PDA

Vis full versjon : Ting jeg lurer på når man blir gravid!

jaan
28-08-2004, 08:40
Hei. Jeg er helt ny på dette forumet. Jeg er ei dame på 36 år som går i tanker om å prøve å bli gravid nå før det er blir for sent. I den forbindelse så lurer jeg på forskjellige ting. Jeg vet egentlig ikke så mye om det å få barn og det og være gravid. Graviditeten selv er grei nok den har jeg lest mye om. Men jeg lurer på ting som...Jeg føler selv at man må ha mye penger for å få barn etter som jeg hører hele tiden det er dyrt å få barn. Men så sier noen at du må ikke tenke på sånn.. fordi du får også litt støtte fra trygdekontoret, staten. Men hva slags støtte er det? jeg vet at man får barnetrygd. Hvor lang permisjon har man krav på? Jeg er selvstendig næringsdrivende så jeg lurer på hvordan de regner ut lønna mi under permisjons tiden? Mannen min er utenlansk og har ikke fått arbeidstillatelse enda, men håper på at det endrer seg snart. Slik sett er jeg ene forsørger. Blir jeg gravid nå så kommer ikke barnet før neste år en gang. Jeg føler meg egentlig litt presset fordi jeg føler jeg holder på å bli for gammel. Har lissom den følelsen at enten nå eller aldri. Men syns det er ille å gå igjennom livet uten å ha prøvd å få barn i allefall, vet jo at det ikke er noen garanti å få barn eller få ett friskt barn. Det bekymrer meg også. men men... Er det noen som har erfaringer med dette her?:nikker:

Leophee
28-08-2004, 13:07
Hei!

Vil bare ønske deg lykke til! Hva slags økonomi man vil ha før man setter barn til verden er jo helt opp til den enkelte. For oss har ikke det vært et tema i det hele tatt. I spebarnstiden er det jo mye man kan få kjøpt brukt av utstyr, og mat, klær og bleier er selvsagt dyrt, men man trenger ikke være millionær for å gi barnet sitt det det trenger.

Fra trygdekontoret får man i utgangspunktet barnetrygd, som utgjør en snau 1000-lapp pr. mnd. Når barnet er mellom 1 og 3 år kan man ha rett til kontantstøtte dersom barnet ikke er i barnehage. Jeg er ikke sikker på hvor mye det er. I tillegg har man rett til fødselspenger under permisjon, dersom man har opptjent rett til permisjon/fødselspenger. For en vanlig arbeidstager er da kravet at man skal ha vært i lønnet arbeid minst 6 av de siste 10 mnd. før barnet blir født. Permisjonen kan vare i 10 eller 12 måneder med henholdsvis 100% eller 80% av tidligere lønn utbetalt i form av fødselspenger. Om man ikke har opparbeidet rett til fødselspenger, får man en engangsstønad som er på drøye 33 000 kroner. Som selvstendig næringsdrivende har man også rett til fødselspenger, og gjennomsnittlig inntekt de siste 3 årene vil bli lagt til grunn for størrelsen på utbetalingene, tror jeg.

I tillegg er jo heldigvis systemet lagt opp slik at man i alle fall skal ha et minimum for å klare seg. Om man ikke har noe, eller svært lite, vil sosialkontoret også kunne yte bistand.

Lykke til med valget!

Thyresse
28-08-2004, 14:05
Vil bare legge til at når man får barn så vil man automatisk bruke mindre penger på andre ting.... Selv har jeg spart en del penger på at jeg har sluttet å røyke, samt at det ikke blir fullt så mange besøk på café som ender i øl :skål: Ikke det at jeg er noe fyllefjols, men når man ikke har noen andre forpliktelser enn seg selv, så har det lett for å ta av innimellom.

Når det er sagt, så er det heller ikke nødvendig å gå babanas i baby-utstyrs-butikken. Man trenger ikke alt av utstyr, og heller ikke alt nytt. Man trenger heller ikke kjøpe alle klær på baby-moteforretninger hvor en liten body koster 300 kr og en liten vinterjakke 1500 kr... Så det å få baby, trenger ikke å koste så mye som noen skal ha det til. Selvfølgelig må du gå til innkjøp av noe, men hva med å kjøpe det etterhvert eller kjøpe brukt. Mange arver også....

Og som jeg ofte sier: Det ordner seg alltids. Lykke til med å få baby :kidoki:

Dizzy
28-08-2004, 21:17
Vil bare si at det der med at barn koster er sterkt overdrevet.
Jeg var veldig bekymret for økonomien, og for om vi kom til å få råd til alt vi trengte da :baby: skulle komme. -Men jeg ble faktisk positivt overrasket. Det gikk litt penger på vogn, stellebord o.l. i begynnelsen, men mye kjøpte vi brukt, så det ble ikke så ille. Jeg fullammet lenge, og sparte vel en del på det,-men sånn alt i alt. Det første, kanskje også andre leveåret koster ikke mye, spør du meg.
Det er først når de begynner på forskjellige fritidsaktiviteter, og når de er bedt i bursdager i hytt og pine at ting virkelig begynner å koste. -Og det kan du jo i stor grad styre selv.
Og jeg er helt enig i det at man lar være å bruke penger på mye man prioriterte før.

Lykke til!!!!

Klem fra Dizzy

Håpefull81
28-08-2004, 21:36
Tenkte jeg skulle skrive en hel masse, men her har jo du fått kjempe fine svar fra flotte jenter. Tror ikke jeg har noe annet å legge til enn at kontantstøtten er per idag på 3657kr vist man IKKE har barn i barnehage, den vil jo bli redusert etter hvor mye eller lite barnet går i barnehage. Og som de andre sier at å ha barn er ikke så dyrt som noen vil ha det til. Hos oss jobber mannen i kommunen (dritt dårlig betalt selv om det er jo da en sikker jobb) og jeg går fortiden arb.ledig, har ikke tenkt å gjøre det for alltid, men vi klarer oss veldig bra likevel. Eier leilighet og alt så ville ikke bekymret meg for mye over økonomien vist du ønsker deg en liten. Lykke til hvertfall.

(dette ble jo litt mye likevel :flau: , har fått skrivesyken :skratte: )

jaan
29-08-2004, 09:42
hei allesammen.

Tusen hjertelig takk for svar... det hørtes beroligende ut. Jeg har sittet å tenkt på dette da åssen det kan bli osv osv osv... men som man sier det blir vel ei råd hvis man må. Jeg verken røyker eller drikker fra før da så men, enda så har jeg dårlig råd. pga billån. Og når man er selvstendig næringsdrivende så må man betale mere skatt enn fast ansatte. Hvordan ble det med skatten etter at dere fikk barn? ble den redusert?

Jeg har ett spørsmål til men det er ikke sikkert noen her kan svare på det.. Jeg har min egen taxi og når jeg ikke kjører sjøl så må jeg leie noen til å kjøre. Det er noe jeg ikke har hatt råd til det siste året pga av at da går inntekta mi ned med 50% pga av at jeg må betale lønn.

Når man har permisjon.. og hvis jeg leier noen til å kjøre min drosje, blir da de 50% jeg tjener da på taxi'en bli trukket ifra de fødselspengene du har? Eller er man så heldig for en gangs skyld å få de attpå? (det siste er vel lite sansynelig slik det er i norge idag.. får ikke mye gratis nei.:skratte: )

Det er bare sånne ting jeg lurer på.. jeg er vel litt overbekymra for at vi ikke skal klare oss.. men men.. må jo først se om man blir gravid..det er vel første bud.. ha ha ha...

jsv
29-08-2004, 14:07
Hei!

Vil bare si at det var bra svar dere kom med her, og nå er jeg også litt mindre bekymret for hvordan det kommer til å gå med en:baby: i huset. Men for å sitere en venninne som helt plutselig ble gravid og som venter sin lille:baby: i løpet av en snau måneds tid. "det er ikke noe å bekymre seg for, når det først har skjedd så har man jo ni måneder å planlegge på!"

lykke til jaan:kryss: :lykke:

Hilsen jsv

jaan
30-08-2004, 08:00
Hei igjen folkens.

Takk for mange svar. Jeg brukte hormonspiral den er fjernet men blør fortsatt litt.. Så får se hvordan dette har går. Det får nå bare stå til nå da. Kan jo ta opp til ett år før man kan bli gravid har jeg sett så får gå som det går nå da. Jeg er mere klar nå når jeg vet at pengene burde man ikke bekymre seg for. Det var lissom bare der haken var for meg. Likte denne siden fordi var fort å få svar og gode svar fikk jeg, det var bra. ha en god uke alle sammen så skal jeg titte inn igjen litt senere.
klemmis!:kryss: