PDA

Vis full versjon : Bryllupsmusikk

Elinblu
09-08-2004, 18:50
Hei!

Blåmann og jeg har til vår milde skrekk takket ja til å spille under en vielse om noen uker. Vi har ikke tatt i instrumentene på flere år, men har blitt forsikret om at den lille forsamlingen er totalt umusikalsk. Foreløpig har vi ikke engang bestemt oss for hva vi skal spille :angst:. Er det noen musikalske sjeler der ute som har forslag til hva som kan egne seg for en fløyteduo uten akkompagnement? (Mokki - er du der? :ber: ) Alle slags forslag er velkomne!

:klemme: fra Elinblu

blomstermamma
09-08-2004, 18:52
hva med "Kjærlighet" eller "only love" som den heter på engelsk. Spilte den på sax en gang (vet det ikke er det samme) men den var bra uten sang til mener jeg og huske...

Elise
09-08-2004, 19:03
Hei Elinblu - hva med å ringe et musikkforlag og spørre der? De vet hva de har noter til og kan sikkert komme med gode forslag.
Fløyte er et nydelig instrument. Jeg er sikker på at det blir fint. Hvis dere kjenner brudeparet godt, er det jo ekstra hyggelig! De kommer sikkert til å sette veldig pris på det hvis dere spiller.

MokkMokk
09-08-2004, 19:05
Hva med "Air"? Er den totalt uegnet for fløyte(r) tro? Har ikke så veldig greie på sånt jeg.. :flau:

Vi hadde denne i vielsen vår i sommer, riktignok av trompetist + orgel da. Jeg elsker den melodien, skikkelig stemingsfull og høytidelig. :happycry:

Elinblu
09-08-2004, 19:06
Hvis dere kjenner brudeparet godt, er det jo ekstra hyggelig! De kommer sikkert til å sette veldig pris på det hvis dere spiller.
For å være helt ærlig, har jeg aldri sett noen av dem før. Men jeg kjenner brudgommens foreldre, som er venner av svigers. Takk for oppmuntring, i alle fall! Det med musikkforlaget var en god idé. Kanskje jeg kan finne noen oversikter på nettet, til og med?

Lykkeliten
09-08-2004, 19:06
Pssst! Mokki kommer en tur hjemom i morgen. :nikker:

Elinblu
09-08-2004, 19:07
Takk for tips, Blomstermamma og Verene!

"Air" er flott, men jeg tror den gjør seg ekstra godt med orgelkomp.

Elinblu
09-08-2004, 19:07
Pssst! Mokki kommer en tur hjemom i morgen. :nikker:
Takk, Maia! :hyper:

Thyresse
09-08-2004, 19:12
Sommernatt ved fjorden må jo være nydelig med fløyte!
Air er jo også nyyydelig......
Lykke til da Elinblu!

Sol
09-08-2004, 19:29
Hva med "Pastorale" av Debussy (Sonata for flute, viola and harp, kan jo hende den finnes arrrangert for 2 fløyter). Litt spesiell, men utrolig flott synes jeg :)

Ellers er Pachebels Canon i D flott til bryllup, og kan tenke meg den er flott med fløyter også, en av fløytene spille harpestemmen og den andre fiolinstemmen f.ex :)

Lykke til! :mervink:

Tidl. bruker
09-08-2004, 21:01
Ellers er Pachebels Canon i D flott til bryllup, og kan tenke meg den er flott med fløyter også, en av fløytene spille harpestemmen og den andre fiolinstemmen f.ex

Enig, det er min favoritt for tiden. Fantastisk.

Air er jo også flott, men veldig mye brukt i begravelser. Og det kan jo være litt uheldig, om det vekker kjedelige minner for noen av gjestene (eller brudeparet:iiik: )

Elinblu
09-08-2004, 21:39
"Sommernatt ved fjorden" er fin, men det spørs om Blåmann og jeg greier å holde oss alvorlige. Vi har nemlig sett den oppført ved en annen anledning :fnis:.

Elsker Pachelbels "Kanon", jeg også, men er redd det trengs litt flere instrumenter for at den skal komme til sin rett.

Tusen takk for tipsene!

Adina
09-08-2004, 22:29
Hei sveis:klemme:

hm, dette burde jo være tåden for meg... spiller/synger i ørten bryllup hvert år. Har dere snakket med brudeparet om hva de liker? Er dere i form til å spille noe krevende, eller er det lurt å satse på noe enkelt (dette høres kanskje frekt ut for de av dere som ikke spiller, men tro meg... noen uker uten øving og jeg setter listen ned for hva jeg spiller).

Er det i kirke? Har dere isåfall tenkt å spille uten orgel? Hva med å la organisten kompe dere hvis det er orgel der? Eller en pianist hvis det er senere på kvelden? Jeg har en god del noter for orgel/piano og to solostemmer, og også endel duetter. Send meg en PM så kan jeg eventuellt sende deg noter hvis jeg har noe dere vil bruke:nikker:

Tidl. bruker
09-08-2004, 22:33
Ha med Evert Taube?

"Så skimrande var aldrig havet"/ "Nocturne" (Sov på min arm...osv)
De er jo passe enkle, romansike og ikke alt for lange.

(..eller noen kramgoda låtar , "leende guldbruna øgon":fnis: ..hadde vært dødsbra på fløyte tenker jeg..)

Sparky
09-08-2004, 23:04
Jeg kan spørre far min om han har noe tips, men det er litt for sent å ringe nå. Skal komme tilbake til deg i morgen hvis han har forslag. (Han underviser på musikkhøyskolen og har vært organist i et hundretalls bryllup, så han burde ha litt peil :hm: )......

I vårt bryllup spilte broren min Prelude fra Suite for solocello nr1 av Bach da jeg kom inn i kirken. Det var såååååå vakkert! :rørt: ...men det hjelper ikke deg da.:flau:

Ekorn
09-08-2004, 23:06
En venninne av meg hadde "The Rose" i sitt bryllup. Ikke et øye var tørt etterpå... Herlig! Og romantisk!

Det var ei som sang den, men med nydelig fløyte og noe annet i tillegg. Kan tenke meg at den blir flott bare med fløyte.

Lykke til med både letingen og framførelsen! :lykke:

Jumpy
09-08-2004, 23:27
hva med "Kjærlighet" eller "only love" som den heter på engelsk. Spilte den på sax en gang (vet det ikke er det samme) men den var bra uten sang til mener jeg og huske...
Kjærlighet (hvis det er Sissel K sangen du mener) må være super. Plystrer på den nå jeg ...

Maysen
09-08-2004, 23:38
Nå vet jeg ikke hvordan denne er på fløyte , men hva med "DET VACRASTE" med Cecilia Vãnnersten??? Den er jo nyyyydelig. Har vært i ett bryllupp hvor den ble spilt og sunget.
Men har ikke peiling på hvordan den vil bli med fløyte??

Elinblu
10-08-2004, 08:39
Hei!

Tusen takk for mange gode tips! Jeg skal vise dem til gubben når jeg kommer hjem i kveld. Dette er snakk om en borgerlig vielse, og jeg tror dessverre ikke det er mulighet for orgel- eller pianokomp. Antakelig er det bare snakk om ett eller to korte innslag. Evert Taubes "Nocturne" var et godt forslag - tror til og med jeg duett-noter til den liggende! Noe annet av Evert Taube hadde også gått an; det er jo kjent og koselig musikk. Adina: Tusen takk for tilbud om noter! Det bør absolutt være noe enkelt, ja, ellers kommer jeg til å være i halvsvime av nervøsitet. Vi har ikke snakket med brudeparet, bare med brudgommens mor, og det høres ut som om vi har frie hender.

Thyresse: Blåmann syntes "Sommernatt ved fjorden" var et meget godt forslag, og nå lurer han på om han kan få meg til å spille gitar ved siden av mens han spiller fløyte. :nervøs:

:klemme: til dere alle fra Elinblu

Prøvende
10-08-2004, 09:17
Hei,
må bare få komme med et forslag som vi hadde i vårt bryllup- det var sååååå nydelig(riktignok med sang og i kirken...) tror den kan passe til borgelig vielse også:
Mitt hjerte er ditt :

.........Mitt hjerte er ditt, ditt hjerte er mitt, og visa med seljelyd låter. Min
glede er din, din glede er min, og sorgen er min når du gråter............

Men teksten er jo ett poeng, da! Tror den skal være ganske enkel å spille.

Ellers hadde vi "From this moment" (Shania Twain") og en til som jeg faktisk ikke husker:flau:

Håper du finner ut av det!

snusmumrik
10-08-2004, 17:10
Jeg får frysning av Sommernatt ved fjorden, så jeg istemmer Thyresses forslag!

Ellers kommer jeg i tanke om Jakob Sandes Fløytelåt - synes den er veldig fin. (Selja står saftgrøn og sevjemjuk, kvistfri og ferdig til fløytebruk...)
Den store norske viseboka har sikkert flere gode forslag, men jeg har den ikke her nå, så jeg kan ikke bla i den.

Lukke til med musikken :dubidua:

Thyresse
10-08-2004, 17:31
.........Mitt hjerte er ditt, ditt hjerte er mitt, og visa med seljelyd låter. Min
glede er din, din glede er min, og sorgen er min når du gråter............

Men teksten er jo ett poeng, da! Tror den skal være ganske enkel å spille.
Den hadde vi også i kirka, og da fikk jeg problemer med å holde tårene tilbake...det som er litt synd med den er jo at melodien ikke er såååå kjent... Er nydelig med tekst til....

Tror det blir kjempefint med gitarkomp med sommernatt ved fjorden Elinblu! Så musikalsk du er da....!!! Skulle ønske jeg kunne komme å høre på!!!

Skulle egentlig ha sommernatt ved fjorden i kirka også, men da satte presten foten ned...skulle ikke ha en sang om et utenomekteskapelig forhold.....Så vi hadde den til kaffen istedetfor! Sammen med summertime!!! mimre..... Summetime er jo en av mine favorittsanger!!!

Tidl. bruker
10-08-2004, 17:45
Vi hadde "Öppna din dörr" (Tommy Nilsson) i kirka, og det var fantastisk rørende :rørt: . Nydelig sang! Men, vi fikk spille av en cd (moderne prest heldigvis...), vet ikke hvordan den er å spille da... Jeg er totalt umusikalsk.. :flau:

Gulltopp
11-08-2004, 09:47
I et av de siste bryllupene jeg var i spilte en venninne av brudeparet "Kjærlighetsvisa" (riktignok på piano, men den er jo så fiiiiin!) mens en annen venninne spilte "Amazing Grace" på sax. Det var veldig nydelig og de fleste satt og småsnufset. :nikker: Det var spesielt koselig siden "Kjærlighetsvisa" var brudeparets spesielle sang fra den kvelden de møttes. :lykke:

Elinblu
12-08-2004, 09:21
Tror det blir kjempefint med gitarkomp med sommernatt ved fjorden Elinblu! Så musikalsk du er da....!!! Skulle ønske jeg kunne komme å høre på!!!
:flau: Eh, det tror jeg nok ikke! Det er nokså amatørmessig, spesielt på gitaren. Jeg var nok bedre for 20 år siden enn jeg er i dag! :knegg:

Tusen takk for de mange gode tipsene, jenter! Blåmann er bortreist, så vi har ikke fått snakket skikkelig om det enda, men jeg gleder meg til å vise ham denne diskusjonen.

:klemme:

Leophee
12-08-2004, 12:16
Kaster meg inn med deler av mitt standard bryllups-reportoar, selv om jeg skjønner at ting låter litt forskjellig etter hvilke instrumenter som blir brukt. Jeg synger jo, med ymse komp, men det slo meg nettopp at organistene ofte er glad i bruke fløyte-lyder i orgelet.

Maaaange brudepar elsker disse sangene, som også har vært nevnt her: "The Rose", "Amazing Grace", "From this moment", "Summertime" og "Kjærlighetsvisa" ("Kjærlighetsvisa" kan jo være litt skummel, hvis det skal være sånne sanghefter med sanger fra mor og far og søsken og tanter og onkler og forlovere og brudepar osv...mange dikter på nettopp den sangen.)

Min favoritt: "Gje meg handa di, ven" Den er nok nydelig med fløyte også! En enkel, sart melodi, som formidler noe vakkert uavhengig av teksten.

Lykke til, Elinblu! Håper jeg får høre fløytetonene deres en gang! :klemme:

blomstermamma
12-08-2004, 12:52
Hei! Bare kom til å tenke på den nydeligste kjærlighetssangen ever: Hello med Lionel Richie :) Feller nesten en tåre bare jeg tenker på den jeg!!!:lei_seg:

Elinblu
31-08-2004, 10:40
Thyresse: Blåmann syntes "Sommernatt ved fjorden" var et meget godt forslag, og nå lurer han på om han kan få meg til å spille gitar ved siden av mens han spiller fløyte. :nervøs:.
And the winner is...Thyresse! Det ser faktisk ut til at dette scenariet blir virkelighet :angst:. Jeg øver og kløner i vei på gitaren så jeg blir helt sår i fingrene. Håper virkelig at lovnadene om at forsamlingen er komplett umusikalsk, holder stikk, ellers bryter jeg helt sammen i angst. På fløyte er jeg en glad amatør, mens på gitar er jeg en riktig ammatør! Vi skal også spille en fløyteduett som ikke har vært nevnt her.

Må igjen si tusen takk for alle gode tips!

Gulltopp
31-08-2004, 12:04
And the winner is...Thyresse! Det ser faktisk ut til at dette scenariet blir virkelighet :angst:. Jeg øver og kløner i vei på gitaren så jeg blir helt sår i fingrene. Håper virkelig at lovnadene om at forsamlingen er komplett umusikalsk, holder stikk, ellers bryter jeg helt sammen i angst. På fløyte er jeg en glad amatør, mens på gitar er jeg en riktig ammatør! Vi skal også spille en fløyteduett som ikke har vært nevnt her.

Er sikker på at det går strålende, Elinblu! Jeg er til min egen store skrekk tvunget til å være musikklærer og jeg er omtrent tonedøv, så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om at forsamlingen er umusikalsk... Har truffet flere umusikalske mennesker enn musikalske i mitt liv. Vi finnes overalt! :skratte:

Epp
31-08-2004, 12:22

Det går sikkert bra, ELinblu! Jeg har en fortid som barnestjerne på gitar - dessverre er det ikke like sjarmerende nå når jeg er voksen og på nøyaktig samme stadium.. :fnis:

Det fikk meg til å tenke på en latterlig episode i mitt liv:

Hadde med meg en gjeng på nachspiel etter en konsert i byen for 3 år siden. I velkjent stil når lysene blinker: "Vi stikker hjem til meg, jeg har et par gitarer og musikken vi prater om" og til en sliten, godt voksen kar som ikke hadde sagt så mye: "Du får være med du også om du vil, altså.."

Vel hjemme tar den godt voksne slitne og en til gitarene og spiller "all along the watchtower" så taket letter! i 15 minutter sitter jeg og måper, ser og lytter - for det var J.. bra, og ALDRI har jeg sett noen som var så gammel og sliten ha sånn styr på sysakene. Etterpå gir han meg den ene gitaren og sier "din tur". En slektning på samme fest nektet når jeg sa: "vi spiller sammen, komigjen!" Freidig og uten skamvett klemmer jeg til med god gammel hoola bandoola band (:flau: ) og slektningen stemmer i på sangsiden. Etterpå sier den godt voksne slitne - tungt fremoverbøyd: "Fyyyy faen så bra! Jæææævlig bra! Jeg snakker ikke om kvalitet, men driiitbra at du tør!" - Jeg er like fornøyd.

Dagen derpå sitter slektningen og jeg og ler oss skakke og pleier fylleangsten når hun spør: "VET du ikke hvem det var? Hadde du virkelig ikke peiling?!! UÆÆÆÆhæhæhæ!"

Det var Bjørn Krisa - fredrikstads sagnomsuste gitarist fra "Aunt Mary"... :sparke:

Elinblu
31-08-2004, 12:29
Jeg har en fortid som barnestjerne på gitar - dessverre er det ikke like sjarmerende nå når jeg er voksen og på nøyaktig samme stadium.. :fnis:
Der har du meg også - jeg var ganske god da jeg var 8-9 og spilte og sang "Ein bisschen Frieden" for alle som ville høre på...og en del til.

Bra historie! :knegg:

annalovinda
31-08-2004, 13:00
Jeg har en fortid som barnestjerne på gitar - dessverre er det ikke like sjarmerende nå når jeg er voksen og på nøyaktig samme stadium.. :fnis:Der har du meg også - jeg var ganske god da jeg var 8-9 og spilte og sang "Ein bisschen Frieden" for alle som ville høre på...og en del til.

Bra historie! :knegg:
Meg også! Jeg spilte på gehør alt jeg kom over av instrumenter da jeg var liten. Til og med fiolin. Fikk aldri til det med munnspill da, og jeg fikk aldri røre storesøsters gitar, men ellers spilte jeg i vei, og var såååå flink så!

I barneskolen begynte jeg på notekurs i skolekorpset, og avanserte til en klarinett så tungblåst at jeg ikke greide å holde bollekinnene inne. Det var fy! Ga opp klarinetten etter bare én vinter, orket ikke mer kjeft for bollekinnene. Var en racer på blokkfløyte og orgel, og da vi begynte med noen få gitargrep i musikktimene på ungdomsskolen var min musikalske lykke komplett. Var vel på høyden musikalsk å slutten av tenårene. :nikker: Fartet rundt på gamlehjem, eller sammen med presten og sang og spilte på min grisedyre gitar. Jeg lånte penger av foreldrene mine for å kjøpe den brukt, og fikk ettergitt lånet i konfirmasjonspresang.
Flere år senere gikk jeg på frelsesarmeens folkehøgskole, og det var mange der som syntes det var så fin lyd i min 6-strenger, nesten som en 12-strenger... *mimrer*
Har gitaren ennå, men den har ikke vært ute av trekket sitt på 10 - 15 år tror jeg... :flau: Må sikkert investere i nye stålstrenger om den skal brukes igjen, for de jeg har tåler vel ikke å bli strammet igjen... :knegg:

vilje
31-08-2004, 13:35
Denne tråden har fått meg til å skrive ned "kjøpe nye nylonstrenger" på huskelista.
Aner jeg et gitarnachspiel etter neste Oslo treff? :fnis:

Epp
31-08-2004, 13:41
Denne tråden har fått meg til å skrive ned "kjøpe nye nylonstrenger" på huskelista.
YEEAAH!

Jumpy
31-08-2004, 13:56
Kan jeg få være med med trekkspillet mitt?
Må øve til jeg skal spille Kostervalsen i brylluppet til Epp :skratte:

Thyresse
31-08-2004, 14:31
Håper virkelig at lovnadene om at forsamlingen er komplett umusikalsk, holder stikk, ellers bryter jeg helt sammen i angst.
Det irriterer meg så grenseløst når folk skal kritisere glade amatører. Det viktigste er jo gleden i hele musikkbudskapet. Tror det blir helt nydelig uansett jeg Elinblu!!! Skal sende mange sommernattvedfjordenvibber til dere :vibber:

Elinblu
31-08-2004, 15:28
Jumpy og gitaristene: Dette blir bra!

Det irriterer meg så grenseløst når folk skal kritisere glade amatører. Det viktigste er jo gleden i hele musikkbudskapet. Tror det blir helt nydelig uansett jeg Elinblu!!! Skal sende mange sommernattvedfjordenvibber til dere :vibber:
Takk for det! Må bare ile til og si at det (vel å merke foreløpig) bare er jeg som kritiserer meg sjøl, da. Hvis de hadde noe imot amatører, hadde vi nok ikke blitt spurt. De vet hva de går til, men jeg føler meg nesten litt sånn "vi vil, vi kan". :flau:

Thyresse
31-08-2004, 16:22
jeg føler meg nesten litt sånn "vi vil, vi kan". :flau:
Skal ikke kimse av Dissimilis vettu :blunke: De er faktisk ganske så flinke!!!
:knegg:

Lillemy
31-08-2004, 17:59
Passer Amazing Grace i et bryllup da ?