PDA

Vis full versjon : Seksuelle overgrep og skader

Anne-Synnøve
20-09-2004, 13:56
Jeg har tenkt endel på om det er en mulig sammenheng med problemer med å få barn og seksuelle overgrep i barndommen. Jeg har funnet lite om fysiske skader, men da jeg før sommeren fikk vite at jeg hadde en tett eggleder, og lette i bøkene etter svar på hvorfor, så stod det bl.a at tidlig seksuell debu kunne være en årsak... Jeg tenker også på flere jeg vet om som har hatt plager med uforklarige smerter i underlivet, bekkenløsning etc og som har vært utsatt for overgrep. Vanligvis er det kanskje ikke noen sammenheng, men på den annen side; blir man virkelig ikke fysisk skadet av å bli utsatt for overgrep som barn??? Ser at dette ikke er noe tema, hverken her i forumet eller i de utallige bøkene jeg har lest. Men jeg kan ikke la være å undre meg.
I tillegg til direkte fysiske skader tenker jeg at det må være mange der ute som strever med å få barn, og som har spenninger i underlivet slik at f.eks menstruasjon uteblir eller bare at ingenting skjer. Har noen andre også tanker om dette?
Det hjelper vel ikke å være bitter, kanskje er det ikke den grisen av en nabo sin skyld at jeg har en tett eggleder og ustabil mens 8 ganger i året, og kanskje vil jeg bare ha noen å skylde på. Men allikevel, jeg lurer fortsatt...

Anne-Synnøve

Betty
20-09-2004, 14:19
:angst:Nå gjorde du meg ikke noe nervøs da... Det har jeg ikke tenkt på før! Kjære gud i himmelen ikke la bestefar ødelegge dette for meg også da!! :ber:

Jeg har alltid hatt en del problemer nedentil. Enten det er ustabile sykluser, grusomme menssmerter (må ha reseptbelagte tabletter), bakteriell vaginose, celleforandring og nå kanskje cyste på eggstokken. Alt dette kan jo ikke være pga det som skjedde meg som liten, men kanskje noe... :lei_seg:

Anne-Synnøve
20-09-2004, 17:08
Hei Betty

Det var ikke meningen å gjøre deg nervøs! Jeg er bare så opptatt av det her... prøver å finne ut av alt. Jeg er av den oppfatning at mye av det som skjer i kroppen har en psykosomatisk forklaring. Men det vil jo også si at om man klarer å slappe av, så fungerer kroppen bedre! Men det er jo lettere sagt enn gjort...
Jeg vet bare at da jeg som voksen begynte å finne ut av de overgrepene jeg ble utsatt for som barn, så fikk jeg blødning hver gang jeg tenkte på det. Det ble ganske mange blødninger for å si det sånn... Fant også ut at jeg hadde hatt blødinger tidligere, hver gang jeg fryktet at jeg hadde vært utsatt for overgrep (var fortrengt), men at dette gikk meg hus forbi da jeg ikke engang husket at jeg hadde tenkt tanken... Alt falt på plass da jeg tilfeldigvis leste gammel dagbok og tidligere temperaturmålinger/blødningedager, og la sammen to og to.
Nå har jeg bearbeidet det som skjedde ganske bra, og er bl.a kvitt vaginisme, redsel/hat for menn, skyldfølelse, mye av de uforklarlige underlivssmertene og mensen uteblir ikke lengre i månedsvis hver gang jeg har besøkt hjembyen min....
Vet ikke om dette egentlig var så trøstende... og jeg tenker jo fortsatt på om overgrep fører til fysiske skader. Jeg føler meg nok ikke helt fixet når det gjelder den fysiske delen...
Dette er vanskelig, og det ER bittert at en person kan ødelegge så utrolig mye for ens liv! Jeg håper du har fått bearbeide det som skjedde mot deg. Jeg håper at du ikke går rundt og har lav selvtillitt, skyldfølelse og følelsen av å være til bry.... Og håper du får ordnet opp i fysiske hindringer som gjør det vanskelig å bli gravid.

Anne-Synnøve

Leophee
20-09-2004, 21:46
Dette er et fryktelig vanskelig tema, som kanskje ofte blir tiet ihjel. Kanskje burde jeg ikke spekulere, da jeg heldigvis ikke har kjent dette på kroppen selv, men jeg har også tenkt litt på akkurat det samme.

Et nært familiemedlem ble stygt misbrukt som barn, av flere menn. Hun har fortalt om mange av de samme plagene som dere beskriver. Først, fra barndommen av, "uforklarlige" smerter i underlivet. Senere ustablie sykluser, celleforandringer, bekkenløsning og selvsagt disse ulidelige muskelsmertene i hele kroppen. Kanskje er mye av det psykosomatisk. Men det slår meg nå, som det har gjort tidligere, at overgriperne kanskje påførte henne bl.a. kjønnsykdommer, med påfølgende komplikasjoner. En tett eggleder kan jo skyldes infeksjon påført av overgriper (eller valgt seksualpartner for den delen, men det er ikke det vi snakker om her). Kjønnsvortevirus og celleforandringer på livmorhalsen har visstnok en sammenheng. Ustabile sykluser ser man jo også gjerne ved andre store psykiske påkjenninger.

Så kanskje er det ikke slik at disse probleme MÅ ha en sammenheng med overgrepene hos dem som har blitt utsatt for det, men jeg ser i alle fall klart at muligheten er til stede for at overgriperne har påført sine ofre sekundære fysiske skader.

Jeg vet ikke hva mer jeg skal si, bortsett fra at jeg håper det går bra med dere! :klemme: