Vis full versjon : "Vent med å få barn - lev lenger"
"Vent med å få barn - lev lenger" Slik lyder overskriften i en artikkel på Dagsavisens nettside. En liten oppmuntring til oss som sliter med å få det til..? Klikk her (http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/09/752183.shtml) for å lese artikkelen.
Hilsen Elinblu
Lille Maur
12-09-2003, 09:10
Dette stemmer hvertfall med min bestemor! Hun var 44 år da min far ble født og levde til hun ble 90! :)
Takk for oppmuntringen Elinblu :)
Deilig med en avveksling fra alle artiklene om at man MÅ få barn i tjue-åra :)
Ellers skjønner jeg meg aldri på forskerenes bruk av dødelighetsbegrepet:
"– Norske kvinner som har sin siste fødsel etter de har fylt 35, har en lavere dødelighet enn kvinner som har sin første fødsel før de fyller 25, bekrefter lege og stipendiat Merethe Kumle. "
Jeg trodde fortsatt dødeligheten i befolkningen var 100 % jeg - eller har de funnet ungdomskilden??
Ellers skjønner jeg meg aldri på forskerenes bruk av dødelighetsbegrepet:
"– Norske kvinner som har sin siste fødsel etter de har fylt 35, har en lavere dødelighet enn kvinner som har sin første fødsel før de fyller 25, bekrefter lege og stipendiat Merethe Kumle. "
Jeg trodde fortsatt dødeligheten i befolkningen var 100 % jeg - eller har de funnet ungdomskilden??
:latter: Helt enig i at dette er misvisende!
Jeg oppdaget forresten at Dagsavisen hadde en mer utfyllende artikkel om samme tema, der de bl.a intervjuer Lise Fjeldstad. Har endret koblingen i min opprinnelige melding nå.
"Kumle fant at kvinner som får to-tre barn i slutten av tjueårene, har lavest dødelighet."
He he...hvordan skal man klare å få 3 barn i løpet av "slutten av tjueårene"???
Ellers var det jo ikke positivt for meg da som fikk min første som 21 åring, men når jeg nå håper å bli 3 barns mor før 30 så er det kanskje ikke så galt allikevel?
Uff, det er ikke måte på alt de forsker på. Greit å vite enkelte ting, men jeg syns jo at man må legge litt andre grunner til når man velger å få barn enn hvor lenge man vil leve da... :p
Oppmuntrende lesestoff for oss som sliter ihvertfall, men vil nå egentlig helst ha barn før jeg er fyller 40.
annalovinda
12-09-2003, 14:28
Dette var jo virkelig oppmuntrende!
Kanskje jeg ikke skal ha så dårlig samvittighet for at vi begynte så sent likevel...?
:)
Glad i dag!
annalovinda
I min familie stemmer ikke dette.I 9 generasjoner bakover har alle fått førstemann før de fylte atten.alle har levd til de var 93 og helt til 102.Familien holder deg i live.Hvor flere du har rundt deg når du blir gammel hvor mer grunn har du til og leve.....
At det er bra for kvinner å bli mor også sent i livet er en kjent sak. Det er i det hele tatt bra for kvinner å bli mor uansett - iallefall om hun er babygal.
- Hvor heldig det er for barnet å vente til mamma er over 38 kan jo diskuteres........
Min personlige grense går ved 35. For noen år tilbake var den 30 - men da trodde jeg at jeg hadde havet av tid.
Stjernemix
12-09-2003, 18:35
Dette stemmer hvertfall med min bestemor! Hun var 44 år da min far ble født og levde til hun ble 90! :)
Min oldermor fikk sitt siste barn da hun var 45år gammel, og nå er hun 90år gammel og er fortsatt sprek så det stemmer her også, men min bestemor syns det var flaut å bli storesøster på nytt når hun var 30år og det kan jeg godt fårstå fra bestemor's side.
Så her i gården har vi fått barn tidlig og vi har sluttet seint med å få barn :p
min mor var 33 når jeg ble født og pappa 40.. jeg synes det var flaut å si hvor gamle de var når jeg gikk på undomsskolen og vi snakket om det. Men nå synes jeg ikke det er så farlig.. Har ikke så mye å si om den saken egentlig, utenom det at jeg synes at de som er 60-70 som får barn er litt drøyt..
Nennemor
12-09-2003, 23:16
Dette var gode nyheter! :D Jeg som har begynt å frykte at det kanskje ikke blir noen fjerdemann hos oss, fordi vi ikke får til tredjemann en gang, har nå nytt mot! Dette taler jo for å prøve på flere det. :)
Dana har for øvrig et morsomt poeng! :latter:
Dette var gode nyheter! :D Jeg som har begynt å frykte at det kanskje ikke blir noen fjerdemann hos oss, fordi vi ikke får til tredjemann en gang, har nå nytt mot! Dette taler jo for å prøve på flere det. :)
Stämmer i och är enig!
Gode nyheter for oss som ellers føler at den biologiske klokka begynner å tikke farlig fort! :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.