PDA

Vis full versjon : Endometriose - finnes det hjelp?

Appelsine
07-08-2004, 07:27
Venninna mi har nettopp fått konstatert endometriose. Hun er 33 år, og har fått beskjed om at det tar lenger tid å bli gravid med denne diagnosen, og at de bare må prøve.

Jeg synes dette var litt rart. Er det ingenting som kan gjøres? Gode råd?

CecilieL
07-08-2004, 09:20
ja, jeg mener å ha lest at de kan gjøre et inngrep og fjerne endoen. men det kommer vel an på hvor den er og sånn.(inni livmoren, rundt/i eggstokkene, rundt livmoren ol.)
Noen får også beskjed om å begynne på p-piller (disse kan redusere endoen) for så å prøve og bli gravide med det samme de slutter.

Nå er jeg ikke helt sikker på dette, men jeg vil anbefale deg å lese under gamle tråder under linken endometroise, eller søke.

....om ingen andre kan hjelpe da :nikker:

Håper det går bra for venninna di! :klemmer:

KariMari
16-08-2004, 16:18
Hei!

Jeg er i samme situasjon som venninnen din og mitt råd er å begynne utredning så fort som mulig, hvis man ønsker barn, da! Jeg har stort sett fått oppløftende meldinger fra gyn/lege etc om at "det ordner seg snart", men skal nå inn til IVF i høst etter 2 års prøving. Hvis venninnen din har prøvd mer enn 3-4 mnd, ville jeg kontaktet gyn for å starte utredning. Det betyr
*UL av henne for å se etter cyster
*hormontester for å sjekke eggløsning
*sædprøve av mannen hennes
*evt laparoskopi (inngrep for å fjerne cyster og endovev)
*dersom dette ikke "virker", sende søknad til IVF.
Vi er nå på IVF-stadiet og det tok ca et år å komme hit. Da har jeg mast en del selv pluss at jeg var et krystallklart laparoskopi-tilfelle. Så man må stå på litt! Lykke til til venninnen din!

Biemor
16-11-2004, 18:59
Hei! Er helt ny her, og måtte bare skrive når jeg så innlegget ditt. Jeg har endometriose. Ble diagnosert i sommer, og operert like etterpå. Endometriosen kom tilbake 2 mnd etterpå. Jeg fikk beskjed av min gynekolog at sjansen for å bli gravid ville synke drastisk etter hvert inngrep. Han anbefalte å prøve å bli gravid så fort som mulig. Men det er jo ikke så lett med denne sykdommen da. Jeg fikk beskjed om at en graviditet ville sansynligvis bedre symptomene veldig. Håper det går bra med venninen din. Jeg krysser fingrene for oss alle:kryss: Klemmer Biemor