PDA

Vis full versjon : Utroskap...

Cille
04-08-2004, 15:24
Hei!

Jeg er daglig leder, og fikk i går vite av en av mine ansatte at;

1. hun tror hun er gravid ...
2. med en annen som jobber for meg...
3. han er samboer med en annen...
4. jeg kjenner samboeren hans ganske så godt ....

Dilemmaet er: jeg er sjefen til begge de utroe, dvs at jeg har taushetsplikt ovenfor alt som blir sagt på jobben.... samtidig synes jeg dette er for j.... ovenfor henne som ikke vet noe, og dermed blir bedratt..
Dette har pågått i over 2 måneder!

Gode råd?????

Maysen
04-08-2004, 15:31
Mitt råd slik umiddelbart er:

Hold deg utenfor!!!
Skjønner godt dilemmaet ditt, men inntil de to som evnt har vært utro har fått ordnet opp ville jeg holdt meg utenfor..I utg. tror jeg det vil gjøre ting vondt verre om du blander deg inn.

(En annen situasjon er jo da hvis den bedratte samboeren kommer til deg med en misstanke el lign...Da hadde nok ikke jeg klart å juge)

Men som sagt, jeg gir deg bare min umiddelbare reaksjon på det hele. Har aldri vært i en lignende situasjon før, så jeg har ingen erfaringer å dele med deg.

Ønsker deg uansett lykke til :lykke:
Klemmer

Thyresse
04-08-2004, 15:33
Huff for et dilemma du har kommet opp i. Som arbeidsgiver må du overholde taushetsplikten din.
Personlig ville jeg ikke sagt noe til de som er uforskyldt utsatt for denne utroskapen. Snakk heller med de som har vært utroe og si at du synes dette er vanskelig. Eller bare la det være. Du har jo ikke noe med dette å gjøre.
Hvis din venninne skal bli sur fordi du har visst men ikke sagt noe, så må du bare henvise til taushetsplikten din...

Lykke til uansett hva du velger....

Nemix
04-08-2004, 15:35
Så lenge reglene ikke nevner noe om at du er pliktig til å ta affære så hold deg utenfor. Det er til det beste ja......

Vilblimamma
04-08-2004, 15:37
pga taushetsplikt KAN du jo IKKE si noe.. er min tanke!
ville ha pratet med henne som tror hun er gravid, om du
MÅ få det ut... men ellers er det opp til dem! i grunn!

vanskelig situasjon! lykke til!

Tine
04-08-2004, 15:45

Hold deg utenfor!!!

Signerer denne jeg :nikker: . Ikke lett dette. Om hun blir gravid så vet hun kanskje ikke hvem faren er :vetikke: ? Har hun en kjæreste/samboer/mann fra før av??
Ville nok oppfordret jenta/kvinnen som muligens er gravid til å fortelle det selv til sin samboer. Men du bør ikke gjøre det. Om hun ikke har partner så bør mannen fortelle det til sin der hjemme.

Personlig så høres det litt rotete ut. Kanskje det er best om hun ikke er gravid nå, ettersom det er litt turbulens i forholdet???

Tidl. bruker
04-08-2004, 15:46
Uff, for et dillema! Har hatt lignende problem på jobben min nå, der samboer til søstra mi mulig er litt utro. Men jeg KAN virkelig ikke si noe pga taushetsplikt, og det er heller ikke sikkert at han er utro. Men en ting er sikkert; han lyver til søsteren min. Ikke så glad i han nei...de har en sønn på et år sammen.

Robyn
04-08-2004, 16:04
Hva med å kalle de begge inn. Be de ordne opp på en redelig måte...
At du ikke vil ha sånne 'problemer' på arbeidsplassen og at det skaper konfliktsituasjoner for flere enn bare de.
Prøv å være litt streng og håpe de 'gjør opp for seg'.
Ikke sikkert det fungerer, men da har du i allefall gjort NOE...

Hadde nok ikke turt å bryte taushetsplikten, men jammen må jeg si at det er litt av en situasjon. Ikke lett. :niks:

Cille
04-08-2004, 16:10
Hei Robyn, og takk for godt råd!!

Jeg har tenkt litt på det selv, og det virker som det eneste fornuftige å gjøre... Da holder jeg det jo innenfor arbeidsplassen, og holder taushetsplikten. Uansett - hva de gjør utenom jobb, har jeg jo strengt tatt ikke noe med og det kan jo selvsagt fortsette uansett, men jeg må jo gjøre et forsøk!!!

Jeg skjønner ikke at folk klarer å spille slikt skuespill!!! Jeg blir så sint!!!!
Jeg er glad han ikke er min samboer! Det verste er at jeg alltid har likt han veldig godt, han er en kjernekar (tilsynelatende....), men - det har endra seg rimelig mye nå.....!!

Cille
04-08-2004, 16:17
Forresten - takk for alle fine svar!!

Skal bruke noen dager på å tenke meg om! Jeg kommer ikke til å bryte taushetsplikten, - da ødelegger jeg bare for meg selv!

Hun jenta (som jobber her..) er fri og frank, og veldig ung.... virker ikke som hun skjønner helt alvoret.
Håper hun ikke er gravid!

Elinor - ditt problem høres mye verre ut!! det kan ikke være lett!!! Huff å huff, det er jo søstra di!!
Tusen takk, alle sammen, - det hjalp!

Tidl. bruker
04-08-2004, 18:21

Hold deg utenfor!!!

Signerer også denne.

Men en annen ting, av ren og skjær nyskjerrighet; har du taushetsplikt fordi du er leder og dette er en personalsak? Det er selvfølgelig anstendig og moralsk å holde kjeft om slike ting, men jeg visste ikke at ledere hadde en "juridisk" taushetsplikt??

Tidl. bruker
04-08-2004, 18:55
Hmmm...blir sint når jeg hører sånt...:sinna:
Jeg mistet den forrige jobben jeg hadde fordi jeg ble kjæreste med stebroren til han var sammen med sjefen min... Det for no a??
Hun mente jeg tråkket inn på hennes territorium når det gjaldt privatliv.
Så hvis jeg fikk tilsnakk på jobb en dag, sa jeg det til kjæresten min, som sa det til moren sin, som sa det til stebroren til kjæresten min, som sa det videre til kjæresten sin (sjefen min)og da ble det visst bare bråk i familien.....hvis du skjønte det...hmm..heh..
(Noe jeg aldri gjorde for jeg snakket sjelden om problemene jeg hadde på jobb med kjæresten min, fordi vi hadde bare vært sammen i 2 uker før det ble bråk med sjefen).
Så da kunne jeg velge om jeg ville beholde jobben eller kjæresten..
Så mitt poeng :geni: (http://www.snartgravid.com/plassen/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=70#)oppi det hele er:
Blander du privatliv og jobb, og ikke klarer å opptre profesjonelt i den stillingen du har, så finn deg en annen jobb!
Ikke vondt ment.... :dulte: (http://www.snartgravid.com/plassen/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=70#)

Snuppelure
04-08-2004, 19:30
Blander du privatliv og jobb, og ikke klarer å opptre profesjonelt i den stillingen du har, så finn deg en annen jobb!
Ikke vondt ment....

Signerer dette innlegget

Tidl. bruker
04-08-2004, 19:37
Også enig med Bernhard.

En måte å takle dette på overfor dine undersotter, er jo å ettertrykkelig be dem om å ikke involvere deg mer enn absolutt nødvendig. Og det burde jo bli bortimot ingen ting. At du som sjef finner det ubehagelig er jo både en ærlig og naturlig sak. Jeg synes ikke det er urimelig av deg å be dem om å holde deg utenfor. Det er jo også kanskje den enkleste måten å signalisere at du ikke liker det, men ikke legger deg borti hva de gjør på fritiden.

Og ikke for å dreie diskusjonen over på noe annet, men er det virkelig sant at du har taushetsplikt ovenfor alt som blir sagt på jobben fordi du er leder? Det har jeg aldri hørt om før.

Tidl. bruker
04-08-2004, 21:09
Vanskelig dillemma du er i. Tror taushetsplikten kun gjelder ting som har med jobb og arbeidssituasjon å gjøre, men de kan uansett ikke utnytte din stilling for å ha et sted å "lette seg". Ville kalt de inn og sagt klart min personlige mening om dette, og om den uønskede situasjonen de har satt deg i.

Dette er faktisk deres problem, ikke ditt! Ville spurt dem hvordan de forventer at du skulle håndtere dette, og bedt dem involvere deg minst mulig i dette fremover. Hvis du ikke har noe med det, hvorfør søren involverte de deg da? Syns også du kan gjøre han oppmerksom på at du er jævlig skuffet over han, og at du ville fortalt det til hans samboer hvis du kunne.

Utover dette ville jeg ha gjort mitt beste for å glemme hele greia. Enhver som holder på slik, biter seg selv i halen en dag og må stå til rette for hva de gjør. Hvis det blir opplagt at utroskapet fortsetter ville jeg nok ha "sørget" for at min venninde fikk vite det, uten å avsløre min identitet. Uetisk, men så fæl er jeg om nødvendig.

Cille
05-08-2004, 09:21
Hei igjen!

Takk for alle svar!:snill:

Dette er hva jeg gjorde i går;
Ba om å få en prat med henne som fortalte meg alt dette... (holdt ham utenfor, da han ikke har brakt dette på bane i jobbsammenheng!). Jeg snakket først endel om hun hadde tenkt over hva de holdt på med, og hva som kan bli konsekvensen av det hele ovenfor tredjeperson, og ba henne tenke seg litt om før hun gikk videre.
Jeg sa også at jeg ville holdes utenfor hele saken, og om dette fortsatte, måtte de holde det på privaten. Jeg sa at jeg forlangte at de var profesjonelle på jobb, og at jeg i utgangspunktet synes situasjonen er uholdbar, og ikke noe jeg ville forholde meg til!
Jeg prata også masse moral...., prøvde å være litt "mamma" (hun er jo mye yngre enn meg..), og jeg så at hun tenkte mye...
Vi er 80 ansatte på denne plassen, og jeg sa og at her går rykter som ild i tørt gress, og at det bare er et spørsmål om tid før "alle" vet, og tar det ikke lang tid før tredjeperson også vet...
HUn takka meg faktisk for samtalen etterpå, og sa at det var godt å få pratet, og at hun skulle tenke seg veldig nøye om... Vi får se....

Når det gjelder taushetsplikten, er den vel i slike saker kun moralsk....ikke juridisk, men jeg velger å stenge dette helt ute.
Så får vi håpe at det ordner seg for alle parter!!

Takk for gode råd!! Og - takk for at det finnes masse flotte menn også!!(inkl. min egen!!!)

Klem :)

Maysen
05-08-2004, 09:25
Kjempe bra Cille. Synes du takla dette på en kjempe fin måte!!!!Så får vi håpe dus lipper å bli noe mere innblanda i dette.

Klem fra

Tidl. bruker
05-08-2004, 17:30
Hørtes ut som en fornuftig samtale:nikker:

maya80
05-08-2004, 19:40
Forresten - takk for alle fine svar!!

Skal bruke noen dager på å tenke meg om! Jeg kommer ikke til å bryte taushetsplikten, - da ødelegger jeg bare for meg selv!

Hun jenta (som jobber her..) er fri og frank, og veldig ung.... virker ikke som hun skjønner helt alvoret.
Håper hun ikke er gravid!

Elinor - ditt problem høres mye verre ut!! det kan ikke være lett!!! Huff å huff, det er jo søstra di!!
Tusen takk, alle sammen, - det hjalp!
Jeg hvet ikke hvor gammel han er heller men virker ikke som han er så veldig moden og hvet alvoret selv