PDA

Vis full versjon : Kan de sparke meg?

Scindapsus
13-09-2003, 20:00
Heisann!
Jeg har en venninne som er gravid i 5. mnd. nå, og ble sparket fra arbeidsplassen da hun måtte gå ut i 50% sykemelding. Hun jobbet ikke full tid i utgangspunktet, men likevel.. de kan vel ikke bare gjøre sånn?? :grrr:
Nå har det seg slik at jeg jobber på samme varesenter som henne, men i en annen avdeling. Jeg håper på å bli gravid snart, men jeg vil jo ikke miste jobben min av den grunn! Jobber deltid, og har kontrakt på det.

Håper noen av dere kansje vet mer enn meg på det området når det gjelder lover og regler?

Tjorven
13-09-2003, 20:04
Enligt arbetsmiljøloven kan man inte sparka någon på det grundlaget!
Men hade hon fast ansettelse? Har du det?
Det är lättare att säga upp vikarer... Men de måste ha en annan grund, det är helt klart, annars håller det inte.

Tjorven
13-09-2003, 20:07
Är du medlem i någon fagförening? De kan hjälpa dig! Om inte bör du bli medlem.
Lycka till!

Hjolto
13-09-2003, 23:36
Signerer Tjorven.

Lykke til:klem:

Nemi*
14-09-2003, 14:24
Arbeidsmiljøloven sier at graviditet ikke er saklig grunn til oppsigelse.
Anbefaler på det sterkeste å organisere deg, da får du den hjelpen du trenger om du skulle være så uheldig å bli sparket på grunn av graviditet.

www.handelogkontor.no

Amazone
15-09-2003, 10:35
Hei!
Det er ikke lov i Norge å sparke en som er gravid.
Så lenge din venninne har kontrakt, så er dette en ulovlig oppsigelse.
Hun bør ta kontakt med en advokat.

Lykke til!

Dana
15-09-2003, 11:12
Selvfølgelig ikke lov... Og dersom arbeidsgiver "skylder på" noe annet/"finner på" en annen grunn for å si noen opp, er viktig å huske på at det er arbeidsgiver som må "bevise" at det ikke er graviditeten som er grunnen til oppsigelsen...

Viktig: Vet ikke når din venninnen ble sagt opp Scindapsus, men uansett om man tar en sånn sak med fagforeningen eller med advokat, er det viktgi å huske på at det haster!!! Mener man at oppsigelsen er usaklig, må man sende arbeidsgiver brev om dette i løpet av to uker etter man har fått oppsigelsen, for å være sikker på at man ikke sier fra seg noen rettigheter.

Scindapsus
16-09-2003, 23:35
Tusen takk for alle svarene, og bare for å ha det sagt, så er jeg allerede organisert.. ble bare så forskrekkelig usikker!!

-ab imo pectore-