PDA

Vis full versjon : FSH og røyking

Elsie
09-09-2004, 00:26
Vet ikke helt hvor jeg skal "stappe" dette innlegget, så jeg prøver her og regner med moderator evt flytter det til det best egnede stedet om dette er feil. (Puh...for en setning)

Jeg har tidligere undret meg litt på sammenhengen mellom høy fsh og røyking. Før jeg fikk sønnen min røkte jeg ganske så mye pr dag :flau: og fsh nivået mitt var på avskrekkende 11,3 og 11,6 ved to målinger det året. (må ha vært for litt over 2 år siden og jeg var da 40 år).

Fant etter litt leting et par artikler som indikerte at fsh kunne bli forhøyet pga røyking, men kom aldri videre med mine funderinger.

Gravid med gutten min, så sluttet jeg å røyke og har holdt meg røykfri siden. Nå som vi har lyst på søsken til poden, så tenkte jeg det var lurt å be om ny fsh nå som vi skulle skikkelig igang med stimuleringssykluser igjen. I dag kom resultatet: FSH var på 5,1! Den har altså sunket fra høyeste måling 11,6 til nydelige 5,1 til tross for at jeg er to år eldre (42 nå), men altså ikke-røyker. Har ennå ikke fått diskutert dette med gyn, men er overbevist om at det er en sammenheng her. Har sittet halve kvelden og lett på nettet og funnet masse artikler/studier som sier det er en sammenheng mellom høy fsh og røyking. Studiene viser også at røykere generelt har kortere sykluser og lavere progesteronnivå enn ikke røykere og i tillegg får noen sekret som kan være sæddrepende :eek:.

Noe å tenke på for den som sliter og ennå ikke har klart å legge fra seg sigarettene. Jeg vet i alle fall at her blir det ikke tent en sigarett igjen, for nå har jeg en forklaring på flere ting jeg har slitt med som UFB.

Leophee
09-09-2004, 00:35
Forklarer du meg igjen hva FSH er, søte du? Og hvorfor det ikke må være for høyt?

...og så er det vel en velkjent sak at røyking kan forringe sædkvaliteten...

Elsie
09-09-2004, 01:24
Fsh er et av hormonene som står bak eggmodningen. Fsh er på en måte drivstoffet som driver eggstokkene, for å si det på en enkel måte. Når fsh er forhøyet, vil det i praksis si at eggstokken må bruke store krefter (mye drivstoff) på å modne egg. Høy fsh indikerer altså at eggstokkene må jobbe hardt for å modne egg og dette igjen kan ofte indikere at eggreservene er dårlige. Fsh på under 10 regnes som bra. Mellom 10 og 12 er så der. Over 12 er vanskelig å stimulere. Over 20 er klimakteriet. (Dette er verdier tatt på syklusdag 3) Med andre ord, jo høyere desto verre så lenge man vil lage barn.

Majjja
09-09-2004, 01:30
WOW! Det er jo bare helt utrolig at det har sunket såpass!!!!!!! :yiiha: Var tatt på samme dag da? (Unnskyld om jeg missa det) Mitt FSH nivå hadde økt noe det og...Dvs etter Mars forsøket vårt og relativ lite stimulering (125IE Puregon) og skjønner det ikke helt. Kanskje pga at jeg ikke hadde eggløsning den syklusen....:undrer: Eller fant du ut noe mer?? Røyker ikke..Men har begynt å drikke kaffe sia da.......:flau:

Oki! Fikk lest gjennom engang til og fant svaret!
Burde være en tankevekker dette da?!:nikker:

Elsie
09-09-2004, 11:40
Fant ut en ting til ang fsh, og det var at mange opplevde at den gikk rett til himmels om de brukte pergo! (Det hadde jeg også gjort i syklusene før jeg tok prøvene for 2 år siden, så det kan muligens også ha spilt inn) Noen opplevde til og med at pergo klussa syklusene helt til, men da snakker vi om kvinner som i utgangspunktet har litt høy fsh.

Fant også flere steder at man var anbefalt å ikke ta en del medikamenter i flere uker før fsh-prøven. Deriblandt skulle man ligge langt unna piller som inneholder østrogen eller progesteron. Om man brukte noen medikamenter, så burde man snakke med legen sin om det på forhånd siden noen altså kunne forstyrre fsh prøven.

Vet at kaffedrikking har innvirkning på fertiliteten, men har ikke funnet noe som sier det kan forstyrre fsh. I grunnen har jeg ikke funnet annen forklaring enn at man blir mindre fertil og at man lettere aborterer og dette skyldes koffeinet. Hva koffeinet eksakt gjør, skrives det ikke noe om. Jeg sluttet med koffeinholdig kaffe ca et år før jeg ble gravid med poden min. Gikk over til koffeinfri kaffe og det funker like bra for meg i alle fall.

Lykkeliten
09-09-2004, 11:47
Kjempeflott informasjon Elsie!!

Lena
09-09-2004, 17:53
Hei og takk for informasjonen - veldig interessant. Jeg er midt oppi dette nå- og vil trygle legen om å få mulighet til å ta en til test for å måle fsh når jeg har vært røykfri...

Men synes det også er litt rart - for å ta en clomifid test for å forutsi eggstokkreserver stimuleres man jo med pergotime for å se hvordan en reagerer? Kan ikke helt forstå at det da kan være riktig at pergo skulle øke fsh nivået - i så tilfelle faller vel hele meningen med stimuleringen vekk og resultatet er ikke til å stole på.

Elsie
09-09-2004, 18:30
Lena: Tror en direkte cc-test blir litt annerledes. (tror jeg) Antar at det er snakk om dersom man bruker pergo i syklusene før man tar fsh prøven at det da kan ødelegge resultatet(?). På fora for kvinner med høy fsh ser man at mange har erfart at fsh har gått i taket og syklusene i tillegg har vært helt på tur etter en pergokur.

Her (http://my.webmd.com/hw/womens_conditions/hw7924.asp) kan du også lese litt om fsh-prøven og følgende er nevnt der: Some medications, such as cimetidine, clomiphene, digitalis, and levodopa, can increase FSH levels.

Om man skal stole helt på slike resultater er under diskusjon blant fagfolk ser det ut til. Dessverre har de ikke en bedre metode til å sjekke eggreserver og eggkvalitet, så de må lene seg på den metoden de har:

Her (http://www.geocities.com/menobeyond/fsh.html) sies det: Hormonal blood tests are notoriously unreliable as hormone levels vary widely from day to day and even during the day. The FSH test is basically useless for determining what stage of the perimenopausal transition anybody is in.

Og her (http://www.advancedfertility.com/testovar.htm) : It would be nice to have a reliable test to determine how many eggs remain and how good the eggs are in an individual woman at a point in time. We do have some screening tests, however, they are far from perfect. These tests are often referred to as tests of "ovarian reserve".

En annen viktig faktor ang høy fsh fant jeg her (http://oaspub.epa.gov/pls/gedri/pack_edri.FullScreen?p_rs_id=3575) : The present data also suggest that clinicians should be aware that women with only one ovary may have higher FSH levels than women with both of their ovaries.

Lena
09-09-2004, 18:45
Tusen takk for de linkene. De skal leses med lupe. Har bestemt meg for å ta flere tester uansett og dette overbeviser meg helt.

Tusen takk kjære deg :klemme:

Har du vært gjennom dette?

Elsie
09-09-2004, 19:05
Vært gjennom?

Lena
09-09-2004, 20:02
:flau: sorry....skriver utifra det jeg tenker der og da.. :flau:

Det jeg mente å spørre om var om du selv har noe erfaring med for høyt fsh nivå enten nå eller tidligere? men det leser jeg om i innlegget ditt...

Uansett takk for info! Kjekt at det har gått bra med deg:)