Vis full versjon : Kan keisersnitt forårsake ufrivillig barnløshet?
Continua
14-09-2004, 19:42
Hei alle sammen, jeg er helt ny på disse sidene og lurer på om noen har hørt om eller vet om noen som ikke kan få barn igjen etter å ha tatt keisersnitt. Har nemlig allerede ett barn, men etter nå å ha prøvd i 4 år for å få barn nr 2 så begynner vi å lure på om kroppen min har tatt noen form for skade av den første fødselen. Har vært hos legen både mann og jeg, og jeg har EL og han har primakvalitet.
Det at keisersnitt skal kunne forårsake ufrivillig barnløshet eller sekundær infertilitet er nytt for meg. Jeg har derimot lest mange steder at har man først hatt et keisersnitt er sjansene store for at neste barn også blir tatt med k.snitt.
Ikke så kjekk å lese, men..... jeg har hørt at dersom man har hatt en keisersnitt så er det større sansynlighet for dødfødsler (noen % større sjans enn for andre), og de vet ikke grunnen til dette.
Men har ikke hørt at det skal være vanskeligere å bli gravid igjen.
:klemme:
Lillehammer
15-09-2004, 12:10
Jeg har heller ikke hørt at keisersnitt skal kunne gjøre det vanskeligere å bli gravid igjen, og til det TM nevner: jeg har to venninner som hadde keisersnitt første gangen og fødte normalt andre gangen.
Masse :lykke: og :støv: til deg!
Jeg laget en undersøkelse på NM. HER (http://www.nybaktmamma.com/plassen/poll.php?do=showresults&pollid=3961)!
Continua
15-09-2004, 22:38
Takk for svar! Spesielt til TM som lagde spørreundersøkelse, jeg skal følge med på den! Imorgen skal jeg til legen for å se hva veien videre skal bringe. Aner ikke hva hun kommer til å foreslå, men i og med at jeg hittil kun har tatt blodprøve og alt var i orden der så regner jeg med at røntgen av eggledere eller noe sånt er neste skritt. Natti , natti allesammen og lykke til!
Ikke så kjekk å lese, men..... jeg har hørt at dersom man har hatt en keisersnitt så er det større sansynlighet for dødfødsler (noen % større sjans enn for andre), og de vet ikke grunnen til dette.
Men har ikke hørt at det skal være vanskeligere å bli gravid igjen.
:klemme:
Risikoen for dødfødsler senere øker, ja - men den er fortsatt svært, svært lav! Risikoen er ikke så høy som noen prosent, jeg tror den er langt under en prosent.
Dette ikke for å motsi deg, Tassen - bare for å berolige eventuelle som ble engstelige for fremtidige dødfødsler.
Det at keisersnitt skal kunne forårsake ufrivillig barnløshet eller sekundær infertilitet er nytt for meg. Jeg har derimot lest mange steder at har man først hatt et keisersnitt er sjansene store for at neste barn også blir tatt med k.snitt.Mye rett i dette, men det som er viktig å bemerke er også de bakenforliggende årsakene til keisersnittene. Dersom mor pga mekaniske forhold i livmor er best tjent med, eller nødt til å foreta keisersnitt som forløsningsmetode, er sjansen stor for et nytt keisersnitt med nestemann. Men det betyr ikke nødvendigvis at man må ha keisersnitt på alle barna man får, fordi førstemann ble forløst på den måten.
At keisersnitt skulle føre til infertilitet eller dødfødsler senere er også nytt for meg. Mulig slikt kan ha forekommet tidligere. Medisinen er tross alt mer oppdatert i dag enn for bare 20 år siden. Tror ikke det er så veldig sunt å tenke eller tro på alt en hører av skrekkhistorier om keisersnitt. Stort sett går det veldig bra. Den beste måten er å forløse babyen vaginalt selvfølgelig. Et keisersnitt er tross alt en stor operasjon. Men ikke alle kan velge forløsningsmetoden de ønsker.
Blir spennende å følge denne spørreundersøkelsen fremover da. Og blir jeg gravid igjen, skal jeg jammen meg svare når poden er forløst;) Bra initiativ ~TM~ :kidoki:
Continua
17-09-2004, 11:57
Hei igjen, da var jeg hos legen igår og hun sa at i ekstremt sjeldne tilfeller så kunne keisersnitt føre til sammenvoksninger i huden, men hun hadde aldri hørt om at det skulle forårsake det i buken. Men i alle fall så skal jeg til utredning da vi har prøvd i 4 år. Så veien videre blir lapraskopi for å se om det er noen sammenvoksninger i egglederne , og så får se hva som må gjøres etter det.
Ha en fin dag!!!
Lykke til da, Continua - håper de finner noe på lap`en som er lett å ordne opp i - slik at du blir gravid rett etterpå!!
:kryss:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.