PDA

Vis full versjon : skal jeg begynne å bli desperat, tro_

månestråle
06-09-2004, 18:33
Hei dere!!

Jeg logger meg inn etter ferien nå , jeg... Har ikke vært her inne på lenge, men nå fikk jeg lyst til å ta en tur igjen. Må bare dele noen tanker med dere...
Jeg har tenkt en stund på å gå til gynekolog (har til og med fått henvisning frA legen min) for å prøve å finne ut hvorfor jeg ikke er blitt gravid. Jeg har ikke brukt prevensjon på ett år, men det er først de siste månedene at månestråle-mannen og jeg har snakket mye om barn.

Det er så mange som får barn rundt oss, og nå vil vi også!!

Men jeg kvier meg sånn for å¨begynne å PRØVE sånn med temp.målinger, lege, sædprøver, samleie på spesielle tidspunkt osv. jeg vil liksom at det bare skal SKJE!! (er vel ikke HELT alene om det, kan jeg tenke meg....:trist2: )

Er det best å bare bli desperat med en gang eller er det mange av dere som har gått sånn som jeg og blitt gravide til slutt..?

rart innlegg og rare spørsmål, tror jeg tenker litt mange tanker på en gang nå som det er så lenge siden jeg har skrevet...

klem til alle fra månestråle

mumfie
06-09-2004, 18:36
Skjønner godt hvordan du har det!

Hvorfor ikke bare la naturen ordne opp??
Jeg håper iallefall at det sitter hos dere snart!!!:nikker:

månestråle
06-09-2004, 18:44
Åh, takk... Nå ble jeg veldig glad!! Rart med det, jeg hadde liksom håpet at noen skulle si det, og så sier du det, mumfie! Dette er en genial plass!

Det jeg er redd for er selvfølgelig at vi skal vente for lenge hvis det er noe som er galt. Jeg har ingen grunn til å tro at noe er galt bortsett fra at de to gangene jeg har prøvd å finne eggløsningen med clearblue test så har jeg ikke fått noe utslag. Synes det er rart. Jeg har regelmessig mens og 29 dagers syklus, så det skulle ikke være så vanskelig å treffe...

Hva var det som gjorde at dere gikk til lege, dere som har gjort det?

Dolci
06-09-2004, 19:59
Hei og velkommen igjen, Månestråle! Håper du slipper å vente alt for lenge før du er over på SM!

Tidl. bruker
06-09-2004, 21:11
Hei... Vi gikk til lege etter å ha gått to år uten prev. Jeg har jo en datter fra før (ble gravid med p-piller),men jeg satte inn spiral etter at hun ble født og fikk etterhvert mye trøbbel med den så vi antok at den var grunnen..Siden jeg ble så lett gravid med henne tok jeg det som en selvfølge denne gangen når vi virkeli ville..Min kjære mann ble testet og jeg tempet. Han fikk beskjed om at alt var bra men jeg hadde slappe el. Så nå er det et år siden vi ble henvist til sykehuset og er nå inne i andre runde med pergo.. Har hatt :sex1: hver dag hele syklusen så nå håper vi den sitter :fert: Tror nok du sikkert kan ta det med ro en stund til men når dere nå har begynt å tenke så er det ikke så lett å slutte.. Og så kommer det jo litt an på alder osv. Kan nå være greit med en sjekk alikevell bare for sikkerhets skyld. :nikker: ønsker dere lykke til ihvertfall.. :klemme:

månestråle
06-09-2004, 21:55
Tusen takk for svar!!:) Hva er Pergo??
Hvordan får man det? Må man ta masse tester eller holder det å si "jeg vil bli gravid, nå med én gang!!" :flau: (optimist, kanskje..)

Katrinemor
06-09-2004, 23:18
Det var da svært kor fort du ville bli gravid da, du må ikke ta det ille opp. Jeg kan skjønne deg siden dere har prøvd i 1 år, så jeg vil nok anbefale deg å bestille en time hos gynokolog der du og din kjære får en utbredning på hvorfor dere ikke har blitt gravide enda. Det med temperaturmålinger og prøver av div må du dessverre igjennom hvis dere ikke kan bli gravid på vanlig måte og dere vil ha profesjonell hjelp. Det er ikke gøy, men nødvendig for å finne ut hva som er årsaken.

Pergo er et legemiddel som gjør til at du får eggløsning og har større sjans for å bli gravid. Du får det utskrevet til legen etter at du har gått igjennom en del prøver osv og hvis de finner ut at du ikke kan bli gravid på vanlig måte.

:lykke: til

Katharina
07-09-2004, 00:46
Vi har ikke vært lenge nok uten prevensjon enda til å komme til utredning, men jeg kommen til å be om det så snart som mulig. Selv om dere kommer til utredning kan graviditeten komme av seg selv. Men hvis de finner noe underveis som gjør at dere ikke kan få barn sammen så har du hvertfall en forklaring på det, og dere kan gå videre derfra.

Må bare spørre; Må man virkelig tempe for utredningens skyld? Jeg er ikke så inne i det med temping, men må ikke det gjøres på samme tidspunkt hver dag og etter å ha sovet så og så lenge? HVordan i all verden skal sånne turnusmennsker som meg klare det? Jeg jobber tidvis døynet rundt og har ikke anlednig til å måle tempen når jeg først må jobbe...

Tidl. bruker
07-09-2004, 09:37
Jeg begynte ikke å måle tempen før etter vi hadde vært på sykehuet. Fikk med egne skjema av legen som MÅ fylles ut til punkt og prikke for at legen skal få riktig svar ut i fra tempen. Jeg måtte også vente til mensen kom og begynne å teste første dagen i syklus. Nytt skjema når mensen kom neste gang osv.. Er vel ikke bare å begynne å tempe på egen hånd tror jeg ihvertfall???:vetikke: Du kan nå ringe fast legen din,det tar jo ofte lang tid å få timer, og ventetiden for å få time på sykehuset er desverre ofte lang.. Vi ufrivelige barnløse er nemli ikke høyeste prioritet.. Desverre.. :sinna:

Tonemor
07-09-2004, 10:07
Hei Månestråle.

Jeg har troen på at jo mindre desperat en er, jo lettere er det.
Selv har jeg aldri tempet, sjekket sekret osv., men vi hadde :sex1: hver dag rundt EL uten at det hjalp.

Det var først når vi hadde bestemt oss for å gi opp å prøve på tredjemann...ja da satt den gitt.
Hadde faktisk time hos legen i august for å få satt inn hormonspiral :Puh:

Så sånn kan det gå...:knegg:

Kluet er å prøve å ikke bli så opphengt, tenke på helt andre ting og slappe av med sexlivet. Vet det er vanskelig, men jeg er et levende bevis på akkurat det.

Håpefull73
07-09-2004, 10:13
Hei Månestråle.

Jeg har troen på at jo mindre desperat en er, jo lettere er det.
Selv har jeg aldri tempet, sjekket sekret osv., men vi hadde :sex1: hver dag rundt EL uten at det hjalp.

Det var først når vi hadde bestemt oss for å gi opp å prøve på tredjemann...ja da satt den gitt.
Hadde faktisk time hos legen i august for å få satt inn hormonspiral :Puh:

Så sånn kan det gå...:knegg:

Kluet er å prøve å ikke bli så opphengt, tenke på helt andre ting og slappe av med sexlivet. Vet det er vanskelig, men jeg er et levende bevis på akkurat det.
Jeg har tro på det Tonemor sier. Jo mindre stresset man er, jo lettere er det! Men, man må også huske på at det ved hver EL kun er 20% sjanse for å bli gravid, så det er faktisk ganske normalt at det tar litt tid. Midt oppi prøvingen er dette litt vanskelig, fordi man så gjerne vil bli gravid MED EN GANG!!! Tro meg, jeg vet.. :nikker:

Elinblu
07-09-2004, 10:24
Jeg har tro på det Tonemor sier. Jo mindre stresset man er, jo lettere er det!
Dette gjelder sikkert for en del mennesker, men absolutt ikke for alle. I noen tilfeller er det jo klare fysiske årsaker til at det ikke klaffer, og dette kan ofte utbedres. Hvis jeg hadde vært utålmodig (noe jeg jo ikke er :Plystre: ), ville jeg definitivt ha gått til legen etter ett års prøving uten klaff. Det er veldig greit å finne ut om det er en påviselig årsak til barnløsheten; så får man heller prøve å slappe av og stole på naturen hvis det viser seg at så ikke er tilfelle. Jeg har ikke vært borti noen leger som vil at jeg skal tempe - tvert imot. Mange mener at dette skaper unødig stress, men det må jo hver enkelt vurdere selv. De legene jeg har vært hos, anbefaler å ta det med ro og tenke minst mulig på å bli gravid. For mange vil det nettopp bidra til mindre stress å vite at man er i gode hender, og at legene tar ansvar for å løse barneproblemet. Jeg synes i tillegg det er godt å føle at man gjør noe aktivt for å komme seg ut av floken (ingenting skal være uprøvd), men vi er alle forskjellige. Sjøl er jeg både ekstremt nysgjerrig og utålmodig anlagt, så jeg ønsket å kjøre i gang med utredning så tidlig som mulig.

Lykke til, i alle fall!

:klemme: fra Elinblu

Tine
07-09-2004, 10:39
For mange vil det nettopp bidra til mindre stress å vite at man er i gode hender, og at legene tar ansvar for å løse barneproblemet. Jeg synes i tillegg det er godt å føle at man gjør noe aktivt for å komme seg ut av floken (ingenting skal være uprøvd), men vi er alle forskjellige. Sjøl er jeg både ekstremt nysgjerrig og utålmodig anlagt, så jeg ønsket å kjøre i gang med utredning så tidlig som mulig
Er enig med Elinblu jeg. Jeg tok det med ro de første måneder, deretter var jeg opptatt av EL, temping, :sex1: på rette tidspunkt osv. Nå har jeg oppsøkt legen og skal måle hormoner i blodet om noen uker. Slapper bedre av når jeg får hjelp :nikker: .

Tidl. bruker
07-09-2004, 22:33
Må bare spørre; Må man virkelig tempe for utredningens skyld? .

Hei!
Vi har startet utredning.Jeg var først hos gynekolog og tok innvendig UL.Videre skal :bryn: teste sine :spermie: .Og hvis den prøven er bra så blir jeg sendt til Lap.Det var dette jeg ble fortalt skulle skje.Har ikke hørt noe om at jeg må tempe.