Vis full versjon : For mye triste historier, og prat om alt som kan gå galt?
MokkMokk
09-08-2004, 21:11
I lys av denne (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=21850) diskusjonen, som omhandlet denne (http://www.babyverden.no/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=108575) artikkelserien, tenkte jeg å høre litt hva folk her tenker rundt dette. :undrer:
Den gravide i artikkelserien skriver bl.a. at "Første gang jeg var innom disse sidene ble jeg livredd! Det virket som om absolutt alle hadde et problematisk forhold til det å bli gravid, og gjennomføre et normalt svangerskap." Nå sies det riktignok ikke at "disse sidene" er SG, men jeg tipper at SG ihvertfall er én av evt. flere hun har vært innom.
Hun skriver også "Velkommen til gravide kvinners verden! Først skal man altså klare den bragden å bli befruktet, og så skal man tutes ørene fulle om alt det grusomme som kan skje. Ikke veldig oppløftende!"
Så lurer jeg på da..
Er dette noe dere lar dere skremme av?
Er det for mye prat om gjennomgåtte eller fryktede SA'er og MA'er?
Plages dere av at noen legger ut historiene sine om da ting gikk galt - tidlig eller senere i svangerskapet?
Syns dere det er deprimerende å lese om dem som sliter i årevis uten å få det til?
Syns dere SG for det meste bør dreie seg om spent forventning, håp, optimisme og glede?
Hadde det gjort SG til et bedre sted å være?
---
Personlig føler jeg det absolutt bør være rom for både optimisme, nedturer, gleder og sorger her. Hallo - sånn er jo livet! - de aller fleste av oss seiler ikke uavbutt i medvind. Jeg visste dessuten at ufrivillige aborter forekom før jeg deiset inn her, og likeså var jeg klar over at mye kan gå galt i løpet av et svangerskap. Jeg lar meg ikke skremme av triste historier her, tvert imot oppsøker jeg dem iblant. For å gråte en skvett over barna som aldri ble, og for å sende noen gode tanker til foreldrene. For å sette ting i perspektiv - mine usle få-måneders (sytende, utålmodige :flau: ) prøving sist gang er lite sett iforhold til det en del tapre, sterke damer her inne går og har gått igjennom! Og sist men ikke minst - for å en dag kunne føle jublende glede på vegne av en totalt ukjent, som ha prøvd i årevis og endelig en dag melder om fullklaff. :happycry:
På den måten øker min ærefrykt for livet, for det mirakelet det tross alt er å få et barn samt min empati for medmennesker, og det kan da ikke være noe negativt? :undrer:
Andre som har tanker rundt dette?
Jeg velger å ikke legge dette på Pinlige, da dette slett ikke kvalifiserer som noe pinlig, og fordi jeg ønsker en seriøs diskusjon. Man kan uansett svare anonymt i spørreundersøkelsen, så får det bli opp til den enkelte om man vil "oute" seg for å utdype. :nikker:
Helenemor
09-08-2004, 21:22
Verene: synes du sa mye fint, er litt mangel på ord her, men..
Jeg velger selv hva jeg vil lese om, og når. Noen ganger når jeg tante kommer på besøk så blir mine problemer små når jeg leser inne på minnelund. Jeg har jo tross alt ikke mistet noen..
Synes det er viktig at de som prøver lenge og hardt skal vite at jeg tenker på de, og unner dem alt godt. :klemme: Og at vi kan stå sammen og dele sorger og gleder. Det er jo det vennskap er.
Men jeg synes ikke det er så mange triste historier her jeg, men det er nå bare meg. :) I hvertfall ikke påfallende mange, hvis du forstår meg..
Calendar
09-08-2004, 21:31
En av de tingene jeg synes er mest positivt med SG er at vi nettopp kan hyle ut om hvordan vi har det.
Dette er et av de få stedene hvor barnløse og de som opplever aborter kan få utløp for gleder og sorger, frustrasjoner, nederlag og seire og slik bør det være.
Jeg forstår at noen kan bli redd av å lese her inne. Men det får på en måte være deres egen risiko tenker jeg. Det bør ikke legge bånd på de som har behov for å få ut sine følelser.
Det å være barnløs og det å oppleve aborter er for mange veldig ensomt i tillegg til å være veldig vanskelig. Det er ikke noe man kan prate om til alle i alle sammenhenger. Det er også godt å se at man ikke er helt alene i verden som har det slik.
De som kjenner at de blir veldig redde av å lese på SG bør etter min mening finne seg andre fora, eller aller helst ikke være på prøverfora på internet i det hele tatt. Å prøve å få barn er noe som går kjapt og greit for de aller fleste, men det er likevel ganske mange mennesker som sliter. Aborter er også veldig vanlig. Vil man ikke vite om det, bør man kanskje ikke lese så mye på nettet som handler om 1 trimester graviditet. Da vil man helt nødvendigvis støte på mange aborthistorier.
Jeg er veldig glad for mine 3 aktive perioder på SG. Dere jenter var en god støtte da jeg hadde MA.
Selv om jeg nå egentlig tilhører SM kjenner jeg at jeg ikke helt kan frigjøre meg fra SG.
Klem til alle fra Calendar
Jeg synes at alle skal få skrive om det de har opplevd. Enten det er av det gode, eller av det onde.
Det kan vel være at det er endel triste historier her, men jeg blir ikke skremt av å lese om SA'er, MA'er og andre traumatiske historier. Det er endel av livet, og de som har opplevd dette må jo selvfølgelig få fortelle om det - be om råd etc :comfort:. Det vi kanskje skal være klar over er at her på SG er det kanskje flere som har opplevd dette - nettopp fordi når man har mista kommer man tilbake til SG igjen. De med uproblematiske svangerskap - de 'seiler' jo videre, uten at vi ser noe mer til de (bortsett fra litt bestøving innimellom).
Sliterene, ja - hva skulle vi gjort uten dere. All den kunnskap dere innehar. Kunnskap som dere har lært i en tøff prosess, som vi andre ikke slitere har forutsetning for å skjønne. Vi er heldige som har dere til å lære oss opp, gi oss råd - og korrigere oss hvis vi er ute på viddene.
Nei - her synes jeg det er godt å være. Æ vart itj skræmt nei!!!
Villevilde
09-08-2004, 21:44
Jeg må nå si meg enig med dere jeg... Når jeg først kom hit så fikk jeg selvfølgelig øynene opp for at det kunne gå galt at ikke alt var en solskinns historie..., men synes dette var positivt fordi det fikk meg liksom litt ned på jorden. Gjorde at jeg fikk kanskje litt mer realistiske forventninger og ikke tok alt for gitt. Synes Det er flott at alle sidene blir vist jeg... Greit nok at en ikke liker å lese alt det triste som skjer..., men en må kunne luke bort litt selv også mener jeg... Lese det en velger selv.
Og det at det lykkes for folk som har holdt på i årevis er jo bare det beste da... Flott at de er her og deler sin erfaring, både positiv og negativ. Det er jo slik livet er... fullt av oppturer og nedturer. Går ikke an å holde den ene siden ute synes jeg... blir unaturlig.... Synes Sg er helt topp jeg da!!
Eg meiner at alle trenger ein plass der dei kan få "letta litt på trykket." Her er det jo meininga at ein skal kunna treffa folk som er i samme båt, og deet medfører både glede og sorg. Den perioden av livet me er inne i no, er jo full av opp- og nedturer. For nokre kan det kanskje bli litt mykje nedtur, men eg trur det er viktig for den mentale helsa vår og kunne snakke om det. Mange holder prøving hemmelig for slekt og venner, og kven skal dei då kunna snakka med? Det kan bli litt mykje i perioder kanskje, men me er alle fornuftige, oppegåande mennesker som er her av fri vilje. Blir det for mykje, så ta ein pause. Men det er viktig å ha ein plass "å gå til" når det sliter som mest... Synest dere er heilt fantastiske til å ta vare på alle her inne. Både dei som har vært her lenge, og dei som bare snur i døra. Alle bør gi seg sjølv ein applaus :klapper:
GlaKatta
09-08-2004, 22:06
Jeg er 100% enige i det dere skriver jeg også. Det er nettopp derfor jeg trives så godt her inne. Fordi man har lov til å dele både sorger og gleder med mennesker som befinner seg i samme situasjon som en selv. Innimellom opplever jeg denne prøver tilværelsen for ganske ensom i RL. Det er liksom ikke så veldig morsomt for andre å høre om eggløsning, slim og negative tester i et kjør. Da er det godt å komme inn hit da!! Har selv mistet et par ganger og er evig takknemlig den støtten jeg fikk her inne etter dem. Det ville vært trist om slike ting ikke skulle vært lov å "prate" om her inne.
Selvfølgelig kan jeg forstå at de som er nye i faget kan bli litt skremt av noe som står her, men så lenge forumet er delt inn i underfora så er det ikke nødvendig å lese innleggene på "vi som har mistet..." sidene om man ikke tåler det. Man velger selv hva man vil lese!
Synes SM er helt glimrende for meg som det er jeg!
Mange klemmer fra fornøyd Gk
Synes du skriver mye fint i innlegget ditt, Verene.
Selv trives jeg veldig godt her på SG, med den tonen og den støtten man får av helt ukjente mennesker. Mennesker som faktisk bryr seg. For noen (som hun du refererer til) kan det selvsagt bli for mye, men det står alle og enhver fritt til å velge hva og hvor mye man vil lese.
Jeg er vel kanskje en av de som etterhvert har en "historie". Tidligere var jeg nok veldig tilbakeholden med hva jeg la ut om av min egen situasjon og opplevelser. Men ettersom tiden har gått har jeg også fått mer og mer behov for å "få det ut". Heldigvis er SG delt opp på en slik måte at jeg finner de fora jeg føler jeg hører hjemme i og holder meg der. Så får det være opp til andre å lese eller la være.
Så da er det vel ikke så vanskelig å skjønne hva jeg stemte.
Hei jeg må si meg enig i det de andre sier her ...det er godt og viktig å ha ett fritt evt. anonymt sted som SG å dele sine gleder ,tanker,sorger og triste ting med ..og å kunne spørre :???: om det meste uten å være redd for at det er dumt:bonk: osv..og kunne "hjelpe" andre som trenger en :klemme: eller hva det måtte være..
selv er jeg en av de som desverre bidrar med noen av disse "triste historiene" har hatt en MA og 2 SA på 11 mnd og det har vært tøfft :leiseg:...og har følt det sååå godt å ha ha denne siden...noen å "snakke" med om alt jeg lurer på og grubler over ...tja.. bare det å fortelle om det jeg har gjennomgått og føle at jeg ikke er alene ..for som flere sier her det er ensomt å miste ,slite å bli gravid osv...og jeg er evig takknemlig for alle som hjulpet meg gjennom dette :blomst:
Men jeg har ingen problem med å skjønne at andre kan bli skremt av alle historiene her om aborter og "slitere" men det går an å unngå disse innleggene.. det er jo derfor det er forskjellige fora her som deler opp innleggene på passende plasser og da er det jo opp til hver enkelt å lese eller ikke lese spesielle innlegg.. :nikker:
Syns SG er en flott plass som den er og her er mange flotte jenter jeg ikke ville vært foruten :grouphug:
:klemmer: Missi
Tidl. bruker
09-08-2004, 22:40
Jeg trives veldig godt her inne!
Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver Mikke. jeg brukte den første tiden her inne på SG til å finne informasjon. Var smugleser på gamle SG, og registrerte meg først på nye sg. Jeg lærte utrolig mye, men ville ikke dele så mye av meg selv. Setter veldig stor pris på at sidene er så oversiktlige, så jeg kan velge selv hvilke fora jeg ønsker å delta i. Jeg er f.eks ikke flink til å gratulere dem som har testet positivt, det minner meg litt for mye om at jeg ikke klarer det selv(har såå dårlig samvittighet for akkurat den der...). Jeg synes oppbackingen man får her er helt super! Det gjør at man våger å be om trøst og dele de fæle opplevelsene man går gjennom. Når man føler seg helt ensom i hverdagen, og ingen andre forstår, er det godt å ha jentene her å ty til:nikker:
Tidl. bruker
09-08-2004, 22:49
Svarte NEI! Klart det ikke bare skal være solskinnshistorier her! Det er jo derfor mann har denne siden; for støtte under en vanskelig periode!?
Sender alle masse babystøv!
:bs:
Tidl. bruker
09-08-2004, 23:19
Jeg må nå si meg enig med dere jeg... Når jeg først kom hit så fikk jeg selvfølgelig øynene opp for at det kunne gå galt at ikke alt var en solskinns historie..., men synes dette var positivt fordi det fikk meg liksom litt ned på jorden. Gjorde at jeg fikk kanskje litt mer realistiske forventninger og ikke tok alt for gitt.
Signerer.
Helt klart nei.
Nå snakker jeg mye for meg selv, men det er utrolig godt å ha dette forumet å klage til når man må være blid og oppegående i hverdagen ellers.
Mange av problemene som er knyttet til barnløshet er litt tabubelagt, og det er ikke så mange IRL å spørre om råd eller som greier å ta imot frustrasjonene når de ikke kan forstå hva det dreier seg om.
Man kan da velge hvilke temaer man vil lese om, og hvis man ikke kunne legge frem problemene sine her- hvor ellers?
Det er naturlig at det hoper seg litt opp med slitere på et forum som dette da alle de andre reiser videre etter kort tid. Det burde da være ganske logisk for de fleste. Også fordi de som sliter ofte er de som har aller størst behov for forum av denne typen.
Det er godt å se at flertallet syntes det er rom for alle slags istorier her inne.
:klemme:
Helt klart NEI. Syns forressten du skrev veldig mye fint, Verene!
Da jeg kom på disse sidene for første gang for 5-6 år siden da var jeg en god grønnskolling når det gjaldt graviditeter. Den gang slukte jeg alt rått, og ble kanskje også litt skremt. Men siden ble disse sidene en trøst, en lise og en glede å være på disse sidene.
Når jeg selv har mistet, er det en trøst å være med likesinnede, når noen klarer å få spiren til å sitte, er det en glede å være med å heie dem frem, og det er herlig befriende å ta del i små og store ting som alle her inne lurer på.
Men, jeg kan jo bestemme selv hva jeg vil lese. Det er ikke nødvendig å lese alt inne på "Vi har mistet" og "Minnelunden" om en blir redd av det. Men, enhver leser bestemmer selv om en vil gå inn der. Det ligger ikke på "Generell diskusjon".
Så, ja, jeg syns helt klart det skal være rom for alle, det er derfor vi er her.
Jeg synes absolutt at dette er et fora som man må kunne ta opp alt i - det være seg sorger eller gleder.. :nikker:
Hvor kan man ellers finne en så stor gjeng med mennesker som er opptatt av det samme som deg selv?
Jeg har ingen problemer med å føle empati for mange her inne - og det hender både titt og ofte at jeg blir ydmyk og målløs i forhold til manges problemer.
Klart merker jeg at jeg tenker mer på SA, MA og andre problemer - men det er da ikke noe problem for meg!! Det er livets harde facts, folkens!!
Må innrømme at denne prøvingen kan være en altoppslukende aktivitet, og da er det jo greit å diskutere med andre! :nikker:
Jeg setter STOR pris på jentene her inne, og deres kloke hoder! :rørt:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.