Vis full versjon : Gravide tenåringer...
Nå har jeg bare lyst til å starte en god, gammeldags diskusjon ;) Det jeg lurer på, og kunne hatt lyst å "snakket" med dere om:
Hva kan gjøres for å få "bukt med" og minsket :gravid: unge jenter og selvfølgelig dem som tar abort i tenårene. Det er jo veldig mange som sliter p.g.a dette - både når de har valgt å føde barnet og når de har tatt abort. De er tross alt bare "barn" som selv får barn. :lei_seg:
Så HVIS dere kunne styre landet - eller ikke, hvordan ville dere gått fram for å forhindre dette - kanskje også med tanke på hvis dere får en jente - og hun kommer i tenårene...
Vært spennende å høre :)
Liffy
I England sliter de jo virkelig med dette problemet. Jeg husker at jeg engang så et program på TV hvor det var mange tenåringsjenter som absolutt ville ha barn. De fikk da hver sin dukke som hylte til alle døgnets tider og som registrerte hvordan de behandlet dem. Disse måtte de ha i en eller to uker tror jeg og samtlige av de jentene ville vente leeeeeeeeeeeenge med å få barn etter denne opplevelsen. Kanskje dette kunne funket bra. Kanskje en slik uke burde bli obligatorisk i skolen. Ikke vet jeg, men det hadde i allfall effekt i England.
Tidl. bruker
10-09-2004, 18:18
Vel, interessant spørsmål. Jeg har et to-delt syn på saken.
Hvis man skal få bukt med dette, er det - tror jeg - sexualundervisning, sexualundervisning, sexualundervisning som gjelder. De fleste av oss som har vært en stund på SG har vel oppdaget at vi i utgangspunktet kunne forbausende lite om menneskets forplantningsevne. Nå mener jeg ikke at 15-åringer nødvendigvis bør kunne alt ned til den minste detalj, men "blomsten og bien" er ikke holdbart. Prevensjon er jo så lett tilgjengelig at det er vanskelig å se for seg hvordan det kan bli enda mer tilgjengelig, uten at man skal prakke kondomer på Gud og hvermann. Men opplysningskampanjer har jeg tro på. Det sies jo for eksempel at antall HIV smittede igjen øker, antakelig som følge av at den intense kampanjen som var på 90-tallet nå har avtatt.
Den andre siden av dette er å ikke egentlig svartmale det så veldig. Jeg tror at så lenge det finnes mennesker på denne planeten, så kommer tenåringer til å ha sex og noe til å bli gravide. Å temme hormonene til en 16-åring tror jeg er like vanskelig som å få en elefant til å stå på snabelen. Det vil skje. Og for veldig, veldig mange så går det faktisk veldig bra.
Nova
Tidl. bruker
10-09-2004, 19:15
Jeg fikk bare så lyst å svar på dette siden jeg selv ble gravid som 16 åring... Jeg var sammen med en som var syv år eldre og vi hadde jo selvfølgeli et sex liv.. Jeg gikk på p-piller og da tror man jo at man er trygg.. Jeg oppdaget at jeg var gravid å vi valgte å få dette barnet tross i min unge alder og at jeg akkurat hadde begynt første året på vg skole. Vi fikk hjelp å støtte fra alle rundt oss så vi kjøpte oss leil og vi fikk alt nytt av møbler av hans foreldre og penger til alt vi måtte ha av barneutstyr. Vi gledet oss veldig og alt gikk kjempe bra . Jeg har klart meg hele tiden UTEN foreldre som stilte opp til alle døgnets tider. Det var jeg som hadde valgt å få barn ikke våre foreldre.. Kjærligheten tok desverre slutt ca et år etter at vår nydelige datter ble født . Jeg har tross min unge alder skaffet meg svennebrev som damefrisør og møtt verdens herligste mann som jeg også er gift med. Vi bor i et flott nytt hus og har det kjempebra. Jeg har iløpet av disse årene kun ligget hos min mor to netter tilsammen.. Jeg føler heller ikke at jeg har gått glipp av noe. Jeg har jo tatt meg en og annen festen fordi om jeg er ung mor,som alle andre mødre gjør fra tid til annen. Selvfølgeli er det ikke å anbefale for veldig mange greier jo ikke å takle dette enorme ansvaret.Håper jo også at min egen datter venter tl hun er ferdig med utdannelse og slikt men det er ikke alltid man har kontroll over alt her i livet. Men jeg har ALDRI angret et sekund på det valget jeg tok og er stolt av det...
Mockanin
10-09-2004, 19:18
Som Nova skrev her så kommer tenåringene til å fortsette å ha sex samme hva man sier.
Jeg husker selv hvordan det var. Jeg hadde fast følge med en gutt i ung alder og vi hadde sex uansett hvor mye skremselspropaganda moren min tutet ørene mine fulle med. MEN jeg var alltid forsiktig, jeg ville nemlig IKKE bli gravid.. Og vet dere hva grunnen var? Jo, da jeg var 12 år ble jeg storesøster til ei skjønn jente. Det ble til at jeg tok meg mye av søstern min helt fra hun var nyfødt og var vel en slags reservemamma for henne. Med andre ord..... jeg viste hva en baby krever av deg, jeg viste hva nattevåking og bleieskift var for noe, for ikke å snakke om hvordan det er å ha en syk baby (selv om det bare var de vanlige greiene søstern hadde...)
Da jeg ble gravid som 21 åring var jeg moden for det, jeg viste hva jeg gikk til, babyen var planlagt og ønsket, og jeg hadde vært sammen med faren en stund .....
DERFOR tror jeg kanskje jeg ville innført at alle 10 klassinger skulle ha grundig sexualundervisning og to uker med babydukke. I tillegg skulle man sendt 10.klassingene ut for å lissom shoppe alt det man trenger til en baby. Dvs. dem skulle sette opp et nøye regnskap over det en baby trenger det første året. Sammen med regnskapet skulle dem ha levert inn en skriftlig oppgave på hvordan dem skulle få det til økonomisk. Om dem velger å kjøpe ting brukt og hvor mye dem har sett ting koste brukt. I tillegg skulle dem hatt en annen oppgave som gikk ut på konsekvensene av å ta abort..
Kanskje kunne man innført at 10 klassingene var utplassert på helsestasjonen en dag i uka over en kortere periode også....
noen klarer å ta den oppgaven det innebærer og få barn, andre ikke!
det burde bli opplyst mye mer, om hva som kan skje når man har sex.
seksualundervisning på skolen er bare til å :skratte: av altså!!
det kan man jo fra før av!!
her er en historie jeg hørte. haken min datt ned et par hakk ja!!
det var noen 14 års gamle jenter som var innom apoteket.
de lurte på hvorfor ikke angrepillen var gratis.
hun ene syns den var veldig dyr.
og hvor hun til slutt sa.
Da tar jeg heller abort, for det er gratis.
også gikk hun og de andre vennene hennes!!
her er det snakk om holdning og at de ikke har opplysning, pluss at de også er under den seksuelle lavalder!
men nå er ikke alle slik da!!
men bedre viten burde de få altså!
her er en historie jeg hørte. haken min datt ned et par hakk ja!!
det var noen 14 års gamle jenter som var innom apoteket.
de lurte på hvorfor ikke angrepillen var gratis.
hun ene syns den var veldig dyr.
og hvor hun til slutt sa.
Da tar jeg heller abort, for det er gratis.
også gikk hun og de andre vennene hennes!!
men bedre viten burde de få altså!
HALLO!!! Du var ikke den eneste som fikk hakeslep der! :uff: Så lettvindt liksom?! Tar bare en pille..... eller skal jeg beholde den - han :elsker: meg jo og vi skal få det sååå fint sammen med babyen!
ØH?
Liffy
Tidl. bruker
10-09-2004, 19:31
Jeg fikk bare så lyst å svar på dette siden jeg selv ble gravid som 16 åring... Jeg var sammen med en som var syv år eldre og vi hadde jo selvfølgeli et sex liv.. Jeg gikk på p-piller og da tror man jo at man er trygg.. Jeg oppdaget at jeg var gravid å vi valgte å få dette barnet tross i min unge alder og at jeg akkurat hadde begynt første året på vg skole. Vi fikk hjelp å støtte fra alle rundt oss så vi kjøpte oss leil og vi fikk alt nytt av møbler av hans foreldre og penger til alt vi måtte ha av barneutstyr. Vi gledet oss veldig og alt gikk kjempe bra . Jeg har klart meg hele tiden UTEN foreldre som stilte opp til alle døgnets tider. Det var jeg som hadde valgt å få barn ikke våre foreldre.. Kjærligheten tok desverre slutt ca et år etter at vår nydelige datter ble født . Jeg har tross min unge alder skaffet meg svennebrev som damefrisør og møtt verdens herligste mann som jeg også er gift med. Vi bor i et flott nytt hus og har det kjempebra. Jeg har iløpet av disse årene kun ligget hos min mor to netter tilsammen.. Jeg føler heller ikke at jeg har gått glipp av noe. Jeg har jo tatt meg en og annen festen fordi om jeg er ung mor,som alle andre mødre gjør fra tid til annen. Selvfølgeli er det ikke å anbefale for veldig mange greier jo ikke å takle dette enorme ansvaret.Håper jo også at min egen datter venter tl hun er ferdig med utdannelse og slikt men det er ikke alltid man har kontroll over alt her i livet. Men jeg har ALDRI angret et sekund på det valget jeg tok og er stolt av det...
Dette var spennende å høre om ! Er litt usikker i saken selv, men jeg tror at dersom vi skal "ha ned" tallenene litt på tenåringer som tar abort, tror jeg at mere fokus på riktig og god sexsualundervisning må til.
Tidl. bruker
10-09-2004, 19:33
Men hvordan skal man forebygge det da liksom?? Alle i dette land VET at sex kan føre til graviditet.. Og man får utdelt gratis p-piller og kondomer på ungdomshelsestasjoner. Der er det jo også fagfolk å snakke med.. Så de som ikke forstår konsekvensene av sex er da så tilbakestående at de heller ikke forstår hvordan man gjør det.. Dette er nå min mening da. Vi får jo allden informasjon man trenger om både kjønnsykdommer og alt som følger med.. Det er vel bare det at man tror "det hender ikke meg" tankegangen som florerer blant disse unge jentene..
Tussi jenta
10-09-2004, 19:49
Jeg tror det som også er ett stort problem er att man som tenåring lever inne i en luftboble hvor de er overbevist om att ingenting skjer de.
Som jeg blir ikke gravid, selv om vi ikke bruker prevansjon, det skjer bare andre det. Når man er tenåring tror man att man er uovervinnelig og att ingenting ondt kan skje.
Husker selv dette fra tenåringstiden veldig godt selv. Mesteparten av mine veninner brukte aldri prevansjon og bare feide det bort med, jammen jeg blir jo ikke gravid. Selv var jeg hysterisk nøye med prevansjon siden jeg var livredd for og bli gravid. Men jeg var en av de få som brukte det.
Jeg kan fortelle hvilke planer jeg har med datteren min, når den tiden, for det første skal vi ha ett veldig åpent forhold om sex, hun skal nok få høre om det ganske tidlig. Hun skal forhåpentligvis også føle att hun kan fortelle meg allt, sånn så hun kan komme til meg når hun begynner og tenker på sex, da vil jeg få hu til lege, og få satt hu på p-pillen og også sørge for att hun skjønner hvor viktig det er med kondom i tillegg.
Synes også det med de dukkene som er som babyer er en veldig god ide. Synes også guttene skal få sin egen og ta vare på, og la de gjøre det hvert klassetrinn på ungdomskolen. Vet på ungdomskolen her hvor vi bor, så er det også en del jenter i 8 klasse som blir gravide og da er det jo forsent med undervisning i 10 klasse.
Håpefull73
11-09-2004, 00:15
Jeg ser at alle ønsker seg bedre sexualundervisning på skolen, men hvor kommer ansvaret vi foreldre har ovenfor barna våre? Det nytter ikke å tute barn/ungdom full av informasjon om livmor, eggstokker og struttende peniser. De sitter bare og fniser av det likevel. Nå mener ikke jeg at denne undervisningen er bortkastet, den er i aller høyeste grad nødvendig! Det ser jeg jo når min 10-åring kommer fnisende hjem og spør hva en kondom er. Det er vårt ansvar også, ikke bare offentlige instanser! Vi må også være åpne for de spørsmålene som kommer, og svare ærlig på dem. Ofte kan det være rimelig pinlige spørsmål, men det er vår jobb som foreldre å svare seriøst på dette.
Likevel tror jeg nok ikke at vi klarer å forhindre at ungdom har sex. Men, jeg kommer til å gjøre mitt for at mine barn ikke skal debutere for tidlig. Jeg er også litt av den gamle skolen. Barna mine skal ikke få lov til å være alt for sent ute, og jeg skal ha kontroll på hvor de er til en hver tid. Tror nok jeg er av den litt engstelige typen... Hehe.. Kommer de ikke hjem til de tidene vi har avtalt, kommer jeg til å hente dem. Og da blir det enda litt strengere en stund.. Sånn er nå jeg!
Tror faktisk at mange barn har alt for lite grenser å forholde seg til, og at foreldre følger opp barna alt for lite. Jeg mener at dette er en av grunnene til at barn debuterer tidligere nå enn før. Vi har det rett og slett for travelt til å holde styr på hva barna våre holder på med. Men, det er nå min mening..:nikker:
I England sliter de jo virkelig med dette problemet. Jeg husker at jeg engang så et program på TV hvor det var mange tenåringsjenter som absolutt ville ha barn. De fikk da hver sin dukke som hylte til alle døgnets tider og som registrerte hvordan de behandlet dem. Disse måtte de ha i en eller to uker tror jeg og samtlige av de jentene ville vente leeeeeeeeeeeenge med å få barn etter denne opplevelsen. Kanskje dette kunne funket bra. Kanskje en slik uke burde bli obligatorisk i skolen. Ikke vet jeg, men det hadde i allfall effekt i England.
Jepp sett dette jeg også..hadde kanskje vært en ide å bruke i skolen :undrer: ???
Men jeg skal ikke si så mye egentlig ..jeg var bare 19 da jeg fikk min datter i 98...hun ikke planlagt som :storeb: 01 var ..men de er høyt elsket begge to :nikker: :klemmer:
Men det er et problem at barn ned i 13 år osv. får barn når de bokstavelig talt er ett selv... tror disse dukkene er en god prevansjon..jeg har jo en datter da så kanskje jeg skal kjøpe en slik dukke når hun blir tenåring .."just in case" :knegg: ..
Kanskje fjerne døra til soverommet henes når hun får seg kjæreste :fnis: ..(bare kødder )
Egentlig et godt spørsmål dette :nikker: ...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.