PDA

Vis full versjon : prøverør

gravidia
17-09-2003, 11:12
hallodark red
:klapp: bare noen spørsmål til de som har vært igjennom dette..
jeg vet at jeg bare skal slappe av og komme meg helt gjennom dette jeg har vært igjennom akkurat nå..

men lkarer ikke fokusere bort fra tanken på prøverør..
har lest mye om det nå,så jeg begynner å bli klokere,er jo så mye å sette seg inn i..
en tanke jeg ikke klarer å bli kvitt,,er det vondt å ta ut egg..
har på følelsen av at det er sånn pirk ,pirk vondt.
kan godt klare en fødsel,det er på en annen måte..
men sånn pirk, ligge å svette å ha det forferdelig..
så en film en gang,da lå dama å svetta og hadde det grusomt...men det var på film..

men visst jeg hadde bestemt meg fullt ut for prøverør så hadde jeg greid dette vel!!!
det er vel sikker forskjellige opplevelser på dette her!!
jeg tror nok dette er det værste med hele greiene!!!

dette høres sikker teit ut,men har man enn skrekk...

stor klem

Elinblu
17-09-2003, 12:04
Hei!

Jeg er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har vært gjennom prøverørsforsøk! Sjøl står jeg ikke på venteliste enda, men er snart ferdig med utredning. Egne erfaringer har jeg mao. ikke, men det jeg har hørt så langt, er dessverre ikke hyggelig. En venninne av meg forteller at det var grusomt vondt med egguthenting. Hun fikk ingen bedøvelse i det hele tatt, og det var så smertefullt at hun kvier seg for å gå gjennom flere forsøk. Tårene bare sprutet :leiseg: . Jeg har lest flere steder at det gis både bedøvelse og akupunktur, men hun fikk altså ingen av delene (dette var på Ullevål for et knapt år siden).

Beklager - det er ikke meningen å skremme deg opp, men dette er alt jeg vet. Vi får håpe vi får noen hyggeligere svar etter hvert!

Hilsen Elinblu

rolly
17-09-2003, 12:56
hei
dere lurte jo på om det gjør vondt å ta ut egg,jeg har tatt ut i dag og kjente ikke så veldig mye men littegrann er litt øm etter utaket men det er ikke vondt,
vet at noen har store smerter ved uttak men det kommer vel ann på hvilken smertegrense du har
elinblue synes det var rart at venninna di ikke fikk bedøvelse er obligatorisk det mener jeg
hilsen rolly

Julie
17-09-2003, 13:39
Heisan!

Uttaket oppleves nok forskjellig fra person til person og på hvor mange egg som er dannet osv. Jeg kjente et par stikk og dett var dett. Det fine med det var jo at det gikk så utrolig fort. Man tåler jo et par stikk på et par sekunder!! Ikke noe å grue seg for, synes jeg. Hvis man synes det gjør uutholdelig vondt er det bare å be om mer bedøvelse....

Julie :)

allium
17-09-2003, 14:22
En ting er hvertfall sikkert - det er veldig individuelt! Og det kan variere fra forsøk til forsøk også.

Selv har jeg vært gjennom 3 forsøk, og kjenner mange som har vært gjennom det. Det varierer alt fra at noen syns det var grusomt, til andre som nesten ikke merket noe. Ingen av de jeg kjenner, eller meg selv, ville nøle med å gjøre det igjen hvis det er nødvendig for å få barn.

Etter egne opplevelser varierte det fra forsøk til forsøk, og hvor forsøket ble tatt. Første forsøk var verst. Da fikk jeg ikke nok bedøvelse, og pga. få egg måtte de "rote" lenge for å få med seg det som var :leiseg: Andre forsøk var på RH og med bakgrunn i tidligere forsøk ba jeg om ekstra bedøvelse. Og gjett da - jeg ble helt i en annen verden, dopa som et fly :lol: Tredje og siste forsøk fikk jeg standard dose på RH, og det var vondt men greit. Etter forsøkene har jeg hatt vondt noen dager, men ikke verre enn at jeg har holdt sofaen og klart meg.

Alt i alt er det såpass greit at vi nå skal igang med søskenforsøk. :)

Lykke til!

gravidia
17-09-2003, 20:25
hei
dere lurte jo på om det gjør vondt å ta ut egg,jeg har tatt ut i dag og kjente ikke så veldig mye men littegrann er litt øm etter utaket men det er ikke vondt,
vet at noen har store smerter ved uttak men det kommer vel ann på hvilken smertegrense du har
elinblue synes det var rart at venninna di ikke fikk bedøvelse er obligatorisk det mener jeg
hilsen rolly

takk for svar alle sammen!!!
dette er nok veldig induvidielt ser jeg,men flott med så mange svar..
kan man velge bedøvelse selv,eller må en bare ta det en får...
ps!!hvor lang ventetid på prøverør i haugesund??? :kidoki:
lykke til alle dere som skal prøve!!!
jeg har ikke bestemt meg enda,har heller ikke søkt...

Louis
18-09-2003, 08:32
Heisann!

Jeg har hatt 3 forsøk ved UNN i Tromsø, og syntes ikke egguthentingen var smertefull. Jeg har hatt få egg alle gangene og hentet ut 5 på det meste.
Fikk en stikkpille som jeg tok før jeg dro hjemmefra + at man får bedøvelse på sykehuset. Høres veldig merkelig ut at din venninne ikke har fått bedøvelse. Det kan ikke være vanlige rutiner!
Tror man gruer seg mer enn nødvendig, og stresser seg mye opp fordi man har hørt enkelte eksempler hvor smertefullt det er. Tror det er de færreste som opplever dette smertefullt, men det er de man hører om og husker, og ikke alle som ikke har opplevd dette som vondt.

Lykke til!

Mammamia
18-09-2003, 09:40
Hei,

jeg vil bare si at det ikke er vanlig prosedyre på Ullevål å ikke gi bedøvelse. Jeg skal dit på egguthenting i morgen og da skal jeg få både avslappende og smertestillende tabletter + lokalbedøvelse.

Jeg grugleder meg til i morgen. Det er første gang, så jeg vet jo ikke helt hva jeg går til, men samtidig skal det blir greit å få det unnagjort. Og uansett så tar det bare 10-20 minutter - ikke noen evighet akkurat.

Hilsen Mammamia

gravidia
18-09-2003, 10:49
Hei,

jeg vil bare si at det ikke er vanlig prosedyre på Ullevål å ikke gi bedøvelse. Jeg skal dit på egguthenting i morgen og da skal jeg få både avslappende og smertestillende tabletter + lokalbedøvelse.

Jeg grugleder meg til i morgen. Det er første gang, så jeg vet jo ikke helt hva jeg går til, men samtidig skal det blir greit å få det unnagjort. Og uansett så tar det bare 10-20 minutter - ikke noen evighet akkurat.

Hilsen Mammamia
lykke til mammamia!!!

fint om du kunne komme med en tilbakemelding når du er ferdig..
:vink:

Arco
29-09-2003, 17:59
Hei
Jeg har hatt to forsøk og opplevde det veldig forskjellig. Akkurat uthentingen var ikke så ille. Men da hadde jeg også bedøvelse. Det kjentes ut som hull/sting i siden. Sånn som mån får når man jogger (en sjelden gang;) )Det var likt begge gangene.
Etter første gangen hadde jeg litt murring i siden et par dager, så var det over. Andre ganger derimot var det noe helt annet. Jeg greide ikke å reise meg skikkelig opp på tre dager. Gikk krokbøyd som om jeg var 102 år og hadde bært vann side jeg var 4. Det gikk faktiskt over en uke før jeg følte meg sånn noenlunde normal. Det var fælt:uff: Men det gikk over. Siste gangen var en skrekkhistorie, men det var ikke værre enn at vi har melt oss opp på en ny runde. Det hører også med at første gang hadde jeg 12 egg, andre bare 7. Så antall egg hadde motsatt virkning på meg. Men dette er smerter jeg gjerne tar på nytt kan jeg få oppleve gleden av et barn:)

DAMEN
29-09-2003, 19:22
Fint å få vite at de fleste ikke synes det gjør vondt !
Jeg skal til egguthenting imorgen og er veldig spent...

bamsemor
30-09-2003, 00:04
Jeg hadde mitt første ivf forsøk i september. Jeg fikk morfin og beroligende og lokal bedøvelse. Ble litt sløv,det er liksom enkelte ting som jeg ikke husker. Det var litt deilig å være litt vekke også. Sov så godt noen timer etterpå før jeg dro hjem. Selve uttaket kjente jeg nesten ingenting av,kjente litt stikking av og til. Men det var ingenting. Jeg fikk ut 17 egg og var så glad,mannen min leverte en super sperm prøve,6 egg ble befruktet,men de delte seg desverre bare i to. Så det var en skikkelig nedtur. Skal ha nytt forsøk snart,uttak i uke 50. Selv om det var tøft å mislykkes denne gang,så ser jeg nå fram til å starte på nytt med blanke ark og da skal jeg sørge for og gjøre alt for at eggene blir kjempe fine. Og jeg kvir meg ikke til egg uttaket,for det gikk så fint sist. Betryggende å vite at jeg får morfin og beroligene,så jeg ikke kjenner så mye.

bamsemor
30-09-2003, 00:06
:wow: :kidoki: Jeg hadde mitt første ivf forsøk i september. Jeg fikk morfin og beroligende og lokal bedøvelse. Ble litt sløv,det er liksom enkelte ting som jeg ikke husker. Det var litt deilig å være litt vekke også. Sov så godt noen timer etterpå før jeg dro hjem. Selve uttaket kjente jeg nesten ingenting av,kjente litt stikking av og til. Men det var ingenting. Jeg fikk ut 17 egg og var så glad,mannen min leverte en super sperm prøve,6 egg ble befruktet,men de delte seg desverre bare i to. Så det var en skikkelig nedtur. Skal ha nytt forsøk snart,uttak i uke 50. Selv om det var tøft å mislykkes denne gang,så ser jeg nå fram til å starte på nytt med blanke ark og da skal jeg sørge for og gjøre alt for at eggene blir kjempe fine. Og jeg kvir meg ikke til egg uttaket,for det gikk så fint sist. Betryggende å vite at jeg får morfin og beroligene,så jeg ikke kjenner så mye. :stakar:

Effie
30-09-2003, 18:20
Jeg har tatt 3 forsøk på Riksen, og alle var forskjellige. Men det var aldri vondt-vondt med egguthenting. Fikk standard bedøvelse, og mer hvis jeg følte behov for det. På mitt første og andre forsøk var jeg øm i magen i noen dager etterpå, men på 3. forsøk hadde jeg nesten ikke vondt i det hele tatt. Enda det ble 23 egg!
Så det er nok veldig individuelt, men tror ikke det er så ille for noen at de ligger og svetter og skriker som på TV.... Det høres jo ikke godt ut å gjøre det uten bedøvelse, da! Godt jeg var på Riksen:)

Hønemora
04-10-2003, 17:52
Hallo ! :mervink:

Jeg har vært gjennom 1 ivf-forsøk ved St.Olavs - nå i august. Egguttaket mitt var slik at først tok jeg noen piller på hotellet ca 1 time før uttaket. Tror det var 2 Pinex Forte og en valium eller noe slikt - husker ikke helt. På sykehuset fikk jeg Petidin, og fikk en skikkelig rus-følelse. :gal2: På høyre eggstokk var det ikke vondt i det hele tatt, men på den andre var det veeeldig vondt. Men absolutt verdt det - selv om vi ikke lykkes dette forsøket. :trist2: Jeg fikk med smertestillende piller hjem etterpå, og måtte ta noen for jeg fikk sterke smerter - men etter å ha slappet av og sovet noen timer så følte jeg meg pigg nok til å gå ut og spise en bedre middag og feire uttaket !! :kry: Vi fikk ut 15 egg, og 13 ble befrukta. Fikk satt inn de 2 beste, og 5 ble fryst ned. Vi skal tilbake og prøve et fryseforsøk nå i oktober eller november !! Selv var jeg sliten etter forsøket, og ville ha en pause - men nå er jeg spenna klar igjen !! :kidoki:

Lykke til !! Uttaket er ikke noe å grue seg til - tenk hva det kan resultere i !!! :klapp:

Amazone
04-10-2003, 18:52
Hei!Det er forskjellig fra person til person hvordan uttaket føles, det ser en tydelig her. Men normalt kjenner du bare et par små stikk under uttaket, og litt småvondt etterpå.
Jeg tok ut egg igår for sjette gang, litt før kl 9.00, kl 10.00 rusla jeg ut fra Riksen.;)
Merker et par dager etterpå at det er litt ubehagelig nedi der, men smerter vil jeg ikke kalle det. Trenger ikke smertestillende.
Det går greit for de fleste.:kidoki: