-08-2004, 08:55
Søren, jeg hadde skrivd et laaaangt svar til deg, men så ble det borte. Får prøve å ta det om igjen...
Jeg har også snorke problemer... Faktisk begynte dem før jeg ble overvektig. Har man snorkeproblemer, kan man også få hormonelle problemer pga. for dårlig søvnkvalitet eller for lite søvn. Og det fører til overvekt...
Det var så ille med meg at jeg sovnet på jobben mens jeg snakket med en kunde på tlf. Jeg tok da kontakt med fastlegen min som henviste meg videre til en søvnklinikk. Jeg måtte ta søvntester for å få registrert pustestans etc. Pga. snorkingen som kommer av trange luftveier, kan man ofte få pustestopp. Snorkingen gjør også at man ikke får de riktige søvnfasene. Resultatet blir at man er trøtt og sliten det meste av dagen.
For meg var aldri operasjon et alternativ. Jeg vet om flere som har operert seg, men problemene har kommet tilbake. I stedet fikk jeg et cpapp-apparat.. eller pustemaskin som jeg kaller den. Den har blitt min beste venn og jeg vet at den er livsviktig for meg. Den må alltid være med uansett hvor jeg skal sove.... Riktignok er den ikke så veldig delikat og det tar litt tid og venne seg til den. Du har en maske over nesen, en slange går fra den og til cpappen som blåser luft gjennom slangen og inn i nesen. Så snart cpappen registrere at luften møter motstand (når luftveiene har klappet sammen) så støter den ut et ekstra trykk med luft, og "blåser" på den måten opp luftveiene....
Jeg anbefaler på det sterkeste en sånn maskin, samme hvor utilpass en føler seg med den så er det verdt det. Man blir vant med det lissom....
Om det er fastlegen til mannen din som har sagt at han må ned i vekt for å få operasjon, så be mannen din forlange at han skal til søvnklinikk... Han vil få et mye bedre liv om han slutter og snorke.. Og når det er så ille at du må sove på sofan, så be han stå på..
Er det noe dere lurer på, så er det bare å kontakte meg.....
Lykke til !!!!
Tusen takk, Mockanin :klemme:
Det er fastlegen til gubben som sier han må ned i vekt - det er nemlig hans vidundermedisin mot alt mellom himmel og jord (det hadde sikkert vært sundt, men med lite overskudd så er det enda vanskeligere å gjøre noe med...)
Katharina
02-08-2004, 11:43
Det er ikke bare fastlegen til mannen din som sverger til vektreduksjon. Sykehuset i Kristiansand "krever" nedgang, ofte på 20 - 30 kg før operasjon. Også på barn er de ofte inne og reduserer vekt der de mener det er en av årsakene. Svært mange slipper da operasjon.
Håper du får sove i fremtiden!
Mockanin
02-08-2004, 14:07
Til dels kan jeg være enige med legene i at en vektreduksjon kan hjelpe på snorkingen og da også på søvnproblemer..
Men, det er stort MEN her.. Hvordan skal man klare å gå ned i vekt når man ikke har noe overskudd til det? Det koster krefter og er slitsomt å drive med slanking. Snorker man, så har man ofte problemer med at man er sliten og har lite overskudd fordi man ikke har fått sovet ordentlig....(ofte er man ikke klar over at det er årsaken til at man er sliten og trøtt)...
Legene i dagens helsenorge er besatt av overvekt. Er det noe galt med en så er det vekta sin skyld. Og da prøver dem og tvinge folk til å slanke seg før dem får hjelp...
I mitt tilfelle så sendte fastlegen min meg til Ullevål sykehus. Mens jeg holdt på med utredningen der, så la dem like godt ned søvnseksjonen sin. Da ble jeg henvist videre til et privat sykehus. Der møtte jeg en flink lege som er enig med meg.. Som han sa... dersom jeg ikke brukte cpappen, så kom jeg til å slite ut hjertet mitt... Han mente også at det var bedre jeg satset på cpappen først og så deretter vekta..Ingen kan tvinge deg til å gå ned i vekt.. Selvsagt er det mange fordeler med det, men det er slitsomt og krever enormt mye av deg...
Nei, be mannen din om å stå på... Han har da rett til hjelp... Be han om å få henvisning videre...får han ikke det... bytt fastlege...
Som sagt så er man ikke akurat lekker med maske når man skal sove.. .men det er verdt og svelge stoltheten for. Det blir SÅ mye bedre når man mestrer å bruke den.....
Jeg skjønner at det er viktig med vektreduksjon, men i yngre dager når han veide MYE mindre enn idag (var ikke overvektig) så snorka han også veldig.
Pappan min kommenterte etter første overnattingsbesøk hos meg, at Mannen min snorka så mye at han måtte holde på tapeten så den ikke falt ned av veggen..... :nikker:
Hvilket privat sykehus var det du fikk hjelp på Mockanin?
Jeg kan skrive under på at det er inmari vanskelig å skulle slanke seg når man ikke har ork til noen ting!
Skal snakke mer med mannen min om dette ikveld!
Mockanin
02-08-2004, 15:00
Ja, snakk med han du... Dette er veldig viktig..
Jeg ble henvist til Colosseumklinikken i Oslo, nå vet jeg at dem ikke tar inn nye pasienter. Men jeg har hørt om flere som har vært på Rødekors/Omnia og fått hjelp der....
Pappan min kommenterte etter første overnattingsbesøk hos meg, at Mannen min snorka så mye at han måtte holde på tapeten så den ikke falt ned av veggen..... :knegg:
Jeg snorker også en del, men ikke så høyt at det har blitt et stort problem for mannen min. I mitt tilfelle har det nok med allergi å gjøre, jeg har vært delvis tett i nesen i snart 2 år. Jeg har ikke snakket med legen om det. Han ville nok anbefalt vektreduksjon på meg også, he-he.
Håper mannen din får hjelp, Hanne! Da får mannen kanskje overskudd til en :baby: i tillegg til at du slipper å sove på sofaen. :kryss:
Har forresten mannen din prøvd tempurpute? Det tar litt tid å venne seg til den, men min pappa sluttet å snorke etter at han fikk en slik.
Takk for tipset om Tempur-pute, det har vi ikke testa! :klemme:
Han har ikke store mandler da??? Jeg snorka så gubben ble "tulen", og jeg likte ikke å overnatte hos andre. Men etter at jeg tok vekk mandlene, har jeg slutta helt. Nå er det derimot gubben som snorker...når han ligger på siden...!!! Så jeg har notert meg alle råda her, og skal prøve de på ham!!! :)
Både mannen min og jeg har operert bort mandlene - og da har snorkingen hvertfall blitt lettere!
Likevel - hos oss ere det om å gjøre å sovne først!! :skratte:
Lykke til!
Tidl. bruker
02-08-2004, 20:21
Hvert vårt rom.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.