PDA

Vis full versjon : Slik planla og slik blei jeg gravid!

Caitlin
04-08-2004, 12:06
Jeg er smugleser fra snart mamma, og vi får noen ganger spørsmål fra dere om tips til å bli gravid. Tenkte å dele min erfaring, selv om det nok ikke er så mye "nytt".
Jeg blei gravid i Desember 2003. Vi snakket om å prøve 6 måneder før jeg blei det. Aller først, i september dro jeg til en privat gynekolog med ultralydapparat. Siden jeg aldri hadde vært hos gyn før (24 år) tenkte jeg det var greit å sjekke. Alle prøver var fine og livmoren og eggstokkene så helt fine ut. Jeg kunne til og med se at jeg hadde små egg, og han kunne også si hvem side jeg hadde eggløsning på denne måneden!! Så her var det bare å sette igang sa han. Men vi stresset ikke. ville ikke prøve helt enda. Jeg hadde slutta med p-pilla for ett år siden, det passa ikke meg helt. Vi brukte kondom, siden vi følte det var ok.
I oktober begynte jeg å ta et multivitamin fra apotketet (nykovit gravid) som bla inneholder 400 mg folat. I tilegg tok jeg møllers dobbel for å få i meg omega 3 fettsyrer. Jeg tok også nattlysolje som inneholder omega 6.
Røyke har jeg aldri gjort, og vi festet veldig sjelden denne perioden, og om vi så gjorde drakk jeg bare vin, ikke noe sterkere.
I november etter :tante: prøvde vi for første gang. Husker det var litt skummelt å ikke bruke noe, litt uvant kansje. Resten av denne måenden følte jeg meg så gravid, alt stemte liksom. Tror jeg tok 5 tester, men der var intet. Og 9 desember kom :tante: . Jeg blei så skuffet. all forbredelse til ingen nytte tenkte jeg.Jeg blei nok en sliter. Attpå til sørget jeg for å få luft hver dag og røre på meg. Tror jeg aldri har vært så sunn som da. Vi fikk vel bare fortsette tenkte jeg. men gadd absolutt ikke å stresse, gjorde det ikke hver dag, men annehver ca. I desember følte jeg meg ikke graqvid i det hele tatt. Var 100% på at jeg ikke var det. Var misunnelig på alle med små bebiser, og var ganske nedtrykt. 6 januar og :tante: nærmet seg. Tenkte at jeg likesågodt kunne bruke opp den siste testen. Og der...var et stort +.
Og her sitter jeg, 35 uker på vei. tanta så jeg aldri mer.
Slik blei jeg gravid, har aldri målt temp eller no, det klaffet på 2 forsøk. Kansje forbrdelsene hjalp, ikke veit jeg. Lykke til til dere alle. Husker jeg var her inne selv. Det skjer fortere en du aner.
Kos :lykke: :kryss:

Adina
04-08-2004, 14:47
Det skjer fortere en du aner

Nåja.....

Måne
04-08-2004, 14:58

Nåja.....

Enig....
Skjønner ikke egentlig pointet med dette inlegget, jeg....

Adina
04-08-2004, 15:03
Nei ikke jeg heller for å være ærlig, men for all del... solskinnshistorier er søte de.. Men hadde det det bare vært å følge en bruksanvisning skulle jeg vært på tjukka for lengst!

Nemix
04-08-2004, 15:14
Heyheyhey!

Ikken'o gretne innlegg nå. Jeg tror nok hun mente det godt selv om jeg skjønner at det kan være lett å bli såret. Det er ikke mange ord som kan få en til å reagere men uansett: det var helt sikkert godt ment :snill:

Helenemor
04-08-2004, 15:17
Nei ikke jeg heller for å være ærlig, men for all del... solskinnshistorier er søte de.. Men hadde det det bare vært å følge en bruksanvisning skulle jeg vært på tjukka for lengst!:nemlig: Ble fort gravid jeg de to andre gangen, gjør ikke noe anderledes denne gangen. Vil gjerne ha den bruksanvisningen jeg...

Prøvekanin
04-08-2004, 15:18
Heyheyhey!

Ikken'o gretne innlegg nå. Jeg tror nok hun mente det godt selv om jeg skjønner at det kan være lett å bli såret. Det er ikke mange ord som kan få en til å reagere men uansett: det var helt sikkert godt ment :snill: Det er det nok ingen tvil om, nei! Men det var nok kanskje litt ubetenksomt, med tanke på at mange har prøvd akkurat det hun beskriver, men jammen meg ble man ikke gravid i 2. pp fordet... Hadde man "bare" kunnet slappe av, ikke stresse, og bli gravid på 1-2-3, så hadde jammne meg jeg også gjort det, gitt! Så får dere bare beklage at vi bitre og nederlagstyngede reagerer. :mhmm:

Lotus
04-08-2004, 15:45
Jag ønsker meg en oppskrift på hvordan man beholder disse små spirene jeg. Anyone :vetikke:

Måne
04-08-2004, 16:53
Heyheyhey!

Ikken'o gretne innlegg nå. Jeg tror nok hun mente det godt selv om jeg skjønner at det kan være lett å bli såret. Det er ikke mange ord som kan få en til å reagere men uansett: det var helt sikkert godt ment :snill:
HIHI, jeg forbeholder meg retten til å være gretten når jeg vil, men i dette tilfellet var jeg det ikke, bare uforstående :???:

Og jeg tviler ikke på at det var godt ment...

Tidl. bruker
04-08-2004, 18:13
Det er selvfølgelig hyggelig at det går så greit for noen, men for andre- deriblant meg- er det ikke så fort gjort...
Selv om jeg tar tran, folat, C-vitamin, slapper av, stresser ikke, måler ikke tempen, går tur i frisk luft nesten hver dag, røyker ikke.........

Tidl. bruker
04-08-2004, 18:14
Jag ønsker meg en oppskrift på hvordan man beholder disse små spirene jeg. Anyone :vetikke:
Me too...

Hufsa
04-08-2004, 18:18
Jeg syntes det var hyggelig at hun gikk inn her og delte sin erfaring med oss. :nikker:

Kan jo være dette funker for noen:nikker:

Tidl. bruker
04-08-2004, 18:27
Jeg syntes det var hyggelig at hun gikk inn her og delte sin erfaring med oss. :nikker:

Kan jo være dette funker for noen:nikker:
Joda, det er jo sant, men det blir jo som å meddele at man blir gravid fordi man har hatt sex.

Adina
04-08-2004, 18:31
Enig med Nova. det blir litt "det er så lett, bare gjør som dette så får du og til"

Føler meg litt dum jeg da hvis det er så lett og så får ikke jeg til....

Prøvekanin
04-08-2004, 18:31
Joda, det er jo sant, men det blir jo som å meddele at man blir gravid fordi man har hatt sex. og akkurat det har jeg også hørt flerfoldige eksempler på!:herregud: Hva?!?! Må man ha sex?!?!:soh: ... :knegg:

Men dere har jo rett i at det var godt ment, og at det sikkert virker positivt for de som er i 1. pp, og kanskje blir litt engstelige av å lese om alle som sliter og sånn.

Klarer bare ikke å styre den bitre siden av meg selv, altså!:geip: :lol:

Cicero
05-08-2004, 08:39
Signerer!! :leppe:

Lumiere
05-08-2004, 09:41
Men dere har jo rett i at det var godt ment, og at det sikkert virker positivt for de som er i 1. pp, og kanskje blir litt engstelige av å lese om alle som sliter og sånn.
Du har rett i det, Prøvekanin, at for oss ferskingene er det positivt å høre om de som lykkes omtrent på første forsøk. Vi "stuper" inn i prøvingen fulle av mot og optimisme, og jeg tror at denne uendelige troen på seg selv og partnerens :spermie: er kjempeviktige i starten.

Sex skal være gøy, lidenskapelig og ekte, og med slike solskinnshistorier som hovedinnleggeren kom med, økte hun ihvertfall min selvtillit noen hakk :nikker:

Nikket bekreftende til det meste hun kom av råd og tips, det gav meg en god følelse av at jeg ihvertfall gjør noe riktig - i en "prøver"-verden der det meste er nytt og fremmed.

Det er som på nyhetene; det er de mindre gode nyhetene/artiklene man husker - men blir ekstra glad når det innimellom kommer en gla'nyhet!

DESSUTEN - sur og bitter kan jeg alltids bli om 10 prøveperioder, OM jeg da ennå ikke har fått baby i magen...

Prøvekanin
05-08-2004, 09:50
DESSUTEN - sur og bitter kan jeg alltids bli om 10 prøveperioder, OM jeg da ennå ikke har fått baby i magen... Hi hi hi! :knegg: Får ønske deg velkommen etter hvis den tid kommer.... håper du får klaff snart!:lykke:
En annen ting er jo at alle disse rådene er ting vi diskuterer daglig her inne på SG, så det er jo ikke så mye nytt. Men de virker kanskje mer virkningsfulle når de kommer fra noen det har lyktes for, ja!

Måne
05-08-2004, 09:53
DESSUTEN - sur og bitter kan jeg alltids bli om 10 prøveperioder, OM jeg da ennå ikke har fått baby i magen...
:kryss: :kryss: for at du slipper det!!! Men velkommen skal du være dersom det ikke finnes noen annen utvei....:nikker:

Gona
05-08-2004, 10:46
Dette er akkurat den balansegangen som er vanskelig for oss prøvere å takle! På den ene siden har vi den som har fått det til og er fornøyd og ønsker å være hjelpsom ved å dele sin erfaring med andre. På den andre siden har vi oss som har forsøkt i MANGE ÅR uten å få klaff eller å få spiren til å sitte. Klart hovedinnlegget trigger den bitre siden hos en del av oss... Samtidig synes jeg hun har et par tips, bl. a med det kosttilskuddet hun har tatt, selv om noen av oss har prøvd det også uten at det har hjulpet det aller minste....

(det e'kje lett å vera foggel i dag... særlig når man trenger vernestøvler - noen gang settt en fugl med vernesko?? *knis*)
Her setter kombinasjonen bitter og flåsete inn, og jeg tror jeg bør logge meg av for i dag..

Tine
05-08-2004, 10:51

Nåja.....
Signerer denne jeg. Hos meg skjer det iallefall fort som faen. Har prøvd i 8 pp og hva kommer: :tante:
Selvsagt er det individuelt. :nikker:
Forstår at det er ulik erfaring ute å går blant SGèrne. Ferskinger kan kanskje lære mye av dette, men sliterne kan faktisk føle seg behandlet som dumme når de leser dette.
Håper ikke innleggeren tar det ille opp.

Bøtteknotten
05-08-2004, 11:53
Vanskelig balansegang, dette her ja.
Innlegget var nok helt sikker ment som en oppmuntring til oss. Jeg tror vi må trekke piggene inn litt, jenter.
SG skal vel være et forum for alle. Hvis innlegget hadde lagt under klubbsiden til sliterne, så hadde det vært litt på kanten.

Vi må huske at det finnes prøvere med godt humør og optimisme, og det skal vel ikke være sånn at hvis man mister det her på SG?
Nei, kom bare igjen med solskinnshistorier. Jeg tar i alle fall imot.

Vilblimamma
05-08-2004, 12:10
Tok den bare positivt jeg!
Har selv PCO, og kan vel kalle meg sliter til
operasjonen er gjennomført!
Selv om det er slitsomt for oss slitere,
så kan vi kanskje glede oss over at andre
kan få det til så lett????
vet det er en utrOOOOlig over-positiv tanke..
men det kan være oss neste runde!!!...

:nikker:

Prøvekanin
05-08-2004, 12:55
Nei, kom bare igjen med solskinnshistorier. Jeg tar i alle fall imot. Her er flere solskinnhistorier: http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=21636
En annen solskinnshistorie er at 80 % blir gravide i løpet av et år, og de fleste innen det har gått 6 mnd. Man har særlig stor sjanse i 1. pp, rett etter at man har slutta på p-piller! Enda flere solskinnhistorier kan man finne hvis man går inn på presentajsonstrådene på terminklubbene på www.snartmamma.com/plassen (http://www.snartmamma.com/plassen) hvor man ser alle som har fått det til.
Selv er jeg veldig optimistisk med tanke på å få det til når jeg begynenr på pergotime, så jeg ser frem til min egen solskinnshistorie!:nikker:

Lumiere
05-08-2004, 12:59
Som fersking i gamet akter jeg ikke å la meg affisere av det som måtte være av negativitet her inne. SG er et forum for ALLE som ønsker å få :baby: i magen; og litt av gleden jeg har ved å være her inne er å dele alle mine feminine graviditets- og prøver-tanker med likesinnede.

Dersom negativiteten tar over, vil jeg nok finne meg et nytt forum fort som svint. Når det er sagt, har jeg vært medlem her siden mars; dvs. 6 måneder før jeg ble prøver selv - som dere skjønner så trives jeg her :nikker:

Oppsøker man sliternes diskusjoner her inne, vil man kanskje miste litt av motet, men synes at disse diskusjonene er vel så viktig som solskinnshistoriene. Å lage :baby: virker i utgangspunktet veldig lett - men det er faktisk mye som skal klaffe både ved unnfangelse, og ikke minst for at spiren skal holde fast i 9 måneder.

Ingen bestemmer hvilke innlegg man behøver å lese, og hvorvidt man skal la seg affisere eller ei. Det er faktisk opptil hver enkelt! Heldigvis...

Dolci
05-08-2004, 13:12
Innlegget var nok helt sikker ment som en oppmuntring til oss. Jeg tror vi må trekke piggene inn litt, jenter.
SG skal vel være et forum for alle. Hvis innlegget hadde lagt under klubbsiden til sliterne, så hadde det vært litt på kanten.

Vi må huske at det finnes prøvere med godt humør og optimisme, og det skal vel ikke være sånn at hvis man mister det her på SG?

:nikker: enig med deg, Bøtteknotten!
Har slitt, vært sliter tidligere, nå vet jeg ikke hva jeg skal kalle meg.... men solskinnshistorier tar jeg imot med takk. Selv om denne var kanskje litt banal??

Lykkeliten
05-08-2004, 13:17
I og med at denne tråden er lagt på Generelle tips synes jeg den er helt grei.

Den lykkelige gravide vil dele de tipsene hun selv brukte for å bli gravid og lykkes.

Om den derimot hadde lagt under Generell Disk, Sliterne etc. hadde jeg sikkert reagert i og med at jeg er en gammel sliten bitch i faget ( 3 1/2 år).

Klart vi alle trenger litt solskinnshistorier! Ellers kunne vi bare lagt i sengen hele dagene og grått våre bitre tårer over at verden går i mot oss.

Hadde det derimot vært jeg som hadde lagt ut tråden hadde jeg uten tvil lagt den under Ferskinger.

Og til hovedinnlegger: Gratulerer så mye og lykke til i resten av svangerskapet!

Helenemor
05-08-2004, 13:19
Godt sagt, Maia :nikker:

Pernille
05-08-2004, 13:48
I og med at denne tråden er lagt på Generelle tips synes jeg den er helt grei.
(...)
Om den derimot hadde lagt under Generell Disk, Sliterne etc. hadde jeg sikkert reagert i og med at jeg er en gammel sliten bitch i faget ( 3 1/2 år).
(...)
Hadde det derimot vært jeg som hadde lagt ut tråden hadde jeg uten tvil lagt den under Ferskinger.:hviske: Den ble opprinnelig lagt på Generell diskusjon, jeg flyttet den hit siden den inneholder tips om kosttilskudd m.m. :flau: Ser nå at Ferskinger hadde vært et enda bedre sted... :nemlig:

Lykkeliten
05-08-2004, 13:49
:hviske: Den ble opprinnelig lagt på Generell diskusjon, jeg flyttet den hit siden den inneholder tips om kosttilskudd m.m. :flau: Ser nå at Ferskinger hadde vært et enda bedre sted... :nemlig:Ååååååååå....

Litt dumt å flytte igjen nå når slitere har vært og sagt sin mening..

Prøvekanin
05-08-2004, 13:59
Ååååååååå....

Litt dumt å flytte igjen nå når slitere har vært og sagt sin mening..Vi kan vel bare fjerne kommentarene våre, eller dere moderatorer kan gjøre det? Nå har vi jo fått utløp for bitterheten, så det er jo ikke så viktig lenger, he he!:kidoki:

Tine
05-08-2004, 14:02
Vi kan vel bare fjerne kommentarene våre, eller dere moderatorer kan gjøre det? Nå har vi jo fått utløp for bitterheten, så det er jo ikke så viktig lenger, he he!:kidoki:

Det skulle vel ikke være nødvendig å fjerne kommentarer?? Er ikke et forum til for å kommentere da?

Prøvekanin
05-08-2004, 14:08
Det skulle vel ikke være nødvendig å fjerne kommentarer?? Er ikke et forum til for å kommentere da?Hvis tråden skal flyttes til Ferskingene er det jo litt unødvendig med sure og oppgitte kommentarer fra sliterne...
Og jeg er veldig enig i at tråden passer hos ferskingene.

Elinblu
05-08-2004, 14:15
Enig med Maia i at det blir for dumt å flytte den nå. Og vi kan vel virkelig ikke fjerne kommentarene? Sagt er sagt, gjort er gjort og spist er spist! Jeg synes diskusjonen kan bli liggende her, i sin nåværende form.

Hilsen Elinblu

millamor
05-08-2004, 14:17
Enig med Maia i at det blir for dumt å flytte den nå. Og vi kan vel virkelig ikke fjerne kommentarene? Sagt er sagt, gjort er gjort og spist er spist! Jeg synes diskusjonen kan bli liggende her, i sin nåværende form.

Hilsen Elinblu

:nikker: Jeg er en av ferskingene, og jeg synes det er hyggelig å høre slike gladmeldinger, men det er også bra å få se sliternes kommentarer...
Man kommer litt ned på jorda igjen!!

Babe
05-08-2004, 14:17

Hilsen Elinblu
Enig :nikker:

Adina
05-08-2004, 14:34
Ja det tok av etter "nåvell" kommentaren min ser jeg... Jeg vil bare si at jeg har INGENTING imot solskinnshistorier. Og jeg klarer faktisk å glede meg over at ikke alle trenger å slite like lenge som meg. Jeg beklager at jeg lot meg trekke en aldri så liten smule av det jeg følte som "det er så lett så" tonen i innlegget. Hovedinnlegger traff en øm tå, og fikk meg til å føle meg enda mer udugelig som ikke får til noe så tilsynelatende lett. Er jeg oversensitiv, mest sannsynlig, men jeg synes heller ikke jeg tok særlig hardt i hva bitching angår i mitt svar. Så da mener jeg at dette blir som de fleste andre diskusjoner her inne, en diskusjon hvor både bittre og ferskinger får si sin mening. Hvorfor skulle vi stikke hodet i sanden og fjerne våre meninger hver gang en diskusjon tar seg litt opp? Det er jo det, igjen min mening, som gjør det intressant å være her.

Prøvekanin
05-08-2004, 14:43
Ja det tok av etter "nåvell" kommentaren min ser jeg... Jeg vil bare si at jeg har INGENTING imot solskinnshistorier. Og jeg klarer faktisk å glede meg over at ikke alle trenger å slite like lenge som meg. Jeg beklager at jeg lot meg trekke en aldri så liten smule av det jeg følte som "det er så lett så" tonen i innlegget. Hovedinnlegger traff en øm tå, og fikk meg til å føle meg enda mer udugelig som ikke får til noe så tilsynelatende lett. Er jeg oversensitiv, mest sannsynlig, men jeg synes heller ikke jeg tok særlig hardt i hva bitching angår i mitt svar. Så da mener jeg at dette blir som de fleste andre diskusjoner her inne, en diskusjon hvor både bittre og ferskinger får si sin mening. Hvorfor skulle vi stikke hodet i sanden og fjerne våre meninger hver gang en diskusjon tar seg litt opp? Det er jo det, igjen min mening, som gjør det intressant å være her.Ja, jeg synes det er helt greit det som har blitt diskutert her, og vi har fått med synspunkter fra flere sider og all ting! Jeg tenkte bare hvis den skulle flyttes, men det er det ikke stemning for. Jeg hadde aldri i verden svart på denne tråden hvis den lå under "ferskingene", og jeg tok meg i det lenge og lot være å svare en god stund også.
Synes heller ikke din kommentar var overdrevent bitter, Adina!:klemme:

millamor
05-08-2004, 14:45
Så da mener jeg at dette blir som de fleste andre diskusjoner her inne, en diskusjon hvor både bittre og ferskinger får si sin mening. Hvorfor skulle vi stikke hodet i sanden og fjerne våre meninger hver gang en diskusjon tar seg litt opp? Det er jo det, igjen min mening, som gjør det intressant å være her.
Jeg tok meg ikke nær av hva du skrev. Jeg synes det er veldig bra å lese alle sin mening. Det er jo det dette forumet er til for!!
Jeg som fersking trenger å få vite at det ikke klaffer med en gang!! Selv om jeg er fryktelig utålmodig allerede nå...
Det blir for dumt hvis man ikke tør å skrive sin mening, i frykt for å tråkke noen på tærne...
Alle innlegg, både gladmeldinger og "bitchinnlegg", leses med stor interesse fra meg!

Liffy
05-08-2004, 21:09
HIHI, jeg forbeholder meg retten til å være gretten når jeg vil, men i dette tilfellet var jeg det ikke, bare uforstående :???:

Og jeg tviler ikke på at det var godt ment...

ENIG!!!! :nikker: Ble litt hissig :bokse: når jeg leste dette jeg.... argh! "NÅ skal der høre at jeg måtte vente litt lengre enn jeg trodde på å bli gravid...." VENTE LENGE!!??? Vel ,vel....
Nei, MÅne selv om du klarte å ikke bli gretten, så ble JEG det!

Men men..... ja,ja.... Det var SIKKERT godt ment.

Liffy

Appelsine
05-08-2004, 21:59

:nikker:

Sparky
06-08-2004, 00:25
Reagerte jeg også da jeg leste hovedinnlegget, men jeg føler ikke jeg kan forvente at alle skal ta hensyn til meg. De som blir raskt gravide og ferskingene her inne må jo få lov til å kose seg litt de også. SG er for alle og vi bitre slitere har jo en helt egen side hvor vi kan boltre oss i sutring og klaging. :blunke:

http://home.broadpark.no/~heander/images/peace.gif

HKH Kløna
06-08-2004, 14:06
Til hovedinnlegger!

Takk for informasjon og lykke til med :baby: en! Synes det var koselig å lese om hvordan du klarte å bli gravid!!!

Adina
06-08-2004, 14:28
Reagerte jeg også da jeg leste hovedinnlegget, men jeg føler ikke jeg kan forvente at alle skal ta hensyn til meg. De som blir raskt gravide og ferskingene her inne må jo få lov til å kose seg litt de også. SG er for alle og vi bitre slitere har jo en helt egen side hvor vi kan boltre oss i sutring og klaging. :blunke:

Tar på vernestøvler og tramper i vei.....:flau:
Sg er for alle....men sliterne skal bare utrykke sine meninger på slitersiden? Synes det blir litt feil jeg, og lurer da samtidig på hvor nyanserte diskusjoner man vil få på resten av SG... Det er ikke meningen å ta deg Sparky, det er mer en digresjon om hvordan jeg føler mange her inne tenker om dagen. Vi slitere burde gjemme oss på slitersiden til vi blir glad og trivelig igjen, sånn at vi kan tilføre siden uforbeholdent positive kommentarer... Men som det så ofte blir presisert MOT oss slitere, siden er for alle... tror det hadde blitt direkte kjedelig uten en eneste diskusjon der ferskinger og slitere får yttre sine ofte forskjellige meninger.
Synes ikke den diskusjonen her har vært hverken bitter eller ekkel. Og håper det skal mer til før vi får stempelet "bitter bitch" i pannen enn dette.(nei ingen har kalt noen det her, men det er nå den fellesnevneren jeg oftest ser brukt om oss slitere som uttrykker uenighet med sånne innlegg) Husker jeg ikke feil skrev jeg her et sted at det jeg reagerte på var at hun fikk det til å virke så enkelt... Fikk meg til å føle meg bare det lille ekstra udugelig som skal til for å trigge kommentatorlysten i meg...

Og hvis noen ble kanonprovosert nå... jeg reiser snart på landet så da er dere kvitt meg en stund:nikker: Kanskje det er sjøluft som skal til for å ikke trigge så lett:ber:

Og bare for at Sparky skal være helt sikker... det er IKKE meningen å trampe deg på føttene. Du utrykkte bare så bra det jeg føler er en utviklende holdning her inne:nikker:

Lykkeliten
06-08-2004, 14:57

Sg er for alle....men sliterne skal bare utrykke sine meninger på slitersiden? Synes det blir litt feil jeg, og lurer da samtidig på hvor nyanserte diskusjoner man vil få på resten av SG... Det er ikke meningen å ta deg Sparky, det er mer en digresjon om hvordan jeg føler mange her inne tenker om dagen. Vi slitere burde gjemme oss på slitersiden til vi blir glad og trivelig igjen, sånn at vi kan tilføre siden uforbeholdent positive kommentarer... Men som det så ofte blir presisert MOT oss slitere, siden er for alle... tror det hadde blitt direkte kjedelig uten en eneste diskusjon der ferskinger og slitere får yttre sine ofte forskjellige meninger.
Synes ikke den diskusjonen her har vært hverken bitter eller ekkel. Og håper det skal mer til før vi får stempelet "bitter bitch" i pannen enn dette.(nei ingen har kalt noen det her, men det er nå den fellesnevneren jeg oftest ser brukt om oss slitere som uttrykker uenighet med sånne innlegg) Husker jeg ikke feil skrev jeg her et sted at det jeg reagerte på var at hun fikk det til å virke så enkelt... Fikk meg til å føle meg bare det lille ekstra udugelig som skal til for å trigge kommentatorlysten i meg...

Og hvis noen ble kanonprovosert nå... jeg reiser snart på landet så da er dere kvitt meg en stund:nikker: Kanskje det er sjøluft som skal til for å ikke trigge så lett:ber:

Og bare for at Sparky skal være helt sikker... det er IKKE meningen å trampe deg på føttene. Du utrykkte bare så bra det jeg føler er en utviklende holdning her inne:nikker:
:tilber: Takk for at du så fint satte ord på akkurat hva jeg føler vennen! :klemme:

Helenemor
06-08-2004, 15:13
Bare håper vi slipper en slik kamp ferskinger vs. sliterne.
For jeg har sett slitere som virker uforbeholdt positive og ferskinger som omtrent flyr på veggen fordi de må begynner på 3pp. Så jeg vil ikke sette en merkelapp på noen av oss, for vi er så forskjellige. Men jeg kan være enig i at det er en bestemt tone her, litt vanskelig å sette fingrene på.. Men det var godt sagt Adina. ( Kos deg med sjølufta di du, her har den ikke hjulpet så mye for meg.. :blunke: )
Men jeg vil absolutt ikke at sliterene skal bare sture borti en krok, det er mangfoldet som gjør hele SG på godt og ondt. :klemme:

Lykkeliten
06-08-2004, 15:16
For jeg har sett slitere som virker uforbeholdt positive og ferskinger som omtrent flyr på veggen fordi de må begynner på 3pp. Så jeg vil ikke sette en merkelapp på noen av oss, for vi er så forskjellige. Men jeg kan være enig i at det er en bestemt tone her, litt vanskelig å sette fingrene på.. Men det var godt sagt Adina. ( Kos deg med sjølufta di du, her har den ikke hjulpet så mye for meg.. :blunke: )
Men jeg vil absolutt ikke at sliterene skal bare sture borti en krok, det er mangfoldet som gjør hele SG på godt og ondt. :klemme:
Enig med deg også jeg Helene. Synes du sier mye fornuftig her inne.

simsola
06-08-2004, 16:12

Tramp ivei du, i salaten , klaveret (kommer ikke på flere) og jeg tramper sammen med deg..(har du et par vernesko til meg og...:flau: )
Jeg synes ikke at vi som har prøvd ei stund og dermed kanskje ser mer realistisk på prøvinga skal gjemme oss borte på vår egen side. Jeg tror at det er nettopp det at det er en blanding av ferskinger og slitere her som gjør siden til det den er!

simsola
06-08-2004, 16:15
Enig med deg!
Synes innlegget ditt fortjener en prikk, men du har allerede fått en i dag!!

Sparky
06-08-2004, 22:04
Sg er for alle....men sliterne skal bare utrykke sine meninger på slitersiden? Uff nei, jeg mente det ikke slik! Har alle misforstått meg nå? :flau:
Har litt problemer med å uttrykke meg av og til. Jeg ønsker bare at BÅDE sliterne, de erfarne og ferskingene skal kunne få dele sine tanker her på SG uten at den ene eller andre gruppen føler seg tråkket på. Det var bare det.............

millamor
07-08-2004, 00:54
Jeg ønsker bare at BÅDE sliterne, de erfarne og ferskingene skal kunne få dele sine tanker her på SG uten at den ene eller andre gruppen føler seg tråkket på. Det var bare det.............
:nikker: Helt enig med deg, Sparky!
Det at alle kan komme med sine meninger om diverse temaer, gjør denne siden så bra.
Mangfoldet her inne gjør at de aller fleste vil føle seg velkommen.

Når jeg skriver et innlegg her på SG, så skriver jeg akkurat det jeg mener, og jeg regner ikke med at alle skal like innlegget eller ha samme mening som meg.
Tvert imot, jeg regner med at noen reagere på en helt annen måte enn meg, og da synes jeg det er veldig bra at de også skriver sin mening!

Jeg setter veldig pris på både solskinnshistorier, og innlegg som kan få meg ned på bakken igjen, når jeg blir fortvila og stressa fordi det ikke har klaffet ennå!
Det er faktisk ikke en menneskerett å kunne få barn helt uten noen som helst form for slit, og det trenger man å høre (ihvertfall jeg...:flau: )

Jeg takker og bukker for alle jenter som deler sine meninger med oss her på SG, enten jeg er enig i deres synspunkter om en sak eller ikke!

Alibaba
07-08-2004, 05:45
Nå gidder jeg helt ærlig ikke lese gjennom HELE denne tråden...

Men vil bare si at jeg tror at det er ikke lett for en som har fått klaff i 2. pp å forstå at for desom har slitt i mange måneder og kanskje år, at det er ikke bare så enkelt osv... Og at det nesten kan være litt sårende og irriterende å formidle dette som ble skrevet her.

For nybegynnere, eller hva jeg skal kalle det... Ferskinger som nettopp har begynt prøvingen, er det jo kjempe positivt å lese dette, og det gir mer håp. Man har nettopp startet prøvingen har masse håp og tro på at snart får vi en baby...

Men vi som har slitt en stund begynner vel å bli lei... Har lest alt om hvordan lage baby 100 ganger før... Har prøvd det meste vi kan prøve... Osv...

Folk er forskjellige... Og folk er på forskjellige stadier i livet, prøvingen og alt...

Dette her ble forresten abre rot (innlegget mitt...) Jeg har sittet oppe i hele natt, får skylde på det.. Fikk bare ikke sove... :trett:

tantepose39
09-08-2004, 11:39
Jeg har prøvd å lese meg ned igjennom denne tråden, men måtte nå gi meg.

Jeg ville bare si at jeg godt forstår at de som sliter med å bli gravid blir provosert av " vi gjorde bare sånn....så satt'n" For eget vedkommende så har jeg aldri hatt større problemer med å bli gravid, men har hatt en SA tidligere.

Jeg har derimot en venninde som har slitt i årevis og jeg vet derfor litt om den påkjenningen dette kan være.

Jeg sier ikke at ny-gravide skal legge bånd på sin glede, men vi bør vel alle ha respekt for at innleggene her inne blir lest av mange som kan reagere negativt på kokebok-løsninger.

Jeg vil gratulere alle gravide og ønske alle prøvere lykke til med det som er et lite mirakel hver gang det skjer.

Caitlin
09-08-2004, 15:41
Ble visst litt av en diskusjon dette. :flau: Det jeg mente med innlegget (som jeg forøvrig ikke helt visste hvor jeg skulle legge) Er utifra spørsmål vi får fra snart gravid på snart mamma. Veldig mange der lurer på hvordan vi ble gravide, tips og råd osv osv. Og som jeg skrev er det nok ikke noe nytt jeg skrev her, men slik ble prøvingen for meg.Enig i at det kan være greit for ferskingene å lese, men også provoserende? for sliterne.Men ikke i min mening å støte noen. Kunne sikkert formulert innlegget litt annerledes, men slik ble det nå.Hadde jeg selv sliti hadde jeg kansje reagert litt selv......
Ønsker dere alle lykke til, og gir dere mange :lykke: :lykke: :lykke: :lykke: og :kryss: :kryss: :kryss:

Klem

Melonina
09-08-2004, 18:16
Som fersking i gamet akter jeg ikke å la meg affisere av det som måtte være av negativitet her inne. SG er et forum for ALLE som ønsker å få :baby: i magen; og litt av gleden jeg har ved å være her inne er å dele alle mine feminine graviditets- og prøver-tanker med likesinnede.

Dersom negativiteten tar over, vil jeg nok finne meg et nytt forum fort som svint.

Oppsøker man sliternes diskusjoner her inne, vil man kanskje miste litt av motet, men synes at disse diskusjonene er vel så viktig som solskinnshistoriene. Å lage :baby: virker i utgangspunktet veldig lett - men det er faktisk mye som skal klaffe både ved unnfangelse, og ikke minst for at spiren skal holde fast i 9 måneder.

Ingen bestemmer hvilke innlegg man behøver å lese, og hvorvidt man skal la seg affisere eller ei. Det er faktisk opptil hver enkelt! Heldigvis...
Helt enig!

Maddy
11-08-2004, 10:53
Man bør ha såpass med takhøyde at de som er blitt gravide også får komme med sine tips. Kan utmerket forstå at noen blir vondbroten å få tips fra noen som klarte det på 2 forsøk, men alikevel ikke fres ut mot personen. Det var nok ikke vondt ment.

Prøvde i nærmere et år første gangen og syntes det var uendelig lenge. Særlig når alle mine venninner klarte det i 1pp.

Synes det er greit at de som har klart det med en gang også får skrive inn her, men jeg forventer ikke at det skal gå like lett for meg. Kroppene våre er helt forskjellige og det er ikke bare bare for alle å begynne å regne ut helt uten videre.

:klemme:

Elise
11-08-2004, 11:10
Caitlins innlegg var godt ment og sikkert oppløftende for mange. Jeg trodde vel også det skulle komme noen gode råd, kanskje noen jeg ikke kjente til, da jeg begynte å lese innlegget. Men uansett: Så lenge intensjonen var god, sier jeg takk for innlegget, jeg Caitlin. Og lykke til med magen din og vesle :baby: når den tid kommer!

Baby_Angel
11-08-2004, 11:52
skjønner at ikke dette var noe greit innlegg..:nikker: er sjølv i første pp,så eg har INGENTING å klage over:nikker: klart det er flott at noen klarer det fort, men trist for andre som prøver og prøver.. Ønsker berre alle lykke til eg, vil at alle skal få ein liten :baby: snart:klemme:

Kims
14-10-2004, 21:07
... I november etter :tante: prøvde vi for første gang. Husker det var litt skummelt å ikke bruke noe, litt uvant kansje. Resten av denne måenden følte jeg meg så gravid, alt stemte liksom. Tror jeg tok 5 tester, men der var intet. Og 9 desember kom :tante: . Jeg blei så skuffet. ...

...Det skjer fortere en du aner.

Du vart skuffa av at d ikkje vart full klaff den første prøveperioden...
D e folk her som har prøvd masse lengre enn d!
Tenk kor skuffa dei som f.eks har prøvd i 2 år e da!!!
D e faktisk veldig usakelig å skrive "Det skjer fortere enn du aner", for d e jo heilt forskjellig fra par t par...

Helene Harefrøken
15-10-2004, 11:29
Men stakkars jente skreiv hun ikke det innlegget fordi noen hadde spurt inne på SM, var det ikke det det stod da???? Hun var jo kanskje litt ubetenksom i det hun skreiv, men hvis hun fikk det til å klaffe så fort selv tenkte hun kanskje ikke på at det finnes folk som prøver i år uten å få det til. Det var nok i den beste mening men kanskje ikke helt gjennom tenkt.

Elinblu
15-10-2004, 11:34
Psst: Denne diskusjonen er flere måneder gammel, og poenget har blitt belyst grundig fra begge sider :blunke:.

Helene Harefrøken
15-10-2004, 11:40
Psst: Denne diskusjonen er flere måneder gammel, og poenget har blitt belyst grundig fra begge sider :blunke:.Så det, men måtte bare skrive min egen mening.... Må si noe liksom så Kims hadde vært der i går så klarte bare ikke å la være :fnise:
Selv om det var litt unødvendig kanskje :flau:

Elinblu
15-10-2004, 11:44
Det var ikke ment som noen kritikk, altså! :klemme: Mener ikke å kneble noen, men jeg håpet nok at akkurat dette var utdebattert nå - det ble ganske store tumulter i sin tid.

petronella
15-10-2004, 16:14
Ja det tok av etter "nåvell" kommentaren min ser jeg... Jeg vil bare si at jeg har INGENTING imot solskinnshistorier. Og jeg klarer faktisk å glede meg over at ikke alle trenger å slite like lenge som meg. Jeg beklager at jeg lot meg trekke en aldri så liten smule av det jeg følte som "det er så lett så" tonen i innlegget. Hovedinnlegger traff en øm tå, og fikk meg til å føle meg enda mer udugelig som ikke får til noe så tilsynelatende lett. Er jeg oversensitiv, mest sannsynlig, men jeg synes heller ikke jeg tok særlig hardt i hva bitching angår i mitt svar. Så da mener jeg at dette blir som de fleste andre diskusjoner her inne, en diskusjon hvor både bittre og ferskinger får si sin mening. Hvorfor skulle vi stikke hodet i sanden og fjerne våre meninger hver gang en diskusjon tar seg litt opp? Det er jo det, igjen min mening, som gjør det intressant å være her.
:nikker: Dægern hvor kjedelig det hadde vært om alle her inne bare var positive og blide og fornøyde med den situasjonen dem er oppi !?! Jeg aplauderer for en nyansert SG side, en side som reflekterer alle aspektene ved å prøve å bli gravid. For det er jammen santen ikke en dans på roser ( men kanskje på rosestilken ) for dem som har forsøkt lenge. Jeg HÅPER at det snart lykkes for alle her inne og særlig de av dere som har holdt på en stund.

Og til deg Adina : Hadde jeg kunne gitt deg en prikk så hadde jeg gjort det ! Jeg må bare bli flinkere til å skrive flere meldinger.... :hyper:

Adina
15-10-2004, 16:59
Det er tanken som teller:blunke: Takker og bukker for imaginær prikk:klemme:

LilleBaby
31-01-2005, 03:45
det har vært mye spontanabort i familien min, og et råd som stadig vekk blir gitt til ALLE jenter fra vi er små er å drikke mye melk (??!!??) aner ikke hvorfor, men.. og for all del ikke løfte på noe som helst. la mann gjøre alt alene og bare ta det heeeelt med ro...
lykke til!! go klem

Tidl. bruker
04-02-2005, 01:25
Utrolig masse sure svar her! Gledesdrepere... :mumle:

Thyresse
04-02-2005, 01:47
Utrolig masse sure svar her! Gledesdrepere... :mumle:
Utrolig mange gode gjennomtenkte svar hvor man belyser flere sider ved en sak, mener du vel?

Synes det er veldig få sure svar her. De aller fleste sliterne sier jo at de selv blir litt såret av en slik kommentar, men at man her på Sg må ta høyde for at nybegynnere synes slike solskinnshistorier er fine.

Gledesdreper kan du selv være som ikke heller roser sliterne for at de prøver å vise innsikt til hvordan det er å være nybegynner. :geiper:

Tidl. bruker
04-02-2005, 01:52
Jeg skjønner godt at det er sårt å slite, jeg sleit i tre år før løveungen satt. Og et halvt år med fra og til har ført til enda en løveunge i vomma.
Men det bør være rom for å glede seg over andres hell, istedet for å be dem om å dempe seg. Det er pisspreik fra damer som ikke 100 % unner andre lykken.

Egils
04-02-2005, 01:52
Utrolig mange gode gjennomtenkte svar hvor man belyser flere sider ved en sak, mener du vel?

Synes det er veldig få sure svar her. De aller fleste sliterne sier jo at de selv blir litt såret av en slik kommentar, men at man her på Sg må ta høyde for at nybegynnere synes slike solskinnshistorier er fine.

Gledesdreper kan du selv være som ikke heller roser sliterne for at de prøver å vise innsikt til hvordan det er å være nybegynner. :geiper:
Du er så flink med ord, Thyresse :snill:

Thyresse
04-02-2005, 01:56
Men det bør være rom for å glede seg over andres hell, istedet for å be dem om å dempe seg. Det er pisspreik fra damer som ikke 100 % unner andre lykken.
Da bør det også være rom for at man ser at for noen er slike "bruksanvisninger" sårt. Dette går begge veier.
Å påstå at kommentarene fra noen av sliterdamene er "pisspreik" mener jeg er direkte respektløst. Å ikke unne andre lykken 100%. Hva snakker du om?

Jeg unner deg virkelig å bli gravid så fort som mulig. Jeg unner alle som ønsker seg barn å bli gravid. Men man må samtidig ha rom for litt sjalusi og litt bitterhet. Uten et stort spekter av følelser så er man ikke menneske oppi det hele.

Tidl. bruker
04-02-2005, 14:35
Så her på forumet er det altså ikke særlig velansett å glede seg høyt over egen graviditet og klaff?

Thyresse
04-02-2005, 14:53
Så her på forumet er det altså ikke særlig velansett å glede seg høyt over egen graviditet og klaff?
Jeg skjønner ikke hvorfor du sier slike ting? Selvfølgelig er det lov til å glede seg over egen graviditet. Det er da derfor vi er her, for å bli gravide. Men det er måte på hvor lenge man skal smøre utover gleden over hvor lykkelig man er her på SG, når man har SM?

Det virker ikke som om du har lest denne diskusjonen godt nok. Eller så er du veldig aggressiv mot de som har litt bitterhet i seg.

Hovedinnlegger la inn sin historie. En flott solskinnshistorie. En historie som gir litt mortvekt til alle de historiene her inne som forteller det motsatte. Om mislykkede pergokurer og IVF forsøk. Slike historier hører også hjemme her, men mange er ikke så flinke til å legge sine historier der de hører hjemme. Denne historien hørte utvilsomt under ferskingene. Som en god historie til de som nettopp har begynt. Hovedinnlegger hadde ingen forutsetninger til å fortelle Adina som har holdt på en stund, (eller meg for den saks skyld) om hvor hun har feilet og at hennes historie er den gyldne vei mot et svangerskap. Denne regelen gjelder også oss slitere. Jeg driver ikke og tynger nygravide med min tragiske historie om at det i uke 18 ble oppdaget et dødt foster og at jeg hadde gått med den lille babyen i over fire uker uten å merke noe som helst. En fryktsom historie som kan skremme vannet av alle nybegynnere og alle nygravide.

Vi gleder oss over alle svangerskap her inne. Men som sagt her inne. Glede innebærer også en del andre følelser. Man kan ikke verdsette ordentlig glede uten å ha opplevd smerte. Disse to er motpoler som gir oss en skala til å spille ut følelsene på.

Nå orker jeg ikke kverulere mer med deg. Dersom du fremdeles etter at jeg har forklart dette mener at vi "sliterne" ikke kan glede oss på andres vegne, så får jeg bare fremsi et følelseskaldt unnskyld på mine og deres vegne. :mumle:

Liffy
04-02-2005, 16:38
Det JEG synes er sykt er det at jeg ble VELDIG provosert av solskinnshistorier da vi hadde holdt på i tja... 1 års tid.:bokse: (se tidligere innlegg he,he) Men så - når vi fikk klaff på 1 IVF, å føler jeg meg jammen "skyldig". :flau:
Synes at alle dem som ikke fikk det til skuler og tenker: Fytti grisen, skulle IKKE vært lov osv...
FORDI jeg tenker slik selv!! Dette er veldig sykt...
Men nå har jeg både stått på den ene og den andre siden.
Skyldig eller ikke...

Jeg ber på mine knær om unskyldning til alle dere som har fått det til TIDLIG! :tilber:

;)

Liffy

Pinki
04-02-2005, 16:48
Det er pisspreik fra damer som ikke 100 % unner andre lykken.Synes det er dårlig gjort og si at det er pisspreik... Jeg er veldig glad når eg leser at andre har klart det, uavhengig hvor lenge de har prøvd. Jeg blir gjerne ekstra glad når de som har strevet lenge får det til (og tenker det er håp for meg også), men jeg innrømmer gjerne at det stikker sjalusi i hjerteroten... og ønsker i grunn at det skulle vært meg. Er enig i at store solskinn historier hører hjemme et annet sted, fordi når man klaffer på andre forsøk, får det gjerne andre til å føle litt "hva er i veien med meg som ikke får det til".. jeg tenker hvertfall litt slik. De som har strevd en stund har nok prøvd et hvert kjerringråd (jeg skal prøve meg på hostesaften..), så jeg synes vi skal få bli respektert for vår bitterhet!

Tidl. bruker
04-02-2005, 18:26
Som Elinblu skrev i oktober så er dette en gammel diskusjon som er nøye belyst fra begge sider. Glede seg på andres vegne er ok av og til, ikke like enkelt andre ganger. Det vet alle vi som sliter. Og nå står jo denne diskusjonen under Generelle tips - et forum jeg aldri er innom fordi ingen generelle tips hjelper meg, og da gidder jeg ikke å lese om dem heller. (:flau: men nå dumpet jeg visst over den når jeg blar gjennom "Siste døgns meldinger" )

Litja
12-02-2005, 18:24
Ble både gretten og sur av det innlegget, og forbeholder meg også retten til å reagere på dette innlegget!!!!!!!!!!! Tror faktisk ikke dere som greier dette på 1-2-3 ikke skjønner NOE av det vi går igjennom som prøver og prøver og prøver.

Liljekonvall05
13-02-2005, 11:37
Enig i at innelgget var lite gjennomtenkt. Tror hovedinnlegger kjente dette i samvittigheten, for alle har den. (none godt gjemt)

Tror nemlig hun tenkte (som hun og skrev) at hun kunne formulert seg annerledes. Jeg gidder ikke bli irritert på henne, men tenker for meg selv, nok en sjel som ikke har innsikt og at det er vel og bra. Er det ikke det ene så er det det andre. Noen får motgang i livet på den ene måten, andre på en annen. En ting er sikkert! Alle møter vi motgang, og alle tråkker vi på hverandres tær. Det være seg innen for alle mulige relasjoner vi mennesker har til hverandre.

Innsikt kommer med alderen. Lære av å gjøre feil.

Lykke til til alle !!! Vil at vi alle skal bli mamma

Boe
13-02-2005, 11:45
Enig i at innelgget var lite gjennomtenkt. Tror hovedinnlegger kjente dette i samvittigheten, for alle har den. (none godt gjemt)

Tror nemlig hun tenkte (som hun og skrev) at hun kunne formulert seg annerledes. Jeg gidder ikke bli irritert på henne, men tenker for meg selv, nok en sjel som ikke har innsikt og at det er vel og bra. Er det ikke det ene så er det det andre. Noen får motgang i livet på den ene måten, andre på en annen. En ting er sikkert! Alle møter vi motgang, og alle tråkker vi på hverandres tær. Det være seg innen for alle mulige relasjoner vi mennesker har til hverandre.

Innsikt kommer med alderen. Lære av å gjøre feil.

Lykke til til alle !!! Vil at vi alle skal bli mamma

Enig med deg, Liljekonvall :nikker:

Adina
13-02-2005, 16:38
:shock: :shock: :shock: Jeg må jo ha verdensrekord i å provosere.. jeg skrev "nåvel" i august eller noe.. og et halvår senere... joda, disk igang igjen..HEHE:hehehe: Det er en gave jeg har... Jeg gidder ikke henge meg opp i at noen fortsatt blir provosert jeg... kanskje jeg begynner å bli soft på mine gamle dager....

RAGNAMOR
02-05-2005, 14:53
Fin historie, Caitlin! Håper jeg også blir gravid like kjapt som deg når vi starter med prøvingen. :kryss:

simone
03-05-2005, 16:20
:vetikke: :vetikke: :vetikke: bør man leve sunt og ha sex for at det skal bli barn??

Sleng oppi en gooood dose flaks, og vips man har et barn eller?

Sybil
03-05-2005, 17:33
he he h eh eheheh ja la oss sette igang denne diskusjonen igjen. :Popcorn:

Boe
06-05-2005, 10:16
he he h eh eheheh ja la oss sette igang denne diskusjonen igjen. :Popcorn:

:rofl: , ja la oss...
Trodde ikke det var mer å si nå. Har fulgt diskusjonen fra sidelinja, det har vært litt av en tråd!

Håpende ria
06-05-2005, 12:52
Oppskrift:
-1 mann
-1 kvinne
-sex
-eggløsning
-flaks

Ta en mann og en kvinne, tull de sammen under en dyne, i sengen, eller bruk fantasien.
La de ha sex sammen, gjerne en god stund til de er svette og gode og tilfreds. Bland i eggløsning, dette er avgjørende for resultatet.
Visst du er usikker, bør du tilsette rikelig med flaks... Litt etter smak, alder og div. men de fleste trenger rikelig med flaks.

La dette surre sammen, tid avhenger mye av flaksen. alt fra noen dager til.... ja....

Verd et forsøk, synes dere ikke?? hehe :hyper: :mumse: :heia: