PDA

Vis full versjon : Er dette normalt? Om blødning etter hormonspiral

Kommende prøver
27-08-2004, 09:38
Hei!

Jeg har ikke registrert meg her ennå, derfor legger jeg innlegget her.

Tirsdag for 3 dager siden var jeg hos gynekolog og fikk fjernet hormonspiralen. Har hatt den i 1,5 år. Og i dag har jeg fått mensen. Og for å si det sånn, jeg trodde kanskje at hvis mensen kom kort tid etter fjerning av spiralen, så ville det bli sparsomt med blod, for livmorslimhinnen skulle jo i teorien være tynn og alt sånn.

Men her er det vårflom! Jeg blør og blør og blør. Rett etter at jeg våknet i dag tidlig nøys jeg mens jeg ennå lå i senga, og da bare kjente jeg at det kom ut noe. Gikk på do, og trusa helt utblødd! Har hittil i dag skiftet bind 2 ganger, bruker Libresse super eller hva de nå heter, men de holder bare 1,5 time, så må jeg skifte. Og det kommer klumper, levret blod, antar jeg, og jeg kjenner ennå at hvis jeg nyser, hoster, eller gjør brå bevegelser, så fosser det. Var på toalettet i sted, og det bare splæsjet i vei.

Er det normalt å ha så kraftig blødning bare noen dager etter fjerning av hormonspiral? Noen som vet? For meg minner dette mest om den første mensblødningen jeg hadde etter fødslene mine (har to barn), det var også full vårflom, men det blir jo litt annerledes.

Anyone?

Blondie
27-08-2004, 10:20
Hei du...
Jeg vet virkelig ikke, men jeg har et omvendt problem etter hormonspiral - jeg har ennå ikke fått noe særlig menstruasjon!

Ikke noe særlig det heller - med tanke på å bli gravid... :mumle:

Hva med å ringe gynekologen? Bare for å spørre liksom...

Hvis du ikke har pleid å ha så kraftige blødninger, så ville jeg spurt! :nikker:

Lykke til! :lykke:

:klemme:

Kommende prøver
27-08-2004, 10:37
Hei Blondie!

Er det lenge siden du fikk fjernet din hormonspiral?

Jeg har normalt ikke hatt så kraftige mensblødninger, kun etter fødslene, den aller første menstruasjonen, men da har det føltes "riktig" fordi det liksom har vært en opprenskning etter fødselen og noen måneder uten mens.

Men jeg trodde jo at slimhinnen var så tynn nå at det liksom ikke burde bli noen stor mens bare 3 dager etter at spiralen ble fjernet.

I følge gynekologen min så skulle man få mensen "til vanlig tid" som han sa, men nå vet jeg jo ikke når det er, for jeg har ikke hatt regelmessige blødninger med spiralen, for det meste blødningsfri. Vi avtalte også at jeg skulle komme tilbake etter 3 mnd for å sjekke at alt var i orden (fjernet spiralen pga en del plager med den, skal ikke begynne å prøve riktig ennå), og han mente at etter 2-3 mnd skulle alt være "normalt" igjen.

Tenker jeg ser det an til over helga. Det må da avta snart? Kan da ikke fosse ut litervis heller? Må jo bli tomt etterhvert. :nikke:

Takk for svaret! Håper du kommer i gang med mens og eggløsninger snart! Det kan ikke være at du er blitt gravid med en gang, da?

Sunshine*
27-08-2004, 11:12
Legen min sa til meg når jeg fjernet spiralen at det kan gå lang tid før jeg får mensen tilbake, Men eggløsningen kommer fordet. Å om jeg begynte å få noe form for symtomer på at jeg var gravid måtte jeg bare ringe.

MEN jeg fikk selvsagt mensen to dager etter å ha fjerna spiralen:furie: Å JA jeg blødde og blødde. Hadde det akkurat som deg, det bare fosset. Når jeg reise meg opp fra senga om morgenen bare rent det å det rent over:sinna:
Men det varte bare tre-fire dager så var mensen over.

Det er nok helt normalt, men om du fortsatt er usikker så synes jeg du skal ringe legen så du klarer å slappe av litt :nikker:

Lykker til :lykke:

Uregistrert
27-08-2004, 14:24
Tusen takk for svare, Sunshine.

Gynekologen min sa også at eggløsning og mens og alt skulle komme som normalt, for spiralen hemmer ikke eggløsningen.

Godt å høre at det ikke bare var meg som fikk "vårflom" etter fjerning av spiralen! Det var liksom så uvant, føler meg som en tenåring igjen, som stadig må sjekke om jeg har blødd igjennom.

Kom syklusen din greit i gang etter den voldsomme blødningen, og ble blødningene mer normale igjen etterhvert?

mumfie
27-08-2004, 15:45
Vil bare gi deg en http://smileys.smileycentral.com/cat/11/11_2_104.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001)

Håper det går bra med deg..

Sunshine*
27-08-2004, 18:41
Ja syklusen min er helt normal igjen nå. Jeg fjerna spiralen 9 juni å har hatt mensen 3 ganger etter det, men nøyaktig 26 dager mellom.
Så nå kommer sikkert syklusen din også greit igjen etter den første flommen:skratte: huff det ikke ikke noe gøy når en blør sånn, føler helst for å ligge pen i sengen til alt er over, frister ikke mye å vise seg ute tilfelle en blør over :flau:

Håper du ikke blør så mange dagene. Å lykke til med prøvinga når dere setter igang :lykke:

maya80
29-08-2004, 20:07
Jeg fikk akuratt det samma som du beskriver og tror det er helt normalt opplevde og få skikkelig mensensmerter også og etter jeg tok ut h. spiralen opplevde jeg og kjenne når jeg har EL