PDA

Vis full versjon : Cyste

Mon Ami
01-09-2004, 12:28
Hei!

Er det noen som har hatt cyste(r) på eggstokkene? Var det i så fall mulig å kjenne det? Hvordan var det å få fjernet de eller dem?

Prøvekanin
01-09-2004, 12:32
Hei!

Jeg har mange små cyster på eggstokkene, det kalles PCO. Det er helt ufarlige cyster, som opprinnelig er uutviklede eggposer (follikler). Jeg tror ikke jeg kjenner noe til det, kanskje litt vage EL-smerter over lengre tid?
Disse cystene blir som oftest ikke fjernet, men man får hormonbehandling for å få EL. De kan også "brennes" hull på under en laparoskopisk operasjon.

Det finnes også andre typer cyster, som kan opptre enkeltvis og bli ganske så store... hvis de blir veldig store kjenner man det nok etterhvert, og man blir opblåst i magen kanskje... Du kan se under gynekologi på www.helsenett.no (http://www.helsenett.no) eller www.doktoronline.no (http://www.doktoronline.no) .

tvillingen
01-09-2004, 12:40
Legen min oppdagen en ganske stor cyste hos meg under ultralyd, jeg hadde ikke kjent noe til denne, den ble ikke fjernet, men jeg var inne til ny ultralyd 1 måned senere for å se utviklingen, da var den borte.
Et pår måneder senere (etter Pergokur) fikk jeg akutte magesmerter, jeg kaldsvettet og holdt på å besvime, utover dagen fikk jeg feber. Var hos legen, og dette var de typiske symptomer på en cyste som sprekker.
Det var utrolig ubehagelig og vondt, og kom som lyn fra klar himmel. Ikke hatt noen flere cyster etter det, så det blir spennende å se nå som jeg igjen skal begynne på Pergo.

(Man kan ikke starte på Pergo dersom man har cyster, og en bivirkning av Pergo er at man kan få cyster.....det skal ikke være lett...)

:kryss: for deg!

Linni
01-09-2004, 13:32
Heisann

Jeg har hatt cyste og da hadde jeg veldig veldig vondt ja, jeg var gravid i 5 eller 6 mnd så jeg vett ikke om det var drefor jeg hadde så vondt, men den puffa i fødselen men det var veldig vondt.Etter det tror jeg ikke at jeg har hatt eller har.
Vell utenom den gangen nedføre da hahahaha :)

Sån som legen sa engang i september 99 oi du har en kjempe stor cyste du, vell den gangen var den ingen cyste nope det var datra mi :skratte: (gikk aldri tilbake til den legen nei)

Mon Ami
01-09-2004, 14:32
Jamenn jøss, ta feil av en cyste og et foster?! Får håpe legen hadde en dårlig dag, og at han ikke har fortsatt i samme tralten...

Jeg spurte dere fordi jeg merker "noe" der nede som jeg ikke har merket før. Det er litt til høyre for og nedenfor magen. Det er litt ekkelt, og jeg merker det spesielt når jeg jogger. Men jeg skal til gynekolog den 16/9, så jeg håper dette "noe" blir løst da.

Takk for svar!