PDA

Vis full versjon : Advarsel advarsel advarsel

Gla pia
09-09-2004, 17:39
jeg sitter hær å leser i boken" Snarveien til svangerskapet... 92 Råd...

Dær står det følgende...Ikke dusj deg nedentil??!!! Skjeden din er selvrensende, holder seg ren uten dun hjelp, nedtildusjing er verken hyginisk eller medisinsk nødvendig. dessuten blir den naturlige ph-balansen så forstyrret at sædceller kan få trøbbel, både med å overleve og komme seg innover til eggledern. selv om du dropper spesialsåpen( asan o.l) og bare bruker vann, er du mer utsatt for underlivs infeksjoner og graviditet utenfor livmoren hvis du bedriver jevnlig underlivsdusjing, en fersk studie viser at kvinner som dusjer seg i skjeden firedobbler faren for svangerskap utenfor livmoren sammenliknet med ikke dusjerne. jo lengere de holder på med det, jo større er risikoen. etter femten år med regelmessig underlivsdusjing er sannsynligheten for svangerskaå utenfor livmora åttedobbelt.. det er ganske skremende da..... kansje det er derfor mange sliter med å bli gravide...... kjempe klem fra meg..

Chiquita
09-09-2004, 17:45
Selv om skjeden er selvrensende, så er jo ikke de ytre kjønnsorganene det (kjønnsleppene). Så disse må jo vaskes uansett.
Kan da ikke tro at det er så veldig mange som spyler "oppi der", eller vasker "oppi der" med såpe....
(Jeg gjør det i allefall ikke)

UmaPuma
09-09-2004, 17:48
Hmm.. Høres rart ut!
Så lenge man ikke retter strålen rett upp i skjeden og skrubber den med spessial såpe, det må holde å vaske det yttre med rent vann.
Gynekologer annbefaler ikke bruk av slike nedentil såper, værtfall ikke min.. :nikker:

Gurin
09-09-2004, 17:49
Nå vet jeg ikke helt hvordan andre gjør det, men jeg vasker meg bare "utvortes", jeg... :flau: Godt å høre at det er riktig da... Har vel litt vondt for å forestille meg, å stå å dusje oppi der, eller ... :flau:

AprilJenny
09-09-2004, 17:50
Hm, før jeg ville bli gravid spylte jeg..haha..:flau: hvis man aldri vasker seg orker vel ingen å ha sex heller da? hihi..:skratte:

Gurin
09-09-2004, 17:50
Selv om skjeden er selvrensende, så er jo ikke de ytre kjønnsorganene det (kjønnsleppene). Så disse må jo vaskes uansett.
Kan da ikke tro at det er så veldig mange som spyler "oppi der", eller vasker "oppi der" med såpe....
(Jeg gjør det i allefall ikke)

Akkurat det jeg mente også ! :nikker:

Gla pia
09-09-2004, 17:54
Det er jo ikke det at man ikke skal vaske seg.... det er bare det at man må holde seg unna den såpa....:Positiv:

Gurin
09-09-2004, 18:15
Det er jo ikke det at man ikke skal vaske seg.... det er bare det at man må holde seg unna den såpa....:Positiv:

Man vil jo gjerne såpe seg inn litt utvendig der, men jeg unngår å få det opp i skjeden, for det svir en del etterpå ... Er redd for sopp osv... Av en eller grunn, så foretrekker jeg hårshampo jeg... :lol:

Men det er nok en del sant i det du sier, for en venninne av meg hadde vasking av "mus" som ekstrem sport :skratte: , og i tillegg gikk hun i altfor trange bukser.. Det resulterte i kronisk sopp, og ingen graviditet... ( Hun fikk tilslutt, etter stimulering til prøverør, men klarte brasene selv...)

Sparky
09-09-2004, 18:28
Er det en amerikansk bok eller? Har lest mye rart slike bøker :knegg:.
Det er nok spyling innvendig de mener. Vet at enkelte der borte bruker en pumpegreie (vet ikke hva de heter) for å spyle seg der. Tror nok det er helt trygt å vaske seg på den vanlige måten, selv med intimsåpe.

Gla pia
09-09-2004, 18:40
Det er faktisk en norsk bok..... men man har forskjellige meninger... jeg skal vertfall holde meg unna såpa ei stund.... klem fra meg...:sex1:

sanna
09-09-2004, 19:48
, en fersk studie viser at kvinner som dusjer seg i skjeden firedobbler
Altså : I skjeden...er ikke det samme som en normal vask nedentil..

Skal iallefall ikke slutte med såpe :knegg:

Dolci
09-09-2004, 21:23
Faktisk så sa min gamle lege for mange år siden, at en ikke skulle vaske seg med sepe og faktisk også være forsiktig med vann neden til. Men da var det snakk om sopp og ikke en evnt. graviditet.

Bruker lite sepe, men føler meg ikke særlig ren om jeg ikke skulle vasket meg der nede :flau:

kreps-77
09-09-2004, 22:06
Huff, da vil nok jeg slite lenge.
Klarer nok ikke å gi slipp på asanflaska, nei!:fnis:

missi
09-09-2004, 22:07
Vanlig vask nedentil må da være greit ..skjønner ikke at noen spyler "oppi der" jeg ..det må jo være ødeleggende...jeg har brukt intimsåpe i mange år og jeg har blitt rimelig raskt gravid likevel..men at man er mer utsatt for sopp er jeg ikke i tvil om for man forstyrrer den naturlige balansen i skjeden ...men jeg ville ikke følt meg ren nok uten såpe jeg :flau: ...
Men hvis noen bruker såpe "oppi der" så må det da svi noe helt forjævlig :undrer:...

Tidl. bruker
09-09-2004, 22:16
Mitt bidrag til denne debatten må vel være som følger: Jeg har aldri foretatt noen overdreven vasking av underliv(har til tider lurt på om jeg er unormal-har følt at alle andre har "storrengjøring" hver bidige dag...). Jeg har heller aldri i mitt liv hatt sopp, urinveisinfeksjon eller underlivsinfeksjon av noe som helst slag. Etter å ha hørt om venninners gjentatte underlivsproblemer har jeg lurt på om det nettopp har hatt med dette å gjøre, at man vasker seg for ofte, og for grundig?

Håpefull81
09-09-2004, 22:44
Jeg har det litt som "sport" å vaske meg nedentil :flau:
Bruker Dr.Greve intimsåpe også. Vasker meg faktisk gjerne flere ganger for dagen og skifter truse. Spyler meg ikke "oppi der", men vasker meg GODT alle steder "oppi der" hver dag i dusjen. Vet jo at det ikke er sunnt, men føler meg liksom ikke ren vist ikke. Visste ikke at jeg gjorde det vanskeligere for :spermie: når de skal "jobbe".
Burde gjerne slutte med denne hobby vaskingen da?!
Er det likt med mannen, bør ikke de vaske seg med såpe heller??

Teeny
10-09-2004, 00:29
Denne diskusjonen har vært oppe før (http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=14906&highlight=skjeden) og som dere kan se blir det frarådet å dusje skjeden, mens en vask med vann av den ytre delen anbefales. For all del, det er veldig viktig at en vasker rundt urinrørsåpningen, men det betyr ikke at alt må endevendes ved hver vask. Skjeden er selvrensende, og for mye tukling med bakteriefloraen vil føre til at uønskede bakterier får letter adgang og vil i verste fall skape enda større problemer enn det de evt. nåværende bakteriene gjør.

`En ting til; bruk av intimsåpe frarådes også for menn (husker ikke om dette har blitt nevnt tidligere i diskusjonen).

Tommeline81
10-09-2004, 00:35
Jeg dusjer og vasker grundig nedentil med asan hver dag, av og til to ganger daglig, og jeg er mye plaget med sopp. Kanskje jeg skal kutte ut såpa og kun bruke vann,se om det hjelper. Men hater at det lukter der nede,og det gjør det jo dersom jeg ikke bruker asan.Vasker ikke oppi og inni, men utenfor.Skal prøve uten jeg, og se om det ikke blir bedre.

Teeny
10-09-2004, 01:05
Tommeline: Dersom du fortsette med masse såpe nedentil kan du risikere at lukten blir enda sterkere enn den normalt sett gjør. Du vil nok merke litt mer lukt i en overgangsfase, men husk nå på at ofte er det kun du som kjenner den lukten så du skal ikke bekymre deg for mye om det (dessuten er det vanlig med litt lukt). Dersom du syns det blir utålelig kan du skifte undertøy et par ganger i løpet av dagen, men for all del ikke bruk truseinnlegg om du er mye plaget med sopp. I tillegg bør du bruke bomullstruser slik at huden får puste bedre (dette er også anbefalt for å forebygge mot soppinfeksjon).

Majjja
10-09-2004, 01:15
`En ting til; bruk av intimsåpe frarådes også for menn (husker ikke om dette har blitt nevnt tidligere i diskusjonen).
Hjeeelp! Er det jeg alltid har sagt til gubbelure! Lett for å klø når han hopper nyskurt oppi senga så har gitt han streng beskjed om å ta det litt rolig med den ASANen!:fy: Skal vise ham dette NÅÅÅ!
PS...syns det har funka greitt med med truseinnlegg inni truser som ikke er av bommull..for DE klør...:uff: .

kreps-77
10-09-2004, 16:11
Jeg dusjer og vasker grundig nedentil med asan hver dag, av og til to ganger daglig, og jeg er mye plaget med sopp. Kanskje jeg skal kutte ut såpa og kun bruke vann,se om det hjelper. Men hater at det lukter der nede,og det gjør det jo dersom jeg ikke bruker asan.Vasker ikke oppi og inni, men utenfor.Skal prøve uten jeg, og se om det ikke blir bedre.
Jeg har nok også vært medliem av denne klubben, med vask flere ganger daglig, skifte av truse osv. Men etter et lege besøk for noen år siden har jeg blitt litt flinkere! Vasker bare en gang om dagen (bortsett fra når jeg har mensen, da. Da går jeg lett tilbake til gamle synder!:nikker: ) Legen ga klar beskjed om at det var greit å være renslig, men ikke overdrive vaskinga!

Ser her i diskusjonen at asan ikke bør brukes av menn heller. Krepsemannen skal få beskjed med en gang han kommer fra jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:fnis:

cholita
11-09-2004, 11:01
Jeg tenker: Det får da være grenser for rengjøringsiver..!?
Mulig jeg er litt i utakt med resten av verden her, men det har da virkelig aldri falt meg inn å såpe meg inn innvendig...hm...:hm:

En ting er sikkert; jeg brukte såpe utvendig tidligere og hadde masse problemer med sopp i flere år. Sluttet med såpe for flere år siden, og er så og si kvitt sopproblemer...jeg har klokketro på at det var såpe sin feil...og da mener jeg all såpe.
Tror forøvrig at vi bor i et overrenslig land, når mange dusjer opptil flere ganger daglig (og det uten å ha trent)...er overbevist om at mange utvikler allergier nettopp pga overdreven hygiene osv. Kroppen trenger faktisk sine egne "oljer" og fettstoffer som utskilles. Bodylotion erstatter ikke dette.
Tror jeg...så det så... :nikker:

Eliin
11-09-2004, 11:53
Jeg tror det her dreier seg om de nye moderne underlivs-dusjene som kan få kjøpt i utlandet (her jeg bor også). Det er et lite tynt stykke mer eller mindre som en nesespray (men med mer trykk) som man putter oppi skjeden for liksom å skylle den ren innvendig.... Det reklameres veldig for den her i butikker og parfymerier, men jeg har mine tvil nettopp pga dette med bakteriefloraen som skal være på et visst nivå der "inne"....

mumfie
11-09-2004, 15:10
Det er jo viktig med god hygiene, og det er nok ikke så farlig å vaske seg nedentil, bare ikke inni.

Har oxo hørt at den er selvrensende, men gud så ekkelt å ikke skulle vaske den..
Forstiller meg oppi det rare huet mitt at det vil høres ut som borrelås til slutt..hahaha..:gal: :grøss:

Starlight
11-09-2004, 22:30
Tror ikke jeg hadde følt meg ren hvis jeg ikke hadde vasket meg med såpe nedentil (utvendig altså)
Vasker meg 2 gng om dagen, og har faktisk aldri hatt sopp eller noe annet!

Tidl. bruker
12-09-2004, 13:15
Har litt vanskelig for å følge diskusjonen, for jeg ser ikke helt hvem av dere som snakker om utvendig og hvem som snakker om innvendig vask.

Jeg vasker meg aldri innvendig, men jeg vasker utvendig.
Prøver å ikke overdrive såpebruk da jeg er veldig plaget med sopp...

CurlyGirlie
12-09-2004, 23:51
Hva med å bade? Det skal vel være rimelig tett til vanlig, men noe såpevann kan vel komme seg inn i skjeden? Overnervøs? :)

Tassen
13-09-2004, 14:53
Har vasket masse i min tid... men egentlig aldri på innsiden... men i perioder har det blitt vasking før og etter :sex1:.

Men så sa mannen min at han satte stor pris på at jeg luktet litt... han synes det var litt rart at jeg var så luktløs...

Vasker utvendig med såpe Asan/Lactasyd max 1 gang for dagen.

Blondie
13-09-2004, 19:57
Er det bare jeg som er trøtt, i et fjortishumør og tolker alt galt nå?

Jeg har nemlig ledd hysterisk under lesing av hele denne diskusjonen... :knegg:

...men vil også legge til at jeg har droppet såpa "der nede" og har betydelig færre problemer nå enn før!

cholita
13-09-2004, 23:48
Er det bare jeg som er trøtt, i et fjortishumør og tolker alt galt nå?

Jeg har nemlig ledd hysterisk under lesing av hele denne diskusjonen... :knegg:

...enig... :fnis:

rosen
19-09-2004, 20:12
Bare lurer jeg....hva med bading? er det like ille?
Jeg bader mye, og da blir vel alt "bløtlagt" :flau:

Og så kom jeg på en ting....ta feks japanere, som ofte bruker å vaske etter hvert toalettbesøk. Tro om de kvinnene har mer sopp:???:

Teeny
19-09-2004, 23:47
Fysiologisk sett vil skjeden lukke seg når en oppholder seg i vann, så i teorien vil det ikke komme noe vann inn i skjeden (selv om det kan forekomme). Vannet blir da bare å berøre de ytre delene av kjønnsorganet og siden det er snakk om vanlig vann (som ikke er tilsatt såpe) vil ikke dette føre til noe særlig endring i pH-verdien. Vet ikke helt hvordan det blir om vannet er tilsatt olje, men regner med at det ikke er noe stor risiko for endret pH-verdi dersom en holder seg til maks 1 karbad m/ olje i uken..

Når det gjelder japanerne spyler de seg - så vidt jeg vet - kun med rent vann etter toalettbesøk og det skal i hovedsak ikke øke risikoen for å få sopp, o.l. De spyler seg vel uansett ikke inni skjeden slik det er snakk om her..?

to_snart_tre?
20-09-2004, 17:04
Denne diskusjonene er litt skremmende.. Jeg vet faktisk en god del om temaet og vil gi alle følgende tips:

Vask deg nedentil med Dr Greve hver gang du dusjer, men ikke bruk mer "såpe" enn på størrelsen med en ert. Dr Greve er SÅPEFRI! Og viste dere at en spessiell bakterie som enten kommer av dårlig intimhygiene eller smitte kan forårsake livmorhalskreft?? :nikker: Men dere skal ALDRI, ALDRI spyle "vann opp i der"!! :nodoki: Vask bare ytre og indre skamlepper! :kidoki:

:lykke: til med :sex1: alle sammen! håper på :fert: for oss alle om ikke lang tid!!! :heia: :blunke:

Teeny
20-09-2004, 23:18
to_snart_tre: Jeg har hørt at Dr. Greve er like "skadelig" selvom den er såpefri.. Dersom du sitter på mer fakta som kan få meg til å forandre mening blir jeg veldig glad :blafre: Bruker Dr. Greve under mensen, men om jeg "får lov" å bruke denne akkurat når det passer meg blir jeg kjempeglad!

missi
21-09-2004, 15:44
to_snart_tre: Jeg har hørt at Dr. Greve er like "skadelig" selvom den er såpefri.. Dersom du sitter på mer fakta som kan få meg til å forandre mening blir jeg veldig glad :blafre: Bruker Dr. Greve under mensen, men om jeg "får lov" å bruke denne akkurat når det passer meg blir jeg kjempeglad!

Jeg bruker Dr. Greve hele tiden og jeg har brukt max 5mnd. på å bli gravid..som regel 1-2pp bare...og har aldri hatt urinveisinf.
Det er forskjell på normal hygiene og overdreven vask med såpe flere ganger om dagen ..det vil klart forstyrre den normale floran i underlivet ..men å droppe å bruke intimsåpe nei det gjør jeg virklig ikke ..ville ikke følt meg skikkelig rein uten jeg :flau:
Men å vaske "oppi" kan da umulig være nødvendig :undrer:

to_snart_tre?
22-09-2004, 13:03
Du må bruke intimsåpe, men som sagt ikke mye! Bare på størrelse med en ert.. Men de fleste dusjer annenhver dag, noe mer enn det ødelegger ph-verdien i huden, det kjelder også med intimvask. Vist du vil vaske deg hver dag, bruker du bare vann den ene dagen og DR. Greve den andre. Jeg kan ikke få sagt det ofte nok: IKKE MYE!
Jeg mener for min egen del at det er grunn nok bare å tenke på at mangelen på det kan forårsake livmorhalskreft...
Håper jeg klarte å "omvende" deg..:nikker:

Teeny
22-09-2004, 20:50
Hehe, det klarte du nok! :blunke: Er intimsåpevarianten jeg også bruker (bare sånn for å ha sagt det). Uansett, har vendt meg til å kun bruke vann nå, såfår vel fortsette som før og heller trø til med litt Greve innimellom. Er jo herlig etterpå når en føler seg skikkelig ren :nikker:

Sunshine*
22-09-2004, 21:08
(Jeg gjør det i allefall ikke)Ja må si meg enig! :nikker:

Bøllemø
29-09-2004, 06:19
Er det en amerikansk bok eller? Har lest mye rart slike bøker :knegg:.
Det er nok spyling innvendig de mener. Vet at enkelte der borte bruker en pumpegreie (vet ikke hva de heter) for å spyle seg der. Tror nok det er helt trygt å vaske seg på den vanlige måten, selv med intimsåpe.

Ja, her i USA er de "gærne", det selges tonnevis av parfyrmerte greier for å spyle seg innvendig og lukte "godt". De har angst for kroppslukt her. Intimsåper derimot, det er det komplett umulig å finne. Ikke engang på apoteket hadde de hørt om PH-verdi! Så intimsåpe er alltid på handlelista når jeg er i Norge...

Paradokset er at de jo også selger tonnevis av sopp-midler, så det er sikkert medisinbransjens (vellykede) forsøk på å tjene penger...

Jane28
05-10-2004, 21:52
Man vil jo gjerne såpe seg inn litt utvendig der, men jeg unngår å få det opp i skjeden, for det svir en del etterpå ... Er redd for sopp osv... Av en eller grunn, så foretrekker jeg hårshampo jeg... :lol:

Men det er nok en del sant i det du sier, for en venninne av meg hadde vasking av "mus" som ekstrem sport :skratte: , og i tillegg gikk hun i altfor trange bukser.. Det resulterte i kronisk sopp, og ingen graviditet... ( Hun fikk tilslutt, etter stimulering til prøverør, men klarte brasene selv...)

Hei Gurin,

Mener du at gjentakende soppinfeksjoner kan ha en sammenheng med barnløshet altså???

Hakke hørt om det før jeg..

anne karin
27-10-2004, 21:25
Hehe... Ja, jeg hater husvasken og nå kan jeg la intimvasken ligge et par dager ekstra også da uten dårlig samvittighet!... Hehe... Nei, og nei!... Må nå le litt da.

Jeg tror ikke at det er så farlig å få litt vann i høna! Da tror jeg vi hadde lært dette på sexualundervisninga på skolen også!... Der lærte vi nå å tørke forfra og bakover til og med så... :lol: ...

Jeg prøver å unngå å bruke vanlig dusjsåpe ja, men Asanen får du aldri! Det er jo som å pusse tenner uten tannkrem spør du meg!...

AK

Håpende ria
10-06-2005, 12:16
Hva med å bade? Det skal vel være rimelig tett til vanlig, men noe såpevann kan vel komme seg inn i skjeden? Overnervøs? :)

Vil ikke skremme, men bading anbefales ikke daglig, og en dusj anbefales før bad. Når man legger seg i et badekar vil alle bakterier fra hele kroppen sammles i vannet og komme til både her og der.
Visst man ikke bader i klor som dreper bakteriene, men tror ikke det er sunt heller...

Men vask nedentil gjør jeg, av og til med spesialsåpe, men aldri innvendig, kun utvendig vask.

Har ei stesøster som var overrenslig nedentil, det hele endte med at hun fikk kraftig infeksjon og beskjed fra legen om at hun kun fikk dusje en gang om dagen og kun skylle nedentil med vann, utvendig... Hun kunne ikke sitte riktig eller gå på ca 1 uke...

Vel vi får vel bare skylle utvendig fra nå, hehe....

http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_1_67.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxmk570YYNO)

Humlesnurr
10-06-2005, 13:49
Hmmm, interessant! :hm:

Dog, jeg vasker meg ikke "oppi / inni der" da...men jeg vasker "utenpå", hvis ikke føler jeg meg jo bare ekkelt skitten, særlig når jeg har besøk av :tante:!

Igrunnen er det jo logisk at såpe ikke er bra, for det skal jo være et visst bakterienivå der nede...men vann kan da unektelig skade!??!!

Wikkii
10-06-2005, 14:50
Jeg :tilber: til asan, har aldri hørt at det kan hindre en å bli :gravid:

tutta
10-06-2005, 16:41
jeg sitter hær å leser i boken" Snarveien til svangerskapet... 92 Råd...

Dær står det følgende...Ikke dusj deg nedentil??!!! Skjeden din er selvrensende, holder seg ren uten dun hjelp, nedtildusjing er verken hyginisk eller medisinsk nødvendig. dessuten blir den naturlige ph-balansen så forstyrret at sædceller kan få trøbbel, både med å overleve og komme seg innover til eggledern. selv om du dropper spesialsåpen( asan o.l) og bare bruker vann, er du mer utsatt for underlivs infeksjoner og graviditet utenfor livmoren hvis du bedriver jevnlig underlivsdusjing, en fersk studie viser at kvinner som dusjer seg i skjeden firedobbler faren for svangerskap utenfor livmoren sammenliknet med ikke dusjerne. jo lengere de holder på med det, jo større er risikoen. etter femten år med regelmessig underlivsdusjing er sannsynligheten for svangerskaå utenfor livmora åttedobbelt.. det er ganske skremende da..... kansje det er derfor mange sliter med å bli gravide...... kjempe klem fra meg..

Mmmmm. . . . Det gjelder vel ikke om man bare dusjer "utenpå"
Har hørt at jenter som bruker undelivssåpe hver dag er mer utsatt for soppinfekjsoner i underlivet.

Noba
13-06-2005, 07:57
Hva med Lactacyd? Er den like "ille" som Asan?

LilleTrille
13-06-2005, 12:17
Ang intimsåpe:

Asan har en ph på ca 5,5, om jeg ikke husker feil?
Skjeden derimot, er mer basisk, nærmere 3,5. Dr.Greve intimvask har ca denne ph'en..
Jeg sluttet f.eks. helt å få soppinfeksjon etter at jeg bytta intimvask.
Lactacyd er funker også bra i den sammenheng, tror jeg...

Tidl. bruker
13-06-2005, 14:40
Gynekologen jeg går hos sa at intimsåpe bare er big-buisness. Fikk beskjed om å la den rense seg selv og ikke bruke noe såpe der nede.

Donald
13-06-2005, 21:31
:klask: Pokker altså. Jenter nå må vi jaggu slutte å "leke" med dusjen også.
Jeg er klar over at det ikke blir :babyjente av det, men noe moro må man jo ha også. Ha ha

Wikkii
14-06-2005, 13:12
:klask: Pokker altså. Jenter nå må vi jaggu slutte å "leke" med dusjen også.
Jeg er klar over at det ikke blir :babyjente av det, men noe moro må man jo ha også. Ha ha

He He He:rofl: :haha: :knegg: