PDA

Vis full versjon : Hva skal man si til dem som ikke slutter å spørre?

Spiralis
08-09-2004, 11:58
Det går en tråd om gode ting å si til dem som spør om man ikke skal bli gravid snart. Men hva sier man til dem som ikke slutter å spørre?

Jeg har to som maser - hver gang jeg ser dem. De vet ikke at vi har prøvd ei god stund allerede og jeg har egentlig ikke så lyst til å fortelle det heller. Den ene prøver å mase "skjult" og sier ting som "ja, dere må jo utvide huset så dere får plass til de 10 neste barna dere skal ha" o.l. Den andre spør rett ut når vi skal ha nestemann. Sistnevnte spurte tidligere i sommer når vi har tenkt å få nummer 2 - "skal dere ha et oktoberbarn neste gang også?". Jeg svarte da, noe irritert, at det var noe vi har skjønt at det ikke er opp til oss å bestemme. Og videre "Gutten vår kunne hatt ei lita søster eller en liten bror allerede, for å si det på den måten". Jeg syntes det var ganske klare hint, men der tok jeg visst grundig feil! Hun har spurt flere ganger etterpå også, seinest i går da hun sa "skal dere ikke ha en til snart, da? Gutten deres blir jo snart 2 år?". Jeg blir så lei!!! Og ikke minst lei meg :lei_seg: Samme menneske vet jo at vi prøvde i nesten et år sist gang også. Selv klarte de å få sitt lille nurk på 2. forsøk, så klart.

Jeg er litt småhormonell om dagen, riktignok, men tårene kom i går etter at hun hadde reist. Synes det er så slitsomt med disse spørsmålene og hintene hele tiden - merker at humøret synker betraktelig hver gang de kommer. Hva skal man si for å stoppe disse spørsmålene, da?

Tidl. bruker
08-09-2004, 12:01
Si at dere prøver, men at det ikke har klaffet enda.
Og at du forøvrig synes slike ting er ganske privat, og at
du opplever det ubehagelig at folk spør. At hun ikke trenger
å ta det opp hele tida, men selvsagt skal få vite det når
det en dag klaffer.

SML
08-09-2004, 12:11
det en dag klaffer.

Signerer denne.

Det vi pleier å si er at vi prøver, og at det ikke er like lett for alle å bli gravid. Vi dempet en del spørsmål med dette. Men som med dere var det noen som likevel spurte. Så etter noen år sa vi det til omtrent alle. Eg orket bare ikke høre på spørsmål om det ikke snart var på tide.

Håper det ordner seg for dere snart og at det ikke blir flere spørsmål.

:klemme:

Tine
08-09-2004, 12:12
Ikke lett dette :klemme: . Jeg synes nå at det er upassende å mase på denne måten. "Baby-laging" er jo ikke noe man prater om med gud og hvermann. Det går jo også an å spørre mer høflig av typen: "Kunne du tenke deg/barn, evt flere barn", heller det enn kommentarer av typen "er det ikke snart på tide...". Jeg ville nok blitt :snurt: om jeg fikk slike kommentarer. Noen ganger kunne det nok friste å gi dem en skikkelig sur kommentar tilbake "det raker ikke deg" e.l., men man skal jo opptre høflig, iallefall om dette er venner man ønsker å beholde. Forteller man at man prøver å lage :baby: så kommer kommentaren: "Dere får det til om dere ikke stresser".
Vel nå har jeg vel ikke gitt deg noe råd, men jeg ville latt som om jeg ikke hørte spørsmålene, og svart "hmmm" lavt uten å gi dem øyenkontakt.

Bøtteknotten
08-09-2004, 12:46
Ååå, det er så utrolig trist at folk ikke vet hva de snakker om :sinna: . Og hvor mye det sårer.

Jeg blir også mast på, og synes det er til tider utrolig slitsomt. Det er ikke alltid man er i humør til å svare på sånt, og hvorfor skal jeg være forpliktet til å stå til rette for noe så personlig?
Jeg vet at det som oftest bare er godt ment av de som spør. De er intressert. Derfor går det liksom ikke an å knurre og bjeffe tilbake.

Og når jeg endelig svarer ærlig til noen utvalgte, at vi prøver, men det er ikke så lett, så kommer det forbannede ikke-tenk-på-det rådet. :kokko:

Uansett så tror jeg at vi prøvere må innstille oss på at det vil alltid være folk som spør, maser, og er utrolig frekke uten å vite det. -Og at det ikke akkurat finnes en klar oppskrift på hvordan vi kan takle det. Det kommer i alle fall an på dagsformen min hvordan jeg svarer.

Blondie
08-09-2004, 12:58
Sett henne på plass! Ordentlig!
Hun er tydeligvis en person som trenger å bli forklart ting til NØYE...
Det er ingen vits i å få vondt i magen hver gang du treffer henne!

Ønsker deg lykke til.. :comfort:

:klemmer:

Tidl. bruker
08-09-2004, 12:59
Det går en tråd om gode ting å si til dem som spør om man ikke skal bli gravid snart. Men hva sier man til dem som ikke slutter å spørre?

Jeg har to som maser - hver gang jeg ser dem. De vet ikke at vi har prøvd ei god stund allerede og jeg har egentlig ikke så lyst til å fortelle det heller. Den ene prøver å mase "skjult" og sier ting som "ja, dere må jo utvide huset så dere får plass til de 10 neste barna dere skal ha" o.l. Den andre spør rett ut når vi skal ha nestemann. Sistnevnte spurte tidligere i sommer når vi har tenkt å få nummer 2 - "skal dere ha et oktoberbarn neste gang også?". Jeg svarte da, noe irritert, at det var noe vi har skjønt at det ikke er opp til oss å bestemme. Og videre "Gutten vår kunne hatt ei lita søster eller en liten bror allerede, for å si det på den måten". Jeg syntes det var ganske klare hint, men der tok jeg visst grundig feil! Hun har spurt flere ganger etterpå også, seinest i går da hun sa "skal dere ikke ha en til snart, da? Gutten deres blir jo snart 2 år?". Jeg blir så lei!!! Og ikke minst lei meg :lei_seg: Samme menneske vet jo at vi prøvde i nesten et år sist gang også. Selv klarte de å få sitt lille nurk på 2. forsøk, så klart.

Jeg er litt småhormonell om dagen, riktignok, men tårene kom i går etter at hun hadde reist. Synes det er så slitsomt med disse spørsmålene og hintene hele tiden - merker at humøret synker betraktelig hver gang de kommer. Hva skal man si for å stoppe disse spørsmålene, da?

Uff, det virker som de virkelig ikke skjønner! Hadde det vært meg, hadde jeg blitt frekk tilbake, så bitende at de ikke hadde spurt flere ganger! Men ikke alle har det i deg å bite fra....

~TM~
08-09-2004, 14:34
det en dag klaffer.
Signerer denne!

Lillehammer
08-09-2004, 14:41
Det er mange tankeløse og uvitende mennesker rundt omkring. Min oppfatning er at minst halvparten av alle voksne mennesker jeg kjenner tror at det å lage barn bare er å ligge sammen en gang uten prevensjon, og vips så har du en :baby: 9 mnd. etter.

Jeg har også opplevd å bli spurt om det samme. Mange ganger. Og reaksjonen min har stort sett vært at jeg tøyser det bort. Jeg er ikke tøff nok til å si det akkurat som det er fordi jeg synes det er for personlig til å utlevere det til hvem som helst. Men jeg beundrer de som klarer å ta tyren ved hornene og si det direkte som det er.

Du vet sikkert best hva som faller deg mest naturlig.

Sympati-:klemmer: fra Lillehammer

annalovinda
08-09-2004, 14:53
"Vet du, vi har hørt at det å stresse med sånt er jevngodt med prevensjon, så vi stresser ikke med det vi"

Åhhhhh.........! Hvorfor har jeg ikke tenkt ut denne før!!! :bonk:

Spiralis
08-09-2004, 21:49
Det er jo slik at jeg vil beholde et godt forhold til disse, men noen ganger blir jeg altså litt lei. Må innrømme at jeg ikke er så flink til å bite fra meg. Skjønner jo også at de spør fordi de er interesserte, men det er det med å spørre hver gang vi treffes, da...

Uansett, takker for alle svar - og :klemme: til dere alle. Så utrolig kjekt med noen som skjønner at ikke alle blir gravide på første forsøk (selv om jeg selvfølgelig skulle ønske vi kunne blitt det alle sammen).