PDA

Vis full versjon : Ang. kirkebryllup

Betty
11-09-2004, 15:21
Lurer litt jeg. Sambo er meldt ut av statskirka og er medlem i human etisk forbund. Får han lov til å gifte seg i kirka da? Eller må han melde seg ut av human etisk forbund for å få det?

Tidl. bruker
11-09-2004, 15:25
Så lenge en av dere er medlem av statskirken er ikke det noe problem.. Han trenger vel ikke melde seg ut for å få lov til det vel? Men du kan jo ta en tlf til kirkekontoret der dere bor så får du hvertfall 100 % riktig svar...

Betty
11-09-2004, 15:31
Så lenge en av dere er medlem av statskirken er ikke det noe problem.. Han trenger vel ikke melde seg ut for å få lov til det vel? Men du kan jo ta en tlf til kirkekontoret der dere bor så får du hvertfall 100 % riktig svar...
Jeg mener å ha hørt at så lenge den ene er meldt inn i et annet trossamfunn får man ikke gifte seg i kirken. Men er ikke sikker på om dette stemmer. Human etisk forbund blir vel regnet som et trossamfunn? eller?

Har litt telefonskrekk jeg da serru.. :flau: tørr ikke å ringe for å spørre om det. Ikke spør meg hvorfor, men den telefonen er skummel altså!!

Finni
11-09-2004, 15:49
Fant dette på Kirken.no:
"Presten kan nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører kirken. Presten kan dessuten nekte å vie brudefolkene dersom en av dem er skilt, og den tidligere ektefellen er i live."

Tror det er vanlig at prester sier seg villig til å vie par hvor bare den ene er medlem. Om presten vil vier en som er medlem av Hef kommer ann på presten.

Du kan jo sende en PM til Olli på NM, hun er prest.

Betty
11-09-2004, 15:54
Fant dette på Kirken.no:
"Presten kan nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører kirken. Presten kan dessuten nekte å vie brudefolkene dersom en av dem er skilt, og den tidligere ektefellen er i live."

Tror det er vanlig at prester sier seg villig til å vie par hvor bare den ene er medlem. Om presten vil vier en som er medlem av Hef kommer ann på presten.

Du kan jo sende en PM til Olli på NM, hun er prest.
Takk for svar!

Da blir det hvertfall ikke kirkebryllup i hjemmebygda mi. Presten der kommer helt sikkert til å nekte dette. Han vil nesten ikke døpe barn hvis ikke foreldra er jevnlig i kirken en gang.

Finni
11-09-2004, 15:56
Takk for svar!

Da blir det hvertfall ikke kirkebryllup i hjemmebygda mi. Presten der kommer helt sikkert til å nekte dette. Han vil nesten ikke døpe barn hvis ikke foreldra er jevnlig i kirken en gang.
Du kan jo sjekke ut om når han har ferie, mulig vikarpresten ikke er like firkantet.
(ps. alle menigheter har mail)

Elinblu
11-09-2004, 17:52
Vi giftet oss i kirka selv om Blåmann er human-etiker. Han er ikke døpt og har aldri stått i statskirka. Det var ikke noe problem for presten (men så var han da heller ikke prest lenger; han var ansatt i en av Norges største bedrifter :knegg: ).

Lykke til, i alle fall!

Tidl. bruker
11-09-2004, 19:11
Hos oss er det kun meg (mannen er utmeldt), men vi giftet oss i kirken likevel.

Glede!
11-09-2004, 20:50
Må bare si at søsteren min giftet seg i kirken i fjor!
Og hun står ikke i statskirken, men det var ikke noe problem!
Eller tror de måtte betale litt, ettersom de giftet seg i kirken som henne ville ha tilhørt og de ikke sogner til denne...

Lykke til uansett Betty, vi giftet oss i fjor sommer! Og det var en fantastisk opplevelse, anbefales på det sterkeste!!! :nikker:

Magma
12-09-2004, 12:56
Blir det ikke litt feil for en human etiker å gifte seg i kirka?? :undrer:

Betty
12-09-2004, 13:09
Blir det ikke litt feil for en human etiker å gifte seg i kirka?? :undrer:
ja, det kan du si :) Det var x'n hans som fikk han til å melde seg inn der også har han bare fortsatt å være medlem. Spurte han en dag hvorfor han ennå var medlem, men det visste han ikke. Han kunne like godt melde seg ut, for han er det egentlig det samme. Men det er hans valg.

Ville bare høre om det var mulig for en som er medlem av human etisk forbund å gifte seg i kirken. Det er bare noe jeg har lurt på. Vi må tenke på alle valgmuligheter. Ettersom det ikke er så farlig for sambo hvordan seremonien blir, så tenker vi på kirkebryllup som et alternativ. Mulig det blir et utebryllup også. Vi får se.

Magma
12-09-2004, 13:30
Lykke til med planleggingen!!! Det er en dag som skal nyyytes!!!
:klemme:

månestråle
12-09-2004, 22:49
Det er lov å gifte seg i kirka uansett , selv om begge skulle være utmeldt eller medlem av andre trossamfunn, men som flere har vært inne på kan presten nekte dette. Da er det jo bare å finne en annen prest!!
Jeg tror flere og flere prester er positive til å vie folk som ikke er medlem i statskirka. Det synes jeg er bra.

Vi har også snakket en del om bryllup, min kjære er ateist, og har kommet til at han vil ha problemer med en kirkelig vielse. Vi har vært i noen bryllup sammen også, og diskutert heftig hvordan presten var og hvordan det hele er lagt opp.

Noen folk jeg har snakket med om bryllup virker nesten litt flaue over at de valgte/vil velge å gifte seg i kirka selv om de ikke er "særlig kristne" (som de sier, vet ikke alltid hva som menes med det, jeg!) akkurat som om det er blasfemisk å bruke kirkerommet hvis man ikke står i statskirka...
Jeg mener bestemt at kirkerommet skal være for alle, det er et rom som er uovertruffent høytidelig og vakkert, og er laget nettopp for å heve de handlinger som skjer der inne litt over ordinær hverdagsstemning.
Dessuten er kirkelivet og de kirkelige seremoniene og stedene en del av vår felles kulturarv, fra for to generasjoner siden og langt tilbake var kristendommen enerådende i Norge, og den har formet våre forferdres liv!

Selv er jeg statskirkemedlem, og jeg vil gjerne gifte meg i kirka. Men for meg er det helt klart overordnet at bryllupsdagen får et innhold som både jeg og min kjære kan stå inne for, både åndelig og seremonielt. At vi kan gi hverandre løftet i omgivelser som er forenlige med det vi tenker og står for begge to.

Vel, dette ble veldig langt, men det er noe jeg ofte har tenkt på.
Det er en stor ting å gifte seg, dødsskummelt spør dere meg!

Lykke til, Betty!!!

Kos fra Månestråle
(som håper å bli gift en gang...)

Magma
12-09-2004, 23:08
Vi har også snakket en del om bryllup, min kjære er ateist, og har kommet til at han vil ha problemer med en kirkelig vielse.

Jeg mener bestemt at kirkerommet skal være for alle, det er et rom som er uovertruffent høytidelig og vakkert, og er laget nettopp for å heve de handlinger som skjer der inne litt over ordinær hverdagsstemning.
Dessuten er kirkelivet og de kirkelige seremoniene og stedene en del av vår felles kulturarv, fra for to generasjoner siden og langt tilbake var kristendommen enerådende i Norge, og den har formet våre forferdres liv!

Forstår din kjære godt! For en som er ateist skulle jeg tro det blir absurd å gifte seg i kirken!!!

Jeg er ikke medlem i statskirken og kunne aldri ha giftet meg der bare for å gi dagen en høytidelig stemning og sverge foran en Gud som man ikke tror er tilstede...(ihvertfall ikke der..)

prøverigjen
12-09-2004, 23:31
Min mann er humanetiker. Vi giftet oss i kirken, men presten kunne ha valgt å ikke vie oss. Var heldigvis ikke noe problem her vi bor.

månestråle
12-09-2004, 23:53
Forstår din kjære godt!
Jeg forstår ham også svært godt!! :blunke:

For en som er ateist skulle jeg tro det blir absurd å gifte seg i kirken!!!

Absurd for noen, for andre ikke...
Det spørs jo helt i hvilken grad man har lett for å føle seg hyklersk og hvor lett man eventuelt takler å være en hykler...
Jeg har opplevd utrolig mange meninger om akkurat det, fra dem som ville syntes det var absurd, som du, og til dem som ikke har noen problem med det.

Jeg er ikke medlem i statskirken og kunne aldri ha giftet meg der bare for å gi dagen en høytidelig stemning og sverge foran en Gud som man ikke tror er tilstede...(ihvertfall ikke der..)
Enig. For meg er det riktig å gifte meg i kirka fordi alt annet viktig i livet mitt selvfølgelig preges av at jeg tror på Gud og fordi det derfor vil være meningsløst for meg å gifte meg et annet sted. Men folk er jo så forskjellige, og det som er rart for meg er helt naturlig for andre...:nikker:

abraxas
13-09-2004, 13:54
For en som er ateist skulle jeg tro det blir absurd å gifte seg i kirken!!!

Dette er veldig individuelt, tror jeg. Jeg tror ikke på Gud, men hadde ikke noe problem med å gifte meg i kirka. Det føltes verken absurd eller hyklersk, selv om mitt drømmebryllup hadde vært borgerlig/ikke-kirkelig.

Vi hadde mange og lange diskusjoner om dette, mannen min og jeg. Han ønsket sterkt kirkebryllup. Til slutt innså jeg at det var viktigere for ham at det ble kirkebryllup, enn for meg at det ikke ble det. Jeg følte likevel ikke at jeg gikk på akkord med meg selv. Vi hadde en helt fantastisk prest som fokuserte på vår kjærlighet til hverandre, og ikke Guds kjærlighet i talen sin. Vi hadde en flott organist som var villig til å spille et par vakre klassiske stykker isteden for at vi måtte ha mange salmer (som ingen i vårt bryllup ville sunget likevel!)

Jeg skjønner godt at noen vil ha problemer med det, men det gikk altså helt greit for meg.

liten
13-09-2004, 14:13
Lykke til uansett Betty, vi giftet oss i fjor sommer! Og det var en fantastisk opplevelse, anbefales på det sterkeste!!! :nikker:

Må bare signere denne. Vi giftet oss for noen uker siden og lever fortsatt i en herlig bryllupsrus :) Dere kan virkelig glede dere til en flott opplevelse!!!

P.S. Mannen min var ikke medlem av statskirken, men det gikk greit å gifte seg i kirken allikvel. Håper det ordner seg for dere også!!

annalovinda
14-09-2004, 02:41
Gubben står i statskirken, mens jeg er utmeldt. Det er jeg som har mast på at vi skulle gifte oss, og jeg sa til gubben at om han insisterte på kirkebryllup ville han slippe... Jeg ville ikke under noen omstendigheter ha giftet meg i kirken. No way!

Til alt hell hadde ikke gubben så mye til overs for kirkebryllup heller, selv om motivasjonen var en helt annen enn min. :knegg: